Sökresultat:
551 Uppsatser om Manager - Sida 19 av 37
Enhetschefers arbete inom äldreomsorgen
The aim of the study was to describe how Managers at the eldercare system especially in nursing homes work to ensure high quality care. For this purpose, a qualitative method was used in this study and four Managers at nursing home have been interviewed. Previous studies have shown that Managers in some cases are restricted in their actions and that this may slow down the improvement of the care. At the same time the Managers describe their work as demanding and diverse. They have a significant staff responsibility, meaning that they have to ensure the quality of care.
Middagsfrid Vs. Linas Matkasse : betydelsen av hur ett varumärke förmedlas
Purpose: The purpose of this study is to investigate why Linas Matkasse has greater success in terms of market share than Middagsfrid despite the similarities of their concepts. The study will also examine potential and existing customers' image of the brands and corporate brand awareness.Method: This study is based on a triangulation in which both quantitative and qualitative methods are treated in the form of personal interviews and a questionnaire survey.Theoretical perspectives: Four theories are addressed in this study and they treat the brand from different aspects. The theories process how to create value, personality dimensions, how companies should act and strategies around brand.Empiricism: The empirical material consists of five interviews, one of which was with the brand Manager at Middagsfrid. Then two interviews were conducted with consumers of Linas Matkasse and two interviews with consumers of Middagsfrid. A questionnaire survey has also been conducted.
Home Storage Manager
Kärnkraftverk är högteknologiska system med hög komplexitet och utan att hantera den här komplexiteten kan små olyckor få katastrofala följder. Närvaron av komplexitet försämrar förmågan att förstå situationer, minskar kontroll samt ökar risken för incidenter. Stabsarbete inom kärnkraftsdomänen kräver ett agilt beteende för att hantera den höga närvaron av komplexitet. Agilitet är förmågan hos en enhet att framgångsrikt genomföra, hantera och/eller utnyttja förändrade omständigheter. Syftet med arbetet är att utveckla ett mätverktyg för att identifiera indikatorer på agilt beteende i stabsverksamhet inom kärnkraftsdomänen.
Ständiga förbättringar i praktiken: konkreta exempel från verkligheten
Författarna till examensarbetet har intervjuat tre företag som tillsammans lämnade in över 15 000 förbättringsförslag år 2010. Avsikten med examensarbetet var att finna exempel på hur företag arbetar med Ständiga förbättringar i praktiken.Examensarbetet påbörjades med en litteraturstudie med Ständiga förbättringar som bas. Litteraturstudien fokuserade på implementering av Ständiga förbättringar, dess framgångsfaktorer och fallgropar. Efter detta genomfördes intervjuer på tre företag med en kvalitetsansvarig och en operatör i den mån det gick. Staffan Olsson, Operation Excellence Manager på Coca-Cola Enterprises Sverige AB, Håkan Lööw, Operations Manager, och Mulugeta Gerzgher, teamleader på sterilavdelningen på St.
Gemenskap och utanförskap i bemanningsbranschen : En studie om inhyrda arbetstagares psykosociala arbetsmiljö.
The aim of this study is to examine the legal regulation regarding the psychosocial work environment for temporary agency workers. Furthermore, the aim of the study is to examine how temporary agency workers perceive their psychosocial work environment, and possible consequences of such perception. The methodology of the study consists of practical legal method and qualitative method in the form of interviews.The results show that the psychosocial work environment for temporary agency workers is regulated at both the EU legal level by Directive as well as at national level in Arbetsmiljölagen and regulations issued by Arbetsmiljöverket. The study finds that health and safety responsibility for temporary agency workers is shared between the agency and the client company. The result of the study indicates that there are shortcomings in the introduction and training of temporary agency workers, which can contribute to an unsatisfactory work environment.
Barns individualism i en kollektiv förskola
Abstract The aim of this paper is to investigate whether Vara municipality has a continuous picture of their identity, profile and image. Globalization has contributed to the increasingly growing of place marketing. Therefore, the study goes on to using the concepts of identity, profile and image to find out if Vara Municipality communicates similar throughout the whole organization and find out their all through core values. Globalisation will be an interpretive framework for the work that describes why the place marketing is becoming more pressing. The sense of place will be a central part of this study as it is the feelings and images of different places that will be described by the municipality together with the identity, profile and image.
Vad spelar de för roll? : Om förväntningar på rollen som chef och medarbetare
Uppsatsens syfte är identifiera och analysera de förväntningar som medarbetare och chef har på varandra inom den avreglerade apoteksmarknaden och se hur väl dessa förväntningar överensstämmer med varandra. Detta görs med kvalitativa intervjuer. Studien bygger på tre intervjuer, med två medarbetare och en chef, på ett mindre apotek i stockholmsområdet. Resultatet visar att förväntningarna, på rollerna medarbetare och chef, överlag överrensstämmer väl och även viljan att nå en ömsesidig förståelse mellan parterna är god. Potentiella problem kan uppstå i de områden där båda parterna visserligen har förståelse för varandras förväntningar, men inte äger möjligeheten att uppfylla dem.
Underlag för implementering av lean : För Atlas Copco Craelius AB
The Production Manager at Atlas Copco AB Craelius wants to adopt a lean approach to become more competitive. This thesis is an exploratory study of the subject and what it means for the business activity and its implementation process.The objective is to provide a basic understanding of lean to the company, and what this means for Atlas Copco AB Craelius. The report describes the industrial revolution in brief. This is because the company itself must understand where certain ways of looking at production management is derived from. Furthermore, it provides an understanding of Lean's origins.
Attityder till friskfaktorer på arbetsplatsen - En enkätstudie bland personal på Högskolan Kristianstad/Attitudes towards factors of well-being at the workplace ? a questionnaire survey among personnel at Kristianstad University
For a long period of time there has been an extensive documentation of how things are presumed not to be at our workplace. However there is little knowledge on how it is supposed to be, what makes us feel good and what makes us retain our well-being. The aim of this study was to survey the attitudes towards factors of well-being at the workplace among personnel at four institutions at Kristianstad University. The work method used in this study is quantitative and a questionnaire survey was carried out to produce an overall picture. The majority considered praise from Manager and the opportunity of development discussions of great importance.
"När man tar steget från lägerelden så får man söka andra lägereldar" : Internt rekryterade chefers upplevelser av hur det är att leda före detta kollegor
Syftet med uppsatsen är att undersöka nytillsatta förstalinjes chefers upplevelser i en nyskapad tjänst, som benämns funktionschef, med 50 procent arbete i produktionen och 50 procent chefsuppgifter. Cheferna har tillträtt tjänsten internt och har ingen erfarenhet av ledarskap sen tidigare. Uppsatsen bygger på nio intervjuer och materialet analyserades genom en grundläggande kvalitativ metod. Resultatet visar att funktionscheferna upplever det positivt att ha blivit internt tillsatt till tjänsten då de har en större förståelse för myndigheten och arbetsuppgifterna samt en kännedom om sina medarbetare. Funktionscheferna upplever att en tjänst med två befattningar, arbete i produktionen och chefsuppgifter, är positivt för egen utveckling och gynnar arbetsgruppen och myndigheten.
Och då kommer jag osökt in på det här med alkohol En pilotstudie om hur distriktssköterskor använder AUDIT
Background: The district nurses profession has traditionally been health promotion. In order to find patients with excessive alcohol intake, district nurses use AUDIT. Research shows that health professionals find it difficult to face alcohol abusers in primary care. AIM: The aim is to describe how district nurses work with AUDIT. Method: Semi-structured interviews with six informants were carried out.
Business Performance Management utifrån ett kvalitetssynsätt
Under 1990-talet kom Kaplan och Norton fram med styrningsfilosofin balanserat styrkort som innebär att Managers uppmanas att inte enbart ta hänsyn till finansiella mått utan bör använda sig av både finansiella och icke-finansiella mått för att kunna styra företag. Det här konceptet med balanserat styrkort har sedan det togs fram utvecklas och i början av 2000-talet finns den tredje versionen av balanserat styrkort som tillsammans med avancerad teknologi bildar konceptet business performance management. Det innebär att den information som ligger till grund för de rapporter som består av finansiella och icke-finansiella mått hämtas från en central databas i det verksamhetsöverskridande business performance management systemet. En anledning till det är att business performance management knyter samman balanserat styrkort med avancerad teknologi som möjliggör att Managers därmed har möjlighet att få tillgång till en gemensam version av verkligheten, det vill säga en gemensam mental bild hur företaget presterar. Dessutom möjliggör den avancerade teknologin att Managers oavsett om beslut tas som är strategiska, taktiska eller operativa att de har tillgång till den information som beslutsunderlagen baseras på i rätt tid.Den information som beslutsunderlagen baseras på måste bestå av en tillfredställande god kvalitet för att möjliggöra att Managers tar korrekta och optimala beslut.
Banken och studenten : Arbetar Nordea aktivt för att kvarhålla studenten som kund?
Under studietiden kan studenten möjligen inte ses som en lönsam kund för banken. Det finns dock en potential inför framtiden då studenten blir yrkesarbetande eftersom dennes inkomst förväntas att öka. Det torde därför finnas ett intresse för banken att kvarhålla studenten som kund vid den kritiska händelsen då denne blir yrkesarbetande. Detta leder fram till magisteruppsatsens syfte, vilket är att undersöka vilken beredskap Nordea har för att kvarhålla studenter som kunder inför och under den kritiska händelsen då de blir yrkesarbetande. Teorier gällande relation, kritisk händelse samt retention (kvarhållande) har använts i magisteruppsatsens studie.
En analys av galleriorna i Västerås och Norrköping : Ett centrumledarperspektiv
Media har i flera år skrivit om att centrumhandeln i många städer har en negativ tillväxt. De externa köpcentrum har under den senaste tiden haft en positiv tillväxt. Under de 10-20 senaste åren så har stora detaljhandelskedjor haft som strategi att etbalera sina nya butiker i de externa köpcentrumen. När de väljer att etablera sig där så ökar konkurrensen för centrumgalleriorna. Syftet med denna uppsats är ta reda på centrumledarnas syn på situationen för centrumgalleriorna och de externa köpcentrumen i Västerås och Norrköping.Åtta centrumledare på centrumgallerior och externa köpcentrum i Västerås och Norrköping har intervjuats samt en fastighetsmarknadsutvecklare i Norrköping.
Attityder till friskfaktorer på arbetsplatsen - En enkätstudie bland personal på Högskolan Kristianstad Attitudes towards factors of well-being at the workplace ? a questionnaire survey among personnel at Kristianstad University
For a long period of time there has been an extensive documentation of how things are presumed not to be at our workplace. However there is little knowledge on how it is supposed to be, what makes us feel good and what makes us retain our well-being. The aim of this study was to survey the attitudes towards factors of well-being at the workplace among personnel at four institutions at Kristianstad University. The work method used in this study is quantitative and a questionnaire survey was carried out to produce an overall picture. The majority considered praise from Manager and the opportunity of development discussions of great importance.