Sökresultat:
4833 Uppsatser om Media storm - Sida 37 av 323
Tusen röda plastbåtar : En studie av framgångsrik gerillamarknadsföring
Background: Swedish consumers are daily bombarded with 1500 advertising messages. 22 percent of the Swedish people are avoiding all advertising in traditional media according to SIFO's research. To master this problem innovative methods are a necessity to reach consumers. Guerrilla marketing is such a method.Purpose: The purpose of this dissertation is to describe the components and the activities that asuccessful guerrilla campaign consists of. He purpose is also to examine the motives behind theseactivities, why they were chosen and what objectives they were supposed to accomplish.
Dagens Nyheter 3.0 : En kvalitativ jämförelsestudie av dagstidningens form i tryckt format respektive applikationsformat
A daily newspaper?s main purpose is to inform its readers without creating noise. Theimportance of the visual presentation is therefore of weight for an effectivecommunication process. This study informs about the importance of typography inthe visual decoding process. The study includes the Swedish newspaper DagensNyheter?s transition from printed media to digital media adapted to an Ipad.
Svensk massmedias EU-gestaltning Analys av Dagens Nyheters och Expressens EU-artiklar utifrån ett inrikes- och utrikespolitiskt perspektiv
During the time of membership in The European Union Swedish domestic policy has gone through many changes. A lot more political areas are being influenced by the EU policy. Today every ministry has got some sort of EU office. Swedish politicians are functioning on two arenas, domestic and European. At the same time Swedish membership has gone from being highly discussed to being a state of normality.
PATIENTENS UPPLEVELSE AV ATT VÄNTA PÅ ETT ORGAN : En litteraturstudie
Bakgrund: Transplantation är sista utvägen vid organsvikt där all annan behandling är otillräcklig. När ett organ slutar fungera väcks svåra känslor hos den drabbade individen, känslor förorsakade av sjukdom och känslor som kötiden skapar då det råder en stor brist på organ och vävnader.Syfte: Syftet med litteraturstudien var att beskriva patienternas upplevelse av att vänta på en organtransplantation.Metod: En litteraturstudie med en kvalitativ ansats har genomförts. Sju vetenskapliga artiklar analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys.Resultat: Efter analys framkom tre huvudkategorier som beskriver patientens upplevelse av att vänta på en organtransplantation: Förluster, Storm av känslor och Hantera väntan.Slutsats: Det är viktigt att uppmärksamma patientens speciella livssituation i samband med att vänta på en organtransplantation. För att stödja och lindra patientens lidande i deras upplevelse av att vänta på ett organ krävs en god professionell vårdande relation. .
Fusionen mellan tre mediaorganisationer : Ur ett organisationskulturellt och förändringskommunikativt perspektiv
Media has a big actuating power over the public opinion. The image of reality that media choose to reproduce will affect the recipient view of reality. The case about Thomas Quick and its associated news coverage has been used as an example to illustrate the problematization regarding media imag-es and media framing attempt. The purpose of this essay was to illuminate how daily and evening newspapers works with various framing methods.The theoretical framework for this essay will discuss the media framing theory and its ramification attribute framing theory. This laid the foundation for the research question.
En digital publikations skapandeprocess : Dagens funktioner och framtidsvisioner
Detta projekt har haft som syfte att producera och grafiskt formge det kommande numret av tidskriftsapplikationen Scandinavian Architectural Review för förlaget It Is Media Svenska AB i Stockholm. Skapandet har utgått från applikationens tidigare grafiska profil och har ämnat att följa tidigare utseende och funktioner utan nya tillägg. Hela produktionen har skapats genom Adobe InDesigns tilläggstjänst Adobe Digital Publishing Suite. Efter att produktionen färdigställts har en analys gjorts av den färdiga applikationen enligt en heuristisk utvärdering ur ett människa-datorinteraktionsperspektiv, till vilken David Benyons tolv designprinciper har tillämpats. Till stöd i analysarbetet har ett aktivitetsdiagram skapats för att ge en god överblick över hela tidskriftens disposition.
"Skelettflickor med ränder på armarna" - en diskursanalys om hur det skrivs om självskadebeteende i media
Syfte med denna uppsats har varit att se hur det skrivs om självskadebeteende i media. Vi har genomfört uppsatsen genom att granska ett urval av debattartiklar från svenska tidningar där det på något sätt skrivs om självskadebeteende. Artiklarna är skrivna av politiker, en överläkare, en sjuksköterska och en journalist såväl som flera personer med egen erfarenhet av självskadebeteende. Utifrån dessa artiklar och våra teoretiska perspektiv har vi reflekterat kring hur det skrivs om självskadebeteende i svensk media.Vår uppsats har ett diskursanalytiskt angreppssätt där vi främst utgår från den franske filosofen Michel Foucaults tankar kring diskurser och diskursanalys. Vi problematiserar även diskurserna utifrån begrepp som makt och genus.Under vårt uppsatsarbete har vi identifierat tre diskurser i artiklarna: en patologidiskurs, en könad diskurs samt en resursdiskurs.
Sextortyr eller frigörelse : Konstruktioner av sadomasochism i svenska dagstidningar 2007-2011
Denna studie kom till efter att RFSU hade börjat arbeta med frågor om sadomasochism, och efter att Socialstyrelsen tog bort sadomasochism ur sin diagnosmanual. Syftet med studien är att ta reda på vilka diskurser som används när media talar om sadomasochism.Queerteori är det teoretiska fundamentet i studien. Jag utgår även från Michel Foucaults teorier. Min metod är foucauldiansk genealogisk diskursanalys. Analysmaterialet består av 33 tryckta artiklar från svenska dags- och kvällstidningar.Resultatet visar att talet om sadomasochism i media följer olika diskurser.
Tjänar amerikansk media utrikespolitiska maktintressen? : En granskning av två amerikanska tidningars rapportering av statskuppen i Honduras sommaren 2009
AbstractEssay in Political Science, D-level, spring 2010. ?Do the American mass media serve foreign policy interests? ? A scrutiny of two American newspapers? coverage of the coup d?état in Honduras in the summer of 2009?, Author: David Scott. Tutor: Anders Broman The bias of the American mass media has been widely discussed among scholars. Not only has this phenomenon caught the attention of political scientists, but also academics from other scientific fields.
Flerkanalspublicering : En kvalitativ undersökning av NTs arbete med att publicera nyheter i flera kanaler.
Title: Multi channel publishing: a qualitative study on how Norrköpings Tidningen publishes news in multiple channelsAuthor: Roland AlbinssonThesis supervisor: Per-Anders ForstorpBackground: In this day and age, the media is omnipresent and a part of our daily life. The phenomenon of media convergence can be traced back to the birth of the internet, and today all of the major newspapers have a website of their own. As a result of multichannel publishing, consumers have a wide range of tv channels to choose from, but there is still uncertainty as to whether more channels automatically equates to more and better news. There is no doubt about the fact that multi channel publishing is a necessary survival skill for media conglomerates today, but effects such as news recycling and the concentration of ownership are in conflict with the consumers? availability demands.Purpose: The purpose of this thesis is to, by means of a case study, describe how NT?s multi channel publishing is an expression of media convergence, as well as to study how the news are affected by multi channel publishing.Research procedure: This study is based on three different research methods, observations, text analyses and qualitative interviews.
Bilden av ledaren i media - en studie i hur kvinnliga respektive manliga ledare framställs i media
Uppsatsen undersöker tre fiktiva medietexter, två serier och en film, samt 82 ledarporträtt i tidningen Veckans Affärer. Genom en hermeneutisk ansats tolkar vi medietexterna för att se om det finns en skillnad i hur män och kvinnor i ledarposition framställs. Vi analyserar såväl det som framställs i bilder som det sagda och skrivna i dessa medietexter. Uppsatsens teoretiska bas utgörs av relevanta teorier i ämnena företagsekonomi, medie- och kommunikationsvetenskap samt genusvetenskap. Vi använder oss av teorier för medieanalys i kombination med teorier kring ledarskap och genus för att skapa en så heltäckande teoretisk bas som vi anser krävs för att uppfylla vårt syfte.
Dubbelt utan röst? : Dilemman och strategier när unga under 18 år ska få komma till tals i nyhetsmedier
Uppsatsen undersöker dilemman och strategier när minderåriga barn och unga ska få komma till tals i svenska nyhetsmedier, och på vilket sätt myndighetsgränsen ingår som en parameter när mediers ansvarighet (media accountability) ska tolkas på detta område. Frågorna diskuteras ur ett barnrättighetsperspektiv, och utgår från barndomssociologins tankar om barndom som en social konstruktion. En analys av de medieetiska kontrollinstansernas friande och fällande av anmälda publiceringar visar att ett flertal etiska övertramp begås i samband med att unga omtalas som brottsoffer eller anhöriga, medan etiska övertramp i samband med intervjuer är betydligt färre, och då framför allt när barn får personifiera sociala problem. Av en kvalitativ intervjustudie med utgivare inom olika typer av nyhetsmedia, varav flera branschdominerande, framgår att utgivare i stort sett helt vill undvika negativa reaktioner från vårdnadshavare. Försiktighetsprinciper och målgruppstänkande dominerar över mångfaldsprinciper.
"Cronulla riot" - En kritisk diskursanalys om representationer, makt och rasism utifrån tidningsartiklar publicerade om Cronulla riot i The Sydney Morning Herald, The Daily Telegraph samt The Sunday Telegraph.
This research paper aims to show how racism, power, social representations and identity are created and reproduced through the media. The research paper will analyse newspaper articles presented about Cronulla riot in The Sydney Morning Herald, The Daily Telegraph and The Sunday Telegraph using Fairclough?s critical discourse analysis, CDA, as a theory and method. The research paper aims to demonstrate how inequality in the Australian society is reproduced by the media through the use stereotypes and certain social representations and how knowledge and awareness about this is relevant to social work of today..
Vi efterlyser representation : En jämförelse av den etniska representationen i programmet Efterlyst mellan 1998 och 2006
The purpose of this study is to compare the representation of criminals in the Swedish television show ?Efterlyst? regarding ethnical background between the year 1998 and the year 2006. The aim is to determine if and how the representation of ethnicity have changed over the examined years. We have then examined 13 shows from each year and categorized the criminals by ethnicity, type of crime and length of each segment. We have come to a conclusion that the show has a noticeable overrepresentation of criminals with non-Swedish ethnical background.
Innehållsmarknadsföring på sociala medier : En studie om Generation Y:s mottaglighet i sociala mediekanaler
By reading earlier research on Generation Y, content marketing and on social media during the working process the problem has gradually changed, in accordance with an abductive research approach. The study focus has developed from examine marketing methods on marketing towards Generation Y to include on what social media platform Generation Y is most susceptible for content marketing.The purpose of this study is to help companies whose target market is Generation Y to aim their content marketing through the right distribution channels, to save time and money. To meet this objective and to answer the main question of this study, empirical data was collected through a web based, quantitative survey which was completed by a total of 301 respondents, all of them belonging to Generation Y. The collected quantitative data was contrasted with existing theory and was analysed.The study concluded that Facebook is the social media channel where Generation Y feel most susceptible for content marketing, followed by YouTube. .