Sök:

Sökresultat:

1124 Uppsatser om Medveten övning - Sida 18 av 75

Att tala inför andra : Barns upplevelser och tankar

VÄrt arbete behandlar elevers upplevelser och tankar om att tala inför en grupp mÀnniskor. För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar har vi lÄtit elever i Är 4 och Är 5, skriva ner sina tankar och funderingar kring detta Àmne. VÄra resultat Àr baserade pÄ tvÄ stycken undersökningar. Den första undersökningen behandlar elevers situation i kamratgrupper och den andra undersökningen beskriver elevers upplevelser och tankar om hur det kÀnns att framtrÀda inför en grupp mÀnniskor. I vÄra resultat visar det sig att övervÀgande av eleverna tycker det Àr en stor skillnad att prata inför hela klassen Àn med sina nÀrmaste kamrater.

SprÄklig medvetenhet i förskolan ? hur förskollÀrare beskriver sitt arbete med att stimulera barns sprÄkliga medvetenhet

BAKGRUND:Vygotskij betonade pedagogens betydelse för att stimulera barns lÀrande och utveckling. I vÄrundersökning har vi utgÄtt frÄn det sociokulturella perspektivet som lyfter fram att lÀrandesker i samspel med andra mÀnniskor och att de miljöer vi ingÄr i pÄverkar utvecklingen. Medstöd av den vuxne kan barnet stimuleras till att bli sprÄkligt medveten.SYFTE:Syftet med vÄr undersökning Àr att höra hur förskollÀrare beskriver sitt arbete med att stimuleraförskolebarns sprÄkliga medvetenhet.METOD:Undersökningen genomfördes genom kvalitativ metod i form av intervjuer. Sex förskollÀrare ifem olika förskolor med verksamhet för barn frÄn ett till sex Är valdes för undersökningen.RESULTAT:Ett vÀl fungerande sprÄk för att kommunicera Àr mycket viktigt. Barn i förskolan kan lÀra sigmer genom att förskollÀraren ger barn utmaningar och vÀgledning att nÄ lÀngre i sin utveckling.För att stimulera förskolebarns sprÄkliga medvetenhet Àr höglÀsning, samtal och sprÄklekarviktiga inslag.

En bred eller djup arbetsdesign? : En undersökning om samband mellan arbetsdesign och motivation

Arbetsdesign definieras som en medveten planering av arbetsuppgifter, innehÄll och struktur för att nÄ organisatoriska mÄl. Den hÀr undersökningen handlar om samband mellan arbetsdesign och motivation. Bakgrunden till vÄr undersökning Àr att utreda ett motsatsförhÄllande mellan tvÄ arbetsdesignteorier, dÀr den ena föresprÄkar en arbetsdesign med variation av fÀrdigheter medan den andra föresprÄkar en arbetsdesign med specialisering av arbetsprocessen.I undersökningen genomfördes en intervju samt ett enkÀtutskick. Resultatet av undersökningen visade att det fanns ett samband mellan specialisering och inre motivation, dÀrtill Àven att det fanns ett samband mellan varierande fÀrdigheter samt uppgifter och inre motivation.  Dessutom indikerade undersökningen att det finns ett positivt starkare samband mellan specialisering och inre motivation jÀmfört med sambandet mellan varierande uppgifter och inre motivation. Sambandet mellan varierande fÀrdigheter och inre motivation var dock nÄgot starkare Àn sambandet mellan specialisering och inre motivation.  Ett intressant resultat i undersökningen var att arbetsdesignfaktorerna specialisering och varierande fÀrdigheter samt uppgifter kunde samexistera..

Diagnostiskt test i matematik kurs A : Hur har elevernas matematikkunskaper Àndrats vid kursens slut?

                    Syftet med undersökningen Àr att ta reda pÄ hur pedagoger i förskola och förskoleklass kan arbeta för att göra barns lÀrande kring grundlÀggande taluppfattning lustfyllt i meningsfulla sammanhang. Undersökningen bygger pÄ kvalitativa intervjuer med tre förskollÀrare och tvÄ matematikutvecklare. Vi anvÀnde oss av semistrukturerade frÄgor. Av resultaten framgÄr att pedagogerna har en medveten och strukturerad planering dÀr barnen utmanas pÄ rÀtt nivÄ. Pedagogerna bÄde vÀcker intresse för matematik och tar tillvara pÄ barnens egna idéer. Det gör att barnens grundlÀggande taluppfattning stÀrks pÄ ett lustfyllt och meningsfullt sÀtt och barnen utvecklar lust att lÀra och tillit till sin egen förmÄga. Slutsatserna av undersökningen Àr att dialogen mellan pedagog och barn Àr mycket betydelsefull.

En studie av tre likabehandlingsplaner

I första delen av denna uppsats gör vi en teoretisk undersökning av likabehandlingsplaner frÄn tre skolor i Lunds kommun. Vi studerar hur dessa likabehandlingsplaner Àr utformade och om skolorna har valt att ta hjÀlp av nÄgot utomstÄende anti-mobbningsprogram. Varför skolorna har valt att fÄ inspiration frÄn ett specifikt anti- mobbningsprogram, och varför skolornas likabehandlingsplan ser ut som den gör, Àr nÄgra frÄgor som vi har studerat. Vi jÀmförde dessa handlingsplaner, studerade vad de har gemensamt och vad skiljer dem Ät. Syftet med detta Àr att anvÀnda den insamlade fakta till att konstruera vÄr egen likabehandlingsplan. Resultatet av vÄr studie visade att likabehandlingsplanerna har en del gemensamma ÄtgÀrder men det finns Àven en del skillnader.

Deltagande systemutveckling ur anvÀndarnas perspektiv

Under vÄr utbildning har vi funnit att resonemangen kring anvÀndarmedverkan oftast beskrivs utifrÄn systemutvecklarens perspektiv och menar att det hÀr finns en rad fördomar och kunskapsluckor kring hur anvÀndarna ser pÄ systemutvecklingsprocessen. Vi har dÀrför valt att undersöka hur anvÀndarna pÄverkas av att vara deltagare i ett systemutvecklingsprojekt och vad ett deltagande arbetssÀtt fÄr för pÄverkan hos deras uppfattning, instÀllning och kunskap kring datorstödet. Syftet Àr att förbÀttra kommande involvering av anvÀndarrepresentanter dÄ man med en förbÀttrad förstÄelse av hur dessa ser pÄ sin medverkan, bÀttre kan anpassa den till deras uppfattningar och mÄlsÀttningar med arbetet. I syfte att ge en sÄ djuplodande bild av anvÀndarmedverkan som möjligt har vi genomfört en kvalitativ studie med ett antal intervjuer dÀr respondenterna gavs tillfÀlle att svara fritt och med egna ord. VÄr studie har, bland annat, visat att anvÀndarmedverkan leder till att anvÀndarna blir mer nöjda med systemen, vare sig de Àr bra system eller inte.

Hur kan pedagoger bemöta barns olikheter i förskolan?

Under vÄr förskollÀrarutbildning pÄ Högskolan i Kristianstad har vi reflekterat över hur viktigt det Àr som pedagog att vara medveten om sitt förhÄllningssÀtt. Som vuxna Àr vi förebilder för barn, vilket innebÀr att hur vi för oss och agerar har betydelse och stor inverkar i barns liv. Mötet med alla barn i vardagen blir av betydelse för hur den vidare kontakten fortlöper, dÀrför Àr barns olikheter i allmÀnhet av intresse att uppmÀrksamma och dÀrför kÀnns angelÀget att skriva om.Vi vill tacka vÄra fyra pilotpersoner, samt vÄra Ätta intervjupersoner som var villiga att stÀlla upp och delge sig av sina erfarenheter och tankar kring barns olikheter. Ett ödmjukt tack riktar vi till vÄr fantastiska handledare Lena Jensen som trodde pÄ oss, samt stöttade oss fast tiden var knapp. Till slut vill vi Àven tacka varandra för det stöd och de givande diskussioner vi haft, en styrka för oss Àr att vi har kompletterat varandra bra i tanke och handling vilket har bidragit till detta examensarbete..

LÀroboken, en trygghet för lÀrare och elever! - en studie av lÀrare och elevers instÀllning till lÀrobokens anvÀndande i matematikundervisningen i skolÄr 4 och 5

Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka hur betydelsefull lÀroboken Àr i matematikundervisningen. Undersökningen bygger pÄ en kvalitativ och en kvantitativ studie i form av semistrukturerade intervjuer av fyra lÀrare, samt ett frÄgeformulÀr riktat till elever i skolÄr 4 och 5. VÄr undersökning visar att lÀroboken Àr betydelsefull i matematikundervisningen. Den Àr en trygghet för bÄde lÀrare och elever nÀr det gÀller att inhÀmta den kunskap som krÀvs för att nÄ upp till mÄlen i kursplanen i matematik i skolÄr 5. LÀroboken Àr dock ingen garanti för att eleverna uppnÄr mÄlen.

Cancerpatienters upplevelse av vÄrdpersonalens bemötande : -En litteraturstudie

Patienter med cancer har behov av individuellt stöd i samband med den förÀndring av livssituationen som ett cancer besked innebÀr. VÄrdpersonalen tillbringar en stor del av sin arbetstid tillsammans med patienten och bör dÀrför vara medveten om vilka beteenden som patienten identifierar som ett bra bemötande. Studiens syfte var att beskriva cancerdiagnostiserade patienters upplevelse av vÄrdpersonalens bemötande och dess betydelse för patientens vÀlbefinnande. Metoden för denna uppsats var en litteraturstudie. Litteratursökningen gjordes i databaserna CINAHL och Medline och resulterade i 10 vetenskapliga artiklar.

Ledarskap fo?r optimala mo?tesupplevelser: En konceptutveckling fo?r att fra?mja kreativitet under arbetsmo?ten ur ett ledarskapsperspektiv

I takt med upplevelsesamha?llets utveckling sta?ller den kreativa klassen ho?gre krav pa? arbets- upplevelsen. I dagens samha?lle sta?lls a?ven ho?gre krav pa? kreativa lo?sningar i arbetet fo?r att som fo?retag vara konkurrenskraftiga och ligga i framkant. Ma?nga kreativa processer sker i grupp under mo?ten och fo?r att kunna skapa ett kreativt klimat sta?lls ho?ga krav pa? ledaren och att mo?tet a?r va?l fo?rberett och genomta?nkt.

Arbetsterapeuters kliniska resonemang för att frÀmja folkhÀlsa i primÀrvÄrden: beskrivet ur ett rehabiliteringsperspektiv

Syftet med studien var att beskriva arbetsterapeuters kliniska resonemang i folkhÀlsoarbetet inom primÀrvÄrden. Den undersökta gruppen bestod av tio arbetsterapeuter med 1- 26 Ärs yrkeserfarenhet. Arbetsterapeuterna intervjuades med en öppen frÄgestÀllning samt fick Àven berÀtta om ett patientfall. Intervju utskrifterna analyserades utifrÄn en kvalitativ innehÄlls analys. Analysen utmynnade i tre kategorier.

Innebörden av en överlÄtelsebesiktning för fastighetsköparen

ÖverlĂ„telsebesiktningar Ă€r ett oberoende komplement eller vĂ€gledning till undersökningsplikten vid försĂ€ljning av fastigheter. Undersökningsplikten Ă€r en viktig del för köparen vid fastighetsförvĂ€rv och regleras i jordabalken. Examensarbetet pĂ„ Anticimex ska ge inblick i hur överlĂ„telsebesiktningar gĂ„r till och syftet med dem, samt undersöka förstĂ„elsen hos kunden och ge förslag pĂ„ förbĂ€ttringar. Inledningsvis beskrivs överlĂ„telsebesiktningen teoretiskt, hur den gĂ„r till och senare beskrivs kortfattat juridiska delar kring överlĂ„telsebesiktningen som undersökningsplikt, upplysningsplikt, dolda fel och Ă€ven friskrivningsklausul.En studie genomfördes pĂ„ intervjubasis. 10 frĂ„gor arbetades fram för att syfta till att ge bra svar pĂ„ hur kunden upplevde besiktningen och vilken kunskap kunden har om överlĂ„telsebesiktningen.

Barns lek i förskolan : FörskollÀrares tankar om lekens vÀrde i lÀrandet

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka rollen som hjÀlpfröken i förskolan utifrÄn pedagogers perspektiv. Litteratur och forskning visar att detta Àr en roll som flickor i förskolan ofta fÄr pÄ medveten eller omedveten uppmaning frÄn pedagogerna omkring dem. För att synliggöra rollen ur ett helhetsperspektiv Àr det viktigt att se till det sociala livet pÄ förskolan för alla barn. Det vill sÀga, barnens interaktioner med andra barn och vuxna pÄ förskolan. Hur de talar till och med varandra samt hur de agerar gentemot varandra.

Det gĂ„r inte att spela Ödessymfonin utan att kunna noter: En studie om hur lĂ€rare och studenter uppfattar noter och gehör i undervisningen

Syftet med den hÀr undersökningen Àr att belysa lÀrare och studenters uppfattning om gehör och noter i undervisningen. Jag vill ocksÄ undersöka hur studenterna upplever ett gehörsbaserat och notbaserat musicerande. Studien genomfördes med hjÀlp av fyra stycken kvalitativa intervjuer och alla fyra informanter, tvÄ lÀrare och tvÄ studenter, hade erfarenhet av gehör och noter i undervisningen. FrÄn intervjuerna fick jag fram att noter och gehör ska komplettera varandra och frÀmja elevens musikaliska utveckling. De bÄda studenterna hÀvdade att ett musicerande som sker via gehöret Àr mer fritt och personligt, men vidhÄller ocksÄ att man gör en egen tolkning om man spelar via noter.

Interaktion inom sociala medier : Hotellens hantering

Sociala medier Àr ett samlingsbegrepp för kommunikationskanaler dÀr individer har möjlighet att integrera med varandra. Sociala medier utgÄr frÄn en tvÄvÀgskommunikation, vilket innebÀr att mottagaren har möjlighet att integrera med företag. Denna sorts marknadsföring har utvecklats och utgör en stor del av hotellens marknadsföring, via denna sorts kommunikation kan hotellet utveckla en starkare relation med gÀsten.Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur interaktionen via sociala medier kan stÀrka relationen mellan gÀst och hotell.      Uppsatsen Àr en litteraturstudie baserad pÄ fem vetenskapliga artiklar, de valdes ut för att besvara uppsatsens syfte. Resultatet tar upp vikten av att vara medveten om möjligheter och risker med sociala medier för hotell. Sociala medier ger möjligheten till att förmedla sin vision till en bredare publik, och via detta stÀrka sitt varumÀrke.

<- FöregÄende sida 18 NÀsta sida ->