Sök:

Sökresultat:

7181 Uppsatser om Management of enterprises - Sida 44 av 479

SAS-Marknadsledare på en avreglerad marknad

Syftet med detta examensarbete är att skapa en helhetsbild av vilka faktorer som låg bakom bildandet av ett lågprisflygbolag inom SAS koncernen. Det vill säga: Vad initierade SAS att starta ett lågprisflygbolag? För att kunna svara på vår frågeställning valde vi ut ett par olika inriktningar och synsätt på strategi inom modern företagsekonomi. Vi applicerade sedan dessa på företaget vi valt att studera och analyserade händelseförloppet utifrån förutsättningarna som gavs. Slutsatsen på rapporten konstaterar att det finns tre huvudanledningar bakom SAS lågprissatsning.

Mångfaldsintegration hos kommunikationskonsulter

Vi valde att undersöka huruvida det finns ekonomiska incitament att implementera en strategi som leder till ökad mångfald inom konsultbranschen. Spelar det egentligen någon roll om företagens ändvänder sig av mångfald? Vidare ställer vi oss frågan med vilka metoder mångfalden integreras. Vi anser oss ha funnit tydliga exempel på hur fallföretagen genom teamdesign och fokusering på personlig/social kompetens inom rekryteringsprocessen skapat uthålliga konkurrensfördelar. Genomgående framgår att fallföretagen aktivt försöker skapa team där deltagarna har olika kompetenser i syfte att lösa komplexa problem med ökad kreativitet.

Marknadens riskpremie ex-ante på Stockholmsbörsen

Resultaten visar på att abnormal earnings model är en mertillförlitlig modell i förhållande till dividend growth model. Dettafrämst då abnormal earnings model grundar sig på mer tillgängliginformation samt att tillväxträntan i dividend growth model harkonstaterats vara orealistiskt hög. Analytikers prognoser tenderaratt vara optimistiska i början av undersökningsperioden 2000-2002. Perioden 2003-2007 präglas mer av pessimistiskavinstprognoser. Marknadens riskpremie fluktuerar mindre underperioden 2005-2007, vilket kan förklaras utav införandet av IFRSår 2005..

Strategiska modeller ? hur hanteras konkurrensdynamik?

Syfte:Att analysera och beskriva hur strategiska modeller hanterar konkurrensdynamik Metod: I studien undersöks strategiska modellers hantering av konkurrensdynamik med fokus på IO och RBV. Detta har gjort genom en empirisk studie över ett antal betydande vetenskapliga artiklar och teorier inom respektive forskningsdisciplin. Uppsatsen har saknat en färdig analysplan, varvid vi utgått från en explorativ studie. Vi har använt oss utav en kvalitativ studie och grundad teori i analysprocessen. Utifrån det empiriska materialet har vi identifierat vissa mönster av de viktigaste förändringar och trenderna som skett mot mer dynamiska konkurrensteorier.

Valmöjligheter mellan olika regelverk inom redovisning - Löser de företagens problem?

Syftet med vårt examensarbete är att identifiera ett antal problemområden för onoterade aktiebolag samt att diskutera företagens val mellan olika redovisningsalternativ. Vi har valt att göra en kvalitativ undersökning med djupintervju och mailenkäter. Våra respondenter består av revisorer och ekonomiansvariga. I teorikapitlet ger vi en beskrivning av de olika regelverken för onoterade aktiebolag samt en redogörelse av de empiriska problemområdena. Några av de vanligaste problemområdena inom redovisning för onoterade aktiebolag enligt våra respondenter är varulager, avskrivningar och moms.

Tweens konsumtion av statusprodukter - En studie om hur svenska tweens påverkar varandra till konsumtion

Uppsatsen syftar till att utifrån olika teorier som behandlar påverkan av konsumenters köpprocess, försöka öka förståelsen för den påverkan svenska tweens, barn mellan 8 och 14 år, utövar på varandra till konsumtion av statusprodukter. För att ytterligare söka svaret på vår forskningsfråga har vi utfört kvalitativa intervjuer med både flickor och pojkar i åldrarna 8 till 14. Under intervjuerna ville vi utreda hur dessa tweens ser sig själva som konsumenter och vad eller vem det är som påverkar mest när tweens tar till sig och uppfattar konsumtion av statusprodukter. Resultatet av intervjuerna pekar på att tweens, oavsett flickor eller pojkar påverkas och influeras av jämnåriga kamrater och grupptryck till att konsumera statusprodukter..

Avreglering-på gott eller ont

Syftet med arbetet är att kartlägga aktörers agerande på avreglerade marknader. Vi vill undersöka hur konkurrensen ter sig och om det finns likheter mellan olika avreglerade marknader. Detta gör vi genom att undersöka tre olika branscher, el, post och radio Arbetet är en blandning av kvantitativ och kvalitativ undersökning. Vi har använt oss en bred informationshämtning för att erhålla en bra grund för vårt analysarbete. Arbetet inleds med en induktiv ansats för att sedan fortsätta med en deduktiv ansats.

Cultural Intelligence in the Sourcing Process

Syfte: Vårt syfte är att analysera vilken inverkan kulturella skillnader har på kontrollfaktorn som är en del utav transaktionskostnader i den operationella fasen av outsourcing processen. Empiri: Flash AB, en svensk detaljhandlare och Fuda Industrial Ltd, en kinesisk tillverkare, har blivit intervjuad för att ge oss ett kulturellt perspektiv angående deras relationshantering. Slutsatser: För att kunna hantera kulturella relationer mellan två skilda kulturer, som den svenska och kinesiska, måste båda ta hänsyn till varandras värderingar, beteende och attityder. Kulturell intelligens är ett sätt att uppnå detta. Resultatet av en stark integrerad relation i den operationella fasen i en outsourcing process, har direkt påverkan på transaktionskostnader.

Hur kan producentkooperativa företag utforma sina nyckeltal så att de är anpassade till företagets vision och styrelsens intressen? - en fallstudie av Skånemejerier

Syftet med uppsatsen är att utforma en teoretisk nyckeltalsmodell som är lämplig att använda i ett producentkooperativ och som är anpassade för företagets vision och styrelsens intressen. Detta utför vi med hjälp av en fallstudie då vi valt ett kvalitativt och abduktivt angreppssätt. För insamling av empiri har vi i vårt fallföretag utfört djupintervjuer. De teorier vi valt att arbeta med är; agentteorin, nyckeltal, Balanced Scorecard samt producentkooperativ. Resultatet av vår insamlade empiri och den teori vi valt att fokusera på har mynnat ut i att vi har konstruerat ett Balanced Scorecard anpassat till ett producentkooperativ vilket underlättar uppföljningen mellan ledning och styrelse..

Att skapa en "morot" - en fallstudie om belöningssystem i IT-branschen

Syftet är att beskriva och analysera belöningssystem i kunskapsföretag för att sedan diskutera hur ett belöningssystem för det specifika IT-företaget kan utformas. Uppsatsen har sin utgångspunkt både i teori och empiri. Den empiriska delen presenteras som en fallstudie och vi har använt oss av intervjuer samt enkät för att samla in information. Källorna till den teoretiska delen består av sekundärmaterial. Vi har studerat teorier kring kunskapsföretag och belöningssystem.

EARNINGS MANAGEMENT : Förekomsten i Svenska börsnoterade företagvid tiden av en nyemission

I denna studie undersöker vi om det förekommer earnings management i resultathöjande syfte bland svenska börsnoterade företag vid tiden av en nyemission. Studier om earnings management vid nyemissioner har gjorts förut av exempelvis av (Shivakumar, 2000). Han kommer fram till att earnings management förekommer tiden precis innan en nyemission. Vi hittar dock ingen studie utförd på svenska företag, vilket vi vill undersöka närmare. Syftet med resultatet av studien är att visa intressenter till företagen att de kan bli vilseledda när de ska investera sitt kapital när earnings management förekommer..

Projektorganisationens hantering av risker och osäkerheter ? Fallstudie av ett promotionprojekt inom musikbranschen

Syfte: Projektet, som vi studerat, har genomförts i en bransch, där uppfattningen råder att osäkerheten i omgivningen är stor och att risker ses som ett frekvent inslag. Syftet med denna studie är att utforska huruvida ett projekt under dessa premisser tvingar fram ett systematiskt användande av Project Risk Management eller om man använder sig av en annorlunda strategi för att hantera risk- och osäkerheter. Vår avsikt är även att se till de orsaker som ligger bakom handlandet och hur projektgruppens arbetssätt har fungerat. Metod: Vi har utgått från det hermeneutiska synsättet, där vi genom kvalitativa intervjuer tagit del av ett promotionprojekt vid en artistlansering. Promotionprojektet avser ett debutband på ett independentskivbolag.

Ska jag berätta för chefen? ? Exitprocessen i ett kunskapsintensivt företag

Det saknas studier kring hur processen kan se ut när en medarbetare vill lämna sin anställning och på så vis göra en exit från företaget. Vårt syfte med uppsatsen är att beskriva och förstå hur exitprocesser på medarbetarens initiativ ser ut på ett kunskapsintensivt företag. Fokus ligger på hur öppen medarbetaren är gentemot sin arbetsgivare gällande sin vilja att lämna företaget. Vi gör en kvalitativ fallstudie bestående av fem djupintervjuer med tidigare medarbetare och deras närmsta chefer på vårt fallföretag. Uppsatsen är explorativ ansats, då tidigare studier inom området saknas.

Hedging Core and Non-Core Risks: Evidence from Forestry and Paper Industry

A great number of empirical researches show that hedging is associated with higher firm value, particularly hedging interest rate and exchange rate. However, there is no clear support for value-added risk management hypothesis in the case of producers of commodities. Moreover, according to Shrand and Unal (1997), there are two types of risks, core business risks (or core risk) and homogeneous risks (or non core risks), which are based on a firm's comparative advantages with respects to the source of risk. Firm can earn economic profits for bearing core risks in which it has a comparative information advantage. Firm earn a zero economic rents for bearing non-core risks, where it has no advantage information than its competitors.

Aktieåterköp - En gynnsam långsiktig investering?

Uppsatsens syfte är att undersöka den långsiktiga aktiekursutvecklingen hos företag som genomfört aktieåterköp och att jämföra denna med en riskjusterad avkastning. Vi undersöker även hur företagsspecifika faktorer påverar resultatet. Även om vi med CAR-metoden finner en signifikant positiv avvikande avkastning på ett års sikt efter återköpen, anser vi att detta resultat bör betraktas med försiktighet då BHAR-metoden ger insignifikanta resultat. Vi anser att den eventuella överavkastning som vi finner inte kan tillskrivas signalteorin, då resultaten från samtliga grupperingar som görs i studien talar emot denna teori. Snarare är det så att företag som kan tänkas ha andra motiv än en undervärderad aktie uppvisar den bästa långsiktiga aktiekursutvecklingen efter återköp..

<- Föregående sida 44 Nästa sida ->