Sök:

Sökresultat:

1120 Uppsatser om Medveten övning - Sida 6 av 75

Vad s?ger l?rarna p? twitter? En diskursanalys om anledningarna bakom och utsikterna f?r l?rares politiska aktivism

Studien unders?ker vad det ?r som f?r l?rarna att fr?ng? den traditionella tj?nstemannarollen f?r att bedriva aktivism p? Twitter. F?r att g? till botten med fr?gan kommer de senaste decenniernas skolreformer att utforskas s?v?l som hur l?rarens tj?nstemannaroll har p?verkats av dessa reformer. Med netnografi som metod kommer Carol Lee Bacchis problemanalys att anv?ndas f?r att med hj?lp av hur l?rarna upplever konsekvenserna av politikens implementering f?rst? de underliggande antaganden som motiverat reformerna och ?ven dess implikationer.

Det kroppen berÀttar : Integrativ behandling vid posttraumatiskt stress syndrom. En narrativ fallstudie.

Syfte; Syftet med studien var att beskriva och analysera den meningsskapande processen i ett behandlingsförlopp dÀr symboldrama anvÀnts i kombination med kroppsmedvetande trÀning (KMT) och medicinsk qi gong i den sjukgymnastiska behandlingen med en patient som utvecklat posttraumatiskt stress syndrom.Metod; UtifrÄn syftet valdes en enkel fallstudie med narrativ ansats. Den fenomenologiska utgÄngspunkten Àr individens egna subjektiva perspektiv som innebÀr att med en medveten anstrÀngning lyssna till de levda erfarenheterna och försöka förstÄ vad upplevelserna berÀttar om. I studien ingÄr en kvinnlig vuxen patient som har deltagit i behanlding hos sjukgymnast och tillika författare till den hÀr studien.Resultat; I det sjukgymanstiska behandlingsarbetet framkom det, via kroppsrörelser och kroppsminnet, minnesbilder frÄn den traumatiska hotsituation som patienten varit med om men som inte varit möjliga att ta fram pÄ en medveten nivÄ. NÀr de kroppsliga symtomen kunde sÀttas in i ett meningssammanhang och kropp, tanakr, kÀnslor och mening kunde integreras, kom en meningsskapande process igÄng vilket bidrog till en förÀndrad symtombild.Konklusion; I denna studie har fokus varit pÄ den levda kroppen utifrÄn ett fenomenologiskt perspektiv dÀr det var sjÀlva upplevelsen av kroppen som var central i meningsskapandet. KroppsmedvetanadetrÀning i kombination med symboldrama kan bidra till en fruktbar meningsskapande process vid behandling av PTSD.

Operationssjuksk?terskans icke tekniska f?rdigheter vid akut traumaoperation ? ur operationssjuksk?terskors och traumakirurgers perspektiv

Bakgrund: Traumatiska multipla skador kan utg?ra allvarliga konsekvenser d?r operation ?r det enda alternativet f?r patientens ?verlevnad. Operationen kan kr?va komplexa kirurgiska ?tg?rder d?r kirurgen samarbetar t?tt tillsammans med operationssjuksk?terskan. Tidigare studier visar p? att operationssjuksk?terskans icke tekniska f?rdigheter har stor betydelse f?r patients?kerheten d?r bristande f?rdigheter kan p?verka den negativt.

En svala gör ingen sommar : en fenomografisk studie av elevers skilda uppfattningar av orsaker till att det finns Ärstider

Syftet med studien var att ta reda pÄ de skilda uppfattningar av varför vi har Ärstider som kan finnas i Ärskurs sju. Detta gjordes för att fÄ en bild av de olika förestÀllningar en lÀrare kan möta i sitt yrke och för att öka förstÄelsen och kunskapen om hur ett fenomen kan uppfattas pÄ olika sÀtt av elever i en och samma klass.Eleverna ombads att, enskilt, skriftligt förklara varför vi har Ärstider. Studien Àr fenomenografisk och svaren kategoriserades i kvalitativt skilda kategorier genom att jÀmföra och finna likheter och skillnader mellan de insamlade elevutsagorna. Resultatet visade att eleverna hade olika uppfattning av varför vi har Ärstider och det Àr som lÀrare viktigt att vara medveten om att elever uppfattar samma undervisning pÄ olika sÀtt. De uppfattningar som framkom var solens instrÄlning, jordaxelns lutning, jordens lÀgesförÀndring och avstÄndsvariation som skÀl till varför vi har Ärstider.

Konflikter pÄ arbetsplatsen : Yttrande, hantering och positiva effekter

Studien har sin utgĂ„ngspunkt i konflikter med syftet att undersöka hur organisationer arbetar med konflikthantering i praktiken och synliggöra positiva effekter som kan komma ur en medveten hantering av konflikter.Studien har ett hermeneutiskt förhĂ„llningssĂ€tt med en kvalitativ undersökningsansats dĂ€r elva intervjuer ligger till grund för empiri. Merparten av respondenterna arbetar i olika ledande befattningar. Övriga Ă€r verksamma i yrkesroller som anses ha speciell kunskap inom Ă€mnet. Valet av intervju ligger till grund för att fĂ„ en helhetsbild i hur organisationer kan arbeta med konflikthantering, eftersom konflikter Ă€r komplext och en konflikt sĂ€llan Ă€r den andra lik.Större delen av teorin inriktar sig pĂ„ framgĂ„ngsrik hantering av konflikter och dess effekter. Det redogörs Ă€ven för forskning som visar vad en omvĂ€nd situation kan ge för utfall.

LÀs- och skrivsvÄrigheterFörebyggande ÄtgÀrder

Nationella utvÀrderingar har visat att lÀsförmÄgan hos svenska elever har minskat och vi upplever ofta specialundervisningen som om den försöker reparera istÀllet för att förebygga. Studiens syfte var att beskriva pedagogers tankar och kunskaper om det förebyggande arbetet med lÀs- och skrivsvÄrigheter i förskola, förskoleklass och Är 1 samt kartlÀgga sprÄkmiljön i de olika pedagogiska verksamheterna. Enligt litteraturen Àr det viktigt med en medveten sprÄkstimulans redan i förskolan för att göra barnen sprÄkligt medvetna. SprÄkmiljön stödjer och stimulerar barnens sprÄkutveckling dÄ den erbjuder god tillgÄng pÄ litteratur, pennor, papper och ordbilder.Den empiriska delen utfördes med en kvalitativ halvstrukturerad intervjumetod samt genom observation av sprÄkmiljön. MÄlgruppen bestod av pedagoger frÄn förskola, förskoleklass och Är 1.Resultatet visade att pedagoger i förskola och förskoleklass ansÄg att de inte hade tillrÀckliga kunskaper inom lÀs- och skrivomrÄdet.

FörvÀrv i samband med aktieöverlÄtelser : En utredning av avdragsrÀtten för ingÄende mervÀrdesskatt

Den inga?ende merva?rdesskatten som a?r ha?nfo?rlig till fo?rva?rv som har ett direkt och ome- delbart samband med en fra?n merva?rdesskatt undantagen aktieo?verla?telse a?r inte avdrags- gill. Till fo?ljd av EU-domstolens avgo?rande i X BV och HFD:s avgo?rande i HFD 2014 ref. 1 sta?r nu klart att kostnader ha?nfo?rliga till en fra?n merva?rdesskatt undantagen aktieo?verla?- telse ocksa? kan utgo?ra allma?nna omkostnader, vilket medfo?r att den inga?ende merva?r- desskatten a?r avdragsgill i den ma?n fo?rva?rven har ett direkt och omedelbart samband med den samlade ekonomiska verksamheten eller en avgra?nsad del da?rav.Avgo?randena i X BV och HFD 2014 ref.

Specialpedagogers syn pÄ sitt arbete i segregerad verksamhet

Studien har sin utgĂ„ngspunkt i konflikter med syftet att undersöka hur organisationer arbetar med konflikthantering i praktiken och synliggöra positiva effekter som kan komma ur en medveten hantering av konflikter.Studien har ett hermeneutiskt förhĂ„llningssĂ€tt med en kvalitativ undersökningsansats dĂ€r elva intervjuer ligger till grund för empiri. Merparten av respondenterna arbetar i olika ledande befattningar. Övriga Ă€r verksamma i yrkesroller som anses ha speciell kunskap inom Ă€mnet. Valet av intervju ligger till grund för att fĂ„ en helhetsbild i hur organisationer kan arbeta med konflikthantering, eftersom konflikter Ă€r komplext och en konflikt sĂ€llan Ă€r den andra lik.Större delen av teorin inriktar sig pĂ„ framgĂ„ngsrik hantering av konflikter och dess effekter. Det redogörs Ă€ven för forskning som visar vad en omvĂ€nd situation kan ge för utfall.

LÀs- och skrivsvÄrigheter Förebyggande ÄtgÀrder

Nationella utvÀrderingar har visat att lÀsförmÄgan hos svenska elever har minskat och vi upplever ofta specialundervisningen som om den försöker reparera istÀllet för att förebygga. Studiens syfte var att beskriva pedagogers tankar och kunskaper om det förebyggande arbetet med lÀs- och skrivsvÄrigheter i förskola, förskoleklass och Är 1 samt kartlÀgga sprÄkmiljön i de olika pedagogiska verksamheterna. Enligt litteraturen Àr det viktigt med en medveten sprÄkstimulans redan i förskolan för att göra barnen sprÄkligt medvetna. SprÄkmiljön stödjer och stimulerar barnens sprÄkutveckling dÄ den erbjuder god tillgÄng pÄ litteratur, pennor, papper och ordbilder. Den empiriska delen utfördes med en kvalitativ halvstrukturerad intervjumetod samt genom observation av sprÄkmiljön. MÄlgruppen bestod av pedagoger frÄn förskola, förskoleklass och Är 1. Resultatet visade att pedagoger i förskola och förskoleklass ansÄg att de inte hade tillrÀckliga kunskaper inom lÀs- och skrivomrÄdet.

FörskollÀrares förestÀllningar om barns motoriska utveckling i förskolans utemiljö : En studie om hur förskollÀrare anvÀnder förskolans utemiljö för att frÀmja barns motorik

Medveten motorisk trÀning har visat sig vara gynnsamt för barns senare skolprestationer. Det hÀr antyder tidigare forskning som menar att det finns ett samband mellan barns motorik och deras koncentrationsförmÄga och skolprestationer. Den hÀr studien handlar om förskollÀrares förestÀllningar om barns motorik och hur förskolans utemiljö anvÀnds för att stimulera barns motorik. Studien syftar till att beskriva vilket kroppsligt lÀrande som stimuleras i förskolans utemiljö. Studiens tvÄ frÄgestÀllningar berör förskollÀrares upplevelse av vilket kroppsligt lÀrande som sker hos barn i förskolans utemiljö samt förskollÀrares erfarenheter av barns motoriska utveckling i förskolans utemiljö.

Barns sprÄktrÀning : En studie om arbetet med sprÄket i förskola, förskoleklass samt Är 1-3

Detta arbete handlar om sprÄktrÀning i förskola, förskoleklass samt Är 1-3. Syftet med min undersökning Àr att nÄ en djupare förstÄelse för hur man inom dessa verksamheter arbetar med sprÄket samt vilka tankar som ligger bakom. Denna kunskap Àr vÀrdefull och riktar sig frÀmst till oss som lÀser/lÀst grundskollÀrarprogrammet, med inriktning mot Är 4-9. Att kÀnna till vad barnet gÄr igenom sprÄkligt sett innan det börjar i Är 4 Àr viktigt. Det Àr i början av ett barns liv som grunden till sprÄket lÀggs.

Framtagning av en materialmatris för en textil cykelhjÀlm

Uppsatsen bygger pÄ att undersöka vilka material samt processer som Àr lÀmpliga att anvÀnda i framtagning av en materialmatris för en textil cykelhjÀlm. Uppsatsen Àmnar till att presentera en materialsammansÀttning, som dels uppfyller de tekniska krav som stÀlls pÄ cykelhjÀlmar samt med sin utformning locka en medveten konsument. Den medvetna kunden Àr intresserad av nya tekniska innovationer, Àr mÄn om sÀkerhet och hÀlsa samt intresserar sig för fÀrg och form..

En svenskÀmnesdidaktisk studie - Hur tolkar lÀrarna ett demokratimÄl?

Denna studie avser att ta reda pÄ och skapa en bild av hur verksamma gymnasielÀrare i svenska kan tillÀmpa ett demokratimÄl. FrÄgestÀllningen blir sÄledes: Hur kan svensklÀrare uppfatta, tolka och tillÀmpa, att eleven "genom olika texter och medier blir förtrogen med grundlÀggande demokratiska [...] vÀrden men ocksÄ medveten om destruktiva krafter att reagera emot"?.

Klinisk hypnos inom familje- och parterapi : En explorativ studie

Syfte: Att o?ka kunskap om klinisk hypnos inom ramen fo?r familje-/parterapi. Fra?gesta?llningar: I vilken omfattning anva?nds hypnos? Na?r? Av vilka anledningar, samt hur? Metod: Kvalitativ, explorativ. 10 intervjuer har genomfo?rts.Resultat: Inblick ges i systemiskt hypnosarbete, vilket kan utgo?ra fo?rstudie till fortsatt forskning.

Vad ger Modigliani och Millers teorier oss idag? : En studie inom kapitalstruktur och skuldsa?ttningens pa?verkan pa? bolagsva?rde

Problembakgrund: Enligt Modigliani & Millers andra teorem sa? ger o?kad skuldsa?ttning upphov till ett flertal fo?rdelar fo?r ett fo?retag, bl.a. skapas en skattesko?ld da? de avdragsgilla ra?ntebetalningarna o?kar, vilket ger en positiv effekt fo?r fo?retaget. En annan aspekt a?r att skulder a?r relativt billigare a?n eget kapital.Syfte: Syftet med arbetet a?r att fa? en sto?rre fo?rsta?else fo?r hur fo?rha?llandet mellan skulder och eget kapital pa?verkar fo?retagsva?rdet samt avkastning pa? eget kapital.Metod: Genom att anva?nda mig av fo?retagsdata genomfo?rde jag linja?ra regressionsanalyser med justerad skuldsa?ttningsgrad (enbart la?ngsiktiga skulder/eget kapital) som oberoende variabel samt avkastning pa? eget kapital och bo?rsva?rde i fo?rha?llande till bokfo?rt va?rde pa? eget kapital som beroende variabler fo?r att se om statistiskt sa?kersta?llda samband kunde pa?visas.

<- FöregÄende sida 6 NÀsta sida ->