Sök:

Sökresultat:

3732 Uppsatser om Miljömodifierande strategier - Sida 24 av 249

Budskap i barns bilder. En studie av fyra svenska skolbarns bildskapande

Denna studies huvudsyfte Àr att undersöka vilka strategier nÄgra svenska skolbarn anvÀnder sig av i sitt bildskapande samt att ta reda pÄ vad de vill sÀga med sina bilder. I min litteraturdel redogör jag för olika sÀtt att se pÄ och tolka barns bilder. De inriktningar som jag presenterar Àr: stadieteorier, den processinriktade ansatsen, den sociokulturella ansatsen samt den narrativa modellen. Dessa presenterar jag för att ge en bakgrund och förstÄelse för den modell som jag i huvudsak kommer att anvÀnda mig av i min studie, nÀmligen den narrativa modellen. Denna innebÀr att man tittar pÄ bildens form som ett resultat av bildens innehÄll, vad barnen vill berÀtta med sina bilder.

Att lÀra sig svenska genom problembaserad slöjdundervisning

Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur elever som nyligen flyttat till Sverige, och deras lÀrare, hanterar sprÄkhinder i slöjdundervisningen.Metoderna i uppsatsen Àr observationer och videoinspelningar av undervisning som sedan transkriberas och analyseras utifrÄn de sprÄkliga strategier som anvÀnds. Studien utgÄr frÄn ett sociokulturellt perspektiv.Resultaten visar pÄ traditionella undervisningsmetoder dÀr lÀraren tar mest talutrymme, medan det i undervisningsförsöket förekommer betydligt mer elevprat. Strategier som tillÀmpas Àr kodvÀxling och olika former av icke-verbal kommunikation. I relation till tidigare forskning pÄ omrÄdet dras slutsatsen att sprÄkmedvetenhet bör genomsyra alla Àmnen för att effektivisera den viktiga sprÄkinlÀrningen, och genom smÄ Àndringar i undervisningen skulle den kunna vara sÀrskilt lÀmpad i slöjden med dess rika interaktionsmiljö..

"Jag vill ha den blÄ bilen!" : En observationsstudie av konflikthanteringsstrategier mellan barn respektive elever

Denna studie bygger pÄ observationer av fri lek i sÄvÀl förskolan som förskoleklassen. I bÀgge verksamheterna Àr konflikter och konflikthantering vardagsmÀssiga inslag dÄ barn och elever stÀndigt arbetar med sina inbördes relationer. Fokus har i denna studie riktat sig mot att ta fasta pÄ de strategier som barn respektive elever anvÀnder sig av för att hantera konflikter som tillstöter under den fria leken, mÄnga gÄnger för att kunna leda samspelet sinsemellan vidare. FrÄgestÀllningarna som legat till grund för studien berör vilka strategier barn i förskolan respektive elever i förskoleklass anvÀnder sig av för att hantera konflikter. Samt huruvida det finns likheter och skillnader i hur barnen och eleverna hanterar konflikter i förskolan respektive förskoleklassen.

I huvudet pÄ mina elever nÀr de samspelar och lÀr sig spanska

Syftet med denna uppsats Àr att analysera anvÀndandet av inlÀrningsstrategier i spansksprÄkinlÀrning nÀr eleverna lÀr sig ord och fraser, genom att jÀmföra tvÄ omrÄden: gymnasieelever som lÀser spanska steg 3 och spansklÀromedel. Att hjÀlpa eleverna in i deras vÀg mot att bli mer medvetna om de olika inlÀrningsstrategier nÀr det gÀller att lÀra sig ord och fraser kommer ocksÄ att vara ett syfte i detta arbete. STRIMS-projektet, den mest omfattande svensk studie om inlÀrningsstrategier för elever som lÀser moderna sprÄk, Àr presenterat i en bok som heter ?I huvudet pÄ en elev? (Malmberg, 2000). Den har varit en del av min teoretiska bakgrund, och pÄ samma sÀtt sÄ har jag kartlagt vad mina gymnasieelever har i huvudet nÀr de lÀr sig ord och fraser pÄ spanska, alltsÄ om de Àr medvetna om hur de lÀr sig spanska och vilka strategier anvÀnder de nÀr de lÀr sig ord och fraser. Genom olika övningar har jag ocksÄ börjat en process med eleverna för att hjÀlpa dem i deras vÀg att bli mer strategimedvetna nÀr de lÀr sig spanska, och visat olika sÀtt att lÀra sig ord och fraser pÄ. Till sist presenteras en innehÄllsanalys av lÀroboken Caminando 3 och lÀrarhandledningen som hör till boken. DÀr granskas om böckerna har en tydlig funktion att visa och hjÀlpa eleverna att upptÀcka olika sÀtt att lÀra sig spanska pÄ och bli mer medvetna pÄ de olika strategier som finns för att lÀra sig ord och fraser. Denna studie visar att det finns fortfarande mÄnga elever som inte har reflekterat över deras sprÄkinlÀrning och att en majoritet anvÀnder gloslistor för att lÀra sig ord och fraser, som Àr ett ytligt sÀtt som gör att man glömmer snabbt orden man har lÀrt sig.

Hvordan pÄvirkes oljeselskapene i Norge av et biodrivstoffkrav? En casestudie av AS Norske Shell

PÄ bakgrunn av EUs biodrivstoffdirektiv kommer norske myndigheter til Ä fremme et krav om at en viss andel av oljeselskapenes omsetning kommer fra biodrivstoff. Oljeselskapene stÄr nÄ fremfor en stor forandring med Ä mÄtte tilpasse seg et kommende krav fra norske myndigheter. Et krav innebÊrer at oljeselskapene mÄ utarbeide strategier som tar hensyn til begrensninger gitt av myndighetene. I lys av kravet mÄ oljeselskapene utforme strategier som muliggjÞr kortsiktig avkastning fra salg av biodrivstoff. Samtidig mÄ de tenke pÄ hva som kan bli fremtidens drivstoff og skape lÞnnsomhet pÄ lang sikt.

PÄ en skala frÄn ett till tio - Sjuksköterskans strategier för postoperativ smÀrtbedömning

Bakgrund: Under de första 24 timmarna upplever 76 till 88 procent av patienter som genomgÄtt ett kirurgiskt ingrepp medelsvÄr till outhÀrdlig smÀrta. Den postoperativa smÀrtan Àr en akut nociceptiv smÀrta, orsakad av ett kirurgiskt ingrepp som medför en vÀvnadsskada. Den postoperativa smÀrtan Àr individuell och beror pÄ patientens smÀrttröskel och pÄ psykologiska aspekter. DÄ patientens sÀtt att kommunicera kan Àndra sig beroende pÄ om patienten upplever smÀrta, Àr sjuksköterskans kunskap om kommunikation av vikt. Syfte: Var att belysa sjuksköterskans strategier för bedömning av postoperativ smÀrta hos vuxna patienter inom slutenvÄrd.

Upplevelsen av vad som pÄverkar aktivitetsmönstret hos personer med lÄngvarig smÀrta

Syftet med studien var att beskriva vad personer med lÄngvarig smÀrta upplever pÄverka deras aktivitetsmönster. Undersökningspersonerna bestod av 7 personer, 4 kvinnor och 3 mÀn i Äldrarna 42-59 Är. Datainsamlingen genomfördes genom ostrukturerade intervjuer. En tidsdagbok anvÀndes som utgÄngspunkt för intervjuerna. Intervjuutskrifterna analyserades utifrÄn kvalitativ innehÄllsanalys och resulterade i 3 kategorier: ?kroppen styr mej?, ?mina strategier? och ?omgivningens betydelse?.

Hur vet företag att CSR Àr lönsamt? : En undersökning av hur svenska företag mÀter och utvÀrderar sitt hÄllbarhetsarbete

Corporate Social Responsibility, CSR, Àr idén om att företag ska ta samhÀllsansvar. Sambandet mellan CSR och företags eventuella lönsamhet Àr omdiskuterat. MÄnga anser att CSR Àr nödvÀndigt för företag som vill vara kvar pÄ en förÀnderlig marknad dÀr konsumenter stÀller andra krav pÄ företag Àn att de enbart ska erbjuda produkter. Företag satsar mycket pÄ CSR och vi vill anta att det tagits strategiska beslut bakom dessa investeringar. Strategier bör innehÄlla företagens mÄl för CSR-arbetet.

FörÀndringsagentens arbetssÀtt för hantering av motstÄnd: en
studie av Norrbottensteatern

Syftet med uppsatsen Àr att beskriva förÀndringsagentens strategier och arbetssÀtt för att hantera motstÄnd vid en förÀndringsprocess. MotstÄndet Àr kategoriserat i öppet/aktivt, öppet/passivt, dolt/aktivt och dolt/passivt motstÄnd. Vi har anvÀnt oss av en teoretisk referensram som behandlar organisationsförÀndringar, förÀndringsmotstÄnd, förÀndringsagenter samt dess strategier och arbetssÀtt. UtifrÄn den teoretiska referensramen har vi studerat en förÀndringsprocess vid Norrbottensteatern, dÀr vi har intervjuat förÀndringsagenten tillika teaterchefen. UtifrÄn vÄr empiriska illustration har vi funnit att förÀndringsagenten har anvÀnt sig av en karismatisk förÀndringsstrategi.

Prioriteringar och strategier i översÀttning: En kontrastiv studie av den engelska respektive svenska översÀttningen av Kairos Palestina

Denna uppsats syfte Àr att kontrastivt analysera den svenska respektive engelskaöversÀttningen av Kairos Palestina för att finna skillnader och prioriteringar samt attdiskutera vilken effekt dessa har pÄ budskapet. Uppsatsen diskuterar, utifrÄn ett avgrÀnsatantal sprÄkliga fenomen, skillnaderna mellan mÄltexterna samt vad dessa indikerar vadgÀller översÀttningarnas generella prioriteringar och strategier. Uppsatsen finner attöversÀttningarna drivs av olika prioriteringar vilket genererar olikaöversÀttningsstrategier men att mÄltexterna Àr flexibla, stundtals inkonsekventa och helatiden verkar i förhÄllande till kÀlltextens komplicerade form dÀr spÄkteknik och budskapofta utgör en enhet..

Att skynda lÄngsamt ? en kvalitativ studie om ÄterhÀmtningsprocessen vid utmattningssyndrom

SyfteSyftet med studien har varit att ur ett psykosocialt perspektiv undersöka och beskriva ÄterhÀmtningsprocessen vid utmattningssyndrom. Fokus har varit att kartlÀgga de personliga strategier som frÀmjar de drabbades vÀg tillbaka till ett fungerande vardagsliv. FrÄgestÀllningarna i studien har varit: Hur beskriver informanterna förloppet i sin ÄterhÀmtningsprocess? Vilka personliga strategier, sÄvÀl praktiska som kÀnslomÀssiga, har varit hjÀlpande i informanternas ÄterhÀmtning?UrvalUrvalet har omfattat sÄvÀl mÀn som kvinnor, med erfarenhet av ÄterhÀmtning efter ett utmattningstillstÄnd. Sex informanter, tvÄ mÀn och fyra kvinnor har deltagit.MetodStudien har haft en kvalitativ forskningsansats och genomförts med hjÀlp av intervjuer och Àven till viss del av kontakt via mail.

Förnybara drivmedel inom den tunga godstransportsektorn pÄ vÀg : En genomgÄng av aktörers syn pÄ förutsÀttningar för en övergÄng

För att uppnÄ ett hÄllbart transportsystem pÄ vÀg krÀvs ÄtgÀrder att bryta dagens beroende av fossila, Àndliga brÀnslen. En övergÄng till alternativa, förnybara drivmedel Àr angelÀget och en uppgift som involverar hela samhÀllet, tar mycket lÄng tid och krÀver hÄrt arbete.Denna studie har som mÄlsÀttning att med hjÀlp av befintliga strategidokument samt sju intervjuer av aktörer, innefattande spektret frÄn brÀnsleframstÀllning till politisk utformning, undersöka och analysera betydande aktörers syn pÄ möjligheterna till och strategier för en övergÄng till förnybara drivmedel inom den tunga godstransportsektorn pÄ vÀg.Markant i politiska dokument och strategier Àr att de ansatser som gjorts frÀmst behandlat personbilssidan snarare Àn vÀgtransportsektorn som helhet. Oroande Àr ocksÄ avsaknaden av strategier för en övergÄng till förnybara drivmedel inom de tunga vÀgtransporterna.En tydlig politik med klar uttalad mÄlsÀttning för förnybara drivmedel inom transportsektorn efterfrÄgas av samtliga intervjuade aktörer. Denna bör följas av en samlad paketlösning inbegripande skatter, lagstiftning och investeringsstöd för att undvika osÀkerhet och ogynnsamma konkurrensförhÄllanden pÄ marknaden samt gynna investeringar.Dagens system med dispenser upplevs som otillfredsstÀllande av flera aktörer som istÀllet vill se miljöklassning av drivmedel med specifika drivmedelscertifikat. Viktigt Àr att ett livscykelperspektiv tillÀmpas vid denna utformning och en harmonisering av regler gÀllande drivmedel inom Europa.

PERSONCENTRERADE VIRTUELLA PATIENTFALL ? EN V?G ATT ST?RKA PATIENTS?KERHET? En kvalitativ pilotstudie

Bakgrund: H?lso-och sjukv?rden ?r h?rt belastade verksamheter med otillr?ckliga personalresurser vilket kan f? konsekvenser f?r sjuksk?terske- och l?karstudenters m?jlighet att tr?nas i kliniska f?rdigheter och uppn? sina l?randem?l under den verksamhetsf?rlagda utbildningen (VFU). Genom att anv?nda Personcentrerade Virtuella Patientfall (PVP) i undervisningen ges studenter m?jlighet att tr?na p? sina kommunikativa och kliniska f?rdigheter i en trygg milj? utifr?n deras olika f?ruts?ttningar, men mer kunskap om studenters upplevelser av detta nya pedagogiska verktyg beh?vs. Syfte: Syftet ?r att beskriva studenters upplevelser av PVP och dess anv?ndbarhet i l?randet av kliniska f?rdigheter. Metod: En kvalitativ studie med induktiv ansats anv?ndes. En fokusgruppintervju med fem deltagare utf?rdes och materialet analyserades utifr?n tematisk inneh?llsanalys. Resultat: Tv? huvudteman och sex underteman identifierades.

Social integration av barn med autism i den svenska kommunala grundskolan - Sociala relationer och acceptans mellan barn

Sedan 2011 allt fler barn med autism tas emot idag i den svenska grundskolor eftersom de inte l?ngre har r?tt till grunds?rskolan utan signifikanta intellektuella funktionsneds?ttningar (SFS, 2010:800). Dock, vissa studier har visat att barn med autism i grundskolan ?r ensamma och ?r mindre accepterade av sina kamrater (Chamberlain et al; 2007). Jag ville unders?ka vad ?r det som f?rsv?rar eller underl?ttar social integration f?r barn med autism i grundskolan.

E-boken, den vÀlkomna besökaren ? Fyra nya strategier för e-boken pÄ folkbibliotek

The purpose of this thesis was to figure out the feelings that librarians felt towards the e-books at the library. And if it affects their work at the library, especially from a financial point of view. The reason I decided to do this study is because the subject of e-books has become bigger in the last couple of years, and that I got the feeling that the librarians didn?t like them that much. So I did six interviews with six different librarians from different libraries to see if they felt the same thing or if they are in fact positive towards them.The results I received from my study were that the librarians are positive to the e-book.

<- FöregÄende sida 24 NÀsta sida ->