Sök:

Sökresultat:

2879 Uppsatser om Mobil informationssäkerhet medvetenhet - Sida 36 av 192

Inomhuspositioneringssystem : Personlig navigation inomhus via mobiltelefon

GPS anvÀnds idag för personlig navigering men dessvÀrre Àr GPS beroende av fri sikt och presterar sÀmre i en inomhusmiljö. Ett IPS, inomhuspositioneringssystem, skulle komplet-tera GPS:ens funktion samt öppna dörrar för nya anvÀndningsomrÄden inom positionering. I detta examensarbete studerades metoder och tekniker för att möjliggöra ett IPS för en mo-bil enhet. DÀr teknikerna och metoderna verifieras för att kunna implementeras i en mobil-telefon.En prototyp för ett IPS framstÀlldes för att utreda möjligheterna att navigera i en inomhus-miljö. En radiofingeravtrycksmetod baserat pÄ RSSI-mÀtningar frÄn Bluetooth-enheter im-plementerades och integrerades med en dödrÀkningsmetod som anvÀnder en IMU för att positionera anvÀndaren.

Hur ser flickor och pojkar pÄ sig sjÀlva och varandra utifrÄn ett genusperspektiv

Genusdebatten Àr i allra högsta grad aktuellt i vÄrt samhÀlle. JÀmstÀlldhet Àr ett modeord och nÄgot de flesta vill skriva under pÄ. Som lÀrare Àr man en viktig del av jÀmstÀlldhetsarbetet dÄ inflytandet pÄ de barn man undervisar Àr stort. Syftet med mitt arbete Àr att undersöka barns tanker om genus..

Utmaningar vid en tillf?rlitlig nedskrivningspr?vning av goodwill

Bakgrund och problembeskrivning: V?rdering baserad p? subjektiva bed?mningar och sv?righeten att fastst?lla ett exakt v?rde leder till os?kerhet i redovisningen. Utformningen av IAS 36 g?r att f?retag kan g?ra olika bed?mningar i liknande situationer, vilket skapar variation i redovisningen. Att s?kerst?lla en tillf?rlitlig post ?r sv?rt och v?cker fr?gor om hur det hanteras praktiskt.

Hur frÀmjas lÀs- och skrivutvecklingen pÄ svenska förskolor? : Tre förskollÀrare beskriver sitt arbete med den tidiga lÀs- och skrivutvecklingen

Den hÀr studien har tillkommit som ett examensarbete vid lÀrarprogrammet. Det huvudsakliga syftet med undersökningen var att studera hur förskollÀrare beskriver sitt sÀtt att arbeta med barnens tidiga lÀs- och skrivutveckling. Tre intervjuer med förskollÀrare genomfördes och barn och pedagoger pÄ dessa förskolor observerades med hjÀlp av en filmkamera. Alla tre förskolorna arbetar pÄ ett medvetet sÀtt med barnens tidiga lÀs- och skrivutveckling, Àven om de inte har en direkt utvecklad arbetsmetod kring detta. Undersökningen visade att den sprÄkliga medvetenheten har betydelse för lÀs- och skrivinlÀrningen.

LÖNSAMHETSKALKYL AV FUKTSÄKERHETSANSVARIG VID RENOVERING : En fallstudie av ett projekt dĂ€r ByggaF-metoden har anvĂ€nts

The so called ?ByggaF-method? is a relatively new Swedish method to stop moisture from being built into a building. The method should prevent damages on buildings as a result of mould growth and moisture. The purpose of the method is to include moisture control in the entire constructionprocess, from the projecting phase and all the way to the management phase. Up until now, there is no proof if the method is profitable or not and no studies have been made on the topic.

Mobil skyddsbarriÀr : För att lindra effekterna vid översvÀmning

Rapporten behandlar utvecklingsarbetet av ett nytt gÄbord i samarbete med Skaraborgs sjukhus. MÄlet med arbetet var delvis att lokalisera och lösa de problem som fanns med det befintliga gÄbordet. Samt utöver detta utveckla och göra bordet ergonomiskt anpassat för bÄde vÄrdare och patient. Arbetet Àr uppdelat i bakgrund, förstudie, idégenerering, konceptutveckling och till sist ett resultat. I förstudien har de olika gÄbord som finns pÄ marknaden studerats och vilka problem det finns med dessa genom intervjuer med berörda parter.

Genusmedvetenhet i en förskola

Detta examensarbete behandlar pedagogers sÀtt att arbeta med genus och jÀmstÀlldhet i en förskola i förhÄllande till lÀroplanen. Studiens syfte Àr att beskriva hur pedagoger verksamma pÄ en förskoleavdelning organiserar genusuppdraget i relation till lÀroplanen. VÄra frÄgestÀllningar Àr: Arbetar pedagogerna med genuspedagogik och i sÄ fall hur? Vad anser pedagogerna vara en jÀmstÀlld/jÀmlik barngrupp? Anser pedagogerna att flickor och pojkar pÄ avdelningen behandlas lika? Hur arbetar pedagogerna för att motverka traditionella könsroller och könsmönster? För att fÄ svar pÄ dessa frÄgor har vi gjort en gruppintervju samt observationer pÄ en förskola. Kapitlet tidigare forskning presenterar olika relevanta begrepp, olika förvÀntningar pÄ flickor och pojkar, hur viktigt pedagogens medvetenhet Àr för ett lyckat arbete med genus samt förskolors svÄrighet att nÄ mÄlen gÀllande genus i lÀroplanen.

Ska vi leka? : En studie om leken och den sprÄkliga medvetenheten i Bornholmsmodellen.

Syftet med examensarbetet var att fÄ en djupare förstÄelse för vad leken har för betydelse för barns lÀs- och skrivutveckling samt hur man kan integrera leken i undervisningen i förskoleklassen och Är ett. Det finns ett flertal metoder som lÀrare och barn/elever kan ta del av. I denna uppsats har vi valt att presentera Bornholmsmodellens lekande perspektiv pÄ lÀrandet som ett stöd i lÀs- och skrivutvecklingen. I studien ingÄr skolor med bÄde en- och flersprÄkiga barn. Vi intervjuade sex förskollÀrare och lÀrare som arbetar med Bornholmsmodellen samt observerade hur de arbetade med Bornholmsmodellen i barngrupperna.

SÄdan mor sÄdan dotter : En kvalitativ studie om mödrars upplevelse av överföring av kroppsideal till döttrar

Syftet med denna studie var att undersöka mödrars upplevelser av hur överföring mellan mor och dotter kan se ut gÀllande kroppsuppfattning och utseende, samt hur överföringen kunde pÄverkas genom medvetna val i mödrars eget förhÄllningssÀtt till sina kroppar. Tidigare forskningsresultat visade att moderns förhÄllningssÀtt till den egna kroppen i relation till kost och motion pÄverkade döttrarnas Àtbeteende. De teoretiska utgÄngspunkterna var Bowlbys teorier kring anknytning, Meads den generaliserade och signifikante andre, Bourdieus begrepp hexis samt Chodorows teorier om modersfunktionen. Fem intervjuer med mödrar, i Äldern 35-45 Är genomfördes. Samtliga intervjuer spelades in för att senare transkriberas.

HÀlsoekonomi : Ur ett omvÄrdnadsperspektiv

Behovet av högkvalitativ vÄrd i relation med begrÀnsade resurser har lett till en utveckling av disciplinen hÀlsoekonomi, vars syfte Àr att uppnÄ en effektiv resursfördelning inom sjukvÄrden. DÄ sjuksköterskan utgör en av sjukvÄrdens största resurser finns det forskning som visar att sjuksköterskor kan göra pÄverkan inom hÀlsoekonomi och uppmuntras samtidigt till en större ekonomisk medvetenhet. Syftet var att beskriva faktorer som kan ge hÀlsoekonomisk pÄverkan utifrÄn sjuksköterskans omvÄrdnadsÄtgÀrder. En litteraturöversikt gjordes genom en systematisk sammanstÀllning och analys av vetenskapliga artiklar. Resultatet visade att faktorer som patientcentrerat omvÄrdnadsarbete, patientsÀker omvÄrdnad, bra samordning, personalsÀkerhet i samband med omvÄrdnadsÄtgÀrder samt efterstrÀvan av bra kompetens och kritiskt förhÄllningssÀtt, kan ge en hÀlsoekonomisk pÄverkan utifrÄn sjuksköterskans omvÄrdnadsÄtgÀrder.

I rampljuset : Identitet och kroppsmedvetenhet bland teater- och musikalutövare

Uppsatsens syfte Àr att undersöka hur mÀnniskor som regelbundet utövar teater och/eller musikal utvecklar och agerar sin identitet och sin medvetenhet om den egna kroppen i ett postmodernt samhÀlle..

Medvetenhet om de Svenska NÀringsrekommendationerna pÄ nÄgra svenska arbetsplatser

Denna uppsatssyfte var att ta reda pÄ vilken kÀnnedom som finns om de svenskanÀringsrekommendationerna hos mÀnniskor pÄ ett antal svenska arbetsplatser. Syftet har Àven inne-fattat att ta reda pÄ huruvida man anvÀnder sig av denna kÀnnedom eller inte.Metod: Enkvantitativ ansats i en tvÀrsnittsstudie har anvÀnts i denna undersökning och hundratio enkÀter har blivit besvarade. Dessa enkÀter har analyserats bÄde kvantitativt och kvalitativt.Resultatetvisade att majoriteten av respondenterna inte kÀnde till de svenska nÀringsrekom-mendationerna. Majoriteten var ocksÄ omedvetna om hur den procentuella energifördelningen sÄg ut. JÀmförbart med tidigare studier sÄ underskattade mÀnnen rekommendationerna för grönsaker medan kvinnorna hade mer kÀnnedom om rekommendationerna som helhet.

Ungdomars medievanor

Denna uppsats tar reda pÄ var nÄgra ungdomar i Ärskurs nio har lÀrt sig att hantera datorn och hur man anvÀnder och tÀnker kring bilder pÄ internet. Jag undersöker hur de pratar och berÀttar om sitt anvÀndande av olika digitala medier som TV, elektroniska spel som TV- och dataspel, mobil och Internet. Jag försöker att fÄnga det informella lÀrandet kring bildhantering och deras tolkningar av bilder. Ungdomarna som blev intervjuade valdes ut av sin lÀrare med hÀlften pojkar och hÀlften flickor, sammanlagt Ätta stycken. Intervjuerna skedde i tre grupper.

Interkulturell kommunikation. : En studie av kommunikationen mellan svenskar och forna jugoslaver

Bakgrund: För att svenska företag ska kunna ta del av de synergieffekter det innebÀr att ha mÀnniskor anstÀllda som hÀrstammar ur olika kulturer krÀvs en medvetenhet om olikheterna. Genom medvetenhet om, samt kunskap och fÀrdigheter i den andre kommunikationspartnerns kultur kan vi skaffa oss en intellektuell kommunikationsförmÄga för att först lösa de enklaste och sedan en del av de mer komplicerade problemen. Ju mer kunskap om vÄra olikheter vi införskaffar oss, desto lÀttare Àr det att förutse dessa problem och dÀrmed ha en möjlighet att undvika dem.Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att skapa en ökad förstÄelse för den problematik som kan pÄverka kommunikationen mellan personer med olika kulturell bakgrund. Detta i samband med kommunikation som sker i en yrkesmÀssig kontext.Genomförande: Studien genomfördes i intervjuformmed hjÀlp av fyra personer pÄ dataföretaget UCS AB.Resultat: De kulturella faktorer som pÄverkar kommunikationen Àr uppdelningen av arbete och privatliv, anvÀndandet av Ni-formen, tvetydigheter, skÀmt och kroppssprÄket. De fördelar som kan identifieras nÀr personer med olika kulturell bakgrund kommunicerar Àr att kommunikationen blir livligare, möjligheten att fÄ uppleva hur andra kulturer lever i sin vardag samt de synergieffekter som uppstÄr dÄ var och en ser saker och ting pÄ olika sÀtt.

Det personliga varumÀrket. En studie om studenters identitetsskapande pÄ Instagram.

Syftet med studien Àr att studera det sociala mediet Instagram och hur Instagram utgör ett identitetsskapande verktyg för sjÀlvrepresentation hos studenter frÄn medie- och kommunikationsvetenskapliga programmet (MKV) samt statsvetenskapliga programmet (SVEP) pÄ Högskolan i Halmstad. .

<- FöregÄende sida 36 NÀsta sida ->