
Sökresultat:
2603 Uppsatser om Miljöplan - Sida 64 av 174
Skolmognad utifrÄn förskollÀrares perspektiv
Preschool belongs to Lpo-94. School readiness can interprets in different kind
of aspects, then you can not found any goals to reach in Lpo- 94 for the
pre-school, which preschool teachers can relay to. There are comprehensive
goals for the nine-year school in Lpo- 94, about which knowledge the student
should have for the fifth grade.
Purpose of the studie is to examine preschool teachers understanding of the
phenomenon school readiness. Qualitative interviews by preschool teachers in
south and middle of Sweden has been carried out and a hermeneutic analyse has
been used for a deeper understanding of pre-school teachers interprets of
school readiness.
Soldriven kylning i Sverige
This thesis has been performed at the system development company Verendus System AB, together with the home care company Basic Care Unit (BCU).The thesis has consisted of developing a web based informationsystem for BCU in which they can administrate their business. At the time of writing this thesis, BCU was using a windows-application to administrate their activities, which was both costly aswell as resulting in an unnecessary burden. The aim the thesis has thus been to create a platform-independent information system that simplifies and streamlines BCUs work by being user-friendly aswell as imposing some simplifying features.The students has been developing the system by the help of a work method they themselves developed. The method consisted of working in several iterations that each had several milestones. The method resulted in the students knowing easily when each iteration was finished or not.The thesis resulted in a working platform independent prototype.
Skörd och grobarhet i rödklöverfrö : putsning, skördeteknik och efterbehandling av rödklöverfrö
For a company to get the best possible profitability, requires financial planning. Budgeting isa common tool in financial planning. For operating lamb producers, a planning program suchas Agriwise is a good tool. Individual lamb producers may change certain standard figureswithin the planning program to better correspond with reality of the individual cases. In thisway, lamb producers may plan according to which revenues and costs they may expect thenext period.
Bibliotek i förÀndring : en fallstudie av folkbibliotek i Nacka kommun
Denna uppsats syftar till att se hur Nacka kommun styr sina bibliotek i offentlig och privat regi och om det finns en skillnad i synsÀttet pÄ bibliotekets samhÀllsuppdrag mellan biblioteken som pÄverkar hur dessa tolkar och implementerar de krav som kommunen stÀller. En förstudie gjordes i form av en observation pÄ respektive bibliotek samt intervju med en ombudsman och en utredare för facket DIK för att fÄ större inblick i Àmnet. Intervjuer med respondenter frÄn ett bibliotek som drivs i privat regi och ett offentligt bibliotek genomfördes samt en intervju med en utvÀrderingsexpert hos Nacka kommun. Informationen frÄn dessa intervjuer analyserades sedan efter de utvalda organisationsteorier som valts ut efter uppsatsens syfte. Resultatet av analysen visade pÄ en skillnad i synsÀttet hos respektive bibliotek bÄde pÄ ett organisatoriskt plan och i det utbud bibliotek erbjuder till medborgarna.
Barns inflytande, delaktighet och intresse : En studie om samspel och förhÄllningssÀtt i förskolans vardag
The aim with this study was to give and receive an insight of children?s participation during one day in a preschool. Answers we were interested in finding out were how pedagogues act in relation to childrenÂŽs influence, participation and interests and how this shows in the pedagogical context. Our own interest of childrenÂŽs participation was influenced by the new revised curriculum that took place in 2010. Nowadays the pedagogues? have to be more active and reflect and document childrenÂŽs influence and participation, and therefore we wanted to use this opportunity to create a picture of how pedagogues deal with these new guidelines.We have with an ethnographic inspired approach performed a qualitative study with data collected during one day with focus on childrenÂŽs influence, participation and interest in one preschool section.According to the result children?s participation and influence this day were controlled by the pedagogue.
Vandenbergh 9: Kontorskomplex till moderna bostÀder
Stockholm Àr en vÀxande stad och för att bemöta det behov av bostÀder som expansionen medför, krÀvs att befintliga fastigheter utvecklas och fÄr nya, bÀttre anpassade ÀndamÄl. Det Àr framförallt viktigt att utveckla de fastigheter som Àr belÀgna i attraktiva omrÄden med pÄgÄende stadsutveckling eller goda möjligheter för ny stadsutveckling.Denna rapport behandlar utvecklingen av Vandenbergh 9, ett kontorskomplex frÄn tidigt 1970-tal till ett modernt bostadshus. Rapporten resulterar i förslagshandlingar över hur den invÀndiga gestaltningen kan komma att se ut. Förslaget följer alla de lagar, stadgar och rekommendationer som idag stÀlls för byggnation i Sverige.Detta resulterade i sex individuella plan, men för att frÀmja hÄllbart och rationellt byggande har ett stort fokus lagts pÄ modulbyggande. Rapporten redogör för hur en fastighet i en stor skala kan utvecklas och erhÄlla ett nytt syfte..
Barnmisshandel
 Tanken men denna studie var att fÄ djupare insikt i hur mÀnniskor som arbetar med barn ser pÄ barnmisshandel och vilka förhÄllningssÀtt de stÀller sig till nÀr de misstÀnker att ett barn blir vanskött/misshandlad. Forskare inom omrÄdet menar att det finns olika sÀtt att behandla och bemöta barn som utsatts eller utsÀtts för misshandel men att informationen om hur de som arbetar med barn varje dag ska förhÄlla sig nÀr de möter barn som fÄr uppleva eller har upplevt denna typ av misÀr.                       Jag har anvÀnt mig av en kvalitativ metod dÀr jag intervjuat sex personer som möter barn varje dag i sitt yrke dÀribland behandlare, socialsekreterare och förskolepedagoger. Resultatet analyserades med hjÀlp av studie i tidigare teori och forskning.                      Resultatet visade att samtliga intervjuade förskolepedagoger Àr relativt osÀkra pÄ hur de skulle förhÄlla sig dÄ de hamnar i en situation dÀr de misstÀnker barnmisshandel och en anmÀlan behövs göras Àven om de i första hand alltid ser till barnets bÀsta medan behandlare och socialsekreterare hade en tydlig plan nÀr det gÀller att fÄ in anmÀlan och behandla Àrendena vidare..
Modern kontra traditionell styrning : - en studie av traditionellt tillverkande företag
Bakgrund: Traditionell styrning har kritiserats av en rad olika författare och en modern verksamhetsstyrning har utvecklats. Vi menar att traditionella tillverkande företag Àr intressanta ur den aspekten att traditionella ekonomistyrningsmodeller Àr uppbyggda kring dessa typer av företag. FrÄgan vi stÀller oss Àr alltsÄ huruvida modern verksamhetsstyrning Àr ÀndamÄlsenlig i traditionella tillverkande företag.Syfte och metod: Syftet med den hÀr uppsatsen Àr, att beskriva och analysera tillÀmpningen av traditionella och modernare verksamhetsstyrningsmetoder i traditionella, tillverkande företag. VÄr empiri Àr baserad pÄ sex olika kvalitativa intervjuer pÄ företagen Cloetta Fazer, Milko och SkÄnemejerier.Resultat: Traditionellt tillverkande företag möter inte samma förutsÀttningar som tidigare och behöver dÀrför pÄ mÄnga plan anpassa sin styrning..
Den vÀsterlÀndska kyrkans utmaningar : Kristendom och efterkristendom enligt Stuart Murray
Den kristna kyrkan i vÀst befinner sig i en brytningstid. FrÄn att ha haft en sjÀlvklar plats och röst i samhÀllet förlorar man mer och mer mark i ett postmodernt samhÀlle. Ideologen Stuart Murray analyserar detta skifte inom den neoanabaptistiska tankeströmningen, och detta arbete syftar till att studera hans tankar i ljuset av annan forskning. Ett urval av Murrays kyrkohistoriska, ecklesiologiska och missiologiska böcker har lÀsts och jÀmförts med andra författares texter. De tematiska omrÄden som studerats Àr frÀmst begreppen kristendom, efterkristendom och den vÀstliga kyrkans ecklesiologiska och missiologiska utmaningar.Kristendomstiden prÀglar Europas kristenhet pÄ mÄnga plan.
Bilden i drogundervisningen. En studie av lÀromedels bildanvÀndande inom ANTD-undervisning
Syftet med denna uppsats Àr att studera hur man anvÀnder bilder i lÀromedel inom
omrÄdet ANTD; alkohol, narkotika, tobak och doping. Detta görs genom att studera tio
olika bilder frÄn fem olika lÀromedel för grundskolan senare Är samt för gymnasiet. Vi
ser hur bilderna anvÀnds och diskuterar vilket syfte de tjÀnar och hur de kan tas emot av
eleverna.
I vÄr studie av bilderna anvÀnder vi oss av ideologikritisk analys, en metod som
frÀmst ser till bildens funktion som kommunikationsobjekt dÀr dess budskap Àr det
viktigaste, snarare Àn dess estetiska kvalitéer. Vidare diskuterar vi mÄlet om en minskad
alkohol- och tobaksförbrukning och nollvisionen kring droger och doping som ligger till
grund för undervisningen och hur detta mÄl pÄverkar arbetet med ANTD.
Vi föresprÄkar en ökad anvÀndning av bilder i arbetet med ANTD för att pÄ sÄ
vis kunna fylla dessa med elevens egna erfarenheter och frÄgor. PÄ sÄ vis kan man, i
motsats till om man arbetar bunden till en text, fÄ en mer öppen dialog dÀr man
förhoppningsvis kan möta eleven pÄ ett plan dÀr han eller hon befinner sig..
"Prata högre! Jag hör inte vad du sÀger" : En kvalitativ studie om elevers och pedagogers upplevelser av SödertÀljes nya skolmodell
"Speak up! I can?t hear you"This qualitative study is built on an investigation of a newly instated model that is used when building or renovating schools. The principles of the model are based on building schools with an open plan design where the walls are made of glass and the classrooms are not shut closed by walls, instead the classrooms are completely open except from screens that are used to indicate the ambit of the rooms. This model has been well debated and that is the reason why we chose to do this study.The purpose of this study is to find out how students and teachers experience this model. To do this we have done interviews and observations.
Bullerproblematiken vid planering och byggande av bostÀder
Dagens planeringsideal innebÀr en hÄllbar stadsbyggnad som skapas genom
förtÀtning och blandning av funktioner och trafikslag. Den tÀta staden
argumenteras skapa möjligheter för mÀnniskan att leva hÄllbart dÄ bostÀder,
service och arbete finns inom korta avstÄnd.
DÀremot finns det ett annat perspektiv, genom att förtÀta och blanda
funktioner blir Àven störningarna i samhÀllet större. En av dessa störningar Àr
buller, som de senare Ären har fÄtt stark uppmÀrksamhet dÄ det kopplats till
mÄnga hÀlsoproblem.
MÄlen med den tÀta staden och buller Àr inte förenliga.
SamrÄdet som beslutsunderlag, PÄverkar samrÄdet beslutsunderlaget i detaljplaneprocessen?
SamrÄdet i detaljplaneprocessen Àr det lagstadgade tillfÀllet för medborgarna att pÄverka planprocessen. SamrÄdet syftar till att "? fÄ fram ett sÄ bra beslutsunderlag som möjligt och att ge möjlighet till insyn och pÄverkan" (PBL 5 kap 12§). Det pÄgÄr idag en debatt om hur detaljplaneprocessen kan effektivisera och samrÄdets nytta ifrÄgasÀtts dÄ det finns en förestÀllning om att medborgardeltagandet Àr tidskrÀvande. Dels genom att medborgarnas reella pÄverkan ifrÄgasÀtts och dels genom medborgarnas överklaganden.
TankevÀrldar och förhÄllningssÀtt i sÀrskolans musikverksamhet
TankevÀrldar och förhÄllningssÀtt i sÀrskolans musikverksamhet av Liselott Stenman, Àr en studie inom ramen för Magisterprogrammet i musikpedagogik med profil musikterapi vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm.Bakgrunden till denna studie stÄr att finna i min tidigare erfarenhet som musiklÀrare pÄ en sÀrskola med skolverksamhet för barn och ungdomar med diagnostiserad utvecklingsstörning samt funktionshinder. För nÄgra Är sedan gav en elevsituation upphov till frÄgor kring förhÄllningssÀtt hos personalen pÄ denna skola, vilket vÀckte mitt intresse för fenomenet förhÄllningssÀtt. Denna studie söker dÀrför svar pÄ hur fem informanter med olika anknytning till sÀrskolans musikverksamhet tÀnker kring fenomenet förhÄllningssÀtt. Syftet Àr att belysa frÄgan pÄ ett individuellt plan för att erhÄlla fördjupad kunskap om tankar runt förhÄllningssÀtt inom denna verksamhet.
Om engelskÀmnet : Sex gymnasielÀrares uppfattningar om engelskundervisningen; dess innehÄll, roll och kommunikativa syfte.
The purpose of this study is to chart and describe which content and different models that teachers use when teaching English as a foreign language at upper secondary school in Sweden. The study was performed through a phenomenonographic point of view, where the aim is to present and compare different understandings within a certain area. Our study emanates in Lars-Göran Malmberg?s theories about different teaching models used when teaching Swedish, which have been transferred and modified by Bo Lundahl into teaching English as foreign language. On the basis of this theory, six individual interviews with different teachers at upper secondary school were carried out with concern of discussing the content and aim of English teaching.