
Sökresultat:
2139 Uppsatser om Medier - Sida 9 av 143
Samtal i det offentliga rummet : en studie kring hur offentliga personer upplever traditionella och sociala medier
Kommunikation är en central del i människans liv och har under de senaste århundradena genomgått stora teknologiska förändringar. Utvecklingen har inneburit kommunikationsmedel som ger oss möjligheten att överföra information över tid och rum. Traditionella Medier har i och med utvecklingen fått konkurrens av de sociala Medierna i det offentliga rummet. Nöjesvärdet hos de offentliga personerna har gjort att de fått ett stort utrymme i traditionella såväl som sociala Medier och de nyttjar dessa för att uttrycka sig. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur offentliga personer förhåller sig till och nyttjar traditionella respektive sociala Medier.
Läsning eller nya medier - en studie av barns läs- och medievanor
Litteratur har idag konkurrens från många andra slags Medier, så som tv, film, Internet, och
tv-spel. Dessa Medier kallas även för populärkultur. Många barn idag använder sig av dessa
Medier och de tar stor plats i barnens liv. De starka läsarna bland barn i årskurs 4 i Sverige
har minskat mellan 2001 och 2006 enligt en kunskapsöversikt som Skolverket presenterar.
Syftet med vår undersökning är att få kunskap om hur barns användning av litteratur och
Medier ser ut för att som lärare sedan kunna tillämpa denna kunskap i vår undervisning. I
diskussionen återkommer vi med hur dessa kunskaper kan användas.
För att uppnå vårt syfte har en kvantitativ undersökning med 98 enkäteter genomförts
samt kvalitativa intervjuer gjorts med 12 barn i årskurs tre och årskurs fem på två olika
skolor.
Journalistiken är nu i ett förhållande med Sociala Medier
Slutsats. Eftersom vår huvudfråga var hur de sociala Medierna påverkar journalistiken, hade vi inga förväntningar på att få ett entydigt, självklart svar. Frågan är bred, med många aspekter. Ett medvetet kardinalfel. Och svar har vi faktiskt fått..
Facebook som kommunikationskanal : En studie om hur Rädda Barnen uppfattas av sin målgrupp via fenomenet Facebook
Vi har förstått under åren att sociala Medier har kommit att betyda mycket för privatpersoner och företag och även att sociala Medier är i ständig förändring. På ett eller annat sätt handlar det om att marknadsföra sig själv. Sociala Medier har blivit en ny ?reklam-kanal?, men det innebär inte för den sakens skull att det alltid är bra reklam. Företag måste ha uppsatta mål och strategier för att kunna nå det som de söker, vare sig det handlar om målgrupp, nya kunder eller att sälja en produkt..
Sociala medier inom destinationsmarknadsföring : Om Stockholms och Sigtunas arbete med sociala medier
Syftet med denna studie är att undersöka vad destinationsmarknadsföringsorganisationerna (DMC) Stockholm Visitor Board och Destination har för syn gällande sociala Medier. Samt att titta på hur dessa två arbetar med sociala Medier i sin marknadsföring och även vilka fördelar och nackdelar en sådan marknadsföring kan ha.Studien har haft en kvalitativ utgångspunkt när det gäller metodval. Men ett inslag av kvantitativa aspekter har förekommit då en enkätstudie har utförts. Flertalet kvalitativa intervjuer har ägt rumt med relevanta personer för denna studie. En vardera representant från Stockholm Visitor Board och Destination Sigtuna har intervjuats.
Sociala medier - en gråzon i arbetslivet? : En kvalitativ studie om arbetsgivares upplevelser kring anställdas publiceringar i sociala medier
?Vi har utfört en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjumoment. Syftet med studien är att få djupare insikt om hur arbetsgivare upplever anställdas publiceringar i sociala Medier. Detta då det gällande rättsläget ligger inom en gråzon som arbetsgivare inte kan grunda sina beslut på när även publiceringarna kan uppkomma utanför arbetstagares arbetstid. Därför har vi även tittat på kringliggande faktorer för varför arbetsgivare tror att dessa publiceringar uppkommer och hur arbetsgivare rent praktiskt resonerar kring problematiken.
"Har man inte Facebook, så finns man inte" : En kvalitativ jämförande fokusgruppanalys av deltagarnas användning och motivation till sociala medier
Sammanfattning Denna c-uppsats handlar om människors användning av sociala Medier. Vår studie utgår ifrån metoden fokusgrupper. Vi har gjort intervjuer med fyra olika grupper. Två grupper med yngre deltagare i 20-årsåldern och två grupper med äldre deltagare i 50-årsåldern. Vi har använt oss utav teorin uses and gratifications som fokuserar på människors medieanvändning utifrån vilka behov människor har.
Sociala mediers påverkan på träningsmotivation
Intresset för träning och hälsa ökar idag och användare på sociala Medier blir allt fler. Syftet med detta examensarbete var att genom en litteraturstudie utröna om sociala Medier kan användas för att öka individers träningsmotivation. Resultatet från fem vetenskapligt granskade artiklar har granskats, sammanställts och slutsatser baserat på dessa har dragits. Resultatet visar att sociala Medier är användbara för att öka individers fysiska aktivitetsnivå. Det har framkommit att nyttjandet av ett socialt nätverk online främjar träningsmotivationen hos individer och att det upplevs positivt att vara aktiv på sociala Medier.
Sociala mediers pa?verkan i fotografbranschen : skillnaden mellan reklam- och bro?llopsfotograf
I den ha?r underso?kningen har vi tittat pa? hur sociala Medier har pa?verkat branschen fo?r fotografer. Idag ser vi mer och mer bilder o?verallt och internet har gjort det mo?jligt att synas fo?r alla, oavsett budget. Da?rfo?r ville vi se hur det har pa?verkat fotografer, eftersom ?alla a?r fotografer? pa? internet idag.
Multikompetens och sociala medier i svensk utrikesrapportering : En studie av SVT och SR
Tidigare forskning visar att utrikeskorrespondenter inom svensk public service inte rutinmässigt använder sociala Medier i sitt arbete och att det ökade kravet på multikompetens kan gå ut över journalistiken (Bogar, 2011, Nygren & Hvitfelt, 2008a & 2008b). Denna studie undersöker just dessa två teman: kravet på multikompetens, och användandet av sociala Medier för utrikeskorrespondenter på SVT och SR, samt hur dessa två teman påverkar arbetsrutiner, nyhetsvärdering och källkritik.Genom kvalitativa samtalsintervjuer med tio verksamma utrikeskorrespondenter på SVT och SR har vi kommit fram till att kravet på multikompetens ökar och att det, av journalisterna, förväntas öka även i framtiden i takt med att medieföretagen tvingas till ekonomiska nedskärningar. Utvecklingen upplevs ha negativa effekter för journalistiken och öka arbetsbelastningen för utrikeskorrespondenterna.Det råder ingen tydlig samstämmighet bland utrikeskorrespondenterna i frågan om hur de ställer sig till användandet av sociala Medier i sitt arbete.De flesta korrespondenter vi pratat med upplever ett krav eller önskan från arbetsgivaren att vara aktiva i sociala Medier, men än saknar de rutiner och metoder för att kunna använda det som ett effektivt verktyg i sitt arbete. De är också försiktiga med att uttrycka kontroversiella åsikter i sociala Medier. Personliga intressen påverkar de tillfrågade korrespondenternas nyhetsvärderingen mer än vad sociala Medier gör.De tillfrågade korrespondenterna upplever en förändring av yrkesrollen, med ökade krav på multikompetens, något de är skeptiska till eftersom de tycker att journalistiken drabbas negativt av det.Nyckelord: multikompetens, public service, sociala Medier, utrikeskorrespondent..
Sociala kommuner - att vara där medborgarna är : En kvalitativ studie om hur fyra kommuner uppfattar sitt arbete i sociala medier
Studiens ämne växte fram ur vårt intresse för sociala Medier som en ny kanal med påverkan på relationen mellan organisationer och deras intressenter. Undersökningen syftar till att beskriva hur utvalda kommuner i Sverige uppfattar sitt arbete i sociala Medier. Utifrån detta syfte ställde vi oss två frågor: Hur beskriver de utvalda kommunerna sitt strategiska arbete i sociala Medier?Hur beskriver de utvalda kommunerna att de arbetar i sociala Medier för att bemöta feedback och frågor från sina intressenter? Frågeställningarna besvarades med hjälp av kvalitativa samtalsintervjuer. Kommunerna som vi strategiskt valde ut är Järfälla, Karlstad, Katrineholm och Leksand och vi utförde samtalsintervjuer per telefon med den ansvariga för sociala Medier på respektive kommun. Studiens resultat visade att de flesta av kommunerna inte har någon uttalad strategi eller schemalagd tid för sitt arbete med sociala Medier.
Bläddra eller klicka : Barns meningsskapande i socialt samspel och kommunikation genom barnlitteratur och digitala medier
Studiens utgångspunkt är barnlitteratur och digitala Medier i förskolans verksamhet. Syftet med studien är att få en djupare förståelse för hur förskollärare ser på barns meningsskapande i socialt samspel och kommunikation genom barnlitteratur och digitala Medier. Vi vill även undersöka om förskollärarna ser skillnader i barns förutsättningar till lärande genom dessa två verktyg. Studien utgår från en kvalitativ undersökning där intervjuer gjorts med fyra förskollärare i två olika kommuner. Resultatet visar på att barnlitteraturen ses som ett viktigt verktyg och har en stor plats i förskolan.
Sociala medier, en resurs för lärande? : En litteraturstudie
Då skolans styrdokument gör gällande att informations- och kommunikationsteknik (IKT) ska integreras på olika sätt i undervisningen ville jag undersöka dess potential för lärande. Området avgränsades till att omfatta sociala Medier som en digital lärresurs och syftet formulerades till att mer generellt beskriva hur sociala Medier i undervisningen kan användas som en resurs för lärande. Syftet är också att mer specifikt att beskriva hur detta kan användas som en resurs för lärande i svenskämnet. Följande frågeställningar formulerades:- Vilka möjligheter till lärande och kunskapsutveckling ger sociala Medier om de integreras i undervisningen?- På vilka sätt kan sociala Medier användas i svenskundervisningen för att stimulera lärande?Metoden som använts för att svara på syftet är en allmän litteraturstudie.
Förekomst av dyssynkroni hos patienter med förtjockade hjärtväggar
I och med en ökande psykisk ohälsa i samhället samtidigt som att användandet av sociala Medier bara ökar är dessa ämnen relevanta att studera. Syftet med studien var att undersöka sambandet mellan användandet av sociala Medier och psykisk hälsa och eventuella skillnader avseende män och kvinnor i olika åldrar. Studien var en kvantitativ tvärsnittsstudie med en enkätundersökning. Enkäten delades på Facebook och var tillgänglig för respondenterna i sju dygn. Sammanlagt ingick 108 respondenter i studien.Analysen i studien resulterade inte i något signifikant samband mellan användandet av sociala Medier och psykisk hälsa.
Låt inte gästen få sista ordet. : En kvalitativ studie om hur tjänsteföretag inom besöksnäringen arbetar och skulle kunna arbeta med Sociala medier, WOM och eWOM
Internet har utvecklats snabbt de senaste åren och med utvecklingen har sociala Medier blivit en stor del av Internet. Sociala Medier innebär all form av kommunikation som sker på Internet så som exempelvis Tripadvisor, Facebook, Twitter, Booking.com eller Instagram. Konsumenter som väljer att kommentera upplevelser och produkter på sociala Medier ökar. Enligt forskning så litar framtida konsumenter mer på andra konsumenters kommentarer än vad de litar på företagets marknadsföring över deras produkt/tjänst. Kommentarer som skrivs på olika sociala Medier lämnas ofta obesvarade av tjänsteföretagen.