Sökresultat:
2884 Uppsatser om Mobil informationssäkerhet medvetenhet - Sida 32 av 193
Utformning av konst- och musikhus med lÀge i unik miljö
Examensarbetets mÄl var att utforma tvÄ förslag pÄ ett musik- och konsthus för placering i VÀxjösjön. Konstruktionen Àmnas vara flytande och mobil.Gemensamt undersökte författarna byggnadens förutsÀttningar och möjligheter, i syfte att underlÀtta utformningsprocessen.Författarna utformade var sitt förslag. Det resulterade i tvÄ förslag med skilda arkitektoniska sÀrdrag, skapade utifrÄn gemensamt stipulerade avgrÀnsningar.Det ena förslaget Àr utformat med hjÀlp av geometriska former med raka sidor. Det kontrasterar mot det andra förslaget som har organiska och mjuka former..
Flicka, pojke eller funktionshindrad : Om bemötande av elever i trÀningsskolan
Syftet med studien Àr att ta reda pÄ hur pedagoger i trÀningsskolan bemöter flickor och pojkar. Pedagogers medvetenhet om genus och betydelsen av bemötande för elevers identitetsutveckling ska undersökas.Arbetet ger en översikt av tidigare forskning inom omrÄdena genus och funktionshinder samt inom det kombinerade omrÄdet genus och funktionshinder. Med hjÀlp av kvalitativa intervjuer ville vi se vilken genusmedvetenhet som finns hos pedagoger och hur de ser pÄ bemötandets betydelse, och med hjÀlp av deltagande observationer ville vi se hur pedagoger uttrycker denna medvetenhet i handling.Sammanfattningsvis pekar resultaten av vÄr undersökning pÄ att genusmedvetenhet finns hos pedagogerna men att det inte Àr nÄgot de fokuserar pÄ i sin undervisning dÄ de utgÄr ifrÄn varje elevs behov pÄ grund av elevens funktionsnedsÀttning och personliga egenskaper. Pedagogerna i undersökningen bemöter flickor och pojkar pÄ olika sÀtt, men det Àr svÄrt att sÀga om det beror pÄ genusstrukturer eller pÄ barnens olika förutsÀttningar. Ett sociokulturellt perspektiv pÄ tolkningen av resultaten tyder pÄ att pedagogers bemötande faktiskt har betydelse för elevers identitetsutveckling..
Responsiv webbdesign : Tekniska designaspekter
Det blir allt vanligare att Àgare till webbplatser anpassar sin webbplats till lÄgupplösta enheter som t. ex mobiltelefoner. För att genomföra en anpassning finns flera tekniska alternativ. I denna uppsats har det undersökts vilka tekniska aspekter som kan utgöra eventuella hinder nÀr utvecklare möter webbyrÄkunders krav pÄ upplösningsoberoende design med en av teknikerna, nÀmligen responsiv webbdesign. Arbetet innefattar en intervju med en webbyrÄkund som resulterade i en kravspecifikation som sedan stod till grund för en prototyp, dÀr tekniken responsiv webbdesign testades och utvÀrderades.
Det Àr klart jag lÀr mig nÄt men jag tÀnker inte pÄ det: att
medvetandegöra grundskoleelevers lÀrandeprocess genom
skriftlig reflektion
Syftet med vÄrt utvecklingsarbete var att göra eleverna medvetna om det egna lÀrandet och dÀrigenom stÀrka deras förmÄga att lÀra. För att uppnÄ detta fick eleverna, en gÄng i veckan, skriftligt reflektera i loggböcker över vad de lÀrde sig och hur de gick tillvÀga nÀr de lÀrde sig. Genom att föra en dialog med eleverna i deras loggböcker försökte vi leda dem framÄt i deras inlÀrningsprocess. Genom att medvetandegöra eleverna om olika inlÀrningsstilar och inlÀrningsstrategier tÀnkte vi oss att eleverna skulle fÄ ökad medvetenhet för sitt lÀrande. För att tolka om nÄgon medvetenhet vÀckts gÀllande det egna lÀrandet utfördes inledande och avslutande intervjuer med ett slumpmÀssigt urval elever.
Vuxna med lÀs- och skrivsvÄrigheter - Strategier ? hinder och möjligheter
Malmö högskola
LĂ€rarutbildningen
Skolutveckling och ledarskap
Specialpedagogisk pÄbyggnadsutbildning
Höstterminen 2007
Abstrakt
Ingeborg Balhuizen. (2007). Vuxna med lÀs- och skrivsvÄrigheter. Strategi-er ? hinder och möjligheter.
Konsten att kommunicera landskap : eller att utbilda för medvetenhet
Denna kandidatuppsats syfte Àr att utforska hur Landskapsarkitektprogrammet, vid Sveriges
Lantbruksuniversitet i Alnarp, hanterar medvetenheten hos studenterna kring
?gestaltningskonventioner? och ?Varför? de gör vissa saker i en gestaltningssituation.
Uppsatsen baseras pÄ tvÄ kvalitativa intervjuer med tvÄ av de mest uppskattade lÀrarna pÄ
Landskapsarkitektprogrammet vid SLU Alnarp. Men den tar Àven avstamp i litteraturstudier
kring pedagogik och kulturbundna uppfattningar.
Resultatet av uppsatsen visar att det finns ett tydligt mÄl, hos lÀrarna, att frÀmja sjÀlvstÀndigt
tÀnkande hos studenterna. Den visar Àven att de pedagogiska metoder som anvÀnds av lÀrarna,
i exemplen, stöds av lÀrandepreferenserna hos majoriteten av studenterna. Den belyser vikten
av att ha förmÄgan att motivera val under och efter utbildningen.
Att anpassa tjÀnster till WAP
I takt med att antalet mobiltelefoner har ökat har Àven efterfrÄgan pÄ fler tjÀnster för dessa ökat. Detta Àr en av anledningarna till att WAP-tekniken skapats och att den har fÄtt sÄ stor uppmÀrksamhet. WAP, Wireless Application Protocol, Àr ett kommunikationsprotokoll som gör det möjligt att utveckla tjÀnster för mobila klienter. Den har utvecklats genom ett samarbete mellan en mÀngd olika företag och Àr idag en öppen standard. För att kunna utnyttja den nya tekniken och anpassa nya tjÀnster bör man tÀnka pÄ vissa faktorer sÄsom begrÀnsningar gÀllande klienten, sÀkerhet och grÀnssnittet mot anvÀndaren.
Ungdomars medvetenhet och tankar om levnadsvanor och hÀlsa
SAMMANFATTNINGBakgrundProblematiken kring ohÀlsosamma levnadsvanor och hÀlsa vÀxer i dagens samhÀlle. Den obalans mellan energiintag och energiförbrukning som uppkommer till följd av ett inaktivt liv och allt större matportioner, ökar risken för fetma. Matvanor, alkohol, tobak och fysisk inaktivitet Àr faktorer som pÄverkar risken att drabbas av hjÀrt- och kÀrlsjukdomar, varför dessa levnadsvanor kom att utgöra fokus i den hÀr studien. De förÀndringar som sker i kroppen pÄ grund av en ohÀlsosamlivsstil startar redan i ungdomen varför det Àr viktigt med tidiga preventiva insatser. Studier visar att ungdomar pÄ praktiska gymnasieprogram visar en sÀmre sjÀlvskattad hÀlsa och en högre förekomst av hÀlsoriskbeteenden jÀmfört med ungdomar pÄ teoretiska gymnasieprogram.
Inte utan min blogg! : En studie om hur unga kvinnor uppfattar och pÄverkas av produktplacering i bloggar
Syftet med denna uppsats Àr att fÄ förstÄelse för och beskriva hur unga kvinnor uppfattar produktplacering i bloggar. Vi Àmnar Àven undersöka hur bloggarna och de som skriver dem pÄverkar de unga kvinnorna. Produktplacering i bloggar Àr en intressant aspekt att undersöka dÄ det Àr ett relativt nytt och outforskat fenomen. VÄr teori har utgÄtt frÄn hur kommunikation gÄr till, opinionsledare samt balansteori. Till vÄr empiri valde vi att genomföra kvalitativa intervjuer med nio respondenter.
Ambitioner hos körsÄngare och körledare : En undersökning kring mÄlsÀttningar, önskemÄl om bestÀmmande och sÄngteknisk medvetenhet i tre körer
Nina Hammarberg: Ambitioner hos körsÄngare och körledare. En undersökning kring mÄlsÀttningar, önskemÄl om medbestÀmmande och sÄngteknisk medvetenhet i tre körer. Uppsala, Musikvetenskap 1997. C-uppsats (60 p).Syftet med uppsatsen Àr att undersöka för det första körmedlemmars och körledares mÄlsÀttningar med körarbete, för det andra instÀllningar till medbestÀmmande, för det tredje medvetenhet om sÄngteknik. Materialet bestÄr av besvarade enkÀter frÄn tre kyrkokörer i Uppsala.
Att ha alla bestick i lÄdan : En studie om hur lÀrare arbetar för att bygga upp elevers ordförrÄd
Genom forskning vet vi att den sprÄkliga medvetenheten har en stor betydelse för lÀs- ochskrivutveckling hos barn och elever samt att ett rikt ordförrÄd Àr en förutsÀttning för framtidaskolframgÄngar. Ett vidgat ordförrÄd Àr sÀrskilt viktigt för elever med ett annat modersmÄl Ànsvenska, som pÄ grund av olika skÀl inte har hunnit utveckla det svenska sprÄket. Uppsatsenshuvudsakliga syfte var att undersöka hur tvÄ lÀrare i tvÄ olika grundskolor i Ärskurs 3 arbetademed den semantiska medvetenheten, att bygga ett innehÄllsrikt ordförrÄd hos elever som harsvenska som modersmÄl samt hos elever som har svenska som andrasprÄk och om arbetssÀttetskilde sig Ät nÀr det gÀllde dessa elever. LÀrarna observerades under ett antal lektioner ochintervjuades efterÄt med hjÀlp av en halvstrukturerad intervjuguide. Genom observationeriakttogs hur lÀrare arbetade för att stimulera barnens sprÄkliga medvetenhet och med att byggaderas ordförrÄd medan det genom intervjuer togs del av lÀrarnas tankar kring Àmnet.Resultatet visade att lÀrarna i studien var medvetna om vikten av ett innehÄllsrikt ordförrÄdoch arbetade medvetet med att utöka barnens sprÄkliga medvetenhet inklusive ordförrÄd.
Finns det nÄgot samband mellan matematikundervisningens utformning och elevernas attityd till lÀroboken och Àmnet?
Syftet med studien Àr att fÄ förstÄelse för vilken instÀllning pedagoger och elever har till matematiklÀroboken samt till matematikÀmnet. Undersökningen ska ocksÄ klargöra om det finns nÄgra samband mellan matematikundervisningens utformning och elevernas instÀllning till lÀroboken och Àmnet. Pedagogernas medvetenhet om elevernas instÀllning till matematik skall ocksÄ tydliggöras genom undersökningen. För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar anvÀndes kvalitativ intervju och enkÀt som metod. Genom undersökningens resultat kunde vi utlÀsa att elevernas attityder till matematik samt pedagogernas medvetenhet om elevernas instÀllningar varierade stort.
Romer upplevelse av hÀlsa : -en intervjustudie
SAMMANFATTNINGSyftet med denna studie var att fÄ djupare kunskap pÄ hur romer ser pÄ hÀlsa. Studien Àr kvalitativ, baserad pÄ Ätta semistrukturerade intervjuer, genom ett mÄlmedvetet urval. Deltagarna bestod av fem kvinnor och tre mÀn. De tre kategorierna som framkom var: HÀlsa handlar om hela mÀnniskan, En medvetenhet om livsstilens betydelse för hÀlsa samt SamhÀllets inverkan pÄ hÀlsa. HÀlsa sÄgs som en kombination av psykiskt och fysiskt vÀlmÄende och betydelsen av en god hÀlsa var vÀldigt stor hos samtliga.
Utveckling av Andersson Qwick Mobil för iOS
This thesis has been performed for the company System Andersson as a part of the bachelors degree in information technology at the School of Engineering in Jönköping. The thesis is based on the development of an iPhone application.System Andersson has an application for Android that is being used for their MPS system (material and production control system). Their customers, however, have also showed interest in being able to use this application for iPhone.The students handle the subject of iOS developing, including the design of the application, the use of the development language Objective-C, the use of the scripting language of Json used for server connections and SQL.The primary goal with this thesis has been to improve the students knowledge in such subjects as application development for mobile platforms, in such areas as Xcode, which is the development platform that Apple uses and Objective-C, which is the development language being used. The result of this thesis is an almost fully functional iOS application, similar to the Android application with some functionality missing..
MIG ?Det Àr inga konstigheter?- Ett systematiskt arbetssÀtt som utvecklar tvÀrprofessionellt samarbete
Mobil IntensivvĂ„rds Grupp (MIG) Ă€r ett relativt nytt koncept i vĂ„rden som startade upp i slutet av 2000-talet i Australien och England. Konceptet bygger pĂ„ att tidigt identifiera den svĂ„rt sjuka patienten genom enkla mĂ€tmetoder för att snabbt kunna behandla och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt undvika komplikationer. I Sverige var Lunds Universitetssjukhus först ut 2003 med att införa MIG. PĂ„ Södra Ălvsborgs Sjukhus startade MIG som ett pilotprojekt mot en avdelning 2005 och har dĂ€refter successivt utökats till att innefatta hela sjukhuset 2009. Införandet av konceptet Ă€r kopplat till ett utbildningsprogram.