Sök:

Sökresultat:

557 Uppsatser om Mobbning - Sida 2 av 38

Att ha varit mobbad : en studie av upplevelser kring mobbning

Syftet med studien var att undersöka upplevelser kring att ha blivit utsatt för Mobbning i skolan. Litteratur och tidigare forskning visade bl.a. på samband mellan Mobbning och låg självkänsla, även på könsskillnader i utövandet av Mobbning, samt att följderna av Mobbning kan bli förödande. Studien tillämpade halvstrukturerade/fokuserade intervjuer och fenomenologisk analys användes för att tolka data. De känslor och upplevelser som beskrevs i intervjuerna verkar överensstämma med vad som tidigare framkommit i forskning om Mobbning.

Att ha varit mobbad - en studie av upplevelser kring mobbning

Syftet med studien var att undersöka upplevelser kring att ha blivit utsatt för Mobbning i skolan. Litteratur och tidigare forskning visade bl.a. på samband mellan Mobbning och låg självkänsla, även på könsskillnader i utövandet av Mobbning, samt att följderna av Mobbning kan bli förödande. Studien tillämpade halvstrukturerade/fokuserade intervjuer och fenomenologisk analys användes för att tolka data. De känslor och upplevelser som beskrevs i intervjuerna verkar överensstämma med vad som tidigare framkommit i forskning om Mobbning.

 E-mobbning En studie om ungdomar och organisationers syn på mobbning över Internet

 Denna studie har som syfte att finna kunskap om ungdomar och organisationers syn på e-Mobbning. Den syftar även till att titta på e -Mobbning ur den mobbades perspektiv samt den sociala interaktionen som sker på Internet. Fokus på just e-Mobbning bedömdes som lämplig då det saknas mycket forskning om Internet som Mobbningsarena. Metoden som användes för att ta sig an forskningsområdet är grundad teori, och Glasers variant av denna metod. Detta då förutsättningslöshet för området antogs.

Pedagogers roll i arbetet mot mobbning i skolan

Bakgrunden till detta arbete är en ökad medvetenhet bland både förskollärare och fritidspedagoger om att Mobbning i skolan allvarligt kan påverka elevernas situation i skolan. Syftet med mitt arbete var att studera pedagogers upplevelse av hur skolan förebygger och hanterar Mobbning. Dessutom försökte jag ge en översikt över vad som är känt om Mobbning, och om olika sätt att hantera Mobbning. För att kunna skapa effektiva strategier för att hantera Mobbning måste vi förstå vilken typ av Mobbning som finns och dess effekter på skolmiljön.  Jag har valt att behandla befintlig litteratur som handlar Mobbning och gjort intervjuer med fyra fritidspedagoger för att få en bild av strategier man kan använda sig av för att hantera Mobbning. Resultaten ger en överblick över skolbaserade strategier och den sociala dynamiken som finns inom skolan.

Mobbning : metoder för att förebygga och åtgärda i skolan

Detta arbete handlar om ett problem som angår oss alla som jobbar inom skolan, Mobbning. Syftet med arbetet är att ge förslag på hur man kan förebygga och åtgärda Mobbning i skolan. I litteraturen har jag hittat många förslag på hur man kan arbetaför att förebygga Mobbning samt några olika samtalsmetoder som kan användas för att stoppa akut Mobbning. I litteratugenomgången redogörs för dessa. En kvalitativ intervjuundersökning har gjorts, där jag har tagit reda på hur man på tre skolor har utformat sina handlingsplaner samt vilket syfte dessa handlingsplaner har, frågorna och svaren finns redovisade i resultatredovisningen..

Metoder att förebygga mobbning. En beskrivning av hur lärare kan arbeta mobbningsförebyggande i skolan.

Mitt syfte med detta examensarbete är att få djupare kunskaper om hur lärare kan arbeta förebyggande mot Mobbning eftersom Mobbning är ett stort problem i vårt samhälle. Arbetet bygger på litteraturstudier och en kvalitativ studie med intervjuer av fyra lärare. genom intervjuerna fick jag reda på lärares tankar kring Mobbning, hur de arbetar för att förebygga Mobbning, hur arbetet ser ut samt hur Mobbningsplanen ser ut på den skola där de arbetar. De intervjuade lärarnas uppfattning om Mobbning stämmer överens med forskarnas även om lärarna ännu mer poängterar den psykiska Mobbningen. Lärarna använde många av de förebyggande metoder som jag fann i litteraturen som t ex kompissamtal, samarbete, faddersystem och rastvakter..

Åtgärder mot mobbning : en undersökning om hur sex lärare arbetar med åtgärder mot mobbning ute i verksamheten

I Lgr 11 (Skolverket, 2011) står det att ingen ska utsättas för kränkande behandling. Uppsatsen belyser åtgärder som finns mot Mobbning, vilket ingår under begreppet kränkande behandling enligt Skolverket (2004). Det finns otaliga åtgärder mot Mobbning och en gemensam nämnare hos dem, som belyses i uppsatsen, är att kommunikation är viktigt för att kunna bekämpa Mobbning.Syftet med undersökningen är att ta reda på hur man arbetar med åtgärder mot Mobbning ute i verksamheten. För att ta reda på detta gjordes en kvalitativ studie där vi intervjuade sex verksamma lärare. Vi har även bearbetat litteratur och tillsammans med det och resultatet av intervjuerna har vi kunnat dra slutsatser.Resultatet av vår undersökning visar att kommunikation, likabehandlingsplanen, grupper som arbetar mot Mobbning och kuratorn är viktiga åtgärder i arbetet mot Mobbning.

Mobbning och trakasserier på arbetsplatsen: två typer av kränkande särbehandling

Denna uppsats beskriver Mobbningen på en arbetsplats och vilken lagstiftning som finns inom ämnet. Det var i början av 1980-talet som problemet uppmärksammades med Mobbning på arbetsplatser. Sedan dess har problemet Mobbning ökat trots alla olika krav en arbetsgivare har för att skapa en god arbetsmiljö för de anställda. Det är dyrt för landet med Mobbning och det kostar mycket för arbetsgivarna. Alla som forskar i ämnet Mobbning är överens om att det inte är individers fel utan felet ligger hos arbetsorganisationen.

Mobbning i skolan. : Vad är det och hur kan det förebyggas?

Mobbning är ett stort problem på skolorna runt om i världen och även i Sverige. För elever är det en grundläggande rättighet att kunna känna sig trygga i skolan och inte bli utsatta för övergrepp eller förnedrande behandling. Detta är en litteraturstudie som sammanställer forskning kring Mobbning, olika åtgärdsprogram samt vilka effekter olika åtgärdsprogram haft. Med Mobbning menas att en eller flera individer tillfogar någon annan skada, antingen fysiskt eller psykiskt, vid upprepade tillfällen. Olika åtgärdsprogram har utvecklats som ett sätt att förebygga samt stoppa Mobbning.

????Pedagogers syn på mobbning mellan flickor - en intervjustudie

Syftet med vår undersökning var att få kunskap och förståelse för hur förskolepedagoger ser på Mobbning bland flickor. Vi använde oss av kvalitativa intervjuer som var semistrukturerade och vi intervjuade elva stycken förskolepedagoger. Vårt resultat visade att hälften av pedagogerna inte visste hur de skulle gå tillväga när de upptäckte Mobbning bland flickor. Det framkom också att pedagogerna var oense om ifall det finns eller inte finns skillnader mellan hur pojkar och flickor utför sin Mobbning. Något mer som framkom i undersökningen var att det pedagogerna använde sig av olika gällande hur de förebygger och motverkar förekomsten av Mobbning mellan flickor.

Mobbning : en studie om hur gymnasieelever beskriver vad mobbning är och hur den kan förhindras

Vi vill med detta examensarbete få ta del av hur litteraturen och dagens gymnasieelever beskriver vad Mobbning är och hur man ska arbeta mot för att förhindra den. Anledningen till detta är för att vi vill få en bättre kunskap inom området för vår kommande yrkesroll. Vi genomförde en kvalitativ enkätundersökning på två nordöst skånska gymnasieskolor och där 84 stycken elever ingick i underökningen. Vi tar upp hur Mobbning beskrivs av litteraturen. Vad det är som kännetecknar den som blir mobbad och den som mobbar.

Mobbning : ur flera perspektiv

Det finns elever som trycker ner andra i sin omgivning. När det är dags för rast finns det de som säger ?vad äcklig du är? och skrattar åt sin jämnåriga skolkamrat. Samtidigt sprider sig nya tekniker som gör skolan ännu mer försvarslös mot Mobbning än tidigare. Inte ens i det egna hemmet kan ett barn vara garanterad att få slippa sin plågoande.

Inkörsport till lidande eller väg till samarbete: en undersökning om mobbning i ämnet idrott och hälsa inom grundskolan

Uppsatsen handlar om Mobbning inom ämnet idrott och hälsa inom grundskolan. Kvalitativa intervjuer har gjorts med verksamma idrottslärare och uppsatsen belyser även idrottslärarens åtgärder med Mobbning, samt hur de upplever Mobbning i sitt ämne. För att även ta del hur förhållandet elever, lärare och förhållandet elever-elever fungerar har även observationer gjorts. Resultatet visar att Mobbning förekommer och att förebyggande och åtgärdande arbete sker..

Om att förebygga mobbning i skolan

Syftet med arbetet är att belysa hur skolor arbetar med Mobbning och att få ta del av elevernas uppfattningar om Mobbning. Min studie utgick från en kvalitativ undersökning som genomfördes med tio elever och sju pedagoger/skolpersonal som intervjuades utifrån halvstrukturerade frågor. Dessutom användes en kvantitativ undersökning i form av en enkät med tolv frågor som besvarades av 124 elever på högstadiet i en skola i västra Skåne. Det finns flera olika modeller för hur man ska förebygga Mobbning: Olweus program, Farstamodellen, Mobbningsombud och genom t.ex. kontakt mellan skolan och hemmet och kontinuerligt värdegrundarbete..

Mobbning - en komplicerad problematik

I detta arbete har 121 elever i årskurs 3-5 och deras sju lärare svarat på enkäter. Resultaten visar samstämmighet mellan elevernas och pedagogernas uppfattningar om skolans vardag; trivsel och människors lika värde. Kamratstödjande insatser och antiMobbningsgruppers betydelse för att motverka kränkande behandling och Mobbning i skolan lyfts fram. Arbetet förmedlar vikten av att alla vuxna i barns omgivning bör ha ett gemensamt förhållningssätt och ständigt påvisa att Mobbning är oacceptabelt överallt - i skolan och i samhället. För att skapa en förståelse för vad som kan vara anledningen till uppkomsten av Mobbning är det viktigt att alla elever, pedagoger och föräldrar är väl medvetna om de bakomliggande faktorerna till Mobbning i skolan.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->