Sök:

Sökresultat:

1191 Uppsatser om Mobila enheter - Sida 26 av 80

Hydraulisk sekvensventil för spännhydraulik

En del av verksamheten vid EuroMaint Industry AB i Skövde består av att tillverka och sälja maskinsystem för tillverkningsindustrin. Ett av dem är fixturer för fastspänning av bilväxellådskåpa, inför bearbetning. Fastklämning av denna detalj i fixtur sker med hjälp av hydrauliska spännare som arbetar i sekvens med olika tryck samt fastspänningskraft. Styrningen sker med hjälp av en sekvensenhet som dels är skrymmande, dels har relativt hög framtagningskostnad. Det här examensarbetet har syftat till att ta fram en ny sekvensenhet med mål att få en kompaktare lösning med en lägre framtagningskostnad.

Cleanbox : Flashbaserad Produktpresentation

Cleanboxen som den kallas är en flashbaserad2 produktpresentation. Simply Quality är ett företag som gör analyser och mäter renhet hos olika föremål på partikelnivå. Ett exempel på detta kan vara att ett företag som tillverkar bildelar skickar en del efter produktion för att få en analys på hur mycket partiklar/smuts som sitter kvar efter tillverkning. Vårt arbete var att ta fram en produktpresentation för deras mobila labb som säljs till företag som vill kunna göra sina analyser på plats. Behovet var att på något sätt kunna presentera Cleanboxen visuellt för sina kunder..

Färgåtergivning i katalogproduktion

Målsättningen med färgåtergivning i katalogproduktion är att färgen på produkten i katalogen ska upplevas samma som färgen på själva produkten. ICSAB (IKEA Catalogue Services) producerar varje år IKEA-katalogen som innehåller ca 15000 olika produktbilder. Att reproducera dessa bilder är ett komplext problem som ställer höga krav på färghanteringssystemet, färgspecificering av produktfärger, färgverifieringsmetoder samt den visuella bedömningen av produktbilderna. Rapporten beskriver produktionsflödet på ICSAB från fotografering av produkterna i fotostudion till utmatning av förprovtryck. Utifrån detta arbetsflöde analyseras de faktorer som påverkar färgreproduktionen.

Från Goodwill till Impairment test : Hur görs fördelningen till de kassagenererande enheterna

SammanfattningFrån och med den 1 januari år 2005 ska samtliga börsnoterade företag redovisa efter IFRS. Detta innebär bland annat att goodwill inte längre är föremål för planenlig avskrivning utan skall istället årligen testas för nedskrivningsbehov. Innan företaget kan göra ett nedskrivningstest måste all goodwill först ha fördelats ut på de kassagenererande enheter som väntas bli gynnade av synergierna i förvärvet. Därefter värderas goodwill med hjälp av lämplig värderingsmodell. Det största problemet för företagen med den nya goodwillhanteringen är att urskilja de olika kassagenererande enheterna.Uppsatsens syfte är att få en förståelse för den komplexitet som uppstår för företagen vid arbetsprocessen med de kassagenererande enheterna och frågeställningarna den ämnar besvara är; Hur organiserar företagen arbetsprocessen med de kassagenererande enheterna, från det att en goodwillpost har uppstått tills det att den fördelats ut över berörda kassagenererande enheter samt testats för nedskrivning? och Vad är företagens åsikter om regeländringarna i goodwillhanteringen?För att kunna besvara uppsatsens frågeställningar har fem djupintervjuer genomförts med företag noterade på Stockholmsbörsens O-lista, Attract 40.

Definiera och dokumentera logistikprocesser för kontainerproduktion

Denna rapport är ett resultat av ett examensarbete utfört på produktionsenheten NPC Katrineholm inom Ericsson AB. Arbetet kan ses som en del i ett större förändringsarbete involverande fler enheter än de berörda av detta arbete.Arbetet har gått ut på att förändra ett nuvarande flöde till ett bättre fungerande flöde med förändrad ansvarsfördelning. För att få till stånd det nya flödet har en rad problem varit tvungna att lösas på bästa sätt och informerande av inblandade parter i såväl Katrineholm som på CL Kista som är första kontakt vid en ny order från ett marknadsbolag.Problem som bearbetats har varit till exempel leveransadresser, materialhantering och godsmärkning. Utöver problemlösning har arbetsinstruktioner och processbilder skapats..

Biblioteket i fickan: en fallstudie om mobil bibliotekskatalogtjänst

Denna rapport handlar om införandet av en mobil katalogtjänst för ett svenskthögskolebibliotek, nämligen Bibliotek och lärande resurser (BLR) vid Högskolan i Borås.Syftet med denna rapport är att utreda hur införande av mobila katalogtjänster på etthögskolebibliotek kan ske, genom att studera vilka tjänster som är mest lämpliga att?mobilisera? för att ge en förbättring av bibliotekstjänster gentemot användarna. Dettaoperationaliseras genom tre forskningsfrågor:· Vilka tjänster levererar BLR:s nuvarande OPAC, särskilt avseendeinformationssökning?· Vilka av tjänster i BLR:s nuvarande OPAC är lämpliga att anpassa tillmobiltelefoner?· Hur kan de nuvarande tjänsterna anpassas till mobiltelefoner?Rapporten består i stort sett av tre delar som motsvarar forskningsfrågorna, den förstasom är en inventering av tjänsterna som BLR:s nuvarande OPAC levererar, den andrasom handlar om dagens mobiltelefoner särskilt avseende Internetanvändning och mobilawebbutveckling för att se vilka aktiviteter en mobiltelefon är lämplig att utföra, och densista delen som presenterar ett förslag för mobilanpassning, en prototyp av BLR:smobilkatalogtjänst.Resultatet av inventeringen visar att OPAC:en erbjuder olika sökmöjligheter, både förenkel sökning med korrekta bibliografiska uppgifter och för kognitivinformationssökning där användaren måste identifiera sitt informationsbehov och hittarätt sökord som beskriver informationsbehovet, och andra verktyg för att underlättasökning, särskilt den senaste sorten och hanteringen av användarens bibliotekskonto medmöjligheter att aktivt arbeta med dem.Mobiltelefonens egenskaper sammanfattas kort som liten skärm, omständlig inmatning,jämförelsevis långsam och kostsam datatrafik, mobilitet och push. Pga.

Viking Apprentice : Hur man skapar en mobil applikation som motiverar till bättre grundhälsa

Bakgrunden till denna uppsats var att undersöka på vilket sätt kan man utveckla en mobil applikation som motiverar användaren till bättre grundhälsa. Genom ett samspel mellan användaren och en mobil applikation, så stödjs användaren i att uppnå en bättre grundhälsa genom fysisk träning med hjälp av en Smartphone.Vår frågeställning blev därför: Hur skapar man en mobil applikation som motiverar till bättre grundhälsa? För att besvara detta har vi använt oss av teorier kring motivation, fysiologi och gränssnittsdesign. Vi har även använt metoder för att designa och skapa applikationen. De metoder som vi använt är följande: Designramverket skapad av Alan Cooper.

Upplevd ljudkvalitet med teknisk koppling : En undersökning i kvalitetsförlust & människans uppfattningsförmåga

Arbetet innefattar en bakgrund i de byggstenar som finns i en digital ljudfil och hur de påverkar ljudet. De problem som undersökningen menar att besvara är när upplever en människa kvalitetsförlust och vilken del eller aspekt av ljudet är det viktigaste för upplevelsen. Även huruvida ljud av olika ursprung som syntbaserade eller inspelade ljud påverkas i olika grad av kvalitetsförlust. De försökspersoner som använts vid undersökningen har olika bakgrund, ena gruppen har erfarenhet av ljuddesign eller Hifi medan den andra inte har speciella preferenser beträffande ljud. Undersökningen genomfördes med en kvantitativ undersökning där försökspersonernas uppfattningsförmåga testades och sedan sammanställdes.

Trådlösa nät och 3G för funktionshindrade

Genom hela arbetet har enkelhet och användbarhet varit ledorden. Detta för att man ska kunna implementera tjänster för en relativt liten målgrupp utan att behöva göra större investeringar. I linje med detta har möjligheter för att kunna erbjuda tjänsten till en större målgrupp och därmed få ned kostnaden per användare eftersökts.Rapporten börjar med en studie av 3G, WLAN och Bluetooth för att läsaren ska få en grund i de tekniker på vilka tjänsterna skulle kunna implementeras. Sedan diskuteras dagens tjänster och vilka önskemål om tjänster som framkommit från diskussioner med olika parter. Slutligen exemplifieras ett antal tjänster som skulle kunna tillämpas på dagens tekniker.Efter att ha läst rapporten skall läsaren ha fått en uppfattning hur mobila tjänster med hög överföringshastighet bör utformas för att underlätta kommunikation för funktionshindrade..

Nedskrivningstest av goodwill : En kvalitativ studie av IAS 36

AbstractFrån och med den 1 januari 2005 ska alla företag inom Europeiska unionen vars aktier ellervärdepapper är noterade på en reglerad marknad tillämpa IFRS i sin koncernredovisning. IAS36 är en del av det internationella regelverket och innebär att goodwill inte längre får skrivasav löpande, utan ska istället årligen nedskrivningsprövas. När goodwill prövas för ettnedskrivningsbehov ska förvärvad goodwill fördelas på de kassagenererande enheter somförväntas dra nytta av förvärvet. Vid nedskrivningsprövningen jämförs det redovisade värdetmed tillgångens återvinningsvärde, vilket definieras som det högsta av nyttjandevärdet ochnettoförsäljningsvärdet. Tillgången ska skrivas ned om detta värde understiger det redovisade.Värdet på goodwillposten kan därmed ha en betydande inverkan på resultatet, i synnerhet omden representerar en stor andel av företagets totala tillgångar.

Grundläggande säkerhet i Trådlösa Nätverk

Trådlösa nätverk är något som växer och breder ut sig mer och mer i det moderna samhället. Allt fler personer har bärbara enheter som kan ansluta till dessa nät. Därför måste de nätverk som inte skall vara publika skyddas från obehöriga. Viktig information kan annars hamna i fel händer. I denna rapport kommer olika trådlösa nätverk och säkerhetslösningar till dessa att undersökas.Genom att använda olika säkerhetslösningar så som kryptering med hjälp av t.ex .

Callcenter : Att organisera för att stödja frontpersonalen

AbstractFrån och med den 1 januari 2005 ska alla företag inom Europeiska unionen vars aktier ellervärdepapper är noterade på en reglerad marknad tillämpa IFRS i sin koncernredovisning. IAS36 är en del av det internationella regelverket och innebär att goodwill inte längre får skrivasav löpande, utan ska istället årligen nedskrivningsprövas. När goodwill prövas för ettnedskrivningsbehov ska förvärvad goodwill fördelas på de kassagenererande enheter somförväntas dra nytta av förvärvet. Vid nedskrivningsprövningen jämförs det redovisade värdetmed tillgångens återvinningsvärde, vilket definieras som det högsta av nyttjandevärdet ochnettoförsäljningsvärdet. Tillgången ska skrivas ned om detta värde understiger det redovisade.Värdet på goodwillposten kan därmed ha en betydande inverkan på resultatet, i synnerhet omden representerar en stor andel av företagets totala tillgångar.

Mobil klientsäkerhet

Denna rapport har i syfte att öka förståelsen om hur man kan öka säkerheten på ett företag som använder sig av mobila klienter. Att arbeta på distans blir allt vanligare, och med de så ställs allt högre krav på tekniken som tillhandahåller möjligheterna för detta. När ny teknik utvecklas kommer ofta säkerheten i andra hand, det man fokuserar på är funktionaliteten. Frågorna man då ställer sig och vilket läsaren kommer skaffa sig mer kunskap om under rapprotens gång är:Hur skall en klient kunna hållas uppdaterad när den är utanför företagets väggar?Hur skall kommunikation kunna ske med företaget på ett enkelt sätt, samtidigt som det också ska vara säkert?Det kommer visa sig att administratören inte är den pusselbiten i säkerheten på ett företag.

Near Field Communication : En studie av säkerhetsaspekternas påverkan för mobila betalningar

Near Field Communication (NFC) är en teknik som möjliggjort utvecklingen av vardagliga betalningar med hjälp av mobiltelefonen. I Sverige är betalningar med NFC-tekniken i mobiltelefoner fortfarande i introduktionsfasen. För att denna teknik ska ha möjlighet att fungera som ett komplement till redan befintliga betallösningar, granskas därför möjligheten för NFC-teknik som betallösningsmetod med inriktning på säkerhetsaspekter.Syftet med uppsatsen är att granska säkerhetsaspekter för NFC-teknik som mobil betallösningsmetod samt analysera dessa aspekter för att få djupare kunskap för NFC-teknologins möjligheter. Kunskapen har erhållits genom en litteraturstudie samt kompletterande av en intervju för att få bredd i informationsbehandlingen.Resultatet av studien visar att NFC-teknologin som betallösningsmetod kan påverkas av ett antal säkerhetsaspekter. För att NFC-tekniken skall nå en bredd i marknaden måste flertalet aktörer samarbeta för en standardisering i användandet av tekniken..

Framgångsrik miljöledning : en studie om den interna kommunikationens roll i förvaltningen av ISO 14001

Bakgrunden till denna uppsats grundar sig i att det finns en utbredd litteratur kring implementeringen av miljöledningssystem i organisationer. Däremot finns det färre studier om hur miljöledningssystem bör förvaltas kontinuerligt efter att systemet har implementerats. Författarna har identifierat den interna kommunikationens roll som viktig i förvaltningen av ett miljöledningssystem, i detta fall ISO 14001. Mot bakgrund av att intern kommunikation är en viktig beståndsdel i arbetet med ISO 14001 ansågs det av författarna relevant att titta djupare på hur den interna kommunikationen kring miljöarbetet fungerar inom en decentraliserad organisation. Uppsatsens syfte är att undersöka och identifiera viktiga faktorer som påverkar intern kommunikation inom en organisations miljöarbete. Genom att identifiera dessa faktorer är målet att öka förståelsen för hur organisationer kan förbättra sin interna miljökommunikation och således sitt miljöarbete. Forskningsmetoden för studien är kvalitativ med en induktiv ansats, det vill säga att genom att titta på ett specifikt fall kunna se generella mönster som sedan kan återfinnas i litteraturen.

<- Föregående sida 26 Nästa sida ->