Sök:

Det går inte att spela Ödessymfonin utan att kunna noter

En studie om hur lärare och studenter uppfattar noter och gehör i undervisningen


Syftet med den här undersökningen är att belysa lärare och studenters uppfattning om gehör och noter i undervisningen. Jag vill också undersöka hur studenterna upplever ett gehörsbaserat och notbaserat musicerande. Studien genomfördes med hjälp av fyra stycken kvalitativa intervjuer och alla fyra informanter, två lärare och två studenter, hade erfarenhet av gehör och noter i undervisningen. Från intervjuerna fick jag fram att noter och gehör ska komplettera varandra och främja elevens musikaliska utveckling. De båda studenterna hävdade att ett musicerande som sker via gehöret är mer fritt och personligt, men vidhåller också att man gör en egen tolkning om man spelar via noter. De intervjuade jobbar med gehör, både själva och i sin undervisning, och finner det som en bra metod i att bli medveten om sitt eget musicerande. Noter anser de vara viktigt för samspel och för tillgång till komplex musik. Arbetet visar på behov av vidare forskning i hur gehör och noter kan användas som kompletterande metoder i musikundervisningen och hur not- respektive gehörsbaserade musiker kan närma sig varandras strategier för musikinlärning.

Författare

Anna Sjölund

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..