Sök:

Sökresultat:

1124 Uppsatser om Medveten övning - Sida 10 av 75

Barns upptÀckter av matematik : ett undervisningsförsök med utgÄngspunkt frÄn en barnbok

AnvÀndandet av barnböcker för att upptÀcka matematik Àr ett tillvÀgagÄngssÀtt som inte Àr helt vanligt. Efter en kurs i matematik under utbildningen vÀcktes min nyfikenhet inför detta.Syftet med studien Àr att se vad en barnbok ger för pedagogiska möjligheter att upptÀcka matematik. Metoden grundar sig pÄ ett undervisningsförsök dÀr jag tillsammans med en grupp barn och utifrÄn en bok inspirerats att arbeta med matematik. Resultaten visar att en barnbok lÀmpar sig mycket vÀl som tillvÀgagÄngssÀtt för att upptÀcka och utforska matematikens aspekter. Min slutsats Àr att genom att vara en medveten pedagog och se sÄ vÀl till barnens förförstÄelse som till sina egna förgivettaganden, kan man med inspiration av barns tankar och idéer frÄn en boks text och bilder hitta vÀgar till matematikens vÀrld..

FastighetsmÀklarens ansvar vid abstrakta fel i förmedlad fastighet

Det stÀlls stora krav pÄ mÀklarens handlande, han ska följa lag och handla enligt god fastighetsmÀklarsed som har utvecklats i praxis. Med anledning av detta har jag i min uppsats undersökt om fastighetsmÀklaren kan bli skadestÄndsskyldig och i sÄ fall under vilka omstÀndigheter. Jag har anvÀnt mig av traditionell juridisk metod d.v.s. studerat och analyserat lagtext, förarbeten, doktrin samt praxis. De gÄnger dÄ mÀklaren dömts att betala skadestÄnd har det oftast berott pÄ att mÀklaren inte uppfyllt sin rÄdgivnings- och upplysningsplikt och varit medveten om eller misstÀnkt att det förelÄg nÄgot fel.

Samlingens Matematik

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka vilka delar av matematiken som vanligtvis ingÄr i de olika delarna av samlingen pÄ förskolan. Den tittar Àven nÀrmare pÄ hur medvetna pedagogerna Àr om Àmnet matematik i samlingen samt hur det fungerar som inlÀrningstillfÀlle för barnen. TvÄ avdelningar pÄ olika förskolor har medverkat i undersökningen. Metoden som anvÀnds för att fÄ fram resultatet Àr enkÀtundersökningar bland pedagoger samt videoobservationer av samlingen. Pedagogerna hade olika kunskaper om Àmnet matematik och endast hÀlften hÀnvisade till lÀroplanen pÄ frÄgan om de hade en medveten mÄlsÀttning inom Àmnet matematik i samlingen.

GĂ„tan Diabetes

Denna uppsats handlar om svenska lÀroböcker i historia för gymnasiet och deras framstÀllningar av Andra vÀrldskriget och Sveriges roll under kriget, i frÄga om Sveriges syn pÄ den tyska nazismen, permittenttrafiken och judefrÄgan. Undersökningsperioden Àr mellan 1950 och 2000 och omfattar totalt tjugo lÀroböcker. I uppsatsen undersöks Àven huruvida framstÀllningarna i lÀroböckerna följt den historiografiska utvecklingen i Sverige under samma tid. GenomgÄngen visar att den historiografiska utvecklingen till stor del följts i lÀroböckerna. Resultaten visar ocksÄ att Sveriges roll i Andra vÀrldskriget kortfattat nÀmns eller helt utelÀmnas.

Oslos baksida

Denna uppsats handlar om svenska lÀroböcker i historia för gymnasiet och deras framstÀllningar av Andra vÀrldskriget och Sveriges roll under kriget, i frÄga om Sveriges syn pÄ den tyska nazismen, permittenttrafiken och judefrÄgan. Undersökningsperioden Àr mellan 1950 och 2000 och omfattar totalt tjugo lÀroböcker. I uppsatsen undersöks Àven huruvida framstÀllningarna i lÀroböckerna följt den historiografiska utvecklingen i Sverige under samma tid. GenomgÄngen visar att den historiografiska utvecklingen till stor del följts i lÀroböckerna. Resultaten visar ocksÄ att Sveriges roll i Andra vÀrldskriget kortfattat nÀmns eller helt utelÀmnas.

Suggestopedi och lÀrande

Syftet med uppsatsen var att fördjupa min kunskap om suggestopedi för att se om den möjlihen har goda förslag pÄ vad som skapar bra förutsÀttningar för lÀrande. Vidare vill jag undersöka om dessa tankar om suggestopedi som pedgogiskt förhÄllningssÀtt finns pÄ skolor idag, och i sÄ fall i vilken form, medveten, omedveten, som helhet eller i delar. Uppsatsen tar Àven upp elevernas verkliga upplevelse stÀllt mot lÀrarens förhÄllningssÀtt i klassrummet. I studiens inledning presenteras tidigare pedagogiska strömningar och dessa stÀlls i diskussionedelen brevid suggestopedin för att se vad som eventuellt Àr överfört mellan dem och för att se vad som kan vara unikt för suggestopedin. Studien Àr uppdelad med en teoretisk del och en empisrisk del.

Matfoto : TillÀmpning av semiotik, visuell social semiotik och estetiska begrep

NÀr en kock komponerar en matrÀtt som skall fotograferas kommer han behöva göra en medveten estetisk bedömning innan matrÀtten tillagas, för att sedan analysera och förstÄ hur betraktaren uppfattar matfotografi.I denna litteraturstudie Àr syftet att undersöka hur estetiska begrepp och bildanalysmetoder tillÀmpas inom matfotografi.Uppsatsen bygger pÄ en litteraturstudie, dÀr fyra vetenskapliga artiklar har tillÀmpats för att besvara syftet.Resultatet i litteraturstudien visar att det Àr svÄrt att finna en metod att applicera pÄ matfotografi, men om det gÄr att skapa ett sprÄk med flera metoder tillsammans finns det stora fördelar ur ett analytiskt perspektiv.TillÀmpningen av estetiska begrepp tillsammans med bildanalyser Àr komplicerat och forskningen som gjorts Àr inte tillrÀcklig.

Kommersiell akvaponik. Vad hindrar och m?jligg?r en etablering i Sverige?

Akvaponik beskrivs som en innovation som kan fr?mja h?llbar livsmedelsproduktion, samtidigt som dess implementering ?nnu inte har n?tt kommersiell framg?ng. Tidigare forskning identifierar flera hinder f?r en etablering av systemet i olika delar av v?rlden, men situationen i Sverige ?r mestadels outforskad. Denna studie unders?ker vad som hindrar kommersiell akvaponik i Sverige utifr?n ekonomiska, regelm?ssiga, sociala och milj?m?ssiga aspekter, samt hur dessa hinder kan motverkas.

Stockholm Vineyard : En ung kristen kyrka

Denna uppsats handlar om svenska lÀroböcker i historia för gymnasiet och deras framstÀllningar av Andra vÀrldskriget och Sveriges roll under kriget, i frÄga om Sveriges syn pÄ den tyska nazismen, permittenttrafiken och judefrÄgan. Undersökningsperioden Àr mellan 1950 och 2000 och omfattar totalt tjugo lÀroböcker. I uppsatsen undersöks Àven huruvida framstÀllningarna i lÀroböckerna följt den historiografiska utvecklingen i Sverige under samma tid. GenomgÄngen visar att den historiografiska utvecklingen till stor del följts i lÀroböckerna. Resultaten visar ocksÄ att Sveriges roll i Andra vÀrldskriget kortfattat nÀmns eller helt utelÀmnas.

Exekutiv funktion vid Dystrofia Myotonika typ

Syftet med denna studie var att, med hjÀlp av ett neuropsykologiskt testbatteri, undersöka huruvida kognitionen Àr pÄverkad gÀllande uppmÀrksamhet och exekutiva funktioner hos patienter som lider av multisystemsjukdomen Dystrofia Myotonika typ 1. Syftet var ocksÄ att, med hjÀlp av sjÀlvskattningsskalor, undersöka hur de drabbade sjÀlva uppfattade sin situation i detta avseende. Insamlade data frÄn en patientgrupp bestÄende av 33 individer med konstaterad Dystrofia Myotonika typ 1 jÀmfördes med data frÄn en kontrollgrupp bestÄende av 25 friska individer. Resultatet visade att patientgruppen genomgÄende presterade sÀmre Àn kontrollgruppen pÄ de neuropsykologiska testerna. Resultaten pÄ sjÀlvskattningsformulÀren gick i linje med detta, vilket tyder pÄ att patientgruppen, generellt, delvis Àr medveten om sina kognitiva svÄrigheter.

Barns InternetanvÀndande : En studie om hur och varför barn i Äldern 6-10 Är anvÀnder Internet

I denna uppsats har fokus legat pÄ att besvara frÄgan hur och varför barn i Äldern 6-10 Är anvÀnder Internet. Syftet har varit att utöka kunskaperna om barns relationer till Internet. Det Àr viktigt att vuxenvÀrlden blir medveten om vad barnen gör pÄ Internet. För att besvara frÄgestÀllningen gjordes enkÀtstudier och fokusgruppstudier med barn inom Älderspannet. Resultaten visade att de mest förekommande aktiviteterna som de gör Àr spela spel, se pÄ film, lyssna pÄ musik, kommunicera och informationssökning.

Bildkomposition - kÀnsla eller regler? : En studie om medveten komposition i bilder Àr identifierbar hos betraktaren.

GÄr det att se om en bild Àr komponerad efter regler? Genom en semistrukturerad undersökning via enkÀt har jag tagit reda pÄ hur bilder upplevs som Àr antingen medvetet komponerade efter regler, eller komponerade pÄ kÀnsla efter subjektiv estetik. Jag har utforskat vad det i sÄ fall Àr i bilderna som fÄngat betraktaren och vad de tolkar som genomtÀnkt och medvetet komponerat.  En frÄga ha varit om fotointresserade personer har lÀttare för att urskilja de hÀr tvÄ olika sÀtten att komponera en bild. Jag har undersökt vad det Àr i bilderna som tilltalar deltagarna och om reglerna avgör om en bild ska upplevas som bra och tilltalande eller om det finns nÄgot annat som har en större betydelse..

Islam och muslimer i lÀroboken : En ideologikritisk komparativ studie av tre lÀroböcker i religionskunskap för grundskolans senare Är

Uppsatsen syftar till att synliggöra framstÀllningen av islam i lÀroböcker i religionskunskap för grundskolans senare Är. En analys har genomförts för att se om en stÀngd och exkluderande eller öppen och inkluderande uppfattning om islam framkommer. Detta har gjorts utifrÄn Runnymede Trusts teoretiska modell. Undersökningsmetoden Àr en ideologikritisk textanalys och teorierna som applicerats Àr dels nÀmnda Runnymede Trust och dels socialkonstruktionismen, vilken anvÀnts för att spegla hur bilden av en grupp konstrueras. Det framkommer att det finns stÀngda uppfattningar om islam i alla tre lÀroböckerna.

Det jag inte vill: Det som göms i snö -en undersökning av AKRASIA som mall i uppbyggandet av en dramatisk text

UtgÄngspunkten för den pjÀs som utgör en del av mitt magisterarbete Àr frÄn första början egentligen en grundlÀggande socialpsykologisk iakttagelse. Det rör sig om det inte ovanliga (sÄvida jag inte fÄtt allt om bakfoten) mÀnskliga draget att sÀga en sak och göra en annan, ett drag som tycks gÀlla mer som regel Àn undantag Ätminstone pÄ teatern. Jag utgÄr frÄn att de ord som sÀgs alltid har en avsikt och en riktning, medveten eller omedveten. En person vill nÄgot med det den sÀger. DÀremot Àr avsikten med de uttalade orden inte alltid densamma som den orden först lÄter oss tro.

Att förstÄ ? en förutsÀttning för ett givande möte. Om bemötande och förhÄllningssÀtt i socialtjÀnstens individ- och familjeomsorg

Syftet med denna uppsats var att belysa bemötandet inom socialtjÀnstens individ- och familjeomsorg. Ta reda pÄ hur socialsekreterare respektive klienter ser pÄ bemötande och vad ett gott bemötande Àr för dem, vad som Àr viktigt i mötet och för kontakten. Undersöka vilka möjligheter och hinder det finns för ett gott bemötande och vilken pÄverkan myndighetsutövningen har. Som metod anvÀnde vi en kvalitativ intervjuundersökning. Fyra socialsekreterare intervjuades, tvÄ frÄn ett socialkontor dÀr myndighetsutövning Àr ett pÄtagligt inslag i arbetet och tvÄ frÄn ett resursteam dÀr myndighetsutövning av utredande karaktÀr inte finns med.

<- FöregÄende sida 10 NÀsta sida ->