Sök:

Kalas och porslinsfigurer

En studie kring kontextens betydelse vid problemlösning


Syftet med vår studie är att genomföra observationer för att kvalitativt undersöka vilka strategier, både tillvägagångsmässiga strategier samt matematiska strategier, elever använder sig av vid matematiska problemlösningsuppgifter med olika kontexter. I vårt fall ligger kontextens skillnad i om uppgiften är verklighetsnära eller inte. Tidigare forskning visar bland annat att elever lättare använder sig av sina erfarenheter om uppgiften är verklighetsnära. När det gäller matematiska strategier visar forskare på vikten av att elever kan se likheter och skillnader till uppgifter som eleven stött på tidigare. Även det positiva med interaktion belyses av forskare. Resultatet ifrån vår undersökning analyserades utifrån ett hermeneutiskt och fenomenografiskt förhållningssätt då vi tolkade och försökte få fram variationer i elevernas olika lösningar. Genom analysen kunde vi se att beroende på hur eleven tolkar kontexten har det betydelse för hur eleven löser problemet, både gällande tillvägagångssätt och matematiska strategier. Genom analysen framgick också att elevers samarbete och kommunikation leder till reflektion kring valda strategier.

Författare

Susanne Maltesson Sofie Stigson

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..