Akdemisk stress
Universitetsstudenter från samhälls-och beteendevetarprogrammet och psykologprogrammet.
StressAcademic stressCoping skillsPositive coping skillsNegative coping skillsSocial scientist programPsychology programStressAkademisk stressCoping-strategierPositiva coping-strategierNegativa coping-strategierSamhälls-och beteendevetarprogrammetPsykologprogrammet
Syftet med denna studie var att jämföra samhälls-och beteendevetarprogrammet (n=70) och psykologprogrammet (n=70) i akademisk stress och strategier för att hantera stress. Deltagarna bestod utav universitetsstudenter och mätinstrumentet för studien var en enkätundersökning med skalorna ?Akademisk stress?, ?kognitiv coping-strategi?, ?Social support?, ?Sociala kontakter? och ?positiva-och negativa coping-strategier?. Det visade sig att det inte fanns någon skillnad mellan studenter från samhälls-och beteendevetarprogrammet och studenter från psykologprogrammet i hur akademisk stressade det var. Det fanns inget signifikant samband mellan programmens sociala stöd, sociala kontakter, kognitiva coping-strategier eller sättet att hantera positiva och negativa coping-strategi på. För framtida forskning kan en preventionsplan vara lösningen för hur studenterna strategisk kan gå till väga för att förhindra stress och sjukskrivningar.