Sök:

Sökresultat:

2714 Uppsatser om Micro enterprises - Sida 23 av 181

"...och showen presenteras av..." - en studie om samarbetet event och dess sponsorer

Uppsatsen behandlar sponsorrelationens händelseförlopp ifrån eventets perspektiv. Ifrån matchning, via avtalsförhandling till aktivering av sponsorskapet. Hur eventets image, identitet påverkas av sponsorernas varumärke diskuteras.Det empiriska materialet har samlats in via semistrukturerade telefonintervjuer med respondenterna..

Kraftfullt påbörjat, väl genomfört? - en studie av en pågående förändringsprocess i Landskrona kommun

Trots att intentionerna med organisationsförändringen har många goda utgångspunkter kan den stöta på problem vid implementeringsfasen. Det har framkommit att meningsskiljaktigheter uppkommit till följd av rädsla för åsidosättande av personliga intressen och otydlig kommunikation. Även hanteringen av processen, skapandet av angelägenhetsmedvetande och tydliggörande av mål och visioner är faktorer som lett till att upplevelserna av förändringsarbetet skiljt sig åt..

När världen kom till Föra : om forskningens syn på Ölands kristnande

This paper aims to give an account of, and to discuss the view-points and theories of different researchers on the christianization of Sweden, especially the province of Öland, during the early middle ages. Its purpose is to investigate how, and in what sense, their positions can be said to correspond to what we may know of the historical ?facts?. This will be possible by comparing different points of view with a study of the development in a single parish. An overall difficulty however, is the nature of the sources relating to the time in question, they are scarce or even non-existent.Part I of the paper consists of an outline of the field of research and the different theories put forward on the subject.

Smarttelefon-sensorernas möjligheter - En studie om barometer-, GPS- och accelerometersensorer. The smartphone sensor possibilities - A case study featuring the barometer, GPS and accelerometer sensors

Denna rapport sammanfattar resultat av ett examensarbete på en högskoleingenjörsutbildning som utfördes av två studenter på Malmö högskola. Arbetets syfte var att genomföra en mängd olika experiment med accelerometer, barometer och GPS i en modern smarttelefon. Ett antal scenarier för en tänkbar sensoranvändning i applikationer formulerades för att vägleda olika experiment. Experimentdata dokumenterades noggrant och analyserades med avsikten att skapa en databank med information för framtida studier. Analys av data inkluderar höjdbestämning i naturen och i byggnader med hjälp av barometersensor, geografisk position med hjälp av GPS, hastighet och acceleration under en hissfärd med hjälp av accelerometer. Rapporten innehåller en omfattande litteraturstudie om användning av sensorer vid inomhuspositionering. Från analys av mätdata, kom vi fram till slutsatsen att är möjligt att beräkna höjden från barometerdata med bra noggrannhet under optimala omständigheter. GPS höjden från mätningarna har stor felmarginal jämfört med den verkliga höjden samt när den jämförs med den beräknade höjden från barometern. Genom att utföra en numerisk integration på accelerometer-data kom vi fram till att det är möjligt att beräkna ungefär hur långt man har färdats med en hiss, dock att vissa detaljer måste tas i beaktning..

Ägarstrukturens inverkan på kapitalstrukturen - En undersökning av industriföretag listade på Stockholmsbörsen

Undersökningen skapade inte underlag för att fastställa att samband mellan ägarstrukturen och kapitalstrukturen finns. Även då vi har resultat som stödjer tidigare forskning när det gäller ägarkoncentrationens inverkan på kapitalstrukturen så skall resultatet tolkas med viss försiktighet. Den enskilt största anledningen till detta är den stora resultatvariation som uppvisas beroende på val av mätmetod..

An Entrepreneurial Approach to Marketing Research: Drugstores in Sweden?

The aim of this study is to understand the situation on the Swedish Market for Drugstores and a creation of a new approach to marketing research, based on the thesis? methodological proceeding. With the help of different methodological approaches and different theories the study's purpose will be solved in an uncommon, untraditional way..

"De små kejsarna" - en segmentbeskrivning av unga kineser i åldern 15-24 år

Genom främst psykografiska variabler kommer segmentet ?de små kejsarna, 15-24 års? nuvarande och framtida beteende och livsstil beskrivas ur ett företagsekonomiskt perspektiv. Ansats kommer även att göras till att undersöka huruvida segmentet har berörts av den samhällsförändring som skett i Kina..

Ett eller flera affärssystem?

Huvudsyftet med denna uppsats är att ge en helhetsbild av fenomenet virtuell word-of-mouth. För att åstadkomma detta har vi delat in huvudsyftet i två delsyften där det första undersöker vad virtuell word-of-mouth innebär. Det andra delsyftet analyserar de områden som har betydelse för fenomenet och dess spridning, nämligen budskapet, individer och grupper samt Internetmiljöer.

Kundtillfredsställelse : bland köp- och säljkunder i samarbete med LRF Konsult

The purpose of this thesis was, on the mission of LRF Konsult Södra marknadsområdet, to research on why their customers were satisfied and/or dissatisfied. The research was performed in two segments: customers that had joined the company through acquisitions of other accounting firms and customers that had been in contact with LRF Konsult?s personal sellers.To be able to find the answer to our purpose we chose to do a qualitative study. Five interviews were performed with customers in southern Sweden, Skåne and Halland, to get their personal view of the service and of their relation to LRF Konsult and their contact person.The theories suggested that the satisfaction of the customers would increase depending on their relation with LRF Konsult and their contact person. Our research concluded the relation differed for each customer and that it was of great importance that the contact person at LRF Konsult understood and adapted the relation to what the customer wanted.

Kan intern marknadsföring skapa bättre förutsättningar för att nå en reklamkampanjs marknadsföringsmål? - En fallstudie av Svenska Statoil AB

Uppsatsen ämnar beskriva den interna marknadsföring som finns mellan företagets ledning och dess personal före, under och efter en reklamkampanj. En analys av hur reklamkampanjers budskap och effektivitet kan förändras då teorierna om intern marknadsföring i högre grad implementeras i organisationen..

Analys och urval av svenska hedgefonder med Lower Partial Moments-modellen

Uppsatsen undersöker med användande av rangsummetest om LPM-modellen är mer lämplig än riskmått baserade på varians och systematiska riskmått baserade på CAPM för analys och urval av svenska hedgefonder under perioden 1996 - april 2001..

Internprissättning av patent och FoU : samt bevisningsfrågor till följd av dokumentationskravet

As the globalization progresses, the matters of transfer pricing have become essential to multinational enterprises and tax administrations. For states it is important that the transfer pricing is correct to defend their tax base. Incorrect transfer pricing can also have dire effect on the enterprises. They run the risk of both double taxation and tax penalties. Some of the most difficult assets to put a transfer price on are intangibles.

Outsourcing- en balans mellan effektivitet och lärande

Vårt syfte är att diskutera hur outsourcing av ettföretags HR-avdelning, som genomförs för att leda till effektivitet på kort sikt kan påverka företagets lärande på lång sikt. Kortsiktiga effektivitetsvinster i samband med outsourcing stör det långsiktiga lärandets förutsättningar att skapa varaktiga konkurrensfördelar för företaget..

IT-styrning med ABC-metoden

Utvecklat en modell för att med hjälp av ABC-metoden fördela kostnader för en IT-avdelning och pröva modellens tillämpbarhet på ett fallföretag. Då fallföretaget har en betydande IT-avdelning där problem med kostnadsfördelning påträffas, var de lämpat för att testa modellen på. Uppsatsen resulterar i två slutsatser. Fallföretaget bör tidsredovisa för att lättare kunna kostnadsfördela. Dessutom presenteras en modell som kan tillämpas i företag som återfinns i liknande situationer..

Ekonomistyrning i små tillväxtföretag : En studie över sambanden mellan tillväxt och ekonomistyrning

Tillväxt och ekonomistyrning förstärker varandra simultant då en växande företagsstorlek har en positiv inverkan på utvecklingen av ekonomistyrning. Samtidigt möjliggör en välanpassad ekonomistyrning en fortsatt hög tillväxttakt via dess förmåga att hantera tillväxthämmande faktorer. Utvecklingen av ekonomistyrning påverkas av en kombination av interna och externa drivare..

<- Föregående sida 23 Nästa sida ->