Sök:

AD/HD-diagnoser

finns det några givna pedagogiska strategier?


Vårt syfte var att beskriva, kritiskt granska samt dra slutsatser över vilka pedagogiska strategier det finns att tillämpa vid en AD/HD-diagnos. Detta för att skapa en god utvecklings- och lärandemiljö i klassrummet. I bakgrunden behandlas tidigare forskning, historik och viktiga begrepp inom området. Olika perspektiv belyses, både pedagogiskt och samhällskritiskt, kring diagnosen AD/HD. Kapitlet avslutas med pedagogiska strategier och miljöns betydelse för en god utvecklings- och lärandemiljö i klassrummet. Vi har genomfört fyra intervjuer och en observation. Detta för att framföra praktiska kunskaper samt erfarenheter i fråga om pedagogiska strategier. I observationen låg fokus främst på utvecklings- och lärandemiljön. Vårt resultat visar på betydelsen av en genomtänkt fysisk och psykisk miljö i skolverksamheten. En god utvecklings- och lärandemiljö kan, enligt den empiriska studien, gynnas av struktur, rutin och individanpassning. Risken med detta är dock att formen för undervisningen blir överordnad innehållet. Det har framkommit att skolan i vissa fall kan handikappa elever i den bemärkelsen att de inte klarar av att möta deras behov. Den empiriska studien visar att det inte finns några givna pedagogiska strategier gällande AD/HD-diagnoser, det finns dock strategier att förhålla sig till.

Författare

Emma Gunnarsson Anna Larsson Tina Nilsson

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..