Sökresultat:
641 Uppsatser om Mathematics. - Sida 39 av 43
Naturskolan får elever och lärare att växa : Utomhuspedagogisk verksamhet tillför en annan dimension!
This study reviews outdoor educational activity, its contents and qualities, whose basis rests on reform educators as Dewey and Freire. These pedagogues? methodology is based on the interaction between theory and practice, reflection and action. It appears from previous research that: Nature has beneficial effects on human health; Physical activity has positive effects on schoolchildren's health and on their test scores in mathematics and swedish. Training in outdoor education for teachers has contributed to outdoor education having become part of elementary schools´ activities.The purpose of this study is to find out to what extent a School of Nature is useful for three primary school teachers´ activities.
Effektivitet i grundskolan - en studie om Leans applicerbarhet på processen utvecklingssamtal
Efficiency has become an important objective for many providers of welfare services. Among Swedish schools, both private and public, increased administrative demands seemingly influence operations, and affect teachers negatively through perceived stress. Simultaneously, Swedish students scored an all-time low in the latest PISA survey, and are now performing below the OECD-average in science, mathematics and reading. A central administrative task in the Swedish elementary school is the parent-teacher conference, which is an important activity in supporting the development of the student's knowledge and social skills. Lean is a well-established operations framework, which has proven successful in order to improve process efficiency.
Bilden som verktyg för lärande i geometri. En studie i år 4-6 med utgångspunkt i Bruners representationsteori
Syftet med denna uppsats var dels att ta reda på hur elever uttrycker geometriska begrepp med hjälp av bilder, dels att försöka finna fler uttryckssätt för begrepp inom geometrin. Frågeställningarna var: Vilken betydelse har bilden som uttrycksform enligt olika teorier för lärande? Hur uttrycker elever sina bilder av de grundläggande geometriska formerna? Hur kan matematiklärare använda sig av bilder i sin geometriundervisning? För att söka svar på frågeställningarna valde jag att använda mig av litteraturstudie och empirisk studie. Den empiriska studien baserades på kvalitativ metod, där intervjuerna bestod av en blandning av semistrukturerad och ostrukturerad intervjuform. Litteraturstudien behandlar olika teorier om betydelsen av att skapa bilder för lärande, vilket ingår i Bruners representationsteori.
Konsekvenser för projektledare vid användning av datorbaserade system för projektstyrning i multiprojekt
I de flesta sammanhang som rör organisationsstrukturer höjs idag projektarbetet och projektorganisationen till skyarna. Fler och fler företag väljer att arbeta i projektform. I de företag där det förekommer projektarbeten utses en ledare till varje projekt som tillsammans med projektmedlemmarna är ett lag som ska arbeta för att projektets mål ska nås, men det är projektledaren som bär det huvudsakliga ansvaret för projektet vad gäller ekonomi, prestation och projektmedlemmar. Projektledarens roll är krävande och för att kunna hålla kontroll på alla parametrar kan det behövas ett system. Frågan är dock om det upplevs som det hjälpmedel det är tänkt eller om det faktiskt blir en börda för ledaren, eller kanske rent utav både och? Utifrån problemområdet har följande problemformulering skapats: Vilka är konsekvenserna av användandet av datorbaserade projektadministrationssystem, vilka är skapade för att vara ett stöd men som samtidigt påverkar arbetssättet, av projektledaren? Syftet är att genom användning av ett deskriptivt tillvägagångssätt undersöka och beskriva hur en projektledare upplever användandet av ett system och beskriva de för- respektive nackdelar som upplevs.
Vad kan grundskolan lära av särskolan? Att arbeta med matematik med elever i gråzonen
Andersson, Anna (2008) Vad kan grundskolan lära av särskolan? Att arbeta med matematik med elever i gråzonen. (What can compulsory school learn from the special school for pupils with learning difficulties? Teaching mathematics to children in the gray zone). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogisk påbyggnadsutbildning, Lärarutbildningen, Malmö högskola.
Syftet med arbetet är att undersöka och beskriva hur man på två olika särskolor arbetar med elever i gråzonen och deras matematiska utveckling för att kunna ha nytta av det för eleverna i gråzonen i grundskolans tidiga skolår (F-6).
Genom studiebesök och intervjuer med specialpedagoger i särskola har jag tagit reda på hur de arbetar med elever i gråzonen och deras matematiska utveckling.
Identitet på webben - Förmedlandet av företags identiteter med hjälp av webbdesign
Hur vida företag skiljer sig från mängden och förmedlar en tydlig bild av sig själva och vad de står för är avgörande för deras överlevnad. Företag som inte lyckas att förmedla sin identitet till allmänheten på ett tydligt sätt riskerar att försvinna i den stora massan av företag. Att förmedla en tydlig bild av företaget via företagets hemsida, vilket granskas i denna studie, har blivit en allt viktigare uppgift då Internet växt och kommit att bli ett allt mer betydelsefullt medium för informationssökning. Problemet är att det finns lite kunskap om hur företags identitet förmedlas via en hemsida och dess design, varför många företag misslyckas med att skapa en verklighetstrogen och tydlig bild hos de målgrupper de vänder sig till. Det finns även ett ?hål? inom vetenskapen då det vid detta arbetes författande inte fanns några studier som behandlar detta ämne.
Intryck,avtryck och uttryck : Skolbiblioteket och dess litteratur som en pedagogisk resurs i det dagliga skolarbetet.
In his book Wittgenstein on Rules and Private Language (1982) Saul Kripke claims that Wittgenstein argues for a certain form of scepticism in his book Philosophical Investigations (1953), namely a new form of philosophical scepticism, a result of Wittgenstein´s idea of language as language games. Nihilism, scepticism of meaning or of concept, constitutive scepticism are other commentators´ different names of the same phenomenon. The philosophy of Wittgenstein accounts for how our words, including the words of mathematics, have no meaning and there are no a priori justified objective facts as to what I mean about a word. We follow the rules blindly and without justification. We are unable to find any facts against this proposal.
Undervisning och lärande i matematik för andraspråkselever i grundskolans lägre år
Denna uppsats handlar om andraspråkselevers svårigheter i matematik och hur dessa kan jämföras med svenska elevers svårigheter. Mitt syfte med uppsatsen är att ta reda på om andraspråkselever har svårare med matematiken bara för at de inte förstår språket samt visa, om så är fallet, hur undervisningen kan anpassas till dessa elever. Jag har en problemformulering som har besvarats med en litteraturstudie och empirisk studie. Min problemformulering har varit: ? Hur ser andraspråkselevers prestationer ut i matematik jämfört med elever som undervisas på sitt första språk?? Vilken betydelse har språket i andraspråkselevers matematikundervisning?? Hur kan man som lärare arbeta med andraspråkselevers inlärning i matematik? Den första formuleringen har besvarats med hjälp av litteratur och de två andra besvarade jag genom litteratur och den empiriska studien.
Fem hjul och en propeller - En explorativ studie av alternativ till skrivbordsmetaforen
I dagens samhälle ökar datoranvändandet stadigt och datorerna blir snabbare och snabbare. Trots detta står utvecklingen på ett område i det närmaste still, gränssnitten till våra operativsystemet. Den stora majoriteten av dagens gränssnitt bygger på samma principer som när de introducerades för över 20 år sedan, dessa principer kallas för WIMP vilket står för window, icon, menu och pointing device. Då operativsystemet kan sägas vara basen för allt arbete med en dator och till väldigt stor del styr effektiviteten i användningen, kan man undra varför inte mer har hänt på detta område. Syftet med vår undersökning är att visa på att det dels finns tydliga användbarhetsproblem med dagens dominerande gränssnitt, samt att det finns flera alternativ som erbjuder annorlunda lösningar.
IT, har användarna fått kunskap att använda den? - En studie om IT-användning och IT-utbildning i småföretag.
Uppsatsen behandlar IT-utbildning inom tillverkningsindustrins småföretag. Vi undersöker hur mycket användarna i dessa småföretag använder datorsystemen och i vilken utsträckning de har fått någon IT-utbildning, användarnas uppfattning av den egna IT-kompetensen. Deras behov av IT-utbildning och inställning till datoranvändning undersöks genom en enkät som har besvarats av 30 användare. I uppsatsen tittar vi också på hur de IT-ansvariga ställer sig till samma frågor angående användarna och deras egen utbildning och kompetens. Frågorna till de IT-ansvariga gjordes genom en enkät som besvarades av fem IT-ansvariga samt genom två intervjuer.
Grafisk utvecklingsplattform för signalbehandling - Design och implementation
We have different kinds of signal processing everywhere around us in our everyday life, in our cellphones, when we are listening to music, watching TV etc. This makes signal processing a very interesting and important technical area, where the demand of skilled engineers sets the limit of what is possible.Working with signal processing requires in-depth knowledge in areas such as mathematics, physics, electronics, and other related areas. For this, it has traditionally been demanded by a talented developer to also master the advanced programming languages such as C / C + + and Assembler.This has begun to change; today there are several companies that offer graphical development environments for signal processing, environments where programming skills are not needed anymore, and the focus can be on signal processing instead.The goal with this project is to build a corresponding graphical development environment to reach an understanding of what is required of these systems, and also to grasp what opportunities that are available within graphic programming. Inspiration for the work has partly arise from some of the tools available on the market, and partly from previous theses that have been written about graphic programming.The challenge lies in creating a program that can execute signal diagrams in real time from given signal blocks, and be able to handle feedback loops in an efficient way and to do so at the lowest "cost" in terms of clock cycles as possible. This should also be compared against to code, compile and run a complete signal diagram directly.To increase the usability it should also be possibility to externally manage in real time the parameters of the signal diagram during execution.The interface is a separate program, which is to some extent similar to Matlab Simulink, where a signal diagram is drawn up graphically by connecting wires between different signal blocks.
Utomhusmiljön som en lärandemiljö : Sex förskolepedagogers syn på utomhuspedagogik och utomhusmatematik
Syftet med denna studie var att undersöka vilka möjligheter samt hinder pedagoger verksamma inom tre olikt profilerade förskolor ser med utomhuspedagogik och utomhusmatematik i förskolans verksamhet samt att lyfta fram likheter och skillnader i pedagogernas synsätt relaterat till förskoleprofilen.En kvalitativ forskningsansats har använts med intervju som metod. Sex pedagoger har intervjuats - två pedagoger på en Reggio Emilia - inspirerad förskola, två på en I ur och skur förskola samt två på två olika oprofilerade förskolor.Resultatet av studien bygger på vår tolkning av pedagogernas utsagor och visar att pedagogerna, oavsett profilering, ser övervägande fler möjligheter än hinder med utomhuspedagogiken och utomhusmatematiken. De möjligheter som framkommit i resultatet beskrivs med hjälp följande rubriker; konkret och sinnligt lärande, hälsa, socialt samspel, motorisk utveckling, eget ansvar, fysiska miljön, naturmaterial och pedagogens inställning. De hinder som resultatet pekar på är relaterade till faktorer som tid, personalbrist, material, väder och pedagogens inställning. Samtliga pedagoger ser möjligheter med den sinnliga inlärningen och den grovmotoriska träningen utomhus.
Blondinbella : en kritisk diskursanalys av Sveriges mest lästa bloggare
In his book Wittgenstein on Rules and Private Language (1982) Saul Kripke claims that Wittgenstein argues for a certain form of scepticism in his book Philosophical Investigations (1953), namely a new form of philosophical scepticism, a result of Wittgenstein´s idea of language as language games. Nihilism, scepticism of meaning or of concept, constitutive scepticism are other commentators´ different names of the same phenomenon. The philosophy of Wittgenstein accounts for how our words, including the words of mathematics, have no meaning and there are no a priori justified objective facts as to what I mean about a word. We follow the rules blindly and without justification. We are unable to find any facts against this proposal.
Webbaserade ERP-system - Ramverk för utvärdering
För att skapa en större konkurrenskraft och hantera det allt hårdare affärsklimatet väljer många företag idag att implementera Enterprise Resource Planning (ERP) system, dessa heltäckande affärssystem integrerar alla verksamhetens delar med en gemensam databas och skapar nya möjligheter. För att kunna utvärdera vilken nytta en organisation får av ett sådant system behövs det lämpliga analytiska ramverk. Trots att det finns ramverk för denna typ av utvärdering, råder brist på lämpliga utvärderingsverktyg. En ny utveckling på marknaden för dessa system är webbaserade ERP-system. Systemet köps istället som en tjänst, där systemet finns på en server hos tjänsteleverantören.
Små och medelstora företags val av standardiserat affärssystem - förslag till modell samt diskussionsunderlag
Standardiserade affärssystem kan beskrivas som informationssystem som integrerar företagsinformation. Affärssystem erbjuder till exempel en möjlighet till effektivisering avverksamhet och affärsprocesser. Dessa system kan också erbjuda prognosverktyg för analysav företagets affärsverksamhet. Standardiserade affärssystem har hittills framför allt riktatsmot större företag. Emellertid har flera aktörer nu aviserat en satsning för små och medelstoraföretag.Vid anskaffning av standardiserade affärssystem är det viktigt att systemet verkligen fungerarväl utifrån med företagets behov och förutsättningar, till exempel när det gälleraffärsprocesser, organisation, med mera.