Sök:

Textil halksula


De senaste årens långa och kalla vintrar har lett till ett ökat antal halkolyckor. Genom att undersöka halkolyckors utsträckning samt halkskydd som fanns tillgängliga konstaterades det att ett behov av nya halkskydd fanns. Enkäter för att ge svar på användning av halkskydd togs fram och svar från personer i åldrarna 20-65 visade att man överlag inte använde halkskydd. I stor utsträckning berodde det på halkskyddens dåliga kvalité och den negativa stämpeln som fanns på dem . Textila material undersöktes för att finna lämpliga egenskaper. Parametrarna som ett textilt material skulle uppfylla var att inneha högfriktion, slitstyrka, häftande och samtidigt vara miljövänligt. Av bakgrundsmaterialet togs en kravspecifikation fram och koncept som utvärderades. Det koncept som fick högst omdöme kan vara svaret på ett nytt mer användarvänligt, funktionellt och attraktivt halkskydd.The recent long, cold winters have led to an increasing number of slipping accidents. By examining the slipping accidents extent and anti skid available, it was found that there was need for new anti-skid products.Surveys to reveal facts about the usage of anti skid devices were generated and responses from people aged 20-65 showed that people did not use anti-skid. To a large extent it was because of anti-skid products poor quality and the negative stigma placed upon them.Textile materials were examined to find suitable properties. The parameters of the textile material would meet was to hold high friction, wear resistance, adhesive while being environmentally friendly. Background material was presented and a set of requirements and concepts that were evaluated. The concept that received the highest rating may be the answer to a new more user-friendly, functional and attractive non-slip.

Författare

Jens Johansson Hedvig Sjöström

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Textilhögskolan (THS)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..