Sök:

Sökresultat:

80 Uppsatser om Meddelande - Sida 1 av 6

Operation ventilationsavstängning: Inventering av möjligheterna att i Skellefteå kommuns verksamheter stänga ventilationen vid Viktigt Meddelande till Allmänheten.

Syftet med den här studien var att inventera möjligheterna för kommunala verksamheter inom Skellefteå kommun att stänga av ventilationen vid varningssignalen Viktigt Meddelande till Allmänheten. Inventeringen skedde med hjälp av enkäter som sändes till ett stort antal kommunala verksamheter såsom; förskolor, skolor, äldreboenden, badhus och bibliotek. Resultatet visade att kunskap om alarmsignalen Viktigt Meddelande till allmänheten var låg. Några förslag på hur säkerheten kan förbättras, ifall en olycka inträffar, är givna i rapporten. Ett av förslagen som framkommer är att öka kunskapen om hur ventilationen stängs av.

En utredning av meddelande-orienterade lager för Twingly

Att flera datorer används för att gemensamt lösa problem är inte någonting nytt. Det finns många distribuerade system i bruk och många olika lösningar för hur dessa ska kommunicera med varandra. Vissa använder sig av Meddelande-orienterade lager för kommunikation vilket det finns väldigt många implementationer av. RabbitMQ är ett exempel där att kommunikation går genom en (eller ett kluster av) central nod och kommunicerar med hjälp av protokollet Advanced Message Queue Protocol, AMQP. I en helt annan kategori finns ZeroMQ som inte definierar någon central nod för all kommunikation att passera utan peer to peer är istället möjlig vilket innebär snabbare responstider men försvårar hur olika klienter hittar till varandra.Det bloggindexerande företaget Twingly kör idag med ett distribuerat system som använder flera olika kösystem för att koordinera ut arbete till de olika datorerna.

Reklamationsreglerna enligt konsumentköplagen, köplagen och 4 kap. JB: Särskilt om konsumentförhållanden

Uppsatsen beskriver hur en reklamation bör se ut samt dess förfarande enligt gällande rätt i köplagen, konsumentköplagen och jordabalken. Det redogörs för en omfattande bild av avtalen enligt de tre olika lagarna, för att läsaren ska kunna bedöma vad reklamationsreglerna innebär. Därav har också reglerna om preskription behandlats eftersom dessa ligger nära reglerna om reklamation. Konsumentköplagen har behandlats något mer ingående. Det är viktigt att ett Meddelande framförs när köparen inte är nöjd med sitt köp, annars kan han komma att förlora sin rätt att invända om fel.

Undersökning av nätverks-RTK-meddelande tillsammans med olika GNSS-mottagare : vid nätverks-RTK-mätning i SWEPOS®-nät av fasta referensstationer

Nätverks-RTK (Real-Time Kinematic) är en metod för positionsbestämning med Global Navigation Satellite System (GNSS) i realtid. Metoden kräver att en driftledningscentral kan kommunicera med de GNSS-mottagare som använder referensstationsnätet, för att bland annat skicka ut korrigerade GNSS-data. I Sverige erbjuder SWEPOS, ett nät av fasta referensstationer, en tjänst för nätverks-RTK-mätning, som förväntas ge en mätosäkerhet på mindre än 15 mm i plan och 25 mm i höjd (över ellipsoiden) (med täckningsfaktorn k = 1 i bägge fallen). Den teknik som idag används av SWEPOS för att utföra positionsbestämning av GNSS-mottagare är Virtuell Referensstation (VRS). VRS kräver tvåvägskommunikation eftersom mottagaren skickar in sin absoluta position till nätverks-RTK-programvaran hos driftledningscentralen, var beräkningarna av korrektionsdata sker, innan de skickas tillbaka till mottagaren.

Tolkning och avtalsslut

I uppsatsen utreds under vilka omständigheter som aktieägarna eller företrädarna i ett svenskt processaktiebolag kan bli ansvariga för bolagets skulder genom ansvarsgenombrott. I uppsatsen görs också en studie av det atypiska processbolag HQ AB. .

Kundnöjdhet ? Inte bara siffror

Under möten och relationer som företag har med sina kunder avslöjas inte alltid vad kunden tycker och tänker. För att förstå kundnöjdhet genomför många företag därför kundundersökningar där de frågar kunderna hur nöjda de är. Att intressera sig för kundnöjdhet har blivit mer aktuellt under de senaste åren. Syftet med uppsatsen är att fördjupa förståelsen om vad en nöjd kund till Posten Meddelande - Försäljningsområde Väst egentligen är. Studiens mål är att undersöka vad som påverkar att en kund känner sig nöjd.

Dokumentation inom äldreomsorgen : En jämförande studie

Vårt syfte med arbetet har varit att göra en undersökning om hur den dagliga dokumentationen genomförs inom äldreomsorgen i två olika kommuner. Avgränsningen vi valt är ett boende/avdelning per kommun. Vi trodde när vi påbörjade vår undersökning att det ena boendet skulle visa sig vara överlägset det andra vad gällde dokumentation. Tittat närmare har vi gjort på olika riktlinjer och arbetssätt de använder sig av i de olika kommunerna, hur rutinerna fungerar kring utförande av dokumentationen samt att senare ta del av densamme. I undersökningen ingick även att ta reda på om personal och chefer har samma syn på dokumentation, om de anser det vara svårt eller lätt att skilja på SoL- (Socialtjänstlager) och HSL (Hälso- och sjukvårdslagen) dokumentationen samt vilka för- och nackdelar de kan se med att använda sig av dokumentation som arbetssätt.

Inkompatibla elektroniska meddelanden: Mottagande och ansvarsfördelning

Denna uppsats behandlar problematiken som uppstår när ett avtal skickas i via elektronisk post som blir oläsligt för mottagaren på grund av inkompatibilitet. Om ett Meddelande är inkompatibelt, när ska det ha ansetts kommit fram till motparten? Uppsatsen börjar med att problematisera faktumet att avtalslagen är skriven med pappersbaserade dokument som utgångspunkt och att det därför finns en möjlighet att de lösningar som gäller för brev (t.ex. reglerna om förklaringsmisstag) inte är lika lämpliga vad gäller elektroniska Meddelanden. På ytan torde det inte vara några problem, eftersom både en IT-utredning (SOU 1996:40) och den svenska doktrinen inom området mestadels tyder på att de skillnader som kan uppstå inte gör en särskild lagstiftning nödvändig.Efter analys av vad inkompatibilitet innebär framkommer det dock att det är ett fenomen som inte kan jämföras blint med liknande situationer där pappersbrev används.

Ruttplanering med Besparingsmetoden + Externa faktorer -en fallstudie av Posten Meddelande AB

Bakgrund: En effektiv ruttplanering är en väldigt viktig del av transporterna för dagens företag, inte minst på grund av de möjligheter som finns att uppnå besparingar inom både det ekonomiska och det miljömässiga planet.Syfte: Syftet med uppsatsen är att testa besparingsmetoden när den tillämpas tillsammans med flera olika externa restriktioner i ett verkligt fall samt att hjälpa fallföretaget undersöka hur en eventuell omstrukturering av distributionsförfarandet gällande ODR i Göteborgsområdet skulle kunna utformas.Teori: Ansatsen för denna uppsats är att testa Clark and Wrights besparingsmetod när den tillämpas tillsammans med flera olika externa restriktioner i en verklig fallstudie. För att genomföra detta så har teorier inom ruttplanering och framför allt teori om besparingsmetoden studerats.Metod: Uppsatsen är baserad på en kvantitativ fallstudie av Posten Meddelande AB. Data har insamlats från både fallföretaget och externa källor för bearbetning i syfte att möjligöra de beräkningar som ska ge svar på våra frågeställningar.Resultat och Analys: Med utgångspunkt i den insamlade datan genomförs beräkningarna som sex olika scenarier för att testa modellen med dess olika förutsättningar. Resultaten visar att besparingsmetoden fungerar, och att satisfierande resultat kan erhållas med hjälp av denna metod.Slutsats: Besparingsmetoden är en fungerande metod för att ta fram rutter i denna fallstudie, även då externa faktorer som inte tillhör grundmetoden tillförts..

Emotikoner som affektivt hjälpmedel i samband med elektronisk post

Jag vill med denna uppsats undersöka vilket inflytande emotikoner har på läsare av elektronisk post Meddelande. Totalt fanns det 39 deltagare som fick bedöma tonen i de fyra e-postMeddelanden varav två med emotikoner och två utan emotikoner. Hypotesen är att emotikoner kommer att generera en större afektiv respons hos den som läser e-postMeddelanden än vad Meddelanden utan emotikoner gör. E-postMeddelanden innehållande emotikoner genererade inte större affektiv respons än de utan emotikoner..

Kommunikativa strategier och genrer. Hur meningsutrymme utvecklas och kommuniceras mellan barnen i en förskoleklass

SyfteSyftet var att studera hur meningsutrymme utvecklades och kommunicerades i förhandlingssituationer mellan barnen i en förskoleklass. För att belysa det ställdes frågor om vilka kommunikativa strategier och genrer som kom till uttryck när barnen skapade sig och tilldelades meningsutrymme i interaktion med sina kamrater. Andra frågor som ställdes var vilka kommunikativa strategier och genrer som tog överhanden samt varför dessa dominerade över andra.MetodEn förskoleklass observerades med hjälp av videofilmning i situationer då barnen i första hand organiserade sin verksamhet själva. Förhandlingssituationer som för en utomstående vuxen gick att följa valdes ut i aktiviteter där barnen uttryckte sig verbalt. Urvalet gjordes även med tanke på att exemplen skulle ge så mångfasetterade perspektiv som möjligt på hur kommunikativa strategier och genrer uttrycktes.TeoriUppsatsens teoretiska perspektiv inspirerades av ett sociokulturellt perspektiv.

GSM Personal Alarm for Crisis Situations

Patienter med olika sjukdomar kan svimma eller tappa medvetandet och behöver akut hjälp. De kan inte veta i förväg att de kommer att behöva hjälp. Det finns trygghetslarm men kommunikationen och tekniken hos sådana larm är mycket begränsad. Denna rapport beskriver ett examensarbete där vi utvecklade en prototyp till en produkt, GSM personlarm. Prototypen övervakar kontinuerligt patientens puls och om pulsen överstiger eller understiget värdet som anges av en läkare skickas ett SMS-Meddelande till en larmmottagare som kan skaffa hjälp.

Frivilliga VD-avhopp En signal på förändring i aktiekurs?

Vi menar att undersöka om vid Meddelande att VD avgår enligt vår definition frivilligt, se påverkan på aktiekursen i det berörda företaget både på lång och kort sikt. Om utfallet blir att underavkastning sker i en väsentlig del av händelserna, skulle det ge stöd åt att frivilliga VD-avhopp i de flesta fall vittnar om fallande lönsamhet. Vi genomför en eventstudie där vi analyserar ett visst antal frivilliga VD-avhopp inom två stycken händelsefönster. Där efter ser vi om vi hittar någon avvikande avkastning på grund av dessa frivilliga VD-avhopp..

E-mail i reklamstrategier: en fallstudie av ett företag i resebranschen

Att företag sänder delar, eller majoriteten, av sin reklam genom e-mail är något som blivit allt vanligare de senaste åren. Fördelarna med e-mailreklam är många, det ger till exempel företagen möjligheten att på ett mycket kostnadseffektivt sätt sända antingen stora utskick av liknande Meddelande till breda kundgrupper, eller att personifiera och rikta erbjudandena speciellt mot en mindre grupp. Positivt med reklam genom e-mail är dessutom att det ger mottagaren möjlighet att direkt ge respons. Ämnet är dock fortfarande att betrakta som relativt nytt och även om fördelarna är många så är det också att förknippa med stora problem, exempelvis spam. Syftet med detta arbete har varit att öka kunskapen om hur konsumentföretag använder sig av e-mail i sin reklamstrategi..

Cybersvenska och skolsvenska : En undersökning av högstadieelvers skrivande

Denna uppsats behandlar cybersvenskan och hur den kan påverka ungdomars texter i skolan. Begreppet cybersvenska innefattar det språk som används vid kommunikation i SMS-Meddelande eller på chatten. Typiskt för denna skriftform är att det går snabbt, är reducerat, innehåller förkortningar och att stavning spelar mindre roll. Syftet med undersökningen var att ta reda om cybersvenskan syns i elevers skoltexter och hur lärarna bemöter detta. Respondenter i undersökningen är elever i år 8 och en liten grupp lärare som undervisar i svenska på högstadiet.

1 Nästa sida ->