Sök:

Sökresultat:

1124 Uppsatser om Medveten övning - Sida 53 av 75

Internetbaserat psykologiskt stöd efter traumatisk eller negativ förlossningsupplevelse : -en pilotstudie i Mellan-Sverige

Bakgrund: Att beröra nÄgon annan ger kÀnslor och kÀnslouttryck hos bÄde individen som utför handlingen och mottagaren. MellanmÀnsklig beröring Àr ett uttryck för kÀrlek eller tillgivenhet inom familjer och Àven i andra miljöer. I kliniska sammanhang Àr beröring viktigt p.g.a. den lugnande effekt och emotionella pÄverkan som sker. Att lÀgga handen pÄ nÄgon som lider kan skapa trygghet.

KLOCKAN BARA GÅR - DET MÅSTE FINNAS NÅ®T ANNAT. : brukarnas berĂ€ttelse om Sjöliden

Syftet med föreliggande studie Ă€r att utifrĂ„n ett marknadsförings- och kommunikationsperspektiv beskriva och analysera hur olika parter inom fallföretaget Tekniska Verken uppfattar anvĂ€ndandet av webbaserade sociala nĂ€tverk för att attrahera potentiell arbetskraft.Åtta intervjuer genomfördes, fyra med chefer och fyra med nyanstĂ€llda, pĂ„ Tekniska Verken. Utöver detta har en observation anvĂ€nts för att samla in data. Empirin har analyserats och resultatet diskuterats i relation till tidigare forskning inom kommunikation, marknadsföring och employer branding.Resultatet av föreliggande studie presenteras i följande sju kategorier; att skapa medvetande, ett professionellt förhĂ„llningssĂ€tt, vikten av att vĂ€lja rĂ€tt kanaler, ett antal sĂ€tt att nĂ„ massan, tvĂ€tta bort den grĂ„a stĂ€mpeln, tvĂ„-vĂ€gs-kommunikation efterlyses samt kategorin rekyl. Den första kategorin beskriver respondenternas uppfattningar om Tekniska Verkens anvĂ€ndande av webbaserade sociala nĂ€tverk för employer branding. Kategorierna ett professionellt förhĂ„llningssĂ€tt och vikten av att vĂ€lja rĂ€tt kanaler innefattar förutsĂ€ttningar för employer branding genom webbaserade sociala nĂ€tverk.

Att ge en bit av sig sjÀlv - Upplevelser av att vara njurdonator

Kronisk njursvikt kan idag endast botas med njurtransplantation, dÀr donationen ofta sker frÄn en levande donator som genomgÄr en omfattande hÀlsoundersökning för att fÄ donera. UtifrÄn den subjektiva kroppen ger donatorn en bit av sig sjÀlv och dÀrmed kan bÄde hans/hennes identitet och livsvÀrld förÀndras, vilket kan ge ett lidande. Med den hÀr kunskapen kan sjuksköterskan bli medveten om lidandet och bÄde bemötandet och vÄrden kan dÀrmed förbÀttras för donatorn. Syftet med den hÀr litteraturstudien Àr att belysa njurdonatorers upplevelser av att donera en av sina njurar. Med en systematisk sökning i databaser blev resultatet Ätta kvalitativa artiklar som svarade an mot syftet.

Uppgiftens roll i grupparbetet: en undersökning av elevers
arbete i grupp utifrÄn I. Steiners typologi av gruppuppgifter

Enligt den sociokulturella kunskapssynen Àr det genom interaktion med andra som barnet utvecklas och lÀr sig, kunskap skapas i gemenskap med andra. Flertalet studier visar att samverkan i grupp leder till vinster inte bara i elevers engagemang och kunskapsinhÀmtning, utan Àven i social kompetens, och i vÄra styrdokument framgÄr det tydligt att grupparbete Àr en viktig del av elevernas utveckling i skolan. Metoden Àr dock komplex, och det krÀvs noggrann och medveten planering för att man ska nÄ alla vinster. Ivan D Steiner, professor i socialpsykologi, pekar pÄ uppgiftens utformning och gruppens val av arbetssÀtt som de viktigaste faktorerna för att ett grupparbete ska leda till goda resultat, och har utformat en typologi dÀr han urskiljer fem olika typer av uppgifter: additiv, disjunktiv, konjunktiv, kompensatorisk och komplementÀr. Syftet med min studie var att, utifrÄn Steiners typologi av uppgifter, studera om uppgiftens utformning och elevgruppens val av arbetsmetod pÄverkar hur eleverna nÄr de avsedda kunskapsmÄlen.

Är det meningsfullt med samling? : en vetenskaplg essĂ€ om pedagogens makt och praktiska klokhet

EssÀn handlar om samlingen i förskolan dÀr jag har utgÄtt frÄn ett dilemma dÀr ett barn blir utskickad frÄn samlingen för att hen inte kan sitta still och behÄlla fokus. DÄ jag betraktar denna situation utifrÄn börjar jag reflektera kring om det Àr rÀtt av oss pedagoger att utesluta barn frÄn samlingen. Jag börjar ifrÄgasÀtta om samlingen Àr meningsfull för alla barn och varför vi har samling. Jag blir nyfiken pÄ hur synen pÄ samlingen utvecklat sig i den svenska förskolan frÄn 1830-talet och fram till nu och om barn ska delta mot sin vilja? Mitt syfte med min essÀ Àr att ta reda pÄ om jag anser att samlingen Àr viktig.

Finansiell riskredovisning

Forskningsproblem: De tvÄ forskningsfrÄgor vi utgÄtt frÄn i denna studie Àr: ? Hur ser företagens riskredovisning ut pÄ deras hemsidor idag? ? Hur ser företagens avvÀgningar ut vid redovisning av risker och riskpolicyer? Vi tittar Àven nÀrmare pÄ om det kan vara lÀmpligt att dela in företagen i olika grupper till exempel efter bransch och lönsamhet. Syfte: VÄrt syfte Àr att kartlÀgga företagens riskredovisning till aktiemarknaden pÄ deras hemsidor och att undersöka de avvÀgningar som företagen har gjort vid beslutet att redovisa/inte redovisa dessa risker och policyer. Metod: Detta Àr en kvantitativ totalundersökning som utförts med hjÀlp av en enkÀt och studier av de aktuella företagens hemsidor. De företag som ingÄr i vÄr population Àr alla A-listade företag pÄ Stockholms fondbörs som uppgivit en svensk kontaktadress via e-mail pÄ deras hemsidor. Slutsatser: Enligt vÄra observationer redovisar företag risker i följande ordning efter fallande förekomst, valutarisker (64%), rÀnterisker (58%) samt finansieringsrisker (47%).

Same same, but different : Repetition i samtal pÄ engelska mellan infödda talare och avancerade inlÀrare

Denna uppsats undersöker, med metoden samtalsanalys, tvÄ samtal pÄ engelska mellan infödda talare av engelska och svenskar med engelska som sitt första frÀmmandesprÄk. Fokus ligger pÄ form och funktion för fenomenet allo-repetition i dessa tvÄ samtal, d.v.s. repetition av vad nÄgon annan har sagt tidigare.Inom samtalsforskning kring samtal pÄ modersmÄlet har man funnit att repetitionen har mÄnga funktioner pÄ sÄvÀl ett innehÄllsmÀssigt som ett socialt plan. Genom att anvÀnda sig av olika typer av repetitioner förhÄller sig samtalaren till bÄde Àmnet och de andra samtalarna, samtidigt som koherens skapas. OcksÄ inom andrasprÄksforskningen har repetitionen som fenomen undersökts, och har dÀr funnits anta vissa former beroende pÄ om de anvÀnds av inlÀrarna sjÀlva eller de mer sprÄkligt kompetenta infödda talarna.

En studie av förÀndring och förÀndringsmotstÄnd i samband med sammanslagningen av AF Blekinge VÀst

problemdiskussion: FörmÄga till förÀndring och förnyelse Àr en viktig och nödvÀndig process för att organisationer skall upprÀtthÄlla sin lÄngsiktiga verksamhet. FörutsÀttningar för att en förÀndring ska lyckas implementeras hos berörda Àr att anstÀllda mÄste ses som subjekt och de mÄste kunna tillÄtas och vilja ha inflytande i förÀndringsarbetets alla steg dÀr information, förankring, kunskaper, tid och resurser Àr viktiga instrument. I mÄnga organisationer saknas dessa förutsÀttningar vilket kan vara nÄgra av de bidragande orsakerna till att motstÄnd hos berörda uppstÄr vid ett förÀndringsarbete. syfte: Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om det finns nÄgot motstÄnd hos berörd personal till LÀnsarbetsnÀmndens beslut om sammanslagning av arbetsförmedlingarna i Karlshamn,Sölvesborg och Olofström. Om det finns motstÄnd Àr tanken att ta reda pÄ hur detta motstÄnd ser ut. Syftet Àr Àven att ur ett ledningsperspektiv undersöka hur motstÄnd allmÀnt uppfattas samt hur eventuellt förÀndringsmotstÄnd hanteras/bemöts. Metod: För att fÄ svar pÄ mina frÄgor har jag genomfört semistrukturerade intervjuer med fackliga representanter, personal och ledning. Slutsatser: Sammanslagningen av AF Blekinge VÀst har mötts med entusiasm och positiv instÀllning.

VÀgen till framgÄng - en studie om kvalitetsutveckling i matematik

Syftet med studien Àr att undersöka tvÄ skolors kvalitetsutveckling inom matematik i Ärskurs fem. Studien avser Àven att lyfta fram skolpersonalens förÀndringsprocess i deras arbete med matematiken pÄ tvÄ skolor dÀr resultaten pÄ nationella provet i Ärskurs fem har haft en positiv utveckling. Genom kvalitativa intervjuer med fem respondenter var vÄr intention att finna svar pÄ följande frÄgestÀllningar; PÄ vilka sÀtt har skolpersonal pÄ tvÄ skolor förÀndrat matematikundervisningen sÄ att elever lyckas med bÀttre resultat pÄ de nationella proven i matematik, Ärskurs fem? Vilka var orsakerna till att lÀrarna ville förÀndra? Hur beskriver lÀrarna förÀndringsprocessen hos sig sjÀlva? Gemensamt för samtliga respondenter var att tiden, det statliga, ekonomiska stödet samt engagemanget bland lÀrarna sÄgs som de avgörande faktorerna för det goda kvalitetsarbetet som gjorts pÄ skolorna. Vidare var samtliga respondenter överens om att den statliga satsningen LÀsa-skriva-rÀkna samt Matematiksatsningen pÄverkat dem pÄ ett positivt sÀtt som bidragit till att lÀrarna talar mer matematik i sitt klassrum. Satsningarna har Àven resulterat i att skolorna fÄtt tillgÄng till tekniska hjÀlpmedel, samt fÄtt möjlighet att genomföra Lesson study i sin undervisning.

VÀgen till beslut : Vad organisationer vill ha vid konferensköp

Inledning:Dagligen möts organisationer av situationer dÀr de mÄste ta beslut. FrÄgan Àr vad som egentligen avgör vilket alternativ organisationen vÀljer, vilka beslutskriterier anvÀnds? Ju bÀttre insikt den sÀljande organisationen har om den köpande organisationens beslutsprocess och beslutskriterier, desto bÀttre kan de pÄverka inköpsbeslutet.Inom hotellbranschen Àr sÀsongvariationen hög och för att övervinna den erbjuder vÄr uppdragsgivare Björkbacken KaraktÀrshotellet konferensmöjligheter. De behöver dock skapa förstÄelse för vilka kriterier potentiella konferensköpare anvÀnder sig av nÀr de vÀljer konferensanlÀggning för att kunna attrahera fler övernattande konferensgÀster.Syfte: Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att beskriva organisationers vÀg till beslut och vad de efterfrÄgar vid köp av konferenser. Det ska göras genom att utforma en modell för beslutsprocessen och empiriskt testa den.Metod: VÄrt syfte har vi angripit med en i grunden positivistisk vetenskapssyn med ett deduktivt angreppssÀtt.

MÄlet Àr rökfritt! - kan Motivational Interviewing anvÀndas för att motivera till rökstopp?

Bakgrund: Rökning Àr idag den enskilt största orsaken till sjukdom, lidande och förtida död i vÀstvÀrlden. I Sverige har rökningen minskat under de senaste 25 Ären men trots det sÄ Àr rökning den viktigaste orsaken till ett flertal vanliga dödliga sjukdomar. I folkhÀlsopropositionen 2008 poÀngterade Sveriges riksdag att det Àr sÀrskilt angelÀget att förena hÀlsofrÀmjande och sjukdomsförebyggande insatser med hÀlso- och sjukvÄrden. Rökstopp ger bÄde hÀlso- och ekonomiska vinster pÄ kort och lÄng sikt. Att vÀcka motivationen till rökstopp och förstÀrka personens egen kraft till handling Àr den stora utmaningen.

"Konsten att improvisera eller konsten att planera" : Nationella kulturers inverkan pÄ relationer mellan och inom företag

DÄ alltfler företag i dag internationaliseras tack vare öppnare grÀnser mellan lÀnder och en friare marknad för kapital och arbetskraft, ökar Àven betydelsen av kunskaper inom interkulturell kommunikation. Med denna uppsats avser vi att undersöka hur kulturella skillnader kommer till uttryck vid möten inom och mellan organisationer. Fokus för undersökningen har varit Spanien-Sverige dÄ handelsrelationerna mellan dessa lÀnder aldrig varit mer omfattande. Detta samarbete har underlÀttats av medlemskapet i EU vilket förenklar handel och investeringar.Studien Àr kvalitativ och data har insamlats via direktintervjuer. De teorier som ligger till grund för analysen Àr kopplade till interkulturell kommunikation samt nationella kulturers inverkan pÄ mÀnniskors beteende.

Kan dold sprÄkförstÄelse i andrasprÄket bli synlig vid ÄterberÀttande pÄ förstasprÄket? : SprÄkförstÄelse och sprÄkproduktion i förskolebarns berÀttelser av Buss-sagan (BST) pÄ svenska och arabiska

Denna studie undersöker om dold sprÄkförstÄelse i ett andrasprÄk kan synliggöras vid ÄterberÀttande pÄ förstasprÄket. Det kan vara svÄrt att skilja sprÄkutvecklingen hos barn med typisk sprÄkutveckling med svenska som andrasprÄk frÄn sprÄkutvecklingen hos flersprÄkiga sprÄkstörda barn om man testar dem pÄ andrasprÄket. DÀrför behövs det referensdata för normalsprÄkiga barn. Sexton barn i femÄrsÄldern med normal sprÄkutveckling, Ätta ensprÄkiga barn med svenska som första sprÄk och Ätta flersprÄkiga barn med arabiska som första sprÄk och svenska som andrasprÄk, testades med Buss-sagan (Buss Story Test, BST) och TROG (Test for Reception of Grammar). De flersprÄkiga barnen fick sagan upplÀst pÄ svenska och ÄterberÀttade först pÄ svenska och sedan pÄ arabiska.

Ett ögonblick i sÀnder och kollektivromanen

Skolans roll som socialisationsagent Àr vida omtalad. I ett land som Sverige, dÀr jÀmstÀlldhet Àr ett högprioriterat omrÄde, borde verksamheten i skolan dÀrför vara prÀglad av ett genusperspektiv. Gymnasieskolans styrdokument, i form av lÀroplaner samt kurs- och Àmnesplaner, formulerar skolans vÀrdegrund och strÀvansmÄl. DÀri stÄr att skolan ska fostra eleverna till demokratiska och jÀmstÀllda samhÀllsmedborgare som inte rÀds att uttrycka sina stÄndpunkter.I den traditionella kanonförmedling som skolan Àgnat sig Ät i decennier, har kvinnliga författare sÀllan lyfts fram, varför kvinnliga perspektiv och livsvillkor inte har uppdagats och diskuterats i klassrummen. Med detta som utgÄngspunkt har jag sökt finna en förstÄelse för hur svensklÀrare i gymnasieskolan resonerar och arbetar med sin litteraturundervisning.Med hjÀlp av samtalsintervjuer med fyra svensklÀrare har jag försökt klargöra deras litteraturuppfattningar, gÀllande synen pÄ litteraturundervisningens syfte, urvalsprocesser för texter och eventuella genusperspektiv i detta sammanhang.Resultaten visar att endast en av de fyra lÀrarna har en medveten genuspedagogik och aktivt strÀvar efter att finna en balans mellan kvinnliga och manliga författare i sin undervisning.

Ökad delaktighet för patienter i behandling av schizofreni genom personcentrerad vĂ„rd?

Bakgrund: Personcentrerad vÄrd Àr ett arbetssÀtt som nu implementeras i vÄrden. ArbetssÀttet syftar till att se hela patienten med ett holistiskt synsÀtt. Att arbeta personcentrerat betyder att patienten ges möjlighet att inkluderas i sin vÄrd. Delaktighet Àr dÀrmed ett centralt begrepp för arbetssÀttet. Att öka delaktigheten för patienter som lider av schizofreni Àr en utmaning för den psykiatriska vÄrden dÄ sjukdomsbilden gör att patienten har bristande sjukdomskÀnsla.

<- FöregÄende sida 53 NÀsta sida ->