Sökresultat:
2884 Uppsatser om Mobil informationssäkerhet medvetenhet - Sida 56 av 193
Medveten lÀrare? : Om sjÀlvreflektion i undervisning
In this paper I have examined how aware teachers are of their influence on pupils development. The method IÂŽve used are interviews with three teachers and one pupil each aboutMusicality - how do the teachers and pupils look at the concept musicality generally and personally?Influence I- do the teachers believe that their thinking about musicality influence the pupils self-confidence and development?Influence II- do the teachers think that other pedagogues have influenced them in their teaching and thinking?My main results show that both the teachers and the pupils have similar apprehensions as their teachers, which points towards that influence can exist. The basis is however too limited to make any extensive generalizations.The conclusion of the paper is that we have to be aware of how we influence our pupils. They carry this ?knowledge?, whether it is positive or negative, all their life..
Samarbete i distribuerade team : En analys av möjligheter och metoder för att arbeta distribuerat inom Sandvik IT med stöd av Kanban
MÄnga företag stÄr inför det faktum att arbetet mÄste anpassas till globaliseringen för att konkurrenskraften skall bibehÄllas. Ett sÀtt att göra det Àr att arbeta geografiskt distribuerat för att pÄ sÄ sÀtt nÄ kompetens och fler kunder samtidigt som 24/7-arbete möjliggörs. Men för att effektivt jobba distribuerat över tid och rum krÀvs en medvetenhet kring de begrÀnsningar som det medför och hur de skall överbryggas. Sandvik IT stÄr inför förÀndringar och trenden gÄr mot fler geografiskt distribuerade team. Syftet med denna undersökning har dÀrför fokuserats kring det distribuerade arbetets nyckelfaktorer och hur Kanban kan bidra till ett effektivt arbete.
Flickors upplevelser om faktorer som pÄverkar deras fysiska aktivitetsnivÄ - En kvalitativ studie.
Meticillinresistenta staphylococcus aureus (MRSA) Àr en bakterie som har utvecklat resistens mot meticillin. Spridning av MRSA Àr ett stort globalt problem som ökar. PÄ intensivvÄrdsavdelningar förekommer smittspridning till medpatienter som Àr svÄrt sjuka, ett problem som intensivvÄrdssjuksköterskr bör förhindra med hjÀlp av olika omvÄrdnadsÄtgÀrder. Syftet med litteraturstudien var att undersöka hur intensivvÄrdssjuksköterskan kan förhindra smittspridning av MRSA pÄ intensivvÄrdsavdelning (IVA). Studien baseras pÄ 11 vetenskapliga artiklar.
"Bedömning Àr ju att man ska sÀtta betyg" : En kvalitativ studie av lÀrares tankar om bedömning
Syftet med följande studie Àr att undersöka hur gymnasielÀrare kan resonera kring bedömning. Fokus ligger pÄ huruvida respondenterna har ett i huvudsak formativt eller summativt förhÄllningssÀtt, samt vilka möjligheter respektive hinder de ser i formativa bedömningsmetoder. Empirin har insamlats genom intervjuer, och visar att respondenterna har en summativ syn pÄ bedömning dÀr betygsskalan Àr central. De möjligheter som ses i formativa metoder Àr ökad medvetenhet hos eleverna samt tydlighet gÀllande kursmÄl. De hinder som tas upp gÀller elevernas mognad, lÀrarens osÀkerhet och otillrÀckliga kunskap samt tidsÄtgÄngen..
Flexible touch screen for Rear Seat Entertainment
Rapporten beskriver förslag pÄ framtidens ?Rear Seat Entertainment? som baseras pÄ anvÀndning av pekskÀrm, istÀllet för de DVD-baserade TV-skÀrmar som finns i t ex Volvo S80 i dagslÀget. Projektet utfördes som ett examensarbete inom integrerad produktutveckling vid Högskolan i Skövde. Syftet med arbetet var att hitta lösningar som möjliggör anvÀndning av ?touchteknik? som krÀver armavstÄnd till displayen.
Samtal om texter för ökad lÀsförstÄelse : Introduktion av boksamtal i en F-3 skola
This study covers reading comprehension and the introduction of the "Tell me" approach as proposed by Chambers (1993) to a group of teachers in a Swedish F-3 school. Five teachers got to use the method for three weeks and were interviewed before and after the experiment to analyze their current ways of working and reactions to using the method in everyday tutoring. The result from the first interview showed that all of the participants had been using methods to improve the children?s reading comprehension prior to the study, but no one had tried the "Tell me" approach. After trying the method throughout the test period, all of the participants were positive about the methodology and showed an interest in continuing the use of it.
Teamarbete vid urakuta kejsarsnitt: En beskrivning av anestesisjuksk?terskans upplevelser
Bakgrund: Ett urakut kejsarsnitt utf?rs om det f?religger en omedelbar fara f?r kvinnans
eller barnets liv och ska ske skyndsamt inom 15 minuter. Anestesisjuksk?terskans
ansvarsomr?de ?r att f?rbereda och utf?ra generell anestesi vid det urakuta kejsarsnittet, men
?ven tillgodose god omv?rdnad och trygghet till kvinnan innan anestesin p?b?rjas. Gravida
kvinnor har en ?kad risk f?r komplikationer i samband med s?vning och generell anestesi,
vilket g?r att anestesisjuksk?terskan m?ste vara extra uppm?rksam vid induktionen.
Motion och friskvÄrdstimmen : En studie av motionsvanor pÄ- och utanför arbetet
Denna studie handlar om personalvÄrdsförmÄnen friskvÄrdstimmen parallellt med motionsvanor i allmÀnhet. Vi har i studien utgÄtt frÄn ett generellt hÀlsoperspektiv, för att sedan smalna av till att inrikta oss pÄ hÀlsa inom arbetslivet, nÀrmare bestÀmt friskvÄrdstimmen. VÄr studie följer dÀrmed en sÄ kallad ?Top-down modell?. Syftet med denna studie Àr att undersöka vilka som nyttjar friskvÄrdstimmen samt vad som motiverar individer till att motionera.
Boys will be boys : nÄgra exempel pÄ hur kön konstrueras i en skola
Denna studie med titeln ?Boys will be boys - nÄgra exempel pÄ hur kön konstrueras i en skola? Àr en kvalitativt inriktad studie dÀr intervjuer och observationer har legat till grund för resultatet. Analysarbetet har skett utifrÄn olika teorier om hur kön konstrueras och befÀsts i samhÀllet. Syftet med undersökningen var att se hur nÄgra lÀrare ser pÄ kön och vilka konsekvenser detta fÄr för verksamheten i skolan. LÀrarna tyckte sig se skillnader mellan könen och dessa förklarades bero pÄ bÄde sociala faktorer och biologiska skillnader.
KartlÀggning av lÀs- och skrivsvÄrigheter bland elever i Äk 3-9
Syfte: I och med att det stÄr tydligt i den nya skollagen och i Lgr 11 att elever som riskerar att inte nÄ kunskapsmÄlen ska utredas, kommer det att krÀvas tydlighet inom skolan vad gÀller kartlÀggning/utredning av behov av sÀrskilt stöd. Syftet med studien Àr att ta reda pÄ om och hur pedagoger med specialpedagogiska arbetsuppgifter kartlÀgger elever i Äk 3-9 med sent upptÀckta lÀs och skrivsvÄrigheter samt hur arbetsgÄngen Àr och om det finns en fÀrdig plan för det.Teori: En elev som fungerar normalt i talsprÄkssammanhang men har svÄrt att lÀsa och/eller skriva har lÀs- och skrivsvÄrigheter. Glentow (2006) beskriver vad lÀs- och skrivsvÄrigheter Àr. SvÄrigheterna benÀmns som generella eller specifika. Specifika lÀs- och skrivsvÄrigheter mÄste kartlÀggas.
Förskolans material som redskap i barns samspel
Syftet med denna studie Àr att undersöka hur barn samspelar med varandra med hjÀlp av material som finns i förskolan under den fria leken i en förskolegrupp. Metoden som anvÀnds Àr observation. Resultatet visar pÄ att barnen samspelar tillsammans med andra men det förekommer Àven att barn leker enskilt i olika aktiviteter. Barn för dialoger och anvÀnder sig utav kommunikation för att tydligt visa att det Àr lek och inte pÄ allvar. Detta visar barnen genom olika tecken sÄsom att anvÀnda ansiktsuttryck, kroppssprÄk och rösten.
En jÀmstÀlld fritidsverksamhet?
Den hÀr uppsatsen syftar till att öka förstÄelsen för de tankar och erfarenheter som finns hos pedagoger som genomfört en genusutbildning. Genom fem kvalitativa intervjuer med pedagoger verksamma i fritidshemmet, som alla har genomfört en genusutbildning, har material samlats in för att sammanstÀllas och analyseras. Resultatet visar pÄ att pedagogerna genom genusutbildningen fÄtt med sig sÄvÀl praktiska kunskaper för vidare arbete med genusfrÄgor i sin verksamhet samt en ökad medvetenhet kring sitt agerande och förhÄllningssÀtt. Denna kompetens hjÀlper pedagogerna att ha en öppnare instÀllning gentemot barnen i bemötande och planering av aktiviteter. Dock upplever pedagogerna hinder i sin verksamhet.
LÀrares metoder : En studie om hur en lÀrare omvandlar en metod för lÀs- och skrivinlÀrning med hjÀlp av datorer till sin egen
AnvÀndandet av informations- och kommunikationsteknologi (IKT) Àr nÄgot som blir mer och mer vanligt i skolorna. Elever som med hjÀlp av datorer skriver sig till lÀsning Àr nÄgot som uppmÀrksammats genom Arne Tragetons metod och hans bok Att skriva sig till lÀsning - IKT i förskoleklass och skola (2005). Syftet med denna undersökning har varit att studera hur en lÀrare omvandlar Arne Tragetons metod till sin egen, vilka val lÀraren gör, vad som pÄverkar dessa val och var lÀraren fÄr informationen ifrÄn. I den tidigare forskningen tas det upp att en lÀrare stÀndigt bör söka kunskap om sina egna metoder och vara medveten om att det pÄgÄr en stÀndig lÀrprocess. En lÀrarens erfarenheter och kunskaper om undervisningsmetoder pÄverkar elevernas inlÀrning och utveckling. Det bör enligt Alexandersson finnas en medvetenhet hos lÀraren om den egna handlingen i undervisningen.
Den dagliga situationsanpassningen : LĂ€rares hantering av tid, rum och teknik i skolan
Denna studie Ă€r ett bidrag i förstĂ„elsen av situationsanpassat arbete. Studien illustrerar hur lĂ€rare i olika situationer mĂ„ste hantera tid, rum och teknik som formativa krafter, krafter som bidrar till att forma lĂ€rarnas arbete. Resultatet baseras pĂ„ en bearbetning av de data som samlades in vid sju observationerna varvid nio tidsmĂ€ssigt avgrĂ€nsade situationer, kallade settings, analyserats med stor noggrannhet. Resultatet visar hur tid, rum och teknik utgör möjligheter sĂ„vĂ€l som hinder, vilka lĂ€rarna mĂ„ste hantera i sitt dagliga arbete. Ăkad medvetenhet kring lĂ€rarvardagens arbetsvillkor och hur villkoren formar lĂ€rares arbetsvardag kommer förhoppningsvis att öka deras möjligheter att hantera det situationsanpassade arbetet..
FörbÀttrat informationsflöde för ökad synkronisering och kostnadseffektivitet i försörjningskedjan ? en fallstudie
Slut i hyllan-problematiken Àr en frÄga som aktualiserats i dagligvaruhandeln i allt högre grad det senaste Äret. I takt med att konkurrensen ökar och marginalerna minskar mÄste lagernivÄer pressas. Det hÀr sker sÄ smÄningom pÄ bekostnad av servicegraden. Problemet har visat sig sÀrskilt stort i samband med kampanjer. Syftet med detta examensarbete Àr att kartlÀgga informationsflödet i försörjnings-planeringen mellan en leverantör och en grossist i dagligvarubranschen samt att se hur detta flöde kan förbÀttras för att hög servicegrad ska kunna uppnÄs utan alltför höga lager.