Sökresultat:
4110 Uppsatser om Marketing Communications Planning - Sida 57 av 274
Stadsdel i ytterkanten
Den här uppsatsen är ett kandidatarbete på Programmet för Fysisk planering på
Blekinge Tekniska Högskola, och genomförs under utbildningens tredje år.
Uppsatsen omfattar 15 hp.
Uppsatsen tar upp hur en kommun tillämpar planeringsvisioner och idéer vid
skapandet av en stad och vid förnyelse av områden. I dagens
planeringsdiskussioner pratas det mycket om hållbarhet, täthet och
funktionsblandning. Bland annat dessa begrepp är centrala i skapandet av den
goda staden. Uppsatsen går igenom hur dessa begrepp visar sig i en
översiktsplan och vilken mening de ges.
Riksintressen i den översiktliga planeringen
Riksintressesystemet har sedan det lagstiftades år 1987 granskats, diskuterats
och ifrågasatts. Tillämpningen av riksintressesystemet har ansetts haft
grundläggande oklarheter och problem, bland annat vad det gällde
riksintresseområdens aktualitet samt hur de skulle geografiskt avgränsas. Då
bristerna och problemen med tillämpningen av riksintressesystemet ansågs vara
av den omfattningen att det påverkade dess trovärdighet och legitimitet var det
intressant att studera hur riksintressesystemet tillämpades i praktiken, i den
översiktliga planeringen.
Syftet med arbetet var att studera hur riksintressesystemet tillämpades i
praktiken. Detta genom att undersöka hur Sveriges kommuner geografiskt
avgränsade riksintressen enligt 3 kapitlet MB i den översiktliga planeringen, i
förhållande till länsstyrelsernas underlagsmaterial. De metoder som användes i
arbetet var en litteraturstudie samt en kvantitativ studie, i form av en
enkätundersökning.
Resultatet av litteraturstudien och enkätundersökningen påvisade att det fanns
problem och brister med riksintressesystemet och tillämpningen av det, i den
översiktliga planeringen.
De slutsatser som kunde dras var att:
? Majoriteten av kommunerna geografiskt avgränsade samtliga riksintressen
enligt länsstyrelsernas underlagsmaterial, trots att ett flertal av
tjänstemännen angav att kvaliteten på länsstyrelsernas underlagsmaterial var
bristfällig i flera avseenden.
? Det fanns skillnader mellan olika riksintressen för hur de hanterades och
tillämpades i den översiktliga planeringen.
? De statliga myndigheterna, länsstyrelserna och kommunerna saknade
tillräckliga resurser, kunskap och kompetens för att kunna tillämpa
riksintressesystemet.
? Riksintressesystemet och tillämpningen av det genomfördes inte enligt
intentionerna i gällande lagstiftning..
RIKSINTRESSEN I BLÅSVÄDER
Detta examensarbete granskar hur konflikten mellan försvaret, med inriktning på
militärt flyg, och förnybar energi genom vindkraft hanteras i den fysiska
planeringen. Studien bistår med faktamaterial från båda parter i konflikten i
en objektiv framställning. Konflikten granskas på nationell likväl som på lokal
nivå.
En bakgrundsbeskrivning av försvarets förändrade roll sedan kalla kriget ges.
Parallellt beskrivs lagstiftningens utveckling sedan arbetet med den fysiska
riksplaneringen började på 1960-talet.
Plats att se andra och bli sedd? En fallstudie om samspelet mellan stadens struktur och segregation
Arbetets syfte är att undersöka och diskutera om fysisk utformning kan bidra
till eller förebygga segregation, samt att jämföra olika principer för att
minska rumslig uppdelning och ge ökade möjligheter till social interaktion.
Fokus är hur stadens struktur och utformning bidrar till, eller försvårar, att
människor befinner sig
på samma offentliga platser samtidigt, vilket skapar möjlighet att se och blir
sedd av andra människor. Att se och bli sedd av andra människor är något som
flera forskare lyfter som viktigt för att bli ömsesidigt medvetna om varandras
existens, och minska uppdelning i ?vi? och ?dem?.
I arbetet undersöks Nedre Norrby i Borås med hjälp av space syntaxverktyg och
Gehls kvalitetskriterier. Det visar på vilka sätt platsen kan ses som en
barriär, och undersöker hur fysiska förändringar skulle kunna förändra det.
Positionering för överlevnad? : - en kvalitativ studie om nystartade företags arbete med sin positionering
Purpose:Only 60 percent of the newly started companies survive their three first years. The purpose of this report is to obtain a deeper understanding regarding how newly started companies work with their positioning and if there are some kind of a relationship between positioning and the survival rate of newly started companies.Research questions:Do newly started companies know what position is? Do they incorporate positioning in their day to day marketing?Approach:We have used a hypothetical-deductive way of reasoning and a qualitative study to gather the information needed. We have through interviews asked our questions to six newly started companies in three different cities.Findings:In our essay, we reached the conclusion that newly started companies do not spend sufficient time or energy on positioning their products. The companies interviewed only market their product as a good product.
Never ending story ? Storytelling som en varumärkesstrategi
We were accepted to the field study Dignity and therefore chose to write our thesis in connection with it. Our subject is the oasis of Siwa in Egypt. The society has long been isolated, and therefore, the city has been able to preserve their handicraft methods and values. We chose to study the Ecological and Handicraft Development Center, which is a newly opened center for craft production. We wanted to see how the centre could use storytelling as a marketing strategy.
Överklagande och dess roll inom bostadsbyggandet : En granskning av plan- och bygglovsprocessen
The aim of this diploma work was to obtain a review of the appeal process in Sweden under the Planning and Building Act and the possibilities of appeal in the planning and building permit process. The work was intended to identify potential problems surrounding the appeal process and possible efficiency measures. The goal was to form a report that provides a satisfactory overview of the appeal process in theory and practical application as well as provide relevant concrete proposals on how the appeal process can be streamlined.Background and facts surrounding the work were taken from different types of literature and through several interviews with representatives in government, industry and politicians.The main problems related to the appeal process are in the long processing times and the high number of appeals. There is a great interest to streamline the appeals process and the government is going to launch studies in which possible future actions will be investigated.It is possible to appeal for up to two instances before you need a so called ?leave to appeal? in order for your complaint to be passed on to the next instance.
Åkarp - en del av en expansiv region
Närheten till Danmark och utvecklingen av Öresundsregionen har länge skapat
positiva och dynamiska effekter för Skåne, med ökade investeringar och
etableringar. Avståndet mellan Sverige och Danmark är kort vilket underlättar
rörligheten för kapital, varor, tjänster och arbetskraft. På den svenska sidan
om Öresund är den privata tjänstesektorn med högutbildad arbetskraft
huvudsakligen koncentrerad till sydvästra delen av Skåne. Malmö är Sveriges
tredje största stad med nästan 300 000 invånare, denna region är länets
ekonomiska motor.
Intill Malmö ligger Lund som är en av Sveriges största studieorter. Med omkring
30 000 studenter och 10 000 inflyttade varje år är det en snabbt växande stad.
Kundlojalitet på den elektroniska marknaden : strategier för att skapa lojala e-handelskunder
In recent years e-commerce has experienced a big increase in usage. Internet however, cannot offer the same level of personal contact as traditional shops can.E-commerce is characterized by impersonal and standardized web shops that do not stimulate any emotional connection between the customer and the company. Without this personal contact with the customer the possibilities for the company to stimulate loyalty decreases. Loyalty however, is as important in e-commerce as it is in traditional commerce. The authors of this paper chose the following problem for the study:What marketing strategies are fortunate for e-commerce companies to use to create loyal customers?To research this subject the authors saw it fit to combine qualitative and quantitative research methods.
Formgivning av funktion : De potentiella skydden
Every plan and program decided on by an authority or municipality, where the environmental impact can be considerable, must be environmentally assessed according to Environmental Code, the Planning and Building Act (PBA) and the Regulation on Environmental Impact Assessment.The purpose of this study is to examine the Environmental Impact Assessment (EIA) for The Region Development Plan for the Stockholm Region, RUFS 2010. The plan was approved by at that time the Regional Planning Office (Regionplanekontoret), which procured the process by consultants. RUFS 2010 includes two merged plans ie. a regional Development Plan (RUP) and the Regional Spatial Plan for Stockholm. It was necessary to establish an environmental assessment of RUP, but not for the regional plan.
Val av fastighetsmäklare : En jämförelse småstad/storstad
The number of new estate agent offices is increasing yearly and each year many hundred new estate agents graduate. The comparing of estate agents by sellers has perhaps been most common in larger cities, but as competition has increased even in smaller towns we experience that it has become a common phenomenon even there. We both come from a small town but are not afraid of the idea of moving to a larger city as newly qualified estate agents. We ask ourselves, which are the determining factors in the choice of a estate agent in a large city as opposed to a small town? Can we see any differences? The purpose with this essay is to give us added knowledge about which factors private persons consider to be important in their choice of an estate agent when selling a house.The body of information is based on two parallel surveys, one in Hudiksvall and one in Stockholm, together with interviews of people in this line of business.
Hagalunds arbetsplatsområde - Stadsvisioner med utgångspunkt i platsens kvaliteter
Detta examensarbete är skrivet på magisterprogrammet för Fysisk planering vid
Blekinge Tekniska Högskola och omfattar 30 högskolepoäng.
Stockholmsregionen växer kraftigt. Bostadsköerna i Stockholmsområdet är långa
och Solna, med sitt goda läge i regionen, kollektivtrafikförsörjt med både
tunnelbana, pendeltåg, bussar och snart även tvärbana är populärt. Inom 20 år
beräknas kommunen öka sin befolkning med mellan 40 och 50 %. Att bygga bostäder
i den takten är en stor utmaning.
Sammanhang och identitet i Sorgenfri. -Stadsförnyelse i Malmö
En attraktiv stad är ett vitt begrepp. Vad som är attraktivt för någon behöver
inte vara det för någon annan. Vissa faktorer bedömer jag dock att de flesta är
överens om krävs för att vi ska trivas i staden. Det handlar om fysiska och
sociala faktorer men också om rekreationsmöjligheter, historia, kulturutbud,
skönhet med mera.
I dettta arbete har jag studerat de fysiska faktorerna närmare och kommit fram
till att skala, entréer, gruppering av hus och tydlighet i stadsrummet är
viktiga ingredienser i områden där människor bor och arbetar.
Dessa fysiska faktorer har jag sedan försökt att arbeta in i ett förslag till
stadsförnyelse i industriområdet Sorgenfri i östra delen av centrala Malmö. För
att få en bild av vad som gör staden attraktiv har jag bland annat studerat
dess historia och dess parker och grönområden.
Svängda hyllor - den raka vägen till en attraktiv butik? En kvantitativ studie om konkava hyllors effekter på kundens perception av sortimentet, upplevelse av butiksmiljön och köpbeteende.
Due to the harsh competition among Swedish food retailers, in-store marketing is a crucial component in the stores marketing strategy. In an attempt to differentiate among its competitors, COOP Sweden has begun to use concave store shelves. Although the food retailing industry is one of the most studied, no research has been conducted on the concave store shelves. The objective of this study is to describe how these shelves effect the customer perception of the assortment, their experience of the store environment and their buying behavior. An S-O-R framework is used as an overall basis in order to outline the effects investigated in this paper.
Sociala medier och integrerad marknadskommunikation : En fallstudie av Facebook-kampanjen Sambotestet
The evolution of the media landscape and the introduction of social media have increased thenumber of communication channels tremendously during the last decade. These new channels have also made an impact on the information control, which has shifted focus from organisations to consumers. In order to communicate one coherent image in the numerous existing channels, organisations need to create strategies that take this into account and makes sure the same messages are communicated through all channels. One way to do this is to use integrated marketing communication (IMC). Since the social media is a relatively new phenomenon, there is no clear way of how to include social media into an IMC strategy.