Sök:

Sökresultat:

7181 Uppsatser om Management of enterprises - Sida 38 av 479

Earned Value Management - Ett projektstyrningsinstrument mellan FMV och Kockums -

Sammanfattning Uppsatsens titel: Earned Value Management ? Ett projektstyrningsinstrument mellan FMV och Kockums. Seminariedatum:2007-06-05 Ämne/Kurs:FEK 582 Kandidatuppsats, 10 poäng Författare:Dennis Andersson, Anders Ellström, Viktor Tornberg Handledare:Per Magnus Andersson, Olof Arwidi Nyckelord:Projektstyrning, projekt, Earned Value, Earned Value Manage¬ment, EVM. Syfte:Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera Earned Value Management (EVM) som projektstyrningsinstrument mellan Försvarets materielverk (FMV) och Kockums vid halvtids¬moderniseringen (HTM) av minröjningsfartyg Landsort. Metod:Kvalitativa intervjuer har gjorts med respondenter som har ledande projektbefattningar inom FMV och Kockums.

Volatiliteten som hjälpmedel vid teknisk anals

Den 1 juli 2007 infördes en ny lag till byggbranschen som innebär att handel av byggtjänster numera ska behandlas med omvänd skattskyldighet. Därav ska inte längre säljare av byggtjänster redovisa moms på sina utgående fakturor utan säljaren ska redovisa både in- och utgående moms. Orsaken bakom laginförandet är den mängd momsfusk som uppmärksammats där säljare av byggtjänster fått inbetalt moms för sina tjänster men inte redovisat den vidare till Skatteverket utan behållt den i egen ficka. Vår uppsats har beskrivit de olika positiva respektive negativa följder laginförandet har medfört..

Att uppleva en tjänst. Upplevelsetrenders påverkan på personalens roll i restaurangtjänsten

Huvudsyftet med uppsatsen är att utforma en modell, vars uppgift är att ligga till grund för analys av belöningssystem. Undersyftet är att applicera modellen på banksektorn. För att uppnå vårt huvudsyfte utgick vi från teori om belöningssystem. Undersyftet uppnåddes genom en kvalitativ studie på de tre bankerna Handelsbanken, SEB och Nordea. Primärdata inhämtades från intervjuer och sekundärdata främst från böcker och artiklar.

Belöningssystems utformning för önskvärda effekter ? Fallföretaget Thule

Syfte: Syftet är att belysa hur ett belöningssystem lämpligen bör utformas så att önskade effekter uppnås. För undersökningen använder vi fallföretaget Thule. Metod: En abduktiv ansats väljs för arbetets förhållningssätt till arbetsprocessen, medan en kvalitativ fallstudie anslår riktlinjer för empiriinsamlingen. Teoretiska perspektiv: Vi använder teoretiska kriterier för utformning av belöningssystem från forskare på området, Merchant och Thompson & Strickland. Empiri: Vårt empiriska material består av besöksintervjuer med koncernledningen samt med personer från divisionsledningen i fallföretaget Thule.

Visionen - En tolkningsfråga?

En upprörd patient sitter i väntrummet på en akutmottagning. Patienten har väntat på vård i flera timmar och äntligen kommer en sjuksköterska in. Patienten reser sig upp och bereder sig på att följa med. Tyvärr utropar sjuksköterskan någon annans namn och den väntande patienten frågar undrande: ?Ursäkta, när är det min tur?? Problem:Vi anser att det finns problem i arbetsprocessen på akutmottagningen som orsakar att patienten får vänta onödigt länge.

En komparation i ledarskap mellan ett tjänsteintensivt och ett kunskapsintensivt företag, H&M versus Alfa Laval

Det går att kartlägga små skillnader som finns i ledarskapsutövandet mellan en chef i ett tjänsteintensivt- och kunskapsintensivt företag, men samtidigt tenderar ledarskapet att gå mot en och samma utveckling, det vill säga, ett coachande ledarskap. Skillnaderna i första linjens chefskap i de två olika organisationerna, anser vi bero mer på företagsstrukturerna än att de är verksamma i skilda branscher. It is possible to survey small differences in how to practice leadership between a service intensive and a knowledge intensive company. The leadership tends on the other hand to go towards the same development, towards a coaching leadership. We do believe that the differences in the first line managers, in the two separate companies, depend more on the business structures than that they are active in different branches of trade..

Investeringsprocessen - Skillnader mellan Corporate Venturing och Venture Capital

Vi har undersökt vilka skillnader som finns mellan investeringsprocessen för corporate venturing och investeringsprocessen för venture capital. Vårt empiriska material består av investeringsprocessen för Volvo Technology Transfer och vårt teoretiska material består av investeringsprocessen för venture capital. Detta är alltså utgångspunkten för vår jämförelse. Våra slutsatser är att det finns vissa väsentliga skillnader mellan processerna. Skillnaderna beror på investerartypernas olika mål och resurser.

Online Brand Community in Action. A Constitutive netnography: Advancing a Wholesome Ethnomethodological Perspective on Brand Community

This thesis advances an explicit, consequent, and wholesome ethnomethodological perspective on brand community. It recognizes brand community as a social problem ? something to be continuously solved and achieved. The two main perceivably stable features of the Nikonian community are (1) practical usefulness and (2) the social link. The authors suggest that both features are constantly accomplished through three types of aggregate behaviour (1) lurking, (2) ordinary membership, and (3) community citizenship behaviour (CCB).

Kunskapsspridning i kunskapsföretag - En fallstudie på Ernst & Young

Denna uppsats syftar till att undersöka hur kunskap skapas, sprids och bibehålls i ett kunskapsföretag. Undersökningen genomfördes som en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer med anställda i olika befattningar på Ernst & Young. Det visar sig att Ernst & Youngs positiva inställning till kunskap har stor inverkan på spridningen av den. Det finns en stark kultur som fungerar som en drivkraft för de anställda. Dock kan den höga graden av sekretess ha negativ inverkan på spridningen av kunskap.

Situationsanpassning av ekonomistyrning - en fallstudie av Ferrosan A/S

En jämförelse mellan ekonomistyrningen i Ferrosan A/S och contingency theory har visat på en hel del likheter, men även vissa intressanta skillnader. Likheterna har främst funnits inom situationsvariabeln omgivning. Den mest intressanta skillnaden berör kopplingen mellan kontrollverktyget budgetering och situationsfaktorn strategi, där det förefaller finnas vissa oklarheter om budgeteringens roll givet en viss strategi. Tecken tyder på att omgivningsvariabeln i Ferrosans fall är överordnad strategivariabeln. Avslutningsvis är det tydligt att contingency theory fortfarande är outvecklat inom vissa områden.

En fallstudie av Casino Cosmopol i Malmö, ur ett livscykelperspektiv

Syftet med denna uppsats är att analysera och studera Casino Cosmopol i Malmö ur ett fasperspektiv. Våran ambition är att utvärdera i vilken livscykelfas kasinot befinner sig. Vidare vill vi utreda hur ledarskapet har påverkat kasinots vandring genom cykeln. Vi har även för avsikt att utreda och förklara vilka strategiska ansatser som Casino Cosmopol AB använt, under den tid kasinot varit i drift. Vår slutsats är att Adizes teorier om organisationers livscykelfaser och ledarstilar i olika faser, går att applicera på Casino Cosmopol i Malmö.

Organisationsstruktur och styrsystem - en fallstudie av UMAS

UMAS är i nuvarande organisation en kombination av professionell byråkrati, divisionalisering och en liten del innovativ organisation. En decentraliserad organisationsstruktur gör det möjligt att styra med ekonomiskt ansvar, men ställer också ökade krav på kontroll och uppföljning. De formella styrsystem som används på UMAS är framför allt enheter med kostnads- och resultatansvar, internpriser och budget. Budgeten är ett effektivt styrmedel i en anslagsfinansierad verksamhet som UMAS, genom att ansvar förtydligas och kontroll och uppföljning möjliggörs. Det är också viktigt att det i styrsystemen och organisationsstrukturen skapas incitament för att få medarbetarna till att arbeta för verksamhetens bästa, för att dess mål och visioner ska uppnås.

Ursäkta, är det min tur nu? - En undersökning av orsakerna till långa väntetider på en akutmottagning ur ett effektivitetsperspektiv

En upprörd patient sitter i väntrummet på en akutmottagning. Patienten har väntat på vård i flera timmar och äntligen kommer en sjuksköterska in. Patienten reser sig upp och bereder sig på att följa med. Tyvärr utropar sjuksköterskan någon annans namn och den väntande patienten frågar undrande: ?Ursäkta, när är det min tur?? Problem:Vi anser att det finns problem i arbetsprocessen på akutmottagningen som orsakar att patienten får vänta onödigt länge.

ABC-kalkylering i processindustrin

Denna undersökning syftar till att kartlägga utbredningen av aktivitetsbaserade kalkyler i sydsvenska processindustrier. Vidare vill vi, i tre av dessa företag, djupgående beskriva och analysera de kalkylmetoder som dessa företag använder sig av. Uppsatsen är tudelad. Först har en enkätundersökning använts för att kartlägga utbredningen av ABC-användare i det sydsvenska näringslivet. För att få en djupare förståelse för företagens kalkylerande har sedan personliga intervjuer genomförts med tre företag från kartläggningsstudien.

Incorporating the future - a study of three companies? internalisation of future trends forecasting and scenario planning.

Purpose:The purpose of this thesis is: to determine key success factors for an organisation?s internal process of internalising future trends forecasting. Methodology:A qualitative approach has been chosen by examining three different companies (Electrolux, H&M and, Sony Ericsson) through interviews and other data. The empirical material have been analysed by using valid theory as a platform from where the analysis can be performed. This has created a conceptual analysis that enables the use of the conclusions in other similar companies.

<- Föregående sida 38 Nästa sida ->