Sök:

Bilden av ledaren i media - en studie i hur kvinnliga respektive manliga ledare framställs i media


Uppsatsen undersöker tre fiktiva medietexter, två serier och en film, samt 82 ledarporträtt i tidningen Veckans Affärer. Genom en hermeneutisk ansats tolkar vi medietexterna för att se om det finns en skillnad i hur män och kvinnor i ledarposition framställs. Vi analyserar såväl det som framställs i bilder som det sagda och skrivna i dessa medietexter. Uppsatsens teoretiska bas utgörs av relevanta teorier i ämnena företagsekonomi, medie- och kommunikationsvetenskap samt genusvetenskap. Vi använder oss av teorier för medieanalys i kombination med teorier kring ledarskap och genus för att skapa en så heltäckande teoretisk bas som vi anser krävs för att uppfylla vårt syfte. Till exempel använder vi oss av Rosabeth Moss Kanters teorier kring minoritet samt Anna Wahls teorier kring kvinnliga ledares strategier. Vi finner att det är skillnad på hur män och kvinnor i ledarposition framställs, såväl inom fiktion som journalistik. Vi utreder också möjliga förklaringar till varför denna skillnad finns. Här kommer vi in på diskussioner om utifall media speglar verkligheten eller skapar den.

Författare

Michael Hultberg Karin Högberg Karlsson Charlotta Taranger

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..