Sök:

En studie av tre likabehandlingsplaner


I första delen av denna uppsats gör vi en teoretisk undersökning av likabehandlingsplaner från tre skolor i Lunds kommun. Vi studerar hur dessa likabehandlingsplaner är utformade och om skolorna har valt att ta hjälp av något utomstående anti-mobbningsprogram. Varför skolorna har valt att få inspiration från ett specifikt anti- mobbningsprogram, och varför skolornas likabehandlingsplan ser ut som den gör, är några frågor som vi har studerat. Vi jämförde dessa handlingsplaner, studerade vad de har gemensamt och vad skiljer dem åt. Syftet med detta är att använda den insamlade fakta till att konstruera vår egen likabehandlingsplan. Resultatet av vår studie visade att likabehandlingsplanerna har en del gemensamma åtgärder men det finns även en del skillnader. Likabehandlingsplanen ser annorlunda ut beroende på skolans definition av begreppet mobbning och synen på mobbaren och mobboffret. Sålunda är det viktigt att innan man utformar en likabehandlingsplan skall man vara medveten om vilken människosyn man har. Även vilka bakomliggande faktorer som bidrar till mobbningsproblematiken. I andra delen av detta arbete skriver vi en egen likabehandlingsplan. Vi tar del av de metoder och teorier som rekommenderas av skolverket och experter inom detta område.

Författare

Emilia Nilsson Ihklas Adiler

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..