Sök:

Ledarskap fo?r optimala mo?tesupplevelser

En konceptutveckling fo?r att fra?mja kreativitet under arbetsmo?ten ur ett ledarskapsperspektiv

I takt med upplevelsesamha?llets utveckling sta?ller den kreativa klassen ho?gre krav pa? arbets- upplevelsen. I dagens samha?lle sta?lls a?ven ho?gre krav pa? kreativa lo?sningar i arbetet fo?r att som fo?retag vara konkurrenskraftiga och ligga i framkant. Ma?nga kreativa processer sker i grupp under mo?ten och fo?r att kunna skapa ett kreativt klimat sta?lls ho?ga krav pa? ledaren och att mo?tet a?r va?l fo?rberett och genomta?nkt. Syftet med rapporten a?r att skapa kunskap om hur ledare inom mo?tes- branschen fra?mjar kreativitet, engagemang, motivation och effektivitet vid arbetsmo?ten, samt utifra?n detta skapa en teoretisk modell fo?r arbetsmo?ten med ma?let att skapa optimala mo?tes- upplevelser. Studien bygger pa? kvalitativa intervjuer och en konceptutveckling utifra?n intervjuerna. Tva? semistrukturerade intervjuer har genomfo?rts med akto?rer inom mo?tesbranschen. I resultatet i delstudie ett presenteras analysen av den insamlade datan utifra?n intervjuerna. Analysen visar huvudsakligen pa? att mo?tesledaren ska mo?jliggo?ra fo?r struktur och gruppkultur under mo?tet. Utifra?n detta, i delstudie tva?, har en ny modell tagits fram fo?r vilka faktorer mo?tesledaren bo?r vara medveten om och hantera under det kreativa arbetsmo?tet.

Författare

Stina Evbjer Malin Karlsson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..