Sök:

Interorganisatoriskt samarbete

informationsutbyte mellan små och stora företag


Varor som köps och säljs är ett resultat av ett komplext nät av relationer mellan företag. Effektivisering av dessa relationer sker till stor del genom att information om affärshandlingar börjar överföras elektroniskt. Stora företag har en annan makt och styrka än småföretag och kan tvinga de små att införa olika tekniska lösningar. Sådana påtryckningar kan leda till att införandet sker utan någon genomtänkt strategi och därmed uteblir fördelarna av teknologin. Syftet med denna uppsats är att visa vilka attityder som finns i stora företag till affärsrelationer och informationsutbyte med småföretag och hur dessa attityder på¬verkar affärsrelationerna. Datainsamlingsmetoden är en fallstudie som bygger på intervjuer gjorda i tre företag som alla har ett stort antal affärsrelationer med småföretag. Fallstudien undersöker stora företags attityder till affärsrelationer med småföretag och vilka konsekvenser detta leder till. Resultatet visar att även om attityderna till småföretag är de samma i de tre företagen får det olika konsekvenser i form av påtryckningar till elektronisk handel.

Författare

Ida Krekula Lena Öhman

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..