Sök:

Sökresultat:

880 Uppsatser om Modernism,trädgćrd,landskapsarkitektur,arkitektur,Mies van der Rohe,Phillip Johnson - Sida 48 av 59

Utveckling av webbtjÀnst för BISRapportgenerator pÄ Banverket

Banverket Àr den myndighet som har ansvaret för jÀrnvÀgstransportsystemet i Sverige och Àr enproducent av jÀrnvÀgsinformation. En stor del av infrastrukturinformationen lagras i baninformationssystemetBIS och Banverket Àr förpliktad att tillhandahÄlla den. I nulÀget Àr informationenÄtkomlig pÄ ett lÀtt sÀtt frÀmst internt. Dessutom stÀller dagens samhÀlle krav pÄ att informationenska levereras enligt standard. Standardiseringsorgan har tagit fram standarder för geografiskinformation som svar pÄ behovet att ÄteranvÀnda och samutnyttja geografiska data.VÄrt examensarbete Àr genomfört pÄ Banverket Verksamhetsstöds IT-avdelning och var inriktatpÄ att kartlÀgga standarder för geografisk information och utveckla en webbtjÀnst för BIS för attöka tillgÀngligheten till informationen.Rapportens kunskapsbidrag Àr en analys av standarder för geografisk information som Àr relevantaför jÀrnvÀgsnÀtet.

Storytelling ? En framgÄngsrik historia

BerÀttelser och historier har sedan urminnes tider förtrollat och fÀngslat mÀnniskor. Förr itiden samlades mÀnniskor runt lÀgerelden för att ta del av berÀttelser, idag samlasmÀnniskor runt varumÀrken. Det förflutna, nuet och framtiden binds samman till ettsammanhÀngande process genom historier, istÀllet för att vara lösryckta delar av ettsammanhang.Uppsatsens syfte var att undersöka varför storytelling inom marknadsföring Àr sÄframgÄngsrikt hos konsumenten. Vi ville fÄ en förstÄelse över vad som fÄrkonsumenten att uppskatta denna sortens reklamform. VÄr problemfrÄga ochutgÄngspunkt genom uppsatsen har varit:· Varför Àr storytelling i marknadsföring sÄ framgÄngsrikt hos konsumenter?För att klarlÀgga begreppet ur flera synvinklar har vi varit i kontakt med konsumenter ifrom av fokusgrupper samt med experter inom storytelling och sjÀlvaste reklambranschen.Vi har valt dessa tre intressegrupper för att fÄ olika perspektiv urkonsumentens synvinkel.

Interiör + varumÀrke = sant? : En studie om interiörens betydelse för varumÀrket

Marknadsföring och kontakt med kunder utformas pÄ ett sÀtt som ska vara fördelaktigt för företagsryktet. Ryktet skapar sedan en bild av företaget. Den bild Àr det som blir det förmedlade varumÀrket och i lÀngden Àven en viktig framgÄngsfaktor. Förutom reklam, logotyp och slogans lyfter företag i servicebranschen in inredning och arkitektur som en del av detta varumÀrkesarbete. DÀr har lokalen betydelse för att kunderna ska lockas till butiken eller restaurangen, öka köpintentionen samt för att kommunicera företagets vÀrdeord.

En handbok i utformning av förskolors utemiljöer : trÀdgÄrdar att lÀra och leka i

Barn i förskoleÄldern vistas en mycket stor del av sin vakna tid i förskolan och i dess utemiljö. Detta borde synas i en omsorgsfull planering av förskolegÄrden. Pedagoger borde fÄ större möjligheter till att vÀcka barns förundran över naturen pÄ gÄrden och inte vara beroende av tidskrÀvande och kostsamma utflykter. Förskolebarnens utemiljöer skulle kunna erbjuda dem fler sinnesintryck i form av rumsligheter, material och vÀxter. En medveten och kunskapsbaserad planering, med barns behov i första rum, skulle leda till mer stimulerande, lÀrorika och vÀlanvÀnda förskolegÄrdar.

?DÀr Àr mitt favoritstÀlle!? : barns samspel i och anvÀndning av en skolas vardagsmiljö

Hur anvÀnder barn utomhusmiljön pÄ en skolgÄrd i vardagen? PÄ vilka platser umgÄs, leker och pratar barn i vardagsmiljön? Vad finns det för faktorer i vardagsmiljön som kan pÄverka vilka platser barn prefererar? Syftet med det hÀr examensarbetet har varit att undersöka ovanstÄende frÄgestÀllningar för att lÀra mig mer om hur utemiljön pÄverkar barns samspel. Syftet har Àven varit att fÄ en bÀttre förstÄelse för hur jag som landskapsarkitekt, kan tÀnka kring barn och gestaltning. BÄde barn och vuxna mÄr bra av att vara utomhus. Barn bygger bland annat upp en tillit till sin omgivning genom att vara ute.1 Hur tillgÀnglig utomhusmiljön Àr dÀr barn bor beror pÄ restriktioner uppsatta utav vuxna och omgivningens brukskvaliteter. Hur tillgÀnglig utemiljön Àr runt hemmet ser ocksÄ olika ut mellan olika hem.

Fysisk modell som gestaltningsverktyg : en metodstudie

Fysisk modell Àr ett Àr ett effektivt medel att översÀtta arkitektoniska koncept till konkret form - bÄde för den egna förstÄelsen och kommunikation med kollegor, kunder och allmÀnhet. Modellen Àr ett av de verktyg som stÄr landskapsarkitekter och arkitekter till hands i gestaltningsprocessen. Inom bÄde svensk utbildnings- och arbetskultur verkar det finnas en syn pÄ modellbygge som tidsödande och svÄrtillgÀngligt, trots att dess fördelar ofta diskuteras och tillÀmpning uppmuntras av bÄde lÀrare och yrkesverksamma. Parallellt ökar datorgenererade bilder och modeller inom gestaltning och kommunikation, pÄ grund av de senaste decenniernas teknologiska revolution. Syftet med detta arbete var att utforska modellen som skissverktyg och dess konkreta bidrag till en gestaltningsprocess.

En helande plats : ett gestaltningsförslag för parken Torkelsplan i Uppsala

Historien om helande platser i naturen, stÀllen som ansÄgs pÄverka mÀnniskans vÀlbefinnande, Àr lÄng. Naturens ÄterhÀmtande hÀlsoeffekter Àr dÀremot ett relativt nytt forskningsfÀlt. TvÄ teorier dominerar inom forskningen, Stephen och Rachel Kaplans teori om hur sinnena pÄverkas av intryck och Roger Ulrichs teori om reaktioner som sker instinktivt i kroppen. BÄda teorierna utgÄr frÄn stressteori dÄ det Àr ett tydligt sÀtt att mÀta vÀlmÄende. Det Àr utifrÄn dessa teorier som designaspekter för helande trÀdgÄrdar har vÀxt fram.

Dunder och flak : ett gestaltningsförslag för Vassara torg och park i GÀllivare

Gestaltningsförslaget ?Dunder och flak? presenterar en ny utformning av Vassara torg och park som tar avstamp i GÀllivares befintliga identitet. Förslaget Àr en del av ett examensarbete inom Àmnet landskapsarkitektur. I GÀllivare pÄgÄr en omfattande samhÀllsomvandling till följd av att gruvan i Malmberget expanderar och orten rasar samman. BostÀder och viktiga samhÀllsfunktioner som gÄr förlorade mÄste ersÀttas inom kommunen, vilket kommer ske genom förtÀtning av GÀllivare centralort. NÀr staden förtÀtas försvinner publika ytor samtidigt som de som blir kvar fÄr ett högre anvÀndartryck.

Dagvattenparken : estetiska vÀrden i en teknisk anlÀggning

Landskapsarkitekter har möjlighet att genom gestaltning frÀmja estetiska vÀrden i tekniska anlÀggningar och kan pÄ sÄ vis ge dessa anlÀggningar mervÀrden utöver deras tekniska funktion. Detta kandidatarbete omfattar ett gestaltningsförslag för en planerad dagvattendammsanlÀggning i Hudiksvall. Vi ville med gestaltningen skapa en plats som inte bara uppfyller tekniska behov utan ocksÄ blir attraktiv för mÀnniskor att besöka genom att erbjuda estetiska vÀrden och upplevelser. Metoden för vÄrt arbete innefattade platsbesök, inventering, möten med representanter frÄn Hudiksvalls kommun, analys, gestaltningsarbete samt litteraturundersökningar. Genom litteraturen undersökte vi betydelsen av begreppet estetik utifrÄn Simon Bell och Ian H. Thompsons teorier. Under arbetet lÀste vi ocksÄ Patrik Grahn för att fÄ inblick i hans teorier kring naturens förmÄga att ge rekreation.

The Mulberry School : reflektion över en designprocess

The quality of a design can improve essentially through a participatory designprocess. Initially, The Mulberry School project was supposed to be finished in two months but the involvement of artist Scott G Burnham extended the work and brought a new dimension into the project. In the beginning, Scott and I both worked on the project unaware of each other. I was appointed by the architect to design the external areas of the school and based on a site survey and analysis of the factors infl uencing the site I created a design proposal with the concept form and function. At the same time Scott performed a series of workshops initiated by the school. The purpose and goal was to include the students in the redevelopment of the school and to produce a design based on the thoughts and wishes of the students.

Socialt hÄllbar stadsutveckling ? en studie av visionens tillÀmpning med RosengÄrdsstrÄket som exempel

HÄllbar stadsutveckling Àr ett begrepp som diskuteras flitigt i samhÀllet idag, sÄvÀl pÄ nationell som pÄ lokal nivÄ. Visionen om den hÄllbara staden har uppkommit som en effekt av accelererande miljöproblem och vÀxande klyftor i samhÀllet. PÄ det övergripande nationella planet skildras samhÀllsproblemen och det framstÀlls mÄl om vad man vill förÀndra. PÄ lokala plan i kommuner görs mer konkreta förslag pÄ lösningar till problemen i de aktuella stadsdelarna. Dock finns idag ingen nationell strategi pÄ hÄllbar stadsutveckling, utan de övergripande mÄlen Àr förslag pÄ vad olika forskare och sakkunniga anser vara de rÀtta angreppssÀtten pÄ problemen i samhÀllet. Syftet med denna uppsats Àr att göra en jÀmförelse mellan vad som stÄr i de nationella dokumenten med vad som görs i ett konkret projekt i Malmö, dÀr en vision om att bli bÀst i vÀrlden pÄ hÄllbar stadsutveckling finns formulerad.

Att gestalta med vatten : ett förslag pÄ utformning av Campustorget i SkellefteÄ

Det hÀr arbetet handlar om hur man kan gestalta med vatten i en urban kontext. Vatten Àr liv. Utan vatten kan inget leva. Vatten Àr Àven viktigt för oss mÀnniskor dÄ det skapar sinnliga upplevelser. En stilla vattenspegel, en porlande bÀck, en sprudlande fontÀn, eller det vidstrÀckta havet kan bidra till att mÀnniskan finner lugn och harmoni.

Vilken nytta... mer Àn att det ska vara roligt? : En kvalitativ studie om bildÀmnets undervisning i grundskolans tidigare Är

Den hÀr uppsatsen handlar om bildÀmnet i den svenska grundskolan. Bildform har genom alla tider haft betydelse för oss mÀnniskor. Via grottmÄlningar, konst, skulptur, arkitektur, foto, film, symboler och tecken har vi fÄtt redskap att uttrycka, kÀnna och förmedla olika budskap frÄn urminnes tider tills idag.Syftet med denna studie Àr att synliggöra aspekter som kan bidra till hur bildÀmnets undervisning utövas i grundskolans tidigare Är. Uppsatsen Àr en kvalitativ studie och har en hermeneutisk forskningsansats. Syftet har dels uppfyllts genom halvstrukturerade intervjuer av fem pedagoger pÄ fem olika skolor som alla undervisar i Àmnet bild i skolans tidigare Är.

Utveckling av webbtjÀnst för BIS Rapportgenerator pÄ Banverket

Banverket Àr den myndighet som har ansvaret för jÀrnvÀgstransportsystemet i Sverige och Àr en producent av jÀrnvÀgsinformation. En stor del av infrastrukturinformationen lagras i baninformationssystemet BIS och Banverket Àr förpliktad att tillhandahÄlla den. I nulÀget Àr informationen Ätkomlig pÄ ett lÀtt sÀtt frÀmst internt. Dessutom stÀller dagens samhÀlle krav pÄ att informationen ska levereras enligt standard. Standardiseringsorgan har tagit fram standarder för geografisk information som svar pÄ behovet att ÄteranvÀnda och samutnyttja geografiska data. VÄrt examensarbete Àr genomfört pÄ Banverket Verksamhetsstöds IT-avdelning och var inriktat pÄ att kartlÀgga standarder för geografisk information och utveckla en webbtjÀnst för BIS för att öka tillgÀngligheten till informationen. Rapportens kunskapsbidrag Àr en analys av standarder för geografisk information som Àr relevanta för jÀrnvÀgsnÀtet.

BRANDSCAPE ? nÄgra marknadsföringsstrategier för offentliga rum i Malmö och Manchester

Stora förÀndringar har skett i vÄrt samhÀlle dÀr globaliseringsprocesser har fört samman nationer och dess ekonomier. Marknadsplatser har smÀlts samman till en global marknadsplats och skapat ett beroendeförhÄllande mellan vÀrldens nationer. Beslutsfattande börjar flyttas frÄn nationell till mellan- eller överstatlig nivÄ, och inom det kulturella omrÄdet kan en internationell likriktning av konsumtionsmönster och kultur mÀrkas. En förÀndrad marknadssituation har skapat en konkurrenssituation mellan stÀder, med krav pÄ stÀndigt nya innovationer och kontinuerlig tillvÀxt. MÄnga stÀder i vÀstvÀrlden har genom omstruktureringar inom industrin blivit av med sin funktion och i mÄnga fall ocksÄ sin identitet.

<- FöregÄende sida 48 NÀsta sida ->