Sök:

Att ha varit mobbad

en studie av upplevelser kring mobbning


Syftet med studien var att undersöka upplevelser kring att ha blivit utsatt för mobbning i skolan. Litteratur och tidigare forskning visade bl.a. på samband mellan mobbning och låg självkänsla, även på könsskillnader i utövandet av mobbning, samt att följderna av mobbning kan bli förödande. Studien tillämpade halvstrukturerade/fokuserade intervjuer och fenomenologisk analys användes för att tolka data. De känslor och upplevelser som beskrevs i intervjuerna verkar överensstämma med vad som tidigare framkommit i forskning om mobbning. Slutsatserna kunde inte generaliseras, men det kunde dock konstateras att följderna av skolmobbning kan bli betydande och mer forskning inom området behövs för att förstå hur individer upplever mobbning och därefter skapa effektivare åtgärder.

Författare

Johanna Royson

Lärosäte och institution

Sektionen för management

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..