Sök:

Uppgiftens roll i grupparbetet

en undersökning av elevers
arbete i grupp utifrån I. Steiners typologi av gruppuppgifter


Enligt den sociokulturella kunskapssynen är det genom interaktion med andra som barnet utvecklas och lär sig, kunskap skapas i gemenskap med andra. Flertalet studier visar att samverkan i grupp leder till vinster inte bara i elevers engagemang och kunskapsinhämtning, utan även i social kompetens, och i våra styrdokument framgår det tydligt att grupparbete är en viktig del av elevernas utveckling i skolan. Metoden är dock komplex, och det krävs noggrann och medveten planering för att man ska nå alla vinster. Ivan D Steiner, professor i socialpsykologi, pekar på uppgiftens utformning och gruppens val av arbetssätt som de viktigaste faktorerna för att ett grupparbete ska leda till goda resultat, och har utformat en typologi där han urskiljer fem olika typer av uppgifter: additiv, disjunktiv, konjunktiv, kompensatorisk och komplementär. Syftet med min studie var att, utifrån Steiners typologi av uppgifter, studera om uppgiftens utformning och elevgruppens val av arbetsmetod påverkar hur eleverna når de avsedda kunskapsmålen. Undersökningen bekräftar Steiners teori om att gruppens resultat påverkas positivt om gruppen väljer en arbetsmetod som i så hög grad som möjligt stämmer överens med uppgiftens karaktär. Resultatet visar också att det finns en koppling mellan grad av samverkan och slutresultat i grupparbeten, den av undersökningens grupper som genomgående visat högst grad av samverkan inom gruppen, har också visat de bästa resultaten. På grund av brister i kunskapsinventering kan dock inte några långtgående slutsatser dras om enskilda elevers lärande, vilket visar vikten av att även i grupparbeten ha tydliga, mätbara kunskapsmål på individnivå, där varje enskild medlems bidrag ska kunna identifieras och kontrolleras.

Författare

Petra Rannestam

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..