Sökresultat:
7181 Uppsatser om Management of enterprises - Sida 45 av 479
Fair Trade: A Study of Consumers? Perception and Knowledge in a Minor Town in Sweden
The purpose of this thesis is to get a better understanding of consumers? perception and knowledge of Fair Trade and Fair Trade products in Sweden. Literature was reviewed before the empirical research was conducted. A quantitative method, in form of a questionnaire survey, has been used. We have entered different areas related to our topic.
Utdelningar och Återköp ? En studie av företagens utbetalningspolicys
Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka i vilken utsträckning svenska börsnoterade företag har utnyttjat möjligheten att återköpa egna aktier och om de har substituerat utdelningar mot återköp. Metod: Vår teoretiska utgångspunkt ligger i teorier hämtade ur aktuell svensk litteratur i kombination med amerikanska forskningsartiklar. För att uppfylla studiens syfte genomför vi en kvantitativ undersökning med deduktiv ansats där vi använder oss av statistisk regressionsanalys Slutsatser: Vi finner att svenska företags intresse för att återköpa egna aktier hittills verkar vara svagt. Vi finner även att någon korrelation mellan återköp och utdelningar inte går att säkerställa statistiskt och vi har därmed inga belägg för att svenska företag substituerar utdelningar mot återköp.
Extern redovisning av finansiella instrument: IAS 39 påverkan på Svolders balans- och resultaträkning
Svolder AB har gjort helt rätt då de har valt att utöver den vanliga årsredovisningen också presentera en redovisning enligt IAS 39, då detta har gett en mer rättvisande bild av företagets resultat och ställning. Svolders resultat har blivit mer volatilt med IAS 39, än med ÅRL som grund. Ett företag som vill praktisera IAS 39, men vill ha kvar visst mått av försiktighet skall välja att redovisa de orealiserade värdeförändringarna över balansräkningen. Då kommer företagets resultat att bli mindre volatilt än med samma redovisning över resultaträkningen. På grund av den osäkerhet som råder om hur fonden för verkligt värde skall redovisas vilvill vi råda företag att avvakta tydliga rekommendationer för detta redovisningsalternativ..
Att bibehålla och vårda ett starkt varumärke
Märkesinnehavaren vårdar sitt starka varumärke genom att aldrig se den varumärkesskapande processen som avslutad. Man kan dra slutsatsen att hur gammalt ett varumärke är inte har någon betydelse när det gäller att bibehålla och vårda märket. Det finns emellertid olika tillvägagångssätt för att lyckas och utifrån analysen har ett antal faktorer identifierats. En av de viktigaste faktorerna är att ett företags kärnvärden måste genomsyra alla delar av verksamheten. På det sätt blir alla inom organisationen medvetna om företagets mål och strategi, vilket medför att alla arbetar i samma riktning.
Fashionably fit for the future? ? A demonstrative study unravelling the concept of scenario planning
Purpose: The purpose of this thesis is to clarify and evaluate the concept of scenario planning.Methodology: Our research methodology has a qualitative approach and uses deductive reasoning. The theoretical field of strategy formulation has been reviewed and in specific the concept scenario planning was unravelled and mapped. Thereafter, our model was tested in a case study where the empirical data was collected through personal interviews. Theoretical field: Literature and articles from the strategic management field have been reviewed with a focus on strategy formulation, scenario planning and Williamson?s theory for the creation of a portfolio for strategic options.Empirical base: Personal interviews and secondary sources such as financial reports, articles mainly from industry media and articles found in the databases ELIN and Affärsdata.Analysis: The analysis work constitutes the testing of our model for scenario planning, integrated into Williamson?s portfolio of strategic options for the future.Result: The work has resulted in a clarified model of scenario planning with links to strategic management schools.
Lokal förankring som strategi - Kännetecken och konsekvenser
Uppsatsens syfte är att beskriva kännetecken och konsekvenser av lokal förankring som strategi, och introducera detta som ett begrepp inom strategiteorin. Mer specifikt vill vi visa hur lokal förankring som strategi kan bidra till en ökad kvalitet i banktjänsten. Kvalitativ fallstudie, induktivt tillvägagångssätt, semistandardiserade intervjuer. Sex stycken intervjuer med personer med olika chefsbefattningar inom Färs och Frosta Sparbank. Lokal förankring som strategi kännetecknas av fysisk närvaro och tillgänglighet samt lokalt engagemang och lokalkännedom.
Införandet av IFRS påverkan på analytikers resultatprognoser
Från och med årsskiftet år 2005 skall samtliga noterade företag i Sverige redovisa efter IFRS. Syftet med uppsatsen är att undersöka om införandet av IFRS påverkar analytikers prognoser. Vi har med hjälp av statistiska tester dels undersökt om införandet har bidragit till större prognosavvikelser och dels studerat tre av oss utvalda faktorers påverkan på storleken på analytikers prognosavvikelser. Vi har även genom telefonintervjuer med analytiker undersökt hur de har uppfattat införandet av IFRS. Med hjälp av de statistiska testerna har vi inte kunnat påvisa att analytiker prognosavvikelser har ökat.
It is easier to swallow an elephant in pieces. A way of measuring flexibility and quality. A study of DAS.
Upon marketing the system in Europe and the USA cost savings generated from reduced work force have been prevailing. Since the cost of labour is much lower in the Asia Pacific region other factors have to be stressed. The parameters of flexibility and quality assurance may however cover any initial investment in a production system. Our purpose is to value flexibility and quality in a manufacturing context, applied to DAS, in order to use it in investment calculations. In order to make an adequate estimation of different companies, due to problems associated with acquiring correct figures, the Key Success Factors needs to be examined so that the gathering of numbers can be conducted with more focus.
Fungerar företags belöningsystem motiverande? -en studie av tio svenska företag
Syftet är att utvärdera i vilken utsträckning svenska företags belöningssystem motiverar de anställda. Primärdata inhämtades via tio fallstudier genom intervjuer med de ansvariga för belöningssystemet på företagen. Sekundärdata inhämtades via en teorigenomgång av böcker, artiklar och uppsatser hämtade ur Lunds Universitets Bibliotek. Teorigenomgången mynnar ut i definierandet av tio kriterier som ett belöningssystem skall uppfylla för att vara motiverande för de anställda. De definierade kriteriernas uppfyllelse analyseras för de tio fallen.
Corporate Social Responsibility - Har det någon betydelse för konsumenten i en reel köpsituation?
Vårt syfte med uppsatsen är att få en ökad förståelse för den svenska kosumentens uppfattning om CSR samt hur detta påverkar deras agerande i en reel köpsituation.Vi har utgått från teorier såsom FCB-grid, TORA-modellen samt en modell över konsumenters attityd till att handla etiskt. Vi har även belyst informationsbehovet och dessutom tagit del av fyra stycken undersökningar som tidigare gjorts kring ämnet.Empirin grundar sig på nio stycken kvalitativa djupintervjuer, gjorda på konsumenter.Vi fann att den svenska konsumenten tycker det är viktigt att ett företag tar sitt etiska samt sociala ansvar. Dock är de inte konsekventa i ord och handling i och med att de inte agerar etiskt i en köpbeslutsprocess..
Shame on you! A study of how individuals handle the feeling of shame.
The aim with this thesis was to acquire an understanding for how individuals handle the feeling of shame in connection with cultural consumption. In order to capture the feeling of shame we developed an interview method called the Backstabber interview technique. We found that the Backstabber interview technique successfully triggered feelings of shame in connection to cultural consumption, which made it possible for us to study the handling of shame. We found that our respondents tended to use different forms of accounts in order to handle the feeling of shame. We categorized them into five accounts with relating sub-accounts.
Kontrollera agenten
Syftet med vår uppsats är att undersöka, dels teoretiskt enligt agentteorin, dels empiriskt, hur potentiella problem relaterade till informationsasymmetri mellan styrelse och VD förebyggs. Vi vill även undersöka vilka faktorer som ligger till grund för styrelsens val av metod för att förebygga dessa potentiella problem. Vår ansats är abduktiv, då vi har utgått från bland annat agentteorin vid insamlingen av empirisk data. Enligt vår analys av det empiriska materialet lägger företagen mer fokus på kontrollmetoden trust, och i viss mån managementstyrning, än vad vi enligt analysmodellen hade förväntat oss. Utifrån analysen har vi även dragit slutsatsen att institutionalisering kan spela en avgörande roll i ett företags val av kontrollmetoder för att förebygga potentiella problem kopplade till informationsasymmetri..
Elitlicensens ekonomikriterier ? en utvärdering av mätningen av eget kapital på koncernnivå
Syftet med denna uppsats är att beskriva de bakomliggande syftena med elitlicensens ekonomikriterier samt att med utgångspunkt i dessa syften utvärdera lösningen man valt med att kräva ett positivt eget kapital på koncernnivå.För att uppfylla vårt syfte har vi har använt oss av en kombination av dokumentstudier och personliga intervjuer. Vi har på så vis klarlagt syftena med elitlicensen och sedan gjort en teoretisk bedömning av dess inre och yttre effektivitet.Då syftet med elitlicensen framförallt var att klubbarna ska ha kontroll över sin ekonomi och klara av att stå på egna ben är det enligt oss helt rätt att mäta på koncernnivå. Vi anser inte att de möjligheter som öppnar sig strider mot elitlicensens syfte. Däremot så är de dörrar man stänger helt i linje med vad man vill uppnå..
Från batong till behov - om motivation hos mellanchefer i offentlig sektor
Syftet med uppsatsen är att beskriva och analysera hur motivation av mellanchefer hanteras i offentlig verksamhet. Uppsatsen är genomförd som en kvalitativ fallstudie som är både teorianvändande och teoriutvecklande. Teorin består av klassisk motivationsteori i form av Maslows behovspyramid, Herzbergs och McClellands behovsteorier samt nutida teorier som Human Potential Management, Självmotivation och Kotters förändringsteorier. Detta sammanfogas till en teoretisk referensram och används som utgångspunkt i analysen. Det empiriska materialet består av intervjuer med tre mellanchefer samt en överordnad chef vid närpolisområde Borås i Västra Götaland.
Etablering i Baltikum - Case OM HEX
Syftet med uppsatsen är att analysera OMHEX utveckling och integrering på den baltiska marknaden och utifrån etablerade modeller utveckla en specifik modell för OMHEX. Vi hart valt att angripa vårt ämne genom att göra en fallstudie. Vårt empiriska material bygger på intervjuer med OMHEX och utgör stommen för vår analys. Empirin har testats mot befintliga teorier och modeller för sedan kompletteras och utvecklas till en, för caset, specifik modell. Befintliga teorier och modeller räcker inte till för att förklara OMHEX etablering och integrering av den baltiska marknaden.