Sök:

Sökresultat:

671 Uppsatser om Miljöeffektivisering - Sida 18 av 45

Effektivisering av kostnadsuppföljning vid SCA Packaging Munksund AB

Under de senaste årtiondena har inköpsfunktionen förändrats drastiskt. Funktionens roll har gått från att vara en stödfunktion som fokuserar på kortsiktiga lösningar till att satsa på att agera proaktivt samt finna långsiktiga och konkurrenskraftiga lösningar. Dagens strategiska inköpsfunktion handlar till stor del om affärstänkande och att se en helhetsbild. Inom det strategiska inköpsarbetet läggs det också stor vikt vid att följa upp inköpen och kontinuerligt utvärdera dem. Genom kostnadsuppföljningarna är det möjligt att effektivisera inköpsverksamheten.

Patienters bedömning av postoperativ återhämtning efter kolorektal kirurgi

Postoperativ återhämtning är en viktig del när patienten genomgår ett kirurgiskt ingrepp. Efter operation vårdas patienten för rehabilitering samt för observation och behandling av eventuella anestesiologiska och/eller kirurgiska komplikationer. Som ett resultat av utvecklingen av anestesiologisk och kirurgisk teknik (till exempel minimal invasiv kirurgi och standardisering av operationsmetoder) har den postoperativa vårdtiden på sjukhuset minskat. Genom denna effektivisering så minskar kostnaderna och fler patienter kan opereras inom kortare tid i jämförelse mot tidigare.Författarna till den här studien arbetar på en kirurgavdelning där patienter vårdas som bland annat har genomgått kolorektal kirurgi. Uppföljning av patienternas postoperativa återhämtning på avdelningen sker enligt fasta kliniska rutiner genom till exempel kontroll av kroppstemperatur, blodtryck, andning, smärta och magtarmfunktion.

Utredning av byggavfall och ställtider

Studien har undersökt Botrygg ABs ställtider och uppkomsten av byggavfall. Målet har varit att optimera ställtiderna och minimera byggavfallet. Metoderna som ansågs vara lämpligast för studien var intervjuer, framtagning av statistik samt observationer. Detta genomfördes på två av Botrygg ABs byggarbetsplatser med specifikt fokus på platsen Kv. Duvkullen.

NF-?B-signalering och funktion hos insulinproducerande ?-celler exponerade fo?r palmitat och oleat

Postoperativ återhämtning är en viktig del när patienten genomgår ett kirurgiskt ingrepp. Efter operation vårdas patienten för rehabilitering samt för observation och behandling av eventuella anestesiologiska och/eller kirurgiska komplikationer. Som ett resultat av utvecklingen av anestesiologisk och kirurgisk teknik (till exempel minimal invasiv kirurgi och standardisering av operationsmetoder) har den postoperativa vårdtiden på sjukhuset minskat. Genom denna effektivisering så minskar kostnaderna och fler patienter kan opereras inom kortare tid i jämförelse mot tidigare.Författarna till den här studien arbetar på en kirurgavdelning där patienter vårdas som bland annat har genomgått kolorektal kirurgi. Uppföljning av patienternas postoperativa återhämtning på avdelningen sker enligt fasta kliniska rutiner genom till exempel kontroll av kroppstemperatur, blodtryck, andning, smärta och magtarmfunktion.

Kaos i socialförsäkringsadministrationen - en studie av orsakerna till Försäkringskassans förstatligande

År 2005 förstatligades Försäkringskassan, vilket innebar att de 21 självstyrandelänsförsäkringskassorna och Riksförsäkringsverket slogs samman till enmyndighet. I en litteraturbaserad fallstudie undersöks orsakerna till förstatligandetoch vilken betydelse det har haft för socialförsäkringsadministrationen. Detta görsgenom att vi utifrån ett instrumentellt och ett kulturellt perspektiv tittar på hurFörsäkringskassans verksamhet, processer, struktur och organisationskultur såg utföre respektive efter förstatligandet.Resultaten visar att Försäkringskassan instrumentellt sett blev statlig eftersomregeringen ville öka sina möjligheter till styrning och ansvarsutkrävande avFörsäkringskassan. Ytterligare orsaker var att man avsåg öka verksamhetensmåluppfyllelse, resursutnyttjande, samordning, specialisering och standardisering.Kulturellt sett genomfördes förstatligandet då regeringen önskade skapa engemensam organisationskultur för att öka värdestyrningen, rättssäkerheten,kompetensutvecklingen och tilltron till myndigheten.Slutsatsen är att det finns en basal förklaringsfaktor till förstatligandet, vilkenär regeringens önskan om ökad styrning. Därtill finns det två bakomliggandeförklaringsfaktorer, vilka utgörs av regeringens krav på effektivisering ochbesparingar..

VMI ? Vem tar initiativet, varför och vad leder det till för samarbete?

Med större krav på effektivisering och pressade kostnader har VMI på senare tid blivit en allt mer tillämpad metod för att samordna aktiviteterna i försörjningskedjan. Mycket forskning har gjorts kring ämnet VMI och dess fördelar. Däremot har inte mycket skrivits om initiativtagande och hur dessa samarbeten uppstår.Syftet med uppsatsen är att undersöka företag som tillämpar VMI. Detta för att ta reda på vem, kunden eller leverantören, som tar initiativet till samarbetet och varför. Utifrån detta vill vi även identifiera konsekvenser kopplade till vem som tog initiativet.Genom vår undersökning har vi kommit fram till att kunden så väl som leverantören kan vara initiativtagare.

Utvärdering av ett värmepumpsystems prestanda till en HWC-tvättmaskin : Med fokus på fläktvarvtal och köldmedieflöde

This report was performed in order to evaluate a new technological measure and focuses generally on a heat pump system to a HWC-washing machine. The client is Asko Appliances AB, a company well known for its environmentally friendly products. The goal of this study was to improve the energy efficiency of a washing machine by combining a heat pump device to the heater of the wash water, in order to reduce the energy consumed for heating the water. Besides reducing the energy consumption in heating the water, the washing machine was required to meet low noise and short operating time specifications. For that purpose, nine trials in three test series have been carried out.

Effektivisering av administrativa processer på WMdata
Utilities

I ett modernt företag som vill tillhöra de främsta inom sin bransch ställs höga krav på effektivitet. Det finns inget utrymme för uppenbara kvalitetsbrister varken i verksamheten eller i de produkter eller tjänster som denna åstadkommer. För att eliminera kvalitetsbrister i verksamheten är en effektiv metod att kartlägga den i processer och på så viss åskådliggöra ineffektiviteterna. I detta examensarbete som genomförts på WMdata Utilities har de tre administrativa processerna: faktureringsprocessen, inköpsprocessen och löneprocessen undersökts. Syftet har varit att effektivisera de tre processerna.

Analys av GPS Timber vid Rundviks sågverk

Rundviks sågverk investerade vintern 2007 i systemet GPS Timber. Systemet som är GPS-baserat syftar till att underlätta timmerhanteringen och säkerställa att rätt timmerklass läggs i vältorna och på sågbordet. Dessutom samlar systemet fortlöpande in data angående truckarnas aktiviteter för att möjliggöra analys av vad som sker på timmerplanen.Studien syftar till att undersöka vad införandet betytt för truckförarnas arbete med timmerhanteringen samt vad systemet har för effekt på ekonomin. Med hjälp av insamlad data av GPS Timber ska analysen dessutom resultera i potentiella effektiviseringsområden rörande timmerhanteringen för att förbättra ekonomin i en relativt dyr process. Analysen har visat att truckförarnas arbete har förenklats mycket i och med införandet av GPS Timber.

Effektivisering av urvalsprocesser vid analysering av björnspillning : Ett förslag till den svenska förvaltningen av brunbjörn Ursus arctos

The aim with this report is to formulate a strategic method to optimize selection processes of DNA-samples from a faeces inventory to identify as many individuals in as few analyzes as possible, and by that keep down the costs of brown bear management. Brown bear management in Sweden founds today on results from faeces inventory and is substantially led by the county administration boards. Data from the years of 2004 and 2009´s inventories in Västerbotten was used to test and evaluate different methods in selection processes of which faeces that should be sampled. Comparison were made between making selection by chance, by spatial distribution and by calculating variations in logistic regressions coefficient b, in other words bear density and probability in finding same individual in several faeces. We can show making selection by chance is the most uncertain method.

Styrningsmetoder i interorganisatoriska relationer ? En fallstudie på Volvo Personvagnar

Bakgrund och problem: Under de senaste åren har företag ändrat grundkoncepteninom verksamheterna, genom att bara fokusera på sin kärnverksamhet.Affärsrelationer har blivit av större vikt då koncept som outsourcing tillämpas, vilkethar lett till att integrationen mellan företagen ökar. Ekonomistyrningsmetoder hardärför blivit av större intresse då företagsgränserna flyter ihop med varandra. Inombilindustrin har trycket ökat, vad gäller effektivisering och kostnadsreducering ivärdekedjor. Det kan vara de krav kunden ställt och de behov som finns för att skapaen slutprodukt. Studier kommer att göras angående, vilken effekt relationer har, samtvilka styrmedel som används för att effektivisera processer, vilket leder tillkostnadsreducering.Syfte: Syftet med studien är att undersöka om och hur en relation kan påverka för attskapa effektivisering för att uppnå kostnadsreducering, sett utifrån kundens perspektiv.Avgränsning: Vi har lagt störst fokus på att undersöka relationer mellan leverantöroch kund där det finns ett avgörande samarbete.

"Gneta på..." : Hur bör en politiskt styrd organisation agera för att inte påverkas av förändrade förutsättningar?

Det är av vikt att implementera innovation i organisationer som verkar i en påverkbar och föränderlig miljö. De organisationer som påverkas av exempelvis politiska beslut har en svårare utmaning att bemöta detta. Vi ser även att organisationer inom tjänstesektorn och främst tjänster som sker nära människor även har en svårare utmaning när det gäller ämnet innovation. Det finns en smärtgräns i effektivisering och utveckling inom organisationer som verkar i detta område. Eftersom omvärlden verkar i en pågående förändring anser vi att organisationer ständigt behöver bemöta detta för att kunna leverera, och då är det viktigt att tjänsteföretag är medvetna om vikten och innebörden av innovation.

Introduktion av Processorientering på LSG Sky Chefs

En hårdnande marknadsbild och allt mer hårdnande konkurrenssituation ställer dagens organisationer inför större utmaningar. För att överleva måste organisationer föra en ständig kamp för att förbättra, förnya och effektivisera sina arbetsmetoder. Sedan industrialiseringen tills för endast några decennier sedan har effektivisering likställts med fragmentering och specialicering av arbetsuppgifter. Dessa metoder håller nu på att ersättas av andra metoder som bättre reflekterar de antaganden och förutsättningar som styr vårt samhälle.LSG Sky Chefs är en organisation som verkar inom flygindustrin. Detta är en bransch som sedan händelserna den 11 september och i samband med uppkomsten av lågprisflyget utsatts för stora förändringar och hårdare konkurrens.

Effektivisering av miljöcertifieringsprocessen med hjälp av BIM

Syfte ? Att skapa en ny produkt inom kategorin mingelbord, som erbjuder fler användningsområden för att bli mer anpassad för privatpersoner och i hemmamiljö. Att genom en innovativ konstruktion och en kombination av moduliserade- och hantverksdelar skapa en unik produkt på marknaden.Metod ? Grundmetoden för det här arbetet är den första fasen i en produkts liv: produktutvecklingsprocessen; identifiera behovet, planera designprocessen, ta fram kundkraven, utveckla konceptet och till sist utveckla produkten.Resultat ? Designkoncept på ett mingelbord har tagits fram och redovisas i bilder. Dessa bilder är resultatet av en uppmodellering i datorn med hjälp av 3D-progam.

Citylogistik: En kommuns bidrag till en effektivare distributionstrafik

Städer lockar fler och fler invånare från landsbygden och småstäder. Denna rådande urbaniseringstrend gör att stora städer växer ännu mer och i takt med tillväxten ökar städernas behov av godstransporter. Godstransporterna är nödvändiga för att hålla staden vid liv, inte bara med leveranser av varor utan också omhändertagande av det avfall som blir över. Godstransporterna skapar även problem i städerna. Stora, svårmanövrerade lastbilar som rör sig tätt inpå promenerande människor i stadskärnan leder till en ökad olycksrisk.

<- Föregående sida 18 Nästa sida ->