Sök:

Pedagogers roll i arbetet mot mobbning i skolan


Bakgrunden till detta arbete är en ökad medvetenhet bland både förskollärare och fritidspedagoger om att mobbning i skolan allvarligt kan påverka elevernas situation i skolan. Syftet med mitt arbete var att studera pedagogers upplevelse av hur skolan förebygger och hanterar mobbning. Dessutom försökte jag ge en översikt över vad som är känt om mobbning, och om olika sätt att hantera mobbning. För att kunna skapa effektiva strategier för att hantera mobbning måste vi förstå vilken typ av mobbning som finns och dess effekter på skolmiljön.  Jag har valt att behandla befintlig litteratur som handlar mobbning och gjort intervjuer med fyra fritidspedagoger för att få en bild av strategier man kan använda sig av för att hantera mobbning. Resultaten ger en överblick över skolbaserade strategier och den sociala dynamiken som finns inom skolan. Den viktigaste slutsatsen av undersökningen är att strategier som används i skolan är effektiva för att minska mobbning. Enligt de intervjuade fanns det inte många mobbningsfall på skolan. Detta arbete kan förhoppningsvis bli en användbar resurs för mig i mitt framtida yrke som fritidspedagog för att veta vad som kan göras för att förhindra eller minimera effekterna av mobbning på skolan.

Författare

Salma Hussain

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..