Sökresultat:
2884 Uppsatser om Mobil informationssäkerhet medvetenhet - Sida 57 av 193
Meningen med musik : Hur medvetet anvÀnds musik i förskolans pedagogiska verksamhet?
Meningen med musikHur medvetet anvÀnds musik i förskolan pedagogiska verksamhet? Enligt lÀroplanen skall barnen pÄ förskolan fÄ möjlighet att ?kommunicera med hjÀlp av olika uttrycksformer? och ett av exemplen som nÀmns i styrdokumentet Àr musik. I undersökningen kommer det att refereras till tidigare forskning om musikundervisningens betydelse dÀr medvetenheten om metod och mÄl Àr centrala faktorer för en meningsfull musikverksamhet.  Tidigare forskning visar pÄ tvÄ polariseringar dÀr den ena polen ser musiken som nÄgot konstnÀrligt och estetisk medan den andra menar att musiken Àr en kreativ verksamhet dÀr man ser till barnens naturliga uttal som utgÄngspunkten till att arbeta med musik. Vidare resoneras det om hur olika prioriteringar och brist pÄ musikutbildning hos pedagogerna ligger till grund som nÄgra av de faktorer som hÀmmar musikverksamheten men ocksÄ lÀroplanen pÄvisar den tidigare forskningen pÄ inte formulerar nÄgot specifikt arbetssÀtt eller mÄlsÀttning för musikverksamheten.Syftet med denna studie Àr att undersöka hur medvetet musiken anvÀnds i förskolans verksamhet med fokus pÄ pedagogernas perspektiv.Metoden för undersökningen var att samla empiriskt material genom kvalitativa intervjuer av tre pedagoger pÄ en förskola. Genom att anvÀnda en semistrukturerad intervjuform fick informanterna möjligheten att sjÀlv reflektera kring förskolans musikverksamhet och sin egen roll i den.
Arbete med skolans lÀrmiljö. En möjlighet för ökad delaktighet
Syfte: Studien fokuserar pÄ sambandet mellan de ÄtgÀrder som skrivs i elevernas ÄtgÀrds-program pÄ skol- och gruppnivÄ samt hur specialpedagogen och pedagoger/arbetslag frÀmjar en god lÀrmiljö.FrÄgor som förtydligar syftet Àr:Vilken medvetenhet finns hos pedagogerna/arbetslagen nÀr det gÀller vikten av en bra lÀrmiljö?Hur anvÀnds specialpedagogens stöd nÀr ÄtgÀrdsprogram upprÀttas?Gör specialpedagogens medverkan vid skrivandet av ÄtgÀrdsprogram att fokus mer hamnar pÄ skol- gruppnivÄ Àn om han/hon inte medverkat?Hur konstrueras ÄtgÀrder pÄ skol- och gruppnivÄ som möjliggör för elever att delta i klassen?Teori: Det sociokulturella perspektivet Àr studiens utgÄngspunkt och verktyg. Centralt i det sociokulturella perspektivet Àr studiet av hur mÀnniskor lÀr och formas genom sprÄk och kommunikation. Enligt Dysthe (2003) Àr de kommunikativa processerna förutsÀttningar för mÀnniskans lÀrande och utveckling. I det sociokulturella perspektivet Àr sprÄkets anvÀndning beroende av den praktik den ingÄr i.
AnvÀndarcentrerad utveckling av mobilt IT-stöd
This exam paper has been a collaboration between the writers and SYSteam Utvecklingspartner in Huskvarna. The assignment was about finding a need for a mobile application, making a requirement specification document with design documents and parallel to this constructing a prototype. The assignment is summarized in the following questions:? How can companies in the forest industry benefit from mobile information technology?? How can a user centered perspective be used in the process of making the requirement specification document and the design documents?? How do guidelines for usability apply to a mobile application?Three visits to companies in the forest industry were made to find a need for mobile information technology solutions. After a small analysis of the different companies? problems and conditions the decision was to use Tenhults Impregneringsverk AB in the case study.We used the FA/SIM method in our job of finding the organization needs for change and the principles of User Centered Design in the work of constructing a prototype.The result of our work is a requirement specification with design documents and a prototype.
Importering av data frÄn TEMS Investigation till TEMS
Cellplanner
Mobiltelefoni har blivit allt vanligare i dagens samhÀlle och konkurrensen mellan operatörerna har ökat. Det Àr dÄ viktigt att operatörerna har ett stabilt och kvalitetssÀkert nÀt. För att Ästadkomma ett kvalitativt nÀt Àr planeringen bakom viktigt. Idag sker planeringen med hjÀlp av ett framtaget predikteringsprogram, TEMS Cellplanner, som Àr ett berÀkningsprogram. TEMS Investigation Àr ett program som anvÀnds dÄ kontroller av nÀtet görs ute i fÀlt.
Mobil hjulskadedetektor för jÀrnvÀgsfordon
Det finns tvÄ stationer pÄ Boxholm StÄl AB med produktionssÄgar. Den ena Àr en bandsÄg och tvÄ fasmaskiner med hanteringsutrustning för transport mellan sÄg och fasar samt en automatisk buntmaskin. Fasarna pÄ den stationen Àr utslitna och hÄller inte de toleranser som Boxholm StÄl AB har pÄ sina produkter. En önskan att kunna planfrÀsa Àndarna har ocksÄ tillkommit vilket utrustningen i dagslÀget inte klarar av. Det innebÀr att fasarna ska bytas ut.
Informationsbehov och mobila IT-stöd hos ordningspolisen
Den svenska polisens arbete Àr kunskapsintensivt. Organisationen hanterar dagligen stora mÀngder information. SÀrskilt ordningspoliser har ett stort informationsbehov för att kunna agera pÄ lÀmpligt sÀtt i olika situationer. Handlandet bygger pÄ kÀnnedom om lagrum och föreskrifter, men ocksÄ uppgifter om medborgarna och vetskap om kollegors aktiviteter. Denna kunskap kan i stor utstrÀckning fÄs genom de informationssystem som finns inom organisationen.
 ?Man mÄste veta varför man gör det man gör?? :  En fallstudie av ett skolutvecklingsprojekt om lÀsförstÄelse.
Detta Àr en fallstudie av ett skolutvecklingsprojekt om lÀsförstÄelse i en medelstor svensk kommun dÀr kvalitativa intervjuer har anvÀnts som forskningsmetod. Syftet har varit att undersöka projektets forskningsförankring och hur projektet har uppfattats av pedagogerna i kommunen. Resultatet av vÄr undersökning har visat pÄ att det brister i forskningsförankringen i bÄde implementering och de olika delarna av innehÄllet. Vid undersökning av pedagogernas uppfattning av projektet har framkommit att det har varit svÄrt att förankra projektet bland de verksamma pedagogerna. I resultaten har sÀrskilt framkommit betydelsen av implementering, ledarens roll och vikten av att vara förankrad i aktuell forskning kring skolutveckling och lÀsförstÄelse..
Hur frÀmjas lÀsutveckling? : Fem pedagogers tankar om hur de arbetar för att stödja elevers tidiga lÀsutveckling
A new curriculum, entailing news for teachers as well as students, was implemented in 2011. Among other things History has been given a more prominent position in that every student will now study the subject. Can this decision lead to history being used more in the future?The aim of this thesis is to study the new curriculum, Gy11, as well the Lpf94 and Lgy70, based on Klas-Göran KarlssonŽs typology where the use of history is divided into seven different categories. I will analyze the curricula, looking at what different uses of history that can be discerned as well as what changes have been made over time.
Bornholmsmodellens effekter : NÄgra lÀrares uppfattningar
Syftet med vÄr undersökning var att ta reda pÄ nÄgra lÀrares uppfattningar om Bornholmsmodellens styrkor, brister, effekter pÄ lÀsinlÀrningen samt barnens upplevelser av Bornholmsmodellen. För att fÄ kÀnnedom om detta genomförde vi intervjuer med lÀrare frÄn förskolan upp till Är 2. I resultatet framkom att lÀrarna uppfattade Bornholmsmodellen som en god lÀsförberedande metod som utrustar barnen med det mesta som behövs inför lÀsinlÀrningen i skolan. LÀrarna uppfattade det som sÄ att barnen oftast upplevde Bornholmsmodellen som rolig och intressant. Bristerna visa sig i att barnen kunde bli uttrÄkade och trötta av olika anledningar.
Rim i förskolan : Ett utvecklingsarbete om sprÄkstimulering
I detta utvecklingsarbete har vi valt att fokusera pÄ sprÄkstimulering i förskolan. VÄrt mÄl var att barnen skulle utveckla medvetenhet om sprÄkets form genom att anvÀnda oss av rim och ramsor. Arbetet med rim i varierande former Àr bra enligt tidigare forskning, dÄ det bidrar till ett lustfyllt lÀrande och utvecklat den sprÄkliga medvetenheten. Vi har genomgÄende i detta arbete valt att göra aktiviteterna konkret genom att anvÀnda oss av bilder och föremÄl, dÄ barngruppen har varit flersprÄkig. Vi genomförde Ätta aktiviteter tillsammans med en grupp pÄ tio barn, och alla aktiviteter observerades genom videofilmning.
Ungdomars attityder till tobak
Denna undersöker hur ungdomars attityder till tobak pÄverkas av olika typer av exponering. Det finns idag specifika begrÀnsningar och restriktioner för hur marknadsföring av tobak fÄr se ut i Sverige men trots det exponeras vi dagligen pÄ sociala medier, i affÀrer och liknande, ofta utan vidare medvetenhet. Vi ville genomföra en undersökning över hur ungdomars attityder till tobak skapas och pÄverkas av sociala, interna och externa pÄtryckningar. Genom vÄra tvÄ fokusgrupper har vi lyckats samla önskat material och dÀr av kunnat klarlÀgga flera svar till hur olika typer av exponering pÄverkar ungdomars attityder till tobak..
LÄta maten tysta mun : Skillnader och samband i graden av mindful eating i förhÄllande till Body Mass Index och demografiska variabler
Bakgrund: En ökad medveten nÀrvaro kring mÄltiden och Àtandet genom mindful eating har i ny forskning visat sig vara en effektiv metod för att minska en rad olika sjukdomar och hÀlsorelaterade problem samt bidra till gynnsamma hÀlsoeffekter. Trots detta finns fÄ studier genomförda i en svensk kontext.Syfte: Undersöka och beskriva graden av mindful eating hos en grupp individer pÄ sociala medier i förhÄllande till Body Mass Index och demografiska variabler.Metod: Deskriptiv tvÀrsnittsstudie med en kvantitativ ansats. Ett tidigare utvecklat instrument, Mindful Eating Questionnaire (MEQ), översattes och distribuerades som en webbaserad enkÀtundersökning. Respondenterna rekryterades under en veckas tid genom ett snöbollsurval pÄ det sociala nÀtverket Facebook. Inklusionskriterierna var att deltagarna skulle behÀrska det svenska sprÄket, vara mellan 20-65 Är och anvÀndare av Facebook.
Att köpa tid : En studie av subjektiva attityder förmedlade av tre matkasseföretag genom text pÄ hemsidor
Denna undersökning har som avsikt att ta reda pÄ om Äsikts- och beteendeförslag runt mat och livsstil förmedlas via texter tillhörande tre företag som sÀljer matkassar med recept och ingredienser för middagar till ett visst antal personer i en vecka via sin hemsida. Metoden som anvÀnds Àr textanalysmodellen Appraisal som fokuserar subjektiva attityder i text. Studien utgÄr frÄn en konstruktivistisk sprÄksyn dÀr social praktik och sprÄk anses sammanlÀnkade. Resultatet visar att matkasseföretagen antyder att individen inte kan pÄverka eller lastas för tidsbrist i vardagen och att medvetenhet i matfrÄgor anses viktigt, specifikt hur mat ska betraktas definieras dock endast i vaga och allmÀnna beskrivningar..
ADJUSTING TO A LIFE WITH AN INTESTINAL STOMA
Syftet med denna litteraturstudie var att belysa hur livet förÀndras hos patienter som fÄtt genomgÄ en stomioperation. Metoden som anvÀndes var en litteraturstudie och inkluderade bÄde kvalitativa och kvantitativa artiklar. Tio studier inkluderades och resultatet presenterades under de tre huvudrubrikerna sexualitet, psykologiskt samt socialt. Resultatet visade att patienter med stomi har stort behov av information och stöd frÄn nÀrstÄende. Den egna kroppsbilden pÄverkas mycket visade mÄnga studier.
Att arbeta med naturvetenskapligt innehÄll inspirerat av utomhuspedagogik- Ett exempel frÄn en förskola
Syftet med studien Àr att undersöka och beskriva hur pedagoger arbetar med ett naturvetenskapligt innehÄll i en förskola. Grunden till valet av Àmne Àr ett ökat intresse för naturvetenskap och dess plats i verksamheten samt hur pedagoger tar till sig detta arbetssÀtt.Vi har valt kvalitativ metod dÀr bÄde intervjuer och observationer genomförders. Teorin vi har valt att utgÄ ifrÄn Àr den sociokulturella.VÄrt resultat visar att pedagogerna har ett positivt förhÄllningssÀtt till naturvetenskapligt innehÄll. Det finns en medvetenhet i pedagogernas arbetssÀtt om barns lÀrande och i vilka situationer det kan skapas ett spontant lÀrande, dÀr barnen fÄr upptÀcka och utforska tillsammans över tid och rum..