Sök:

Sökresultat:

38736 Uppsatser om Mellanöstern - Sida 3 av 2583

Samspel i leken

Andersson Therese och Carlsson Jessica (2007). Samspel i leken. En undersökning om hur smÄ barn samspelar i leken. Malmö högskola: lÀrarutbildningen. Syftet med det hÀr examensarbetet Àr att fÄ en djupare förstÄelse av samspelet i leken och se hur kognitiva och sprÄkliga kompetenser och utveckling kommer till uttryck hos de smÄ barnen. Uppsatsens frÄgor Àr: - Vad hÀnder i samspelet mellan barnen nÀr de leker och hur kommer detta till uttryck kognitivt och sprÄkligt? - Hur ser nÄgra pedagoger pÄ samspel, lek och hur barnen anvÀnder sina kognitiva och sprÄkliga kompetenser i just samspelet i leken? - Vad sÀger pedagogernas beskrivningar om syn pÄ barn och mer specifikt barns samspel? I denna studie har det gjorts observationer av flera barn och interjuver med fyra pedagoger, frÄn tvÄ olika förskolor.

Miljörelaterat beteende: En studie av motiven bakom miljörelaterade beteenden i den privata sfÀren

Denna studie undersöker motivationsgrunderna till miljörelaterade beteenden i den privata sfÀren. Med en modell ursprungligen utvecklad av Martinsson & Lundqvist (2010) delas respondenterna frÄn en enkÀtundersökning upp i fyra idealtyper. De fyra idealtyperna Àr individer med gröna (miljövÀnliga) vÀrderingar och en grön (miljövÀnlig) livsstil ? de troende; individer med gröna vÀrderingar och en grÄ (icke miljövÀnlig) livsstil ? hycklarna; individer med grÄa (icke miljövÀnliga) vÀrderingar samt grön livsstil ? de hemliga, samt; individer med grÄa vÀrderingar och en grÄ livsstil ? vÀgrarna. Respondenterna delas upp i de fyra idealtyperna med stöd i value-belief-norm-teorin (VBN-teorin) ? en teori utvecklad av Paul C.

Toddlare och demokratiarbete : om inflytande och delaktighet hos förskolans yngsta

The purpose of this study was to find out how young children are allowed to influence and affect their daily lives in preschools, as well as teachers? views on the latter. My interest in this topic is born out of my experience of working with both younger and older preschool children. My view is that democratic work with older children is largely based on direct verbal communication while with toddlers it is based on an adult?s interpretation of a child?s often non-verbal expressions.

Varför sprids inte EVA bland svenska företag: en studie ur företags- och konsultperspektiv

Inom företagsekonomin talas det ofta om principal?agent?teorin. Det Àr en teori som visar pÄ behovet av effektiva styrmodeller, som till exempel prestationsmÄtt, för att kunna leda en organisation pÄ ett effektivt och framgÄngsrikt sÀtt. För drygt 20 Är sedan utvecklade det amerikanska konsultföretaget Stern Stewart & Co. EVAŸ-modellen (Economic Value Added).

AnstÀlldas tankar om miljöarbetet : Inflytande, förutsÀttningar, hinder och en ny metod pÄ arbetsplatsen.

I detta arbete undersöks attityder, motivation och tankar kring miljövÀnligt beteende pÄ arbetsplatsen bland anstÀllda inom skola och omsorg i tre Dalslandskommuner. TvÄ av dessa har infört en arbetsprocess som lÄter de anstÀllda, tillsammans i arbetslaget, sÀtta sina egna mÄl för miljövÀnliga arbetsrutiner pÄ arbetsplatsen. Inspiration till studien kommer frÄn Self-Determination Theory (Ryan & Deci 2000) och Value-belief-norm Theory (Stern 2000). Data samlades in och analyserades med bÄde kvalitativa och kvantitativa metoder. Kvantitativa data frÄn 169 frÄgeformulÀr som behandlade motivation och attityder anvÀndes frÀmst som bakgrundsdata till fem stycken intervjuer.

Svensk krishantering under midsommarkrisen 1941

Mellan den 25 juni till den 12 juli 1941 genomförde den tyska armén en transport av en division fullt utrustade soldater genom Sverige. Detta har betraktats som den största eftergiften som Sverige gjorde under hela andra vÀrldskriget. Sveriges ledning fick nÄgra brÄda dagar runt midsommaren 1941 att ta ett beslut om tyskarnas överlÀmnade begÀran till den svenska samlingsregeringen. Den innehöll bl.a. en begÀran om transitering av en division fullt utrustade soldater genom Sverige.

Energieffektivisering pÄ Vista

Sweden has distinct seasons with cold winter and temperatures down to minus 25 ?C andpleasant summers with temperatures above 20 ?C. During spring and autumn there could becomechallenges with precipitation. The diverse climate in Sweden affects many homeowners. For thepeople living in leisure boats and permanent housing boats the seasonal changes are clearlyimpacting their economy and the indoor climate.

Inskolning förr och nu : Pedagogers och förÀldrars uppfattningar

Lundgren, Johanna & Pant, Elisabeth (2009): Inskolning förr och nu. Examensarbete i didaktik. LÀrarprogrammet. Institutionen för Pedagogik, didaktik och psykologi. Högskolan i GÀvle. SammanfattningFörskolans ursprung byggdes pÄ en teori om utveckling dÀr barnets aktiva handlande var drivkraften i lÀroprocessen.

Regi med barn och unga : En studie av hur personregi anvÀnds i barn- och ungdomsteaterverksamhet

Hur arbetar regissörer och dramapedagoger med barn med ?personregi? - alltsÄ med feedbacken som hjÀlper till att ett barn hittar ett uttryckssÀtt som Àr trovÀrdigt, ett sÀtt att spela som Àr livligt. Hur gör man och varför? Vad Àr det för en typ av handling, interaktion? Syftet med arbetet Àr att förstÄ och tydliggöra en ganska dold och mystisk verksamhet; att inspirera alla intresserade till utvecklat egen verksamhet; att lyfta fram en interaktion dÀr barnen blir hjÀlpt till och vÀrdesatt i deras spontana tillvaro.Arbetets metodik Àr inspirerad av ?grundad teori? och nÀrmar sig den konkreta sociala interaktionen genom att föra öppen strukturerade samtal med regissörer och dramapedagoger som Àr verksamma i stora mest kommunala barn/ungdomsteater: VÄr Teater/Kulturskolan, Enskedespelet, Sagateatern Lidingö, Ung teater TÀby, Skara Skolscen samt Stockholms Stadsteater och Dramaten. UtifrÄn det material föreslÄs en systematisering av de olika metoder hur man arbetar som regissör med just personregi.

LÀrande mellan barn : pÄ arenan fritidshem

Syftet med detta examensarbete Àr att beskriva barns och pedagogers uppfattningar om lÀrande mellan barn pÄ ett fritidshem. I studien intervjuades femton barn och tre pedagoger pÄ ett fritidshem. Metoden för empiriinsamlingen utgjordes av kvalitativa intervjuer, dÀr det insamlade materialet tolkades mot bakgrund av det sociokulturella perspektivet pÄ lÀrande. UtifrÄn barns och pedagogers uppfattningar kring lÀrande mellan barn utkristalliserade sig fyra kategorier för lÀrande pÄ arenan fritidshem:LÀrande mellan barn utifrÄn vad man bör och inte bör göra, visade att lÀrandet mellan barnen kretsade kring regler. LÀrande mellan barn via datorn som verktyg, visade att datorn utgjorde ett viktigt verktyg och en central plats för lÀrande mellan barnen.

Testosteron och matematik;FingerlÀngd (2D:4D) : en indikator för matematisk förmÄga?

En individs prenatala testosteronhalter kan mÀtas genom att ta fram ett relationstal mellan lÀngden pÄ pek- och ringfinger: ett 2D:4D digit ratio index. Studier har visat att det finns ett samband mellan högre testosteronhalter och god matematisk förmÄga. I föreliggande studie deltog 40 svenska gymnasieungdomar. TvÄ hypoteser undersöktes: det finns ett samband mellan 2D:4D och matematikresultat samt det finns ett samband mellan kön, 2D:4D och matematikresultat. Datainsamlingen bestod av fingermÀtningar och provresultat i matematik.

Alfabetisering inom SFI, med fokus pÄ en modell som Àr modersmÄlsbaserad

Denna studie jÀmför debatterna om ett svenskt rusdrycksförbud inför folkomröstningen 1922 mellan riksdagens bÄda kamrar och tre dagstidningar: Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Social-Demokraten. Valet av tidningar har gjorts med mÄlet att fÄ en ideologisk spridning, för en bÀttre jÀmförelse. Resultatet visar pÄ flera olika typer av argument, och en viss skillnad, bÄde mellan riksdagen och tidningarna, mellan riksdagens första och andra kammare, och mellan de olika tidningarna..

SEKRETESS - HJÄLPA ELLER STJÄLPA? En studie om sekretess och samverkan mellan skola och socialtjĂ€nst

I denna studie har det undersökts hur samverkan fungerar mellan skola och socialtjĂ€nst och hur sekretessen pĂ„verkar detta. Även en undersökning av en öppenverksamhet som samverkar mellan skola och socialtjĂ€nst har gjorts för att se hur sekretess pĂ„verkar samverkan mellan de olika myndigheterna. Det har anvĂ€nts en kvalitativ metod i studien dĂ€r det har intervjuats tvĂ„ skolkuratorer, tvĂ„ socialsekreterare och en socialpedagog frĂ„n en öppenverksamhet. Resultaten av intervjuerna har jĂ€mförts med teori och tidigare forskning. De resultat som framkommit Ă€r att sekretessen mellan skola och socialtjĂ€nst ses bĂ„de som en hjĂ€lp men Ă€ven ett hinder i samarbetet mellan myndigheterna.

Hur fungerar sekretessen mellan polisen och socialtjÀnsten?

Rapportens huvudsyfte var att försöka fÄ en större kunskap om de sekretessbestÀmmelser som finns mellan socialtjÀnsten samt polismyndigheten och det omvÀnda. Vi har Àven belyst de problem som finns i Àmnet, samt hur samverkan mellan myndigheterna fungerar just nÀr det gÀller sekretess. Slutligen har vi föreslagit vissa ÄtgÀrder för att frÀmja ett bÀttre samarbete mellan myndigheterna nÀr det handlar om sekretessen myndigheterna emellan, baserat pÄ den empiriska undersökning som gjorts i denna rapport..

Samarbetet mellan hem och skola genom utvecklingssamtal ur ett lÀrarperspektiv - en intervjustudie

Syftet med denna C-uppsats var att undersöka lÀrares uppfattningar kring samarbetet mellan hem och skola genom utvecklingssamtal. För att ta reda pÄ detta gjorde vi en kvalitativ intervjustudie genom att intervjua sex grundskollÀrare i skolÄr 1-3. Genom en historisk Äterblick i bakgrunden kan lÀsaren ta del av hur samarbetet mellan hem och skola har vuxit fram och hur det enskilda samtalet blivit ett utvecklingssamtal. Resultatet bestÄr utav fyra teman; samarbetet mellan hem och skola genom utvecklingssamtal, syftet med utvecklingssamtal, lÀraren syn pÄ sin roll i utvecklingssamtalet och skillnaden mellan det enskilda samtalet/kvartsamtalet och utvecklingssamtalet. Under varje tema sammanstÀllde vi intervjusvaren dÀr vi pÄvisar likheter och skillnader mellan de olika svaren.

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->