Sök:

Sökresultat:

1124 Uppsatser om Medveten övning - Sida 11 av 75

Hur olika lÀrstilar pÄverkar individens upplevelse av feedback

Syfte: Syftet Àr att beskriva hur anvÀndningen av feedback effektiviserar organisationer. Metod: I denna uppsats har en kvalitativ ansats anvÀnts för att studera upplevelsen av feedback pÄ individnivÄ. Respondenterna, frÄn tvÄ medelstora företag i södra Sverige, har dels intervjuats genom en riktad öppen intervjukaraktÀr samt fÄtt svara pÄ en enkÀtundersökning för att kategoriseras efter lÀrstilarna. Slutsatser: VÄrt resultat visar att individers olika upplevelser av feedback kan spÄras till individens lÀrstil. Varje lÀrstil har sina egna utmÀrkande faktorer som organisationer bör ta hÀnsyn till vid förmedling av feedback till de anstÀllda.

VÀltning och packning vid asfaltbelÀggning

Examensarbetet Àr ett resultat av min verksamhetsförlagda utbildning VFU hos Skanska Asfalt och Betong. Jag valt att undersöka hur det gÄr till vid vÀltning och packning av asfaltbelÀggningar. Eftersom packningen Àr en av de viktigaste delarna för att uppnÄ en bra belÀggning som ska hÄlla i mÄnga Är Àr det viktigt att man packar pÄ rÀtt sÀtt. DÀrför har jag tagit upp nÄgra viktiga punkter pÄ hur man bör utföra packningen pÄ ett bra sÀtt bÄde ifrÄn teorin samt frÄn praktiken. Det som man bör tÀnka pÄ som vÀltförare Àr de faktorer som pÄverkar packningen och att ha rÀtt packningsutrustning för rÀtt arbete.

PÄverkansstrategi i ett judikaliserat samhÀlle : HBTQ- rörelsens vÀg mot avskaffandet av tvÄngssteriliseringarna

PÄ senare tid har flertalet rÀttsfall kring transpersoners rÀttigheter dykt upp och haft policyförÀndrande karaktÀr. Syftet har dÀrför varit att bringa förstÄelse för detta fenomen, dÀr en fallstudie genomförts gÀllande avskaffandet av tvÄngssteriliseringarna av transpersoner, vilket avskaffades genom en dom. Fokus har legat pÄ de pÄverkansstrategier som anvÀnts för att avskaffa tvÄngssteriliseringarna, för att se om domstolsvÀgen Àr en ny strategi för transrörelsen och vad som i sÄ fall har möjliggjort denna. Jag kom fram till att det Àr en medveten strategi frÄn HBTQ-rörelsen och att judikaliseringen i samhÀllet, alltsÄ att domstolarna blivit mer politiska, verkar ha spelat en roll för att göra denna vÀg möjlig. Judikaliseringen har öppnat upp rent systemmÀssigt och idémÀssigt för att driva transpolitiska frÄgor den rÀttsliga vÀgen som mÀnskliga rÀttigheter..

I fredens tjÀnst : en artikelserie om den svenska utlandsstyrkan

Denna uppsats handlar om svenska lÀroböcker i historia för gymnasiet och deras framstÀllningar av Andra vÀrldskriget och Sveriges roll under kriget, i frÄga om Sveriges syn pÄ den tyska nazismen, permittenttrafiken och judefrÄgan. Undersökningsperioden Àr mellan 1950 och 2000 och omfattar totalt tjugo lÀroböcker. I uppsatsen undersöks Àven huruvida framstÀllningarna i lÀroböckerna följt den historiografiska utvecklingen i Sverige under samma tid. GenomgÄngen visar att den historiografiska utvecklingen till stor del följts i lÀroböckerna. Resultaten visar ocksÄ att Sveriges roll i Andra vÀrldskriget kortfattat nÀmns eller helt utelÀmnas.

Nationens moder : kvinnor och könsroller i extremnationalistiska partier

Denna uppsats handlar om svenska lÀroböcker i historia för gymnasiet och deras framstÀllningar av Andra vÀrldskriget och Sveriges roll under kriget, i frÄga om Sveriges syn pÄ den tyska nazismen, permittenttrafiken och judefrÄgan. Undersökningsperioden Àr mellan 1950 och 2000 och omfattar totalt tjugo lÀroböcker. I uppsatsen undersöks Àven huruvida framstÀllningarna i lÀroböckerna följt den historiografiska utvecklingen i Sverige under samma tid. GenomgÄngen visar att den historiografiska utvecklingen till stor del följts i lÀroböckerna. Resultaten visar ocksÄ att Sveriges roll i Andra vÀrldskriget kortfattat nÀmns eller helt utelÀmnas.

Muntliga redovisningar i gymnasieskolan: elevers upplevelser
och tankar kring redovisningar och datorstöd

Detta examensarbete undersöker gymnasieelevers kÀnslor inför och under muntliga redovisningar, samt hur de ser pÄ att anvÀnda datorstöd vid dessa tillfÀllen. En kvantitativ studie genomfördes bland eleverna i de tre Ärskurserna vid ledarskapsprogrammet i LuleÄ gymnasieby. Som underlag har forskning och studier om taltrÀning, muntliga redovisningar och moderna pedagogiska metoder anvÀnts, samt forskning och studier om hur IKT pÄverkar skolan av idag. Resultatet pekade pÄ att medveten inriktning pÄ att trÀna och lÀra om redovisningar och sjÀlvförtroende, IKT-kunskaper samt att anvÀnda Àmnesövergripande arbetssÀtt ger positiva resultat hos eleverna. Studien pekar ocksÄ pÄ att skolledningens underlÄtenhet att tillhandahÄlla datorutrustning av god kvalitet haft negativ pÄverkan pÄ elevernas motivation och möjligheter att tillgodogöra sig utbildning fullt ut..

TonÄringars upplevelse av att leva med ett medfött hjÀrtfel

Att genomgÄ tonÄrstidens alla förÀndringar och samtidigt ha ett medfött hjÀrtfel kan innebÀra begrÀnsningar och utanförskap för ungdomar. Syftet med denna studie var att beskriva tonÄringars upplevelse av att leva med ett medfött hjÀrtfel. Nio intervjuer med flickor och pojkar i Äldrarna 14- 17 Är genomfördes och analyserades med tematisk innehÄllsanalys. Analysarbetet resulterade i tvÄ teman och fyra kategorier. Teman var: att se sig sjÀlv som andra och att vara medveten om sin livssituation.

PanikÄngest : att vara eller icke vara, det Àr frÄgan

Denna uppsats handlar om svenska lÀroböcker i historia för gymnasiet och deras framstÀllningar av Andra vÀrldskriget och Sveriges roll under kriget, i frÄga om Sveriges syn pÄ den tyska nazismen, permittenttrafiken och judefrÄgan. Undersökningsperioden Àr mellan 1950 och 2000 och omfattar totalt tjugo lÀroböcker. I uppsatsen undersöks Àven huruvida framstÀllningarna i lÀroböckerna följt den historiografiska utvecklingen i Sverige under samma tid. GenomgÄngen visar att den historiografiska utvecklingen till stor del följts i lÀroböckerna. Resultaten visar ocksÄ att Sveriges roll i Andra vÀrldskriget kortfattat nÀmns eller helt utelÀmnas.

Betydelsen av konkreta material vid inlÀrande av multiplikation och division

Syftet med mitt examensarbete var att fÄ mer kunskap om konkreta material som behandlar multiplikation och division. För att fÄ veta vilka konkreta material som finns att tillgÄ gjorde jag intervjuer med tvÄ lÀrare som fick beskriva vilka material de anvÀnder sig av. Jag valde att observera tvÄ elever enskilt dÄ de löste de multiplikations- och divisionsproblem som jag hade designat för studien. Det jag fick ut av undersökning var att det finns mÄnga olika material som elever kan arbeta med samt att det Àr viktigt att de fÄr möjligheten att arbeta med dessa material. Jag kom fram till att lÀrare bör vara medveten om i vilket omrÄde som materialet Àr bÀst tillÀmpad och att elever behöver anvÀnda sig av konkreta material för att lÀttare förstÄ uppgiften.

Hur olika lÀrstilar pÄverkar individens upplevelse av feedback

Syfte: Syftet Àr att beskriva hur anvÀndningen av feedback effektiviserar organisationer. Metod: I denna uppsats har en kvalitativ ansats anvÀnts för att studera upplevelsen av feedback pÄ individnivÄ. Respondenterna, frÄn tvÄ medelstora företag i södra Sverige, har dels intervjuats genom en riktad öppen intervjukaraktÀr samt fÄtt svara pÄ en enkÀtundersökning för att kategoriseras efter lÀrstilarna. Slutsatser: VÄrt resultat visar att individers olika upplevelser av feedback kan spÄras till individens lÀrstil. Varje lÀrstil har sina egna utmÀrkande faktorer som organisationer bör ta hÀnsyn till vid förmedling av feedback till de anstÀllda. Vi har kommit fram till att organisationers effektivitet kan höjas vid medveten anvÀndning av feedback och genom att ta hÀnsyn till individens lÀrstil..

Ändrad syn pĂ„ nepotismens för- och nackdelar? En jĂ€mförande analys av familjerna Bonnier och Aller

Syfte: Uppsatsens syfte Àr att fÄ en klar bild av familjernas syn pÄ nepotism, samt om denna syn förÀndrats över tiden och i sÄ fall hur. Metod: VÄr uppsats Àr en kvalitativ undesökning av de tvÄ fallföretagen Bonnier AB och Carl Aller Etablissement A/S. Vi har genomfört ett antal intervjuer som vi har relaterat till relevant managementlitteratur. Slutsatser: Vi har funnit att fallföretagen aktivt arbetar med Àgarbegreppet och har en syn pÄ nepotismens fördelar sÄsom; ansvar, engagemang, lÄngsiktighet, förtroende och kunskap, samt pÄ nepotismens nackdelar sÄsom; favoritism, groupthink och rivalitet. familjernas syn pÄ nepotism har förÀndrats frÄn att vara icke-existerande, till att vara medveten om familjeÀgandets möjligheter och fallgropar..

LÀsundervisning med förstÄelse : En studie i hur sex lÀrare i skolÄr 3 och 4 undervisar i och om lÀsförstÄelse

Syftet med vÄrt examensarbete var att undersöka om och hur lÀrare undervisar i lÀsförstÄelse. Vi vill fÄ en uppfattning om hur undervisningen i lÀsförstÄelse kan gestalta sig i skolÄr 3 och 4. Vidare Àmnade vi skapa oss en uppfattning om hur lÀrarna tÀnker kring de ökade kraven pÄ en strukturerad undervisning som följer med den nya lÀroplanen, Lgr 11. Undersökningen Àr kvalitativ och omfattar sex klasslÀrare. Vi anvÀnde oss av samtalsintervjuer och observationer som metod.Resultaten visar att lÀrarna i sin undervisning anvÀnder flera lÀsförstÄelsestrategier men att detta inte sker genom en medveten undervisning i och om lÀsförstÄelsestrategier vilket forskningen föresprÄkar.

LÀrares undervisning i lÀsförstÄelse : Fyra lÀrares erfarenheter av explicit lÀsförstÄelseundervisning

Studien Àr baserad pÄ lÀrares erfarenheter av lÀsförstÄelseundervisning.UtgÄngspunkten i studien Àr sviktande resultat i lÀsförstÄelse i internationella undersökningar för svenska elever. Det Àr en kvalitativ studie som syftar till att undersöka och beskriva lÀrares erfarenheter av medveten explicit lÀsförstÄelseundervisning i klassrumsmiljö. Metoden som anvÀnds Àr öppna intervjuer. Respondenterna undervisar alla i svenska i skilda Äldersgrupper, en frÄn varje stadium pÄ grundskolan samt gymnasiet. FramtrÀdande i studiens resultat Àr att lÀrare Àr mycket intresserade av att ge elever god lÀsförstÄelse.

Barns olika vÀrldar    : En studie om Reggio Emilia, Waldorf & Montessori

Syftet med vÄrt examensarbete var att bidra med fördjupad kunskap kring vad det innebÀr för ett barn att gÄ i en förskola med Reggio Emiliafilosofi, Waldorf- eller Montessoripedagogik.Den metod som vi har anvÀnt oss av Àr en kvalitativ undersökning dÄ genom semi-strukturerade intervjuer. Innan dessa intervjuer har vi skrivit ihop vÄrt teoretiska ramverk för att fÄ kunskap om Àmnet vi valt. Sammanlagt sÄ har vi intervjuat nio pedagoger pÄ sex olika förskolor.I resultatet sÄ fann vi bÄde likheter och olikheter inom de olika inriktningarna. Vi anser att det Àr viktigt att vara medveten om detta dÄ det hör till det förhÄllningssÀtt mot de barn man arbetar med. VÄr förhoppning Àr att ge lÀsaren nÄgon form av tankestÀllare och pÄ sÄ vis fundera pÄ sitt förhÄllningssÀtt samt kanske hitta nÄgot anvÀndbart att anvÀnda i sin egen verksamhet..

Ledares sÀtt att orientera sitt sÀtt i professionella möten

Undersökningen lyfter fram sambanden mellan individens olika sÀtt att orientera sin sinnesstÀmning och empati. DÄ empati har ett betydande inslag i mötet individer emellan har fokus inriktats pÄ individer med en yrkesroll som ledare dÄ de har skÀl att hantera sin empati. Undersökningen baserades pÄ en egen utformad enkÀt med 33 pÄstÄenden som ringade in relevanta begrepp. Denna besvarades av 105 deltagare frÄn sju olika företag. Undersökningen visade ett signifikant samband mellan ett reflekterande sÀtt och empati.

<- FöregÄende sida 11 NÀsta sida ->