Sök:

Skönhetsdrömmar på burk

En retorisk analys av hudvårdsreklamannonser


Syftet med denna uppsats var att underso?ka om det finns skillnader och i sa?dana fall vilka skillnader pa? reklamannonser fo?r hudva?rdsprodukter i livsstilstidningar som sa?ljs i Sverige, fo?r kvinnor respektive ma?n. Jag har gjort en retorisk inneha?llsanalys av totalt tolv annonsbilder. De teorier jag utga?tt ifra?n a?r genus, retorik och media- marknadskommunikation. Resultatet visade att ethos a?r va?l fo?rankrat i alla annonserna. Hur avsa?ndarna valt att bygga fo?rtroende hos mottagarna skiljer sig dock a?t beroende pa? om de va?nder sig till en manlig eller kvinnlig ma?lgrupp. Annonserna fo?r ma?n presenterar en kombination av ethos och logos. Genom mycket fakta om produkten och dess verkan vill avsa?ndarna vinna ma?nnens fo?rtroende. Majoriteten av annonserna fo?r kvinnor presenterar en kvinna pa? bild medan detta inte var lika fo?rekommande hos ma?nnen. Dessutom fo?rmedlar vissa annonser att andra kvinnor a?r va?ldigt no?jda med produkten. Ma?nnen har feminiserats inom media och kvinnokroppen portra?tteras som den prima?ra ka?llan fo?r kvinnors framga?ng. Media har en stor inverkan pa? samha?llet och dess medborgare. Det som media ger utrymme fo?r a?r ocksa? det som presenteras som viktigt i samha?llet.

Författare

Emelie Kalén

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..