Sök:

Sökresultat:

8427 Uppsatser om Monetära metoden - Sida 26 av 562

Extraktion av polyfenoler frÄn pressrester av röda vindruvor

Antioxidanter Àr kemiska Àmnen som Àr kapabla till att förhindra oxidation av andra molekyler. Dessa Àmnen Äterfinns i djur- och vÀxtriket och tycks ha en skyddande effekt pÄ cellvÀvnad genom att motverka skadliga oxidativa reaktioner. Antioxidanter anvÀnds bland annat industriellt som tillsater i livsmedel och andra produkter i syfte att förhindra oxidativ degradering och bibehÄlla nÀringsvÀrdet i livsmedel. I vindruvor Äterfinns höga koncentrationer av naturliga antioxidanter, frÀmst i form av fenoliska Àmnen. PÄ grund av att vinindustrin bidrar till stora mÀnger avfall, frÀmst i form av druvrester, Àr det önskevÀrt att hitta en effektiv metod för att Ätervinna fenoliska antioxidanter frÄn avfallet.I detta arbete anvÀndes lösningsmedel-extraktion för att extrahera fenoliska Àmnen frÄn pressrester av röda vindruvor av varianten Tempranillo.

Horisontalstabilisering av trÀstommar: Elastisk och plastisk dimensionering

PÄ grund av stora stadsbrÀnder under slutet av 1800-talet tillÀts inga höga bostadshus med trÀstomme i Sverige fram till 1994. De byggnadsstadgar som innebar förbud mot att bygga högre Àn 2 vÄningar med trÀstomme ersattes 1994 med brandskyddskrav. I och med det fick flervÄningshus med trÀstomme byggas. Vid byggande av flervÄningshus krÀvs ett fungerande stabiliserande system och stabilisering mot horisontalkrafter. Ett sÀtt att stabilisera Àr genom skivverkan.

Metodutveckling för analys av etylenglykoler i vattenprov med gaskromatografi

Syftet med detta examensarbete var att utveckla en GC-metod för analys av etylenglykoler i förorenade vattenprover, exempelvis industriavloppsvatten. Detta skulle Ă„stadkommas med en GC-FID och MMI (Multimode Inlet), samt helst utan provupparbetning. Ett annat av mĂ„len var att kunna kvantifiera inom omrĂ„det 1 ppm till 100 ppm, och att metoden skulle vara tillrĂ€ckligt stabil för att kunna ackreditera den.Ett flertal kolonner testades, dĂ€r en HP-5 med dimensionerna 30 m*0,53 mm*0,88 ?m frĂ„n Agilent var den som gav bĂ€st resultat. Även tvĂ„ olika liners provades, dels en med glasull och dels en 2 mm dimpled liner, dĂ€r dimpled linern gav bĂ€st resultat, och minst ?carry-over? mellan analyserna.

Framtidens organisationsteori ? igÄr, idag och imorgon

Det övergripande mÄlet med den hÀr uppsatsen har varit att skapa en framtidsprognos rörandeÀmnet organisationsteori. Jag har anvÀnt den hypotetisk-deduktiva metoden för att kunnaskapa trovÀrdiga prognoser. Den teori jag vÀljer att anvÀnda som utgÄngspunkt Àr enorganisationsstruktur skapad av Henry Mintzberg, som jag sedan kopplar samman medföljande fyra olika organisationsteorier: Human Resource Management, StrategisktManagement, Produktionsmanagement och Knowledge Management.SjÀlva strukturen Àr uppbyggd sÄ att jag i den teoretiska referensramen beskriver dÄtidensteorier (Den byrÄkratiska skolan, Scientific management, Den administrativa skolan ochHuman relations management) med fokus pÄ de klassiska organisationsteorierna. Sedan Àr detmin uppfattning om hur organisationsteorier utnyttjas i nutiden som finns i kapitlet ommoderna organisationsteorier. UtifrÄn den teoretiska referensramen baserad pÄ dÄtid och nutidskapar jag sedan hypoteser gÀllande framtiden..

Dator och tangentbord eller papper och penna? Att anvÀnda datorn vid lÀs- och skrivinlÀrning

Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur lÀrare kan arbeta med datorn vid lÀs- och skrivinlÀrning. VÄr utgÄngspunkt har varit Arne Tragetons metod som beskriver hur lÀrare kan anvÀnda datorn som ett pedagogiskt hjÀlpmedel vid lÀs- och skrivinlÀrning. Syftet har Àven varit att undersöka hur Tragetons metod skiljer sig frÄn andra lÀs- och skrivinlÀrningsmetoder och vilka för- och nackdelar det finns med metoden. Vi har valt att göra en kvalitativ undersökning dÀr vi har intervjuat tre lÀrare. Utöver intervjuerna har vi utfört en observation under en dag i en Ärskurs 2 och i en förskoleklass.

AnvÀndarfall som grund vid skapandet av arbetspassmanualer för sÀndningsproducenter

Detta arbete undersöker om anvÀndarfall, en metod som normalt sett anvÀnds för att utveckla och designa datorsystem, Àr lÀmplig att anvÀnda för att göra manualer som beskriver arbetspassen för sÀndningsproducenter. SÀndningsproducenter Àr en yrkesgrupp som jobbar med nyhets- och samhÀllsprogram pÄ enheten SVT Nyheter och SamhÀlle pÄ Sveriges Television i Stockholm. Syftet med arbetet var att ta fram manualer genom att göra anvÀndarfall över sÀndningsproducenternas arbete med olika datorprogram. Samtidigt som detta gjordes sÄ skapades en sammanstÀllning av hur systemet som sÀndningsproducenterna anvÀnder fungerar. En jÀmförelse mellan de olika arbetspassen gjordes ocksÄ för att se om det var nÄgot arbetsmoment som endast förekom under nÄgra arbetspass.

Att lÀra barn lÀsa : LÀsinlÀrning i ett historiskt perspektiv

SammandragSyftet med detta examensarbete har varit att belysa lÀsinlÀrningsmetoder i ett historiskt perspektiv, samt att genom intervjuer med lÀrare undersöka hur olika fokus i lÀrarutbildningen, syn pÄ lÀsinlÀrning, forskning och samtid pÄverkar undervisningen. Examensarbetet grundar sig pÄ intervjusamtal med fyra lÀrare i olika Äldrar som under olika tidsperioder, mellan 1950-talet och fram till idag, varit verksamma lÀrare i den svenska skolan.LÀsundervisning har hög prioritet i skolans vardag och det finns olika lÀsinlÀrningsmetoder som under dessa Är vuxit fram och gjort intÄg i skolans vÀrld, bland annat ljudmetoden, LTG-metoden, Wittingmetoden och Whole Language-metoden.Resultatet av undersökningen visar tydligt att skolan under dessa decennier har genomgÄtt stora förÀndringar, framför allt pÄ grund av samhÀllets förÀndrade ekonomi och nya levnadsförhÄllanden men ocksÄ pÄ grund av nya forskningsrön och nya lÀsinlÀrningsmetoder. Trots de mÄnga lÀsinlÀrningsmetoder som lanserats under 1900-talets senare hÀlft, visar resultatet att alla de fyra lÀrarna fortfarande anvÀnder sig av ljudmetoden som grund, dÄ de tycker att den fungerar bÀst. De har dock olika syn pÄ lÀsinlÀrning och pÄ hur lÀsförmÄgan utvecklas, kanske framför allt pÄ grund av att de utbildats under olika tidsperioder.En slutsats som kan dras utifrÄn materialet Àr att förÀndringar har skett bÄde i lÀrarutbildningen och i skolans vÀrld och trots detta arbetar de fyra lÀrarna fortfarande med en av de Àldsta lÀsinlÀrningsmetoderna. Kan det dÄ betyda att ljudmetoden Àr den bÀsta metoden?Nyckelord: lÀsinlÀrning, ljudmetoden, lÀsundervisningshistorik, lÀrarutbildning.

Utmattningsanalys av svetsförband pÄ pendelarm tillhörande Eco Logs skördare 590D : jÀmförelse mellan tre utvÀrderingsmetoder

Eco Log AB i Söderhamn Àr en tillverkare av skogsmaskiner. De tillverkar bÄde skotare och skördare. PÄ deras skördare sitter fyra pendelarmar som ersÀtter hjulupphÀngningen pÄ fordonet. Dessa motverkar att fordonet lutar vid körning i sluttningar. Varje pendelarm drivs av en hydraulkolv som justerar nivelleringen.DÄ inga berÀkningar med avseende pÄ utmattning och livslÀngd genomförts sedan en omkonstruktion av pendelarmarna Àr det nödvÀndigt att analysera och utvÀrdera pendelarmarna.

Skrivprocessens metoder och dilemman

I undervisningen av lÀs- och skrivinlÀrningen har till exempel metoder som Wittingmetoden, LTG-metoden och Bornholmsmodellen anvÀnts sedan 1950-talet. I och med datorns starka etablering i samhÀllet har metoder som Arne Tragetons- Att skriva sig till lÀsning och Writing to Read-metoden tagits fram. Syftet med vÄr undersökning var att belysa skrivprocessens olika metoder och dilemman. UtgÄngspunkterna har dels varit en litteraturgenomgÄng dÀr litteratur som behandlar skrivprocessens olika metoder och problematik samt datoranvÀndning har studerats. En kvantitativ enkÀtundersökning pÄ fyra olika skolor riktade till elever och lÀrare samt en kvalitativ intervju med nÄgra utvalda elever genomfördes.

ATT ANVÄNDA TAKTIL STIMULERING I OMVÅRDNADEN : En intervjustudie med vĂ„rdpersonal

Taktil stimulering anvÀnds inom flera olika hÀlsofrÀmjande verksamhetsomrÄden i Sverige och Àr en form av mjuk massage. Under 1990-talet startade utbildning i metoden. DÄ taktil stimulering Àr en relativt ny metod finns det Ànnu inte sÄ mÄnga studier i Àmnet. Syftet med studien var att belysa hur vÄrdpersonal upplever det att anvÀnda taktil stimulering i omvÄrdnadsarbetet. Metoden som anvÀndes var kvalitativa intervjuer.

OmvÄrdnadsstrategier och erfarenheter vid insulinpumpbehandling hos barn med typ 1 diabetes : en intervjustudie med barndiabetessköterskor

OmvÄrdnadsbehovet Àr vÀsentligt vid typ 1 diabetes, och sjuksköterskan spelar en central roll vid omhÀndertagandet. Insulinpumpen, som utvecklades för ca 25 Är sedan, medförde hopp om bÀttre metabol kontroll och livskvalitet. Den anvÀndes ocksÄ i ökande omfattning hos barn. Barndiabetessköterskor har förvÀrvat god kunskap om metoden och unik möjlighet att utvÀrdera dess betydelse för barndiabetesvÄrden. Hittills har det emellertid kommit fÄ rapporter om deras observationer.Syftet med den aktuella intervjustudien, var att belysa barndiabetessköterskors erfarenheter och omvÄrdnadsstrategier vid insulinpumpbehandling hos barn med typ 1 diabetes, och jÀmföra dessa med traditionell insulintillförsel.

VarumÀrkesrelationer -en studie av Self-Concepts olika dimensioners betydelse

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka individens olika dimensioner av jaget/Self-concept och dess betydelse för relationer mellan konsumenter och varumÀrken. Vi har valt att forma studien efter det existentiell-fenomenologiska paradigmet. Metoden Àr passande för att undersöka konsumenters erfarenheter av olika slag. Metoden innefattar djupintervjuer dÀr respondenterna styr dialogen under intervjun. De teorier vi har valt att anvÀnda oss av Àr teorier kring relationen mellan individ och varumÀrke, Self-concept, referensgruppsteori, Conspicuous och Status Consumption samt varumÀrkesteori.

Att skriva sig till lÀsning med datorn som penna

I dagens samhÀlle Àr vi mÀnniskor dagligen i kontakt med IT. De senaste Ären har informationstekniken stÀndigt utvecklas vilket har gjort att vi har fÄtt nya möjligheter att till exempel kommunicera och lÀra. Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur lÀrarna upplever att Arne Tragetons metod Att skriva sig till lÀsning pÄverkar elevers lÀs- och skrivutveckling, samt hur metoden anvÀnds i praktiken. Dessutom vill vi undersöka hur informations- och kommunikationsteknik bidrar till ett tidsenligt lÀrande. För att uppnÄ vÄrt syfte formulerade vi tre frÄgestÀllningar som handlade om hur lÀrarna upplever hur metoden Att skriva sig till lÀsning pÄverkar elevers lÀs-och skrivutveckling, hur lÀrarna upplever att digitala verktyg bidrar till elevers lÀrande samt hur metoden fungerar i praktiken.

Storyline pÄ gymnasiet

Storyline Àr en metod som ursprungligen Àr framtagen för yngre elever. Min avsikt Àr att undersöka hur metoden kan fungera pÄ gymnasiet. Studien baseras pÄ ett lokalt gymnasialt Storylineprojekt om klimat dÀr ett arbetslag för första gÄngen provade metoden. Via elevutvÀrderingar samt intervjuer med lÀrare och elever har jag tagit reda pÄ vilka vinster arbetssÀttet medförde. Jag har ocksÄ tagit reda pÄ vilka hinder det finns för Storyline pÄ gymnasiet och hur det genomförda projektet skulle kunna utvecklas.

Regional hÀlsoutveckling i SkÄne : En studie i hÀlsosam planering och hÀlsokonsekvensbeskrivning

HÀlsosam planering och hÀlsokonsekvensbeskrivning Àr tvÄ arbetsmetoder i planerings- och beslutsprocesser som har uppmÀrksammats inom folkhÀlsopolitiken. SkÄne har anammat diskussionerna kring detta och utvecklat en vÀlarbetad regional strategi inom ramen för de elva nationella folkhÀlsomÄlen. Ett projekt pÄgÄr nu med att undersöka hur hÀlsokonsekvensbeskrivningen ska implementeras i beslutsprocesser pÄ kommunal- och regionalnivÄ. Metoden har svÄrigheter i form av otillrÀckliga kunskaper och bristfÀlliga datainsamlingar. Risken finns att intresset för hÀlsokonsekvensbeskrivning faller pÄ grund av det.

<- FöregÄende sida 26 NÀsta sida ->