Sök:

Sökresultat:

11258 Uppsatser om Materialåtervinning - Sida 45 av 751

Enabling Smart Research and Development through Knowledge Conversation

Abstract Title: Enabling Smart Research and Development through Knowledge Conversation Seminar date: 2005-06-08 Course: Master thesis in business administration, 10 Swedish credits (15 ECTS) Authors: Andreas Johnsson, Johan Rosendahl Advisors: Lars Bengtsson Key words: Knowledge management, Knowledge conversation, Research and development, Ba, Trelleborg Purpose: The purpose of the thesis is to create a model that shows how knowledge management aimed at research and development processes can be used and how the theoretical fields can be connected. Methodology: The thesis is based on abductive perspective where empirical and theoretical material has been mixed to create a foundation for the analysis. Theoretical perspectives: Theories concerning knowledge management and research and development have primarily been used. These have been complemented with material about team structures and incentive systems. Empirical foundation: The empirical material is based on semi structured, mostly qualitative interviews and strictly quantitative inquiries performed at Industrial Hose within the Trelleborg group.

GIS-tillämpning för verksamhetsområdet mark och miljö

Detta arbete undersöker möjligheten att leverera och presentera undersökningsmaterial från miljöutredningar i digitalt format. Främst handlar det om GIS-material och rapporter. I dagens miljöarbete inom konsultbranschen efterfrågas allt oftare material som lättare går att använda direkt i kundens organisation. De förutsättningar som föreligger denna införsel av digitalt material har undersökts. Arbetet har skett i samarbete med Sweco Viaks Miljö- och Grundvattengrupp i Göteborg.

Var finns kvinnorna?

I den här uppsatsen gör Anton Andersson, Christoffer Urborn och Tommy Borg under sin andratermin på Journalistprogrammet en kvantitativ analys av könsfördelningen i Sundsvalls Tidning ochDagbladet. I undersökningen analyserades både text och bild i en veckas upplagor av bådatidningarna under våren 2014. Analysen omfattar endast tidningarnas egna material och inköptaartiklar. Material inskickat av läsare eller företagsannonser ingår inte i undersökningen.!Studien visar att tidningarnas namnomnämningar i text domineras av det manliga könet, endast varfjärde namn som fanns att läsa var ett kvinnligt. I bildsättningen var könsfördelningen mer jämn,men även där är männen överrepresenterade.

Valet av läromedel: Hur engelsklärare väljer läromedel till elever i lågstadiet

Denna studies syfte är att belysa hur engelsklärare i Norrbotten och främst i Luleå kommun väljer läromedel till sin undervisning i lågstadiet och vilka kriterier de använder sig av för att göra detta. För att besvara detta användes en blandning av kvalitativa forskningsintervjuer och kvantitativ analysmetod med totalt fem intervjuer och 45 enkätsvar. Resultatet visar att de flesta lärare inte använder den traditionella läroboken utan använder sig av egenhändigt producerat material och material lånat från internet, samt sådant de lånar från varandra. Resultatet visar även att de flesta lärare är medvetna om kopplingen mellan läromedel och läroplanen. De slutsatser som kan dras av detta är att det faktiskt finns kriterier för valet av läromedel, men att alla inte använder sig av samma..

Den tredje pedagogen : Förskolans inomhusmiljö ur ett genusperspektiv.

Syftet med vår uppsats är att studera hur barnen i förskolan använder de fysiska rummen och dess material, exempelvis leksaker och böcker. Vi vill även använda oss av ett genusperspektiv för att analysera miljön och dess material i interaktion med barn och pedagoger. Vi vill även studera om pedagogerna ger barnen möjligheter eller skapar begränsningar för flickor och pojkar. Blir förskolans material tillgängligt eller otillgängligt beroende på barnens kön? Vilka normer producerar de barnböcker som finns på avdelningarna? Vilket inflytande har barnen över miljön? Dessa är några av de frågor vi sökt svar på med hjälp av en kvalitativ, hermeneutisk ansats.

Arkeologihund : En studie i experimentell arkeologi om möjligheten att använda hund som arkeologisk prospekteringsmetod för att lokalisera humanosteologiskt material.

In today?s archaeology there?s a growing need for non-invasive prospection methods. However there?s a methodological gap and what?s missing is a method for locating human bones. In this study a specially trained German shepherd is put through scientific tests determining how good the dog is at telling the different between the scent of human and animal bones.

Om vägen till ett bättre bestånd vid ett skolbibliotek ? en aktionsforskningsansats.

For a school library to function as a support for the students? development of their academic abilities, it must provide material satisfying their needs as well as the needs of the teachers. The school library should assist the students in their research endeavours, as well as inspire reading for pleasure. In order to do this it is imperative that the school library actively develops the existing collection and continually strives to meet the needs of its users. The aim of this Master?s thesis is to describe and reflect upon how a particular school library works with collection development.

Pelle och Alf- en faktasaga om matspjälkningen. : Material om matspjälkningen för årskurs 2-3.

Syftet med detta utvecklingsarbete var att skapa ett intresse, en motivation och nyfiken för biologin och matspjälkningen hos elever i årkurs 2-3 där eleverna på självständigt, roligt, varierande och lustfullt sätt kan skapa sig och utveckla kunskaper om matspjälkningen. Materialet består av en elevbok om matspjälkning i form av en faktasaga, bilder, frågor och praktiska övningar. Materialet innehåller dessutom en lärarhandledning med instruktioner till läroboken, mål från läroplanen samt svar till frågorna. Framtagningen av detta material har gjorts med hjälp av intervjuer och forskning i området. Materialet har fått har testats i en årkurs 2 och en intervju med eleverna.

Moderna tider : modernitet i Visbys bouppteckningar och press 1880-1910

It is a difficult task to define the little word ?modernity?. One may argue quite a lot about what modernity is as well as when modernity breaks trough. The burgess class was the group who initiated modernity in most cases. Since these people mainly dwelled in the cities it was in the cities were modernity started.

Vem har makten över kulturarvet? En fallstudie av urvalskriterier vid digitalisering på Kungl. Biblioteket.

This thesis is performed as a case study, and has had the aim to study who has the power over cultural heritage, by studying the digitization selection criteria at KB and what influences there can be on the digitization selection process. The theory of the arm?s length principle, (Mangset, Kunst og makt, 2013) the professional model, (Rothstein, 2010), that digitization re-shape and re-contextualize cultural heritage material, (Dahlström et al. 2013), and different concepts will influence the digitization selection process has been used in this study. A qualitative research with document study and informant interview and e-mail interview has been conducted.

Pedagogiskt ledarskap för fritidshemmet : vilken innebörd och mening några rektorer ger begreppet pedagogiskt ledarskap

In 2014 came new guidelines for after-school centers. These guidelines clarifies that it is the principal who is pedagogically responsible for the after-school centers. Due to that fact we became interested in investigating how principals describe their educational leadership for after-school centers. With qualitative interviews as a method we have investigated how four principals describe their educational leadership for the after-school center based on the new guidelines and how they talk about their employees and the after-school centers. Our results are based on the empirical material we received from these interviews. By analyzing this empirical material, based on the theory of situational leadership, we received answers to our research questions. .

Trä & material innehållande trä i utemiljö : alternativa metoder & produkter

Detta examensarbete tar avstamp i kursen Markbyggandets hårda material och konstruktion, Tn0214, som var valbar under mitt tredje och sista år på landskapsingenjörsprogrammet vid SLU ? Alnarp. Då jag har erfarenheter av byggnads- och möbelsnickeri samt ett intresse för material har jag under min tid på SLU- Alnarp reflekterat över de sätt som trä idag används utomhus. Det absolut vanligaste trämaterialet för utomhus-tillämpningar idag torde vara konventionellt tryckimpregnerat virke. Detta trots att jag tycker mig se allt fler annonser, artiklar och notiser om nyutvecklade alternativa trämaterial.

Tabu & Impuls

This is my work about the subject taboo and impulse. It is an artistic studyinspired by the neuropsychological concerning impulsiveness. Because that?swhat it is; an artistic bachelor exam work, and not a scientific research. Icreated three costumes inspired by taboo and impulse.

Textil halksula

De senaste årens långa och kalla vintrar har lett till ett ökat antal halkolyckor. Genom att undersöka halkolyckors utsträckning samt halkskydd som fanns tillgängliga konstaterades det att ett behov av nya halkskydd fanns. Enkäter för att ge svar på användning av halkskydd togs fram och svar från personer i åldrarna 20-65 visade att man överlag inte använde halkskydd. I stor utsträckning berodde det på halkskyddens dåliga kvalité och den negativa stämpeln som fanns på dem . Textila material undersöktes för att finna lämpliga egenskaper.

Oskars värld - En digital produktion om vänskap

Syftet med vårt examensarbete är att skapa en DVD samt ett bifogande arbetsmaterial, häfte, med temat vänskap för grundskolans tidigare år. Vi ville undersöka hur denna tas emot av tre pedagoger. Vårt syfte är även att se om vår digitala produkt kan tänkas användas som undervisningsmaterial i grundskolans tidigare år samt om de tre pedagogerna fått tankar kring en undervisning baserat på en kombination av olika estetiska uttryckssätt. Vi behandlar bland annat begreppen KME samt estetiska språk. Vidare beskriver vi forskning och teorier kring estetiska uttryckssätt i undervisningen.

<- Föregående sida 45 Nästa sida ->