
Sökresultat:
1191 Uppsatser om Mobila enheter - Sida 27 av 80
Mobilitet och informationslogistiska tekniker : För behovsanpassad informationsförsörjning och mobilt lärande i marina miljöer
Denna studie handlar om att undersöka om mobil-IT och återanvändning av teknisk information, som görs sökbar med hjälp av metadata i form av fasettering, kan stödja den dagliga informationsförsörjningen samt lärandet i marina sammanhang. Media tablets är de informations- och kommunikationsteknologiska enheter som fått stort genomslag på marknaden och som genom att vara bärbara kan vara en presentationsyta för att i verksamhetsprocesser få rätt information i rätt tid på rätt plats. Stora mängder av information som struktureras i top-down hierarkier orsakar ofta svårigheter för personer, som behöver en viss information, att finna den om de inte vet vart i hierarkin de ska leta då sökvägarna är begränsade åt ett håll. Om information istället märks upp med beskrivande egenskaper formas multipla hierarkier, eller fasetterade hierarkier, som ger sökvägar från mer än ett håll och kan underlätta att finna informationen utan vetskap om vart den är placerad. Information kan även bli enklare att finna om den är sökbar på högre detaljnivå, det vill säga om den interna hierarkin i stora informationsstycken bryts upp och informationen blir topicbaserad och varje topic utgör en sökbar och återanvändningsbar del.
Lagen om kassaregister( lagen 2007:592) : En studie om effekterna av lagen om kassaregister och dess inverkan på några krögare
Mobila verksamhetslokaler erbjuder flexibel lokalförsörjning som alternativ till permanent utbyggnad, eller under tiden som befintliga lokaler renoveras eller byggs om. Denna flexibla möjlighet används dock i en ganska liten omfattning på marknaden. För att öka lokalernas användning finns det därför ett behov av en marknadsundersökning som identifierar de faktorer som kunden värderar.Utredningen syftar till att få fram vad kunden värderar då han eller hon hyr och/eller använder en temporär lokal, och möjligen identifiera nya element som inte finns i marknadens utbud.För att få fram värderingsfaktorer har en litteraturundersökning implementerats och samtidigt har 13 personliga intervjuer genomförts. Intervjuer skedde med personer som använder dessa lokaler och parallellt de som tecknat kontrakt för att hyra dessa lokaler. Studieobjekt är kontor, skola och förskola..
Kravinsamling vid utveckling av mobila applikationer : En undersökning gjord utifrån utvecklares perspektiv
Företaget Dramatify tillhandahåller en tjänst för TV- och filmproduktions-bolag att hantera kommunikation och information kring sina produktioner med hjälp av mobiler och datorer oavsett var de befinner sig. De upplever långa responstider för sin webbapplikation och gav som förslag att studera lagring av produktionsdata i cache. För att lösa problemet har en under-sökning av tidigare arbeten inom området och lämpliga tillämpningar för att implementera, testa och analysera prototyper som lagrar data i cache.Resultatet blev en prototyp för klient respektive server med strategin att lagra varje produktion styckvis i cache. För att testa prototyperna skapades en implementation av automatiska tester som lagrade mätdata om relate-rad prestanda till cache för sidanrop från webbapplikationen i olika en-heter och webbläsare. En analys av mätdata gjordes och det visade sig att klientprototypen var 32 procent snabbare och serverprototypen 21 procent snabbare jämfört med Dramatifys implementation..
Mobilt lärande i fritidshemmet : Ett utvecklingsarbete med inriktning IKT inom fritidshemmet
Mitt syfte är att initiera och driva ett utvecklingsarbete med inriktning mot IKT på fritidshemmet. Fokus ligger på hur IKT kan användas inom fritidspedagogiken. Utvecklingsarbetet sker genom att i aktion pröva och utveckla ett antal IKT aktiviteter på fritidshemmet. En granskning av vilka fördelar och nackdelar som kan finnas är en möjlig väg att finna former för hur fritidshemmet kan arbeta med IKT. Frågeställningen lyder: Vilka kunskapsmöjligheter kan IKT i form av mobilt lärande ge barn på fritidshemmet.
Produktutveckling av standardchassi till en brandrobot : FUMOTM2
Denna rapport behandlar ett examensarbete som bedrivits mot AB Realisator. Examensarbetet ligger på D-nivå och innefattar 30 högskolepoäng. Uppdraget från Realisator innefattade att designa ett chassi till en brandrobot.Realisator startade ett stort projekt för att utveckla en brandrobot som ska underlätta för räddningstjänsterna vid besvärliga bränder så att chansen att rädda liv ökar, säkerheten för personalen ökar och kostnaderna minskar. Brandroboten ses som en internationellt gångbar produkt. Projektet är en fortsättning på ett tidigare stadium, demo1, där identifierades de viktigaste grunderna som måste finnas i brandroboten.
Prototyping i systemdesign
Denna uppsats avser att belysa frågan varför prototyper är ett viktigt verktyg i en utvecklingsprocess av ett mobilt system. Fördelar och nackdelar som verktyget kan innebära behandlas och olika tillvägagångssätt beskrivs. Arbetet med detta baseras i ett praktiskt utvecklingsprojekt på IT-kunsultföretaget Citerus. Projektuppgiften var där att genom en informationflödesanalys definiera olika flaskhalsar i informationsflödet på olika hotell för att sedan föreslå ett effektiviserande system. Projektet koncentrerades vidare på städpersonalen och deras arbete.
Relationsmarknadsföring via mobiltelefonen- ett nytt sätt att nå fram genom mediebruset
Reklam i mobiltelefonen är ett relativt nytt fenomen inom området relationsmarknadsföring. För att undersöka hur företag idag arbetar med marknadsföring via mobiltelefonen använder vi oss av ett antal caseföretag och deras erfarenheter. Det empiriska materialet samlades in genom intervjuer. Dessa analyseras med hjälp av traditionella relationsmarknadsförings- och kommunikationsteorier. Våra slutsatser är att väldigt olika företag använder sig av tjänsten på mycket liknande sätt samt att företagen inte använder sig av tekniken i den utsträckning de skulle kunna göra.
mCommerce Varför inte?
Syftet med denna uppsats är att visa vilka faktorer som minskar användarnas vilja att använda mCommerce. Samt att visa utvecklare inom området vilka av dessa faktorer som har störst inverkan på att mCommerce inte används i större utsträckning. För att kunna göra denna studie har vi valt att undersöka vad som påverkar användandet av mCommerce i kundgruppen early-adopters. Denna undersökning har skett på Luleå tekniska universitet. De slutsatser vi kommit fram till är bland annat att behovet av att kunna utföra tjänsterna när som helst och var som helst verkar inte finnas.
Hastighetsmätning i produktion
Sedan urminnes tid har folk sysslat med mätning av olika slag. Tid, längd, höjd, area, energi, volym och styrka är några exempel på vad som behövde mättas. Att mäta är att jämföra verklighet med en fördefinierad enhet. En sekund, en meter, ett watt är några exempel på enheter som brukas för att kunna definiera en mätning. I dagens samhälle är det viktigt med exakt mätning för att kunna till exempel producera rätt tjänst i rätt tid, just in time, för att kunna utnyttja sina resurser effektivt.
Positionering i GSM-nätverk
Merparten av de kommersiella system för mobilkommunikation som finns och byggs i världen idag bygger fortfarande på GSM, antalet abbonnenter är över 2 miljarder. För att utöka funktionaliteten med mobila terminaler har det forskats på att införa positionering i GSM-nätverk. Tjänster som använder abbonnentens positionsinformation kallas Location Based Service och de ger möjlighet att utöka funktionaliteten och spara användaren av tjänsten arbete. Rapporten beskriver olika tekniker för positionering och slutsatsen att CGI-TA är den teknik som positioneringen ska byggas på. Denna teknik finns tillgänglig hos de svenska operatörerna idag och för att kommunicera med dem används Mobile Location Protocol 3.0.0.
Rening med UV-ljus : Utvärdering av Aquatron drickvatten
Denna rapport behandlar ett examensarbete som bedrivits mot AB Realisator. Examensarbetet ligger på D-nivå och innefattar 30 högskolepoäng. Uppdraget från Realisator innefattade att designa ett chassi till en brandrobot.Realisator startade ett stort projekt för att utveckla en brandrobot som ska underlätta för räddningstjänsterna vid besvärliga bränder så att chansen att rädda liv ökar, säkerheten för personalen ökar och kostnaderna minskar. Brandroboten ses som en internationellt gångbar produkt. Projektet är en fortsättning på ett tidigare stadium, demo1, där identifierades de viktigaste grunderna som måste finnas i brandroboten.
Rörelsebaserad kommunikation i mobila ad hoc-nätverk
I många nätverk antas det att någon form av fix infrastruktur existerar och att nätverkets olika noder kan använda denna för att kommunicera med varandra. I ett ad hoc-nätverk antar man att det inte finns någon fix infrastruktur och att noderna måste använda varandra för att kunna kommunicera. Ett exempel på ett ad hoc-nätverk kan vara bärbara datorer sammankopplade med infraröda länkar under ett möte. När ad hoc-nätverket är mobilt innebär det att noderna rör sig.I detta arbete har de tre protokollen Epidemic, GeoMean och GeoMove tillsammans med de två rörelsemodellerna Waypoint och den utökade slumpmässiga vandringen implementerats i en nyskriven simulator för denna typ av nätverk.De två Geo-protokollen är nyutvecklade och syftar till att använda geografisk information för att underlätta kommunikationen i denna kategori av nätverk tillsammans med den nya utvidgade slumpmässiga vandringsmodellen..
Utveckling av en lättförvaltad mobilapplikation
Mobiltelefoner är idag en het teknologi och det blir fler och fler företag som väljer att presentera sig själva även mobilt för att på så sätt nå fler kunder. På marknaden finns en mängd av olika typer av mobiler vilket kan orsaka svårigheter för ett företag att komma ut med sin mobilapplikation då olika typer av mobiler ställer olika tekniska och kunskapskrav på företaget som utvecklar applikationen. En alternativ lösning kan vara en hybridmobilapplikation som gör det möjligt att ta fram applikationer för olika typer av mobilenheter baserad på samma kod-bas.I denna rapport har jag tagit fram en prototyp av en hybridmobilapplikation för ett BI konsultbolag. Applikationen skapades i enlighet med Kanban metodologi och använde sig av ramverket Ionic. Den skapade mobilapplikationen presenterar ekonomisk data i form av tabeller och diagram och har även interaktiva delar.
Prestandaanalys av HTTP/2
Swedbank är en av Sveriges största företag inom finanssektorn med drygt fyra miljoner privatkunder och försöker ständigt utveckla sina tjänster så att de är lättåtkomliga och lättanvända för kunderna. För att tillfredsställa sina kunders behov av en snabb och lättåtkomlig bank så vill Swedbank minska på laddningstiderna till sina finanstjänster, särskilt de mobila tjänsterna då det är där uppkopplingarna är som långsammast. Uppdraget var att göra en prestandaanalys av HTTP/2 som är den senaste versionen av HTTP-protokollet. Efter att ha genomfört arbetet ska Swedbank veta vad dem kan anpassa för att göra sina tjänster så optimala som möjligt för framtiden.Resultatet visade att med hjälp av HTTP/2?s nya funktioner, bland annat det binära ramlagret, uppnåddes en prestandaökning på 44% av totala laddningstiden på Swedbank?s hemsida.
Intern kommunikation - ett verktyg för extern framgång : en fallstudie av energibolaget Fortum
Elmarknaden i Sverige som sedan början av 1900-talet varit kontrollerad av staten avreglerades 1996 och öppnade för en fri konkurrens för handel med elektricitet. Negativ kritik har under de senaste åren riktats mot energibolagen där bland annat kundernas missnöje över höga priser och dålig kundservice uttryckts. Vid en avreglering kan problem uppstå då organisationen vuxit fram ur ett tänkande baserat på en monopolmarknad istället för på en konkurrensutsatt marknad. Konkurrensen och kundernas missnöje har medfört att energibolagen varit tvungna att internt ändra och anpassa sitt arbete efter marknaden och kunden. Syftet med uppsatsen är öka förståelsen för den interna kommunikationens betydelse för företag i omvandling mot en mer kund- och marknadsorienterad organisation.