Sök:

Sökresultat:

3649 Uppsatser om Mervärde och strategier - Sida 2 av 244

Elevstrategier vid text-, hör- och ordförstÄelse i franska/Pupils' strategies for understanding of texts, listening comprehension and word comprehension in French

Detta examensarbete syftar till att undersöka vilka strategier elever anvÀnder sig av vid text-, hör- och ordförstÄelse i franska. Jag har genom undervisningsförsök och elevenkÀter undersökt vilka strategier elever i en niondeklass har nÀr de arbetar med ovanstÄende moment dÀr uppgifterna Àr hÀmtade utanför den ordinarie lÀroboken. Jag har dÀrutöver intervjuat lÀrare pÄ den skola jag gjort mina undervisningsförsök för att se om de ger eleverna strategier för arbete kring text-, hör- och ordförstÄelse. Projektet STRIMS och Tornbergs forskningsresultat har givit mig inspiration till arbetet. Eleverna anvÀnde sig huvudsakligen av framgÄngsrika strategier nÀr de tog sig an de olika uppgifterna.

Sover Francesco Totti i pyjamas? : En uppsats om Sportbladets arbete med interaktion

Syftet med denna studie Àr att studera hur barn i Äldrarna tre till fem Är anvÀnder strategier för inneslutning och uteslutning i leken i en förskoleverksamhet samt att undersöka hur pedagoger resonerar omkring inneslutning och uteslutning och sitt förhÄllningssÀtt vid dessa situationer. Detta i syfte att vidga vÄra perspektiv i detta Àmne. Observationer av barn och pedagoger samt intevjuer med förskollÀrare anvÀndes som metoder för att undersöka detta utifrÄn vÄra frÄgestÀllningar. Resultatet visar att barn anvÀnder sig av en mÀngd olika strategier innan de fÄr tilltrÀde till leken samt att barn anvÀnder olika strategier för att utesluta andra barn. Pedagogens roll i dessa situationer Àr mycket viktig.

Pedagogiska metoder och strategier att hantera elever med Aspergers syndrom i gruppen/klassen

Uppsatsen syftar till att ur ett medicinskt och sociokulturellt perspektiv belysa fem pedagogers strategier för att arbeta med barn med Aspergers syndrom i grundskolan. Studien baserar sig pÄ kvalitativa intervjuer med pedagogerna. Slutsatsen Àr att pedagogerna, trots att de ibland anvÀnder sprÄkliga uttryck som leder tankarna till en mer traditionell syn pÄ lÀrandet, beskriver ett arbetssÀtt med som ocksÄ rymmer en sociokulturell inriktning. LÀrarna och skolan visar ett stort engagemang för eleverna och deras framtid..

Aspergers syndrom ur ett avvikarperspektiv : -En studie om vilka strategier personer med Aspergers syndrom anvÀnder för att hantera omgivningens uppfattning om dem som avvikare.

Studien Àr gjord utifrÄn en kvalitativ metod med influenser ifrÄn grundad teori. Syftet med studien Àr att se vilka strategier personer med Aspergers syndrom anvÀnder för att hantera omgivningens sÀtt att se pÄ dem som avvikare. Studien bygger pÄ fem intervjuer med personer som har diagnosen Aspergers syndrom dÀr de utifrÄn fem teman (familjeliv, skolsituation, arbetsliv, fritidsliv och frÀmmande situationer) fick berÀtta om hur det ser ut i deras vardagsliv. UtifrÄn det fick jag sedan fram flera olika strategier som de anvÀnder för att motverka att omgivningen ser pÄ dem som avvikare. Jag fick fram bÄde unika och gemensamma strategier, vilket gör att jag fÄtt fram mÄnga intressanta strategier.

"Jag bara tÀnkte" : Elevers strategier för att förstÄ olika textgenrer

Syftet med studien var att undersöka vilka lÀsförstÄelsestrategier elever anvÀnde sig av nÀr de skulle förstÄ olika textgenrer. För att undersöka vilka strategier som elever i Ärskurs tre anvÀnde nÀr de lÀste olika slags textgenrer anvÀndes tre olika texter, en skönlitterÀr text, en faktatext och en instruktionstext.Vi anvÀnde oss av kvalitativa intervjuer för att ta reda pÄ vilka strategier eleverna anvÀnde nÀr de skulle förstÄ innehÄllet i en text.Resultatet i studien visade att elever anvÀnde olika strategier nÀr de skulle förstÄ olika slags texter. Resultatet tydde Àven pÄ att elever var medvetna om fler strategier Àn vad de anvÀnde under vÄra intervjuer. Dessa strategier var alternativa sÀtt som eleverna kunde anvÀnda om de fick problem med texten. Det kunde till exempel vara svÄra ord som eleverna behövde identifiera.Resultatet visade pÄ att elever frÀmst anvÀnde strategin att nyttja minnet nÀr de försökte förstÄ olika slags texter.

AD/HD-diagnoser: finns det nÄgra givna pedagogiska strategier?

VÄrt syfte var att beskriva, kritiskt granska samt dra slutsatser över vilka pedagogiska strategier det finns att tillÀmpa vid en AD/HD-diagnos. Detta för att skapa en god utvecklings- och lÀrandemiljö i klassrummet. I bakgrunden behandlas tidigare forskning, historik och viktiga begrepp inom omrÄdet. Olika perspektiv belyses, bÄde pedagogiskt och samhÀllskritiskt, kring diagnosen AD/HD. Kapitlet avslutas med pedagogiska strategier och miljöns betydelse för en god utvecklings- och lÀrandemiljö i klassrummet.

Sjuksköterskors strategier i bedömningen och omvÄrdnaden av pediatriska patienter

Bakgrund: PÄ slutenvÄrdsavdelningarna vid Astrid Lindgrens barnsjukhus arbetar fÄ specialistutbildade sjuksköterskor vilket kan utgöra en risk för patientsÀkerheten. Studier visar att det föreligger behov av fler preventiva ÄtgÀrder för att förbÀttra vÄrdkvaliteten för de inneliggande pediatriska patienterna. Syfte: Att undersöka sjuksköterskors strategier i bedömningen och omvÄrdnaden av pediatriska patienter. Metod: En deskriptiv, kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer genomfördes pÄ Ätta sjuksköterskor frÄn tre slutenvÄrdsavdelningar. Kvalitativ manifest innehÄllsanalys anvÀndes.

Ideon Innovation och Mincs arbetsprocesser : Med fokus pÄ dessa inkubatorers dagliga verksamhet och utveckling över tid

Syftet med vĂ„r studie Ă€r att genomföra observationer för att kvalitativt undersöka vilka strategier, bĂ„de tillvĂ€gagĂ„ngsmĂ€ssiga strategier samt matematiska strategier, elever anvĂ€nder sig av vid matematiska problemlösningsuppgifter med olika kontexter. I vĂ„rt fall ligger kontextens skillnad i om uppgiften Ă€r verklighetsnĂ€ra eller inte. Tidigare forskning visar bland annat att elever lĂ€ttare anvĂ€nder sig av sina erfarenheter om uppgiften Ă€r verklighetsnĂ€ra. NĂ€r det gĂ€ller matematiska strategier visar forskare pĂ„ vikten av att elever kan se likheter och skillnader till uppgifter som eleven stött pĂ„ tidigare. Även det positiva med interaktion belyses av forskare.

Arbetsterapeuters erfarenheter av interventioner för vuxna med diagnosen ADHD med fokus pÄ verksamma strategier

Syftet med studien var att beskriva arbetsterapeuters erfarenheter av interventioner för vuxna med ADHD med fokus pĂ„ verksamma strategier. Åtta halvstrukturerade intervjuer genomfördes med arbetsterapeuter verksamma inom öppenvĂ„rdspsykiatrin. Intervjuer analyserades enligt kvalitativ innehĂ„llsanalys. Analysen resulterade i fyra huvudkategorier : Synliggöra behovet av förĂ€ndring. Att tillsammans med klienten skapa en fungerande vardag med tillhörande underkategorier strategier för att skapa struktur i aktivitet övertid, skapa strategier för enskilda aktiviteter, strategier för sömn och sömnvanor.

Att ge förutsÀttningar för trivsel och arbetsglÀdje : Konflikthantering vid SSAB i LuleÄ

Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur konflikthanteringsarbetet fungerar vid SSAB i LuleĂ„ samt om mĂ„l och strategier för detsamma förmedlas pĂ„ ett sĂ€tt som motiverar medarbetarna att arbeta mĂ„linriktat med konflikthantering. Examensarbetet fokuserar endast pĂ„ mellanmĂ€nskliga konflikter inom en specifik arbetsgrupp. Genom abduktiv metod dĂ€r halvstrukturerade intervjuer utgjorde en grund för en enkĂ€tundersökning till medarbetarna, besvarades frĂ„gorna: Hur upplever medarbetarna att konflikthanteringen fungerar? Är SSAB:s mĂ„l och strategier förmedlade pĂ„ ett sĂ€tt som frĂ€mjar medarbetarnas motivation att arbeta mĂ„linriktat med konflikthanteringen? Resultatet visade att SSAB inte har nĂ„gra mĂ„l eller strategier för konflikthantering som Ă€r gemensamt för hela organisationen. Ansvarig chef vid den arbetsgrupp som var mĂ„l för undersökningen visade sig ha en mĂ„lsĂ€ttning med konflikthanteringen samt en strategi för hur arbetet ska genomföras.

Att mÀrkas utan att synas

Den hÀr studien undersöker vilka strategier snustillverkande företag anvÀnder i marknadsföringen av sina produkter, vilket Àr intressant eftersom den rÄdande tobakslagen begrÀnsar hur det fÄr ske. I studien ingÄr tvÄ smÄ och ett större företag och vissa jÀmförelser mellan deras strategier har gjorts. Det visar sig att det inte Àr nÄgon större skillnad i strategier mellan företag av olika storlek och att det som Àr viktigast för snusföretag generellt Àr att ha en designmÀssigt unik och kvalitativ produkt som exponeras tillsammans med reklamaffischer hos ÄterförsÀljare. Större företag lÀgger Àven viss vikt Ät diverse PR-verksamheter..

Är 15 kulor fler Ă€n 15 legobitar? : En studie om vilka strategier barn anvĂ€nder nĂ€r de rĂ€knar och om variation av antal, material och gruppering har betydelse nĂ€r barn ska bestĂ€mma antal.

Syftet med examensarbetet var att undersöka vilka strategier barn anvÀnde sig av nÀr de rÀknade samt om variation av antal, föremÄl och gruppering pÄverkade deras val av strategier. Undersökningen gjordes genom strukturerade observationer dÄ femton barn, födda 2002, pÄ tre olika förskolor rÀknade föremÄl dÀr antal, gruppering och material varierades. I vÄrt teoriavsnitt bearbetades Gelman och Gallistels fem rÀkneprinciper och Martons variationsteori. Resultatet visade att barn anvÀnde sig av samtliga fem rÀkneprinciper pÄ olika sÀtt och i olika ordning nÀr de rÀknade samt att bÄde antal, material och gruppering hade betydelse för barns val av strategier vid antalsbestÀmning. Barnen hade lÀttare att rÀkna legobitar Àn kulor och behÀrskade de olika principerna bÀttre dÄ antalet var fÀrre eller materialet grupperat i rader..

Akdemisk stress : Universitetsstudenter frÄn samhÀlls-och beteendevetarprogrammet och psykologprogrammet.

Syftet med denna studie var att jÀmföra samhÀlls-och beteendevetarprogrammet (n=70) och psykologprogrammet (n=70) i akademisk stress och strategier för att hantera stress. Deltagarna bestod utav universitetsstudenter och mÀtinstrumentet för studien var en enkÀtundersökning med skalorna ?Akademisk stress?, ?kognitiv coping-strategi?, ?Social support?, ?Sociala kontakter? och ?positiva-och negativa coping-strategier?. Det visade sig att det inte fanns nÄgon skillnad mellan studenter frÄn samhÀlls-och beteendevetarprogrammet och studenter frÄn psykologprogrammet i hur akademisk stressade det var. Det fanns inget signifikant samband mellan programmens sociala stöd, sociala kontakter, kognitiva coping-strategier eller sÀttet att hantera positiva och negativa coping-strategi pÄ.

InlÀrningsstrategier i svenska som andrasprÄk hos vuxna elever

Syftet med detta arbete var att undersöka hur vuxna elever som studerar svenska som andrasprÄk resonerar kring sina inlÀrningsstrategier. Studien genomfördes med kvalitativ ansats och datainsamlingsmetod var semistrukturerade intervjuer. Inom denna studie intervjuades sex vuxna elever, som planerar att pÄbörja sina studier pÄ högskolor. Resultaten i denna studie visade att vuxna elever anvÀnde eller uttryckte sammanlagd fyrtio av sextiotvÄ inlÀrningsstrategier som Àr utarbetade av Oxford, forskare inom sprÄkvetenskap. Minnesstrategier, affektiva strategier och sociala strategier kunde kartlÀggas i större utstrÀckning Àn kognitiva strategier, kompensationsstrategier och metakognitiva strategier.

Kalas och porslinsfigurer : En studie kring kontextens betydelse vid problemlösning

Syftet med vĂ„r studie Ă€r att genomföra observationer för att kvalitativt undersöka vilka strategier, bĂ„de tillvĂ€gagĂ„ngsmĂ€ssiga strategier samt matematiska strategier, elever anvĂ€nder sig av vid matematiska problemlösningsuppgifter med olika kontexter. I vĂ„rt fall ligger kontextens skillnad i om uppgiften Ă€r verklighetsnĂ€ra eller inte. Tidigare forskning visar bland annat att elever lĂ€ttare anvĂ€nder sig av sina erfarenheter om uppgiften Ă€r verklighetsnĂ€ra. NĂ€r det gĂ€ller matematiska strategier visar forskare pĂ„ vikten av att elever kan se likheter och skillnader till uppgifter som eleven stött pĂ„ tidigare. Även det positiva med interaktion belyses av forskare.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->