SEKRETESS - HJÄLPA ELLER STJÄLPA? En studie om sekretess och samverkan mellan skola och socialtjänst
I denna studie har det undersökts hur samverkan fungerar mellan skola och socialtjänst
och hur sekretessen påverkar detta. Även en undersökning av en öppenverksamhet
som samverkar mellan skola och socialtjänst har gjorts för att se hur sekretess
påverkar samverkan mellan de olika myndigheterna. Det har använts en kvalitativ
metod i studien där det har intervjuats två skolkuratorer, två socialsekreterare
och en socialpedagog från en öppenverksamhet. Resultaten av intervjuerna har
jämförts med teori och tidigare forskning. De resultat som framkommit är att sekretessen
mellan skola och socialtjänst ses både som en hjälp men även ett hinder i
samarbetet mellan myndigheterna. Samarbetet och samverkan mellan skola och
socialtjänst skulle kunna bli bättre och så även återkopplingen efter anmälan när
ett barn farit illa. Öppenverksamheter kan ses som ett alternativ för den enskilde
individen att söka lättillgänglig hjälp där sekretessgenombrotten resulterar i enklare
kontakter mellan medborgare och myndighet.