
Sökresultat:
11519 Uppsatser om Media management - Sida 44 av 768
It's 'like' a #perfectday : En fallstudie om hur och varför lyssnare av poddradion sprider budskap om produkter vidare på sociala medier
Recent years have seen a dramatic increase in podcast listening in Sweden. As a result, podcasts has become attractive in marketing purposes among enterprises and organizations. It has also been revealed that the messages about products advertised in podcasts not only spread among the listeners, but also among their friends when publishing on social media. Research in this area has shown that messages spread on social media is a process which not only involve the transmitter and the receiver but also a third party, that is other individuals in the receivers network. This study reveals possible reasons to how and why listeners of the podcast spread commercial messages on social media.In order to identify general trends and to acquire an understanding of the phenomenon about podcasts a case study on Fredagspodden, produced by Hannah Widell and Amanda Schulman, was done.
EKONOMISTYRNING I EN MOTORVERKSTAD: En analys av centralt ställda krav ur ett operationellt perspektiv
The purpose of this thesis is to analyze the design and function of an engine production management?s control system and its intended function, and to contrast it with the present management control systems in use on an operational level. Interviews conducted with employees from all levels of the engine production are the main source of this study?s empirical foundation. Information has also been gathered from relevant written material such as annual reports, internal documents etc.
Drogbudskap i antidrogkampanjer och musikrelaterad media : En kvalitativ studie om ungdomars upplevelser
Drug related messages in antidrug campaigns and music related media -A qualitative study about young people?s perceptions Youth are exposed to both promotional and critical drug and alcohol messages in their daily media consumption. The purpose of this study is to examine how youth perceive anti-drug campaigns and drug-promoting messages in music-related media. The empirical material consists of qualitative data, including a focus group and two individual interviews, consisting of youth between the ages of 18 and19. One main finding is that young people perceive anti-drug messages differently, yet they are virtually unanimous about what makes such messages effective.
Tysk jätte med goda förutsättningar? : En marknadsanalys av nyetablerade Media Markt
Trots att vi idag konsumerar hemelektronikprodukter som aldrig förr står hemelektronikbranschen inför en tuff framtid. Dagens största aktörer Elgiganten, Siba och ONOFF har fått en ny stor aktör att konkurrera med, den tyska lågpriskedjan Media Markt. Den 28 september 2006 öppnade Media Markt sitt första av 30 planerade varuhus i Kungens Kurva i Stockholm med affärsidén ?det bredaste sortimentet till de lägsta priserna?. Media Markts främsta konkurrent Elgiganten reagerade direkt med att stämma Media Markt för falsk marknadsföring.Syftet med denna uppsats är att genom en fallstudie kartlägga och analysera Media Markts förutsättningar att lyckas på den svenska marknaden genom att besvara följande frågor:· Varför valde Media Markt att gå in på den svenska hemelektronikmarknaden?· Hur ser Media Markts marknadssituation ut idag?· Vilka förutsättningar har Media Markt att konkurrera med de stora etablerade hemelektronikföretagen, främst Elgiganten?Uppsatsen avgränsas till att behandla Media Markt och även Elgiganten i Kungens Kurva.Information har samlats in dels genom artiklar från Internet och tidningar men även genom en intervju som gjordes med Media-Saturns marknadsansvarige Andre Wedin.
Integrerat Performance Management System -En studie om ett ledningssystems påverkan inom Volvo
The research within the management control systems-field and more specifically performance management has been rather shallow and not much has happened the last decades besides the balanced scorecard. The researchers see a lack of studies focusing on the effects of an integrated performance management system and also how it affects the different hierarchical levels and the tasks to perform.We decided to perform an essay with case study-characteristics by looking at both the strategic and tactical level at Volvo Group, or more specifically Group Trucks. We performed three different interviews, one at the group level and two at the division level. The aim was to see what effect an integrated performance management system had on the tactical level (i.e. the divisions).Our findings and corresponding analysis suggested that Volvo was a rather centralized company in order to get the performance management system to work by enabling a ?weekly control?.
Fyra västsvenska mediers syn på pressmeddelanden
Today most people are in agreement that the media industry is in crisis. Many newsrooms cut down on staff. At the same time the PR industry is growing. We wanted to research if this could affect the unbiased and independent news in our news media today. Today's newsrooms receive a lot of press releases every day.
Högstadieelever, bloggar och genus
Today's young people find themselves in an intense media traffic where many messages have a commercial nature. Some such messages are for example different types of advertising in various media and advertising often plays on the uncertainty that may be common in adoles-cence. New interactive media like blogs on the Internet has been established in recent years. Mixed types of media content, advertising with different messages, appear in blogs. Therefore, I am interested in how blogs on the Internet can influence young people's creation of their identity.
Talent Management : En studie om rekryteringsstrategier inom Talent Management
Inledning: När företag genomgår rekryteringsprocesser så finns där flera olika strategier attanvända sig utav. Denna studie kommer att skapa en förståelse för rekryteringsstrategiernasom ett specifikt företag som uppger sig jobba enligt Talent Management använder sig av.Syfte: Syftet med denna undersökning är att skapa en förståelse för hur ett företag somuppger sig jobba med Talent Management utformar sin rekryteringsstrategi och därigenomkunna uppfylla ett kunskapstomrum angående rekryteringsstrategierna inomforskningsområdet Talent Management.Forskningsfrågor:Hur definieras talang vid rekrytering i ett företag som jobbar med Talent Management?Hur väljer företag vilka rekryteringsstrategier som är lämpliga?Vilka rekryteringsstrategier använder sig företaget utav?Metod: Denna studie har genomförts med en kvalitativ forskningsmetod som har innefattatsemistrukturerade intervjuer för materialinsamlingen. Intervjuerna och det empiriskamaterialet är insamlat från ett ledande företag inom sin branchen.Slutsats: Denna studie kunde påvisa att de centrala rekryteringsstrategierna i ett företag somuppger sig använda sig utav Talent Management är Head Hunting, Employer Branding,profilering samt talangpooler. Vi kunde även dra slutsatser att samtliga rekryteringsstrategiersom förekommer inom ett företag inte nödvändigtvis behöver tillhöra den rådande uttalademanagementstilen.
Talent Management inom den svenska banksektorn : Hur den svenska banksektorn använder talent management processen som en del av sitt HR-arbete
SammanfattningTitel: Talent Management inom den svenska banksektorn.Författare: Martin Eriksson och Oscar Alfelt Handledare: Timurs UmansNivå: Kandidatuppsats 15 hp, Ledarskap, VT 2012 Frågeställning: Hur använder svenska banker talent management processen som en del av sitt HR-arbete? Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur banker använder talent management processen som en del av sitt HR-arbete och på så sätt öka sin konkurrenskraft och effektivisera sitt arbete. Vi ämnar undersöka hur processen kan anpassas till en specifik sektor vilket i vårt fall är den svenska banksektorn.Metod: Studien gjordes med ett beskrivande angreppssätt. Vi använde en kvalitativ ansatts med individuella öppna intervjuer. Intervjuerna gjordes över telefon med fem stycken respondenter från svenska banker. Teoretisk referensram: Den teoretiska referensramen består av tre delar där första delen handlar om att förklara vad talent management är för att sedan presentera två talent management processer samt att beskriva HR inom banksektorn.
Faktorer som påverkar hyresnvån för butikslokaler
Att försöka identifiera och analysera faktorer som påverkar hyresnivån för butikslokaler i Lunds centum..
Skönhetsdrömmar på burk: En retorisk analys av hudvårdsreklamannonser
Syftet med denna uppsats var att underso?ka om det finns skillnader och i sa?dana fall vilka skillnader pa? reklamannonser fo?r hudva?rdsprodukter i livsstilstidningar som sa?ljs i Sverige, fo?r kvinnor respektive ma?n. Jag har gjort en retorisk inneha?llsanalys av totalt tolv annonsbilder. De teorier jag utga?tt ifra?n a?r genus, retorik och media- marknadskommunikation.
Vad är det som skiljer vuxna med diabetes, i att bemästra sin sjukdom
Background: Diabetes is a common disease where the degree of self-management is of paramount importance. Individual factors influences both cooping and general wellbeing among diabetic patients. Glycemic control is known to be important but other factors ought to be considered. Aim: The aim of this study was to describe how individual self-management influences the general wellbeing among adult diabetic patients. Method: This literature study is based on scientific articles.
Reklamens värde: En kompletterande syn på advertising- och brand equity.
At several occasions, an important question has been brought forward within the world of advertising and media. This is the question of whether or not ?good? advertising should be encouraged by the media. The question has an origin in a belief that such advertising can create values not only for the advertiser, but also for the medium. Although this question has arisen in business media, and although many managers work from the assumption that such relationship exists, there are none or little proof that it actually does.
?Hela våran uppväxt har liksom blivit offentlig? : En kvalitativ studie kring hur en grupp gymnasieelever ser på sitt eget och andras identitetsskapande i förhållande till media.
Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur en grupp gymnasieelever ser på sitt eget och andras identitetsskapande i förhållande till media. Frågeställningar:? Vilken inverkan anser deltagarna att media har på deras sociala kön och kroppsuppfattning?? Ser deltagarna någon skillnad på hur killar och tjejer förhåller sig till media i sitt identitetskapande?? Vad anser deltagarna att de normer och ideal som media förmedlar innebär för derasidentitetsskapande? Sammanfattning:Vår datainsamlingsmetod har bestått av två kvalitativa gruppintervjuer som genomförts på gymnasieskolor med deltagare som går sitt tredje år. Vid analysen av den insamlade empirin har vår teoretiska utgångspunkt varit Socialkonstruktionism och fenomenologin vår förståelsegrund. Vid analysen har vi använt oss utav IPA ? metoden.
Det orientaliska i fokus : en studie kring vad tryckt svensk media förmedlar för bilder av islam och "muslimer"
Uppsatsen behandlar och belyser vilka diskurser som präglar den allmänna debatten och rapporteringen kring religionen islam och dess utövare muslimer i "dagens" tryckta svenska nyhetsmedia. Huvuddelen av studien är koncentrerad till att fastställa hur de både begreppen islam och muslim framställs och definieras i empirin, men problematiken kring huruvida ett "vi" och "de andra" tänkande existerar berörs likväl. Vidare reflekteras över differenser i det empiriska materialet. Materialet påvisar att det finns skillnader mellan hur de både begreppen beskriv i olika genrer i de aktuella texterna. .