Sök:

Sökresultat:

7181 Uppsatser om Management of enterprises - Sida 35 av 479

Freight forwarding firms (3F), stuck in the middle or outpacing the competition

This paper discusses the strategy and strategic change in the Swedish freight forwarding business and analysis factors that influence the forces of the business. Three companies of various sizes are chosen to be investigated as a case study, outline that cost leadership and differentiation are both important strategies for companies to compete in the market. However, companies outpacing competition do not only pursue either of the two strategies, the need the ability to add one (cost leadership) to the other (differentiation) in relationship to environmental change over time..

Hur ska svenska fotbollsklubbar bli framgångsrika i Europa?

Syftet med denna uppsats är att genom vår analys formulera vilka faktorer som ligger till grund för att lyckas att skapa konkurrenskraftiga fotbollsklubbar i Sverige gentemot Europa. Metod: Kvalitativ metod med induktiv ansats Teoretiska perspektiv: Vi har utgått från relevant fakta inom strategi för att djupare gå in på ?Key Success Factors?-modellen. Empiri: Vi har erhållit data från elva intervjuer som hållits med nyckelpersoner inom fotbollsbranschen. Resultat: Fotboll som underhållning kommer alltid att vara beroende av moderna anläggningar och en uppdaterad kompetens för att kunna erbjuda sina publik det den vill ha och på sätt nå framgångar..

Implementering av Balanced Scorecard - En fallstudie inom Primärvården

Syftet med arbetet är att beskriva och analysera implementering och etablering av Balanced Scorecard inom Primärvården i ett svenskt landsting. Vidare ämnar vi diskutera om och i sådana fall varför styrkortet blivit etablerat inom organisationen. Empirin är hämtad från intervjuer med fyra personer med olika befattning inom Primärvården i Region Skåne. Balanced Scorecard har implementerats successivt i sju år och kan nu sägas vara etablerat inom Primärvården, med undantag av vissa enheter. Etableringen har till störst del påverkats av det sätt Primärvården hanterat typiska implementeringsproblem och omvandlat dessa till framgångsfaktorer..

Do Dividends Pay Dividends

The main intention with this thesis is to investigate the relationship between dividends and investments. We hypothesize that firms may be forced to cut back on investments if dividends are not curtailed in times of poor annual earnings. According to contemporary theories, we argue that firms may be reluctant to cut back on dividends even when annual earnings decline and the level of investments will consequently be determined by the financial mobility of companies. The survey is carried out by means of a quantitative analysis, which includes all firms quoted on the exchange of Stockholm from 1980 through 2000. On the contrary of previous research, we conclude that even firms with high dividends can be forced to curtail investments if payouts to shareholders are maintained or increased when companies are faced with a decline in annual earnings..

New public management från solidaritet till effektivitet

The public service within health and care has changed remarkably during the last 30 years. It has been inspired by management ideas from profit-making businesses. Those thoughts are an umbrella term called Nex public management. In what way has New public management influenced the public service in Sweden? Important concepts in the change of public service are quality, effektivity and goals.

Var kommer alla idéer ifrån

Uppsatsen handlar om att se om kontexten har någon betydelse för idégenerering. En kvalitativ undersökning har genomförts genom ostrukturerad intervjuteknik. Empirin har samlats från Ericsson, McCann, Imperiet och People för att se hur individer i teknik- respektive tjänsteföretag genererar idéer och om det är någon skillnad mellan de olika kontexterna. Csikszentmihalyis system för kreativitet och Michalkos kategoriseringar av olika sätt att generera idéer inkluderas i den teoretiska referensramen. Slutsatsen som uppsatsen kommer fram till är att förstå att idéer kommer utifrån företaget, och att kontexten har betydelse och att olika idégenererande metoder passar inte i alla kontexter..

Hälsofrämjande arbete, en värdeskapande process? "-En studie i rätt man på rätt plats vid rätt tillfälle"

Syfte: Studien syftar till att Syftet se hur väl företag matchar expertisens kunskap för att arbeta hälsofrämjande, samt ge en djupare förståelse för den process som genererar värde. Metod: Studien grundar sig i en kvalitativ forskningsmetod, där det empiriska materialet har samlats in med hjälp av intervjuundersökningar. Författaren har haft ett hermeneutiskt förhållningssätt och valt att använda sig av en abduktiv forskningsansats. Slutsats: Uppsatsen handlar om matchningsprocessen mellan företag och hälsobranschen. Genom att titta närmare på detta har begreppet värde hamnat i fokus och matchningsfrågan har blivit en fråga om förmågan att anpassa resurser för att maximera värdet..

Kaka söker maka? - en fallstudie av IKEAs marknadsföring mot potentiella anställda

Med syftet av undersöka hur väl IKEAs marknadsföring, värderingar och identitet stämmer överens med studenters uppfattning om företaget har en fallstudie gjorts. Empiri har inhämtats genom en kvalitativ enkätundersökning, intervjuer, IKEAs material och tidigare studier och har sedan analyserats med hjälp av teorier främst rörande Employer Branding och Företagsidentitet. Resultatet från undersökningen visar att uppfattad, kommunicerad och faktisk identitet stämmer väl överens gällande IKEAs önskvärda målgrupp. Dock har en mer kritisk inställning framkommit hos studenter som inte anses passa in i IKEAs målgrupp..

40-talister- Myt eller verklighet? En studie om 40-talister ur ett destinationsmarknadsföringsperspektiv

Gruppen 40-talister är omtalad i media och rese- och turistnäringen ser den som en lovande målgrupp eftersom det påstås att målgruppen är benägen att resa. Detta är anledningen till att vi väljer att se på 40-talisterna ur ett destinationsmarknads-föringsperspektiv. Vi ställer oss frågan om 40-talister verkligen är en målgrupp och om de skiljer sig från andra generationer. Om generationen är en grupp som kan ses som målgrupp för en marknadsföringssatsning vill vi försöka ta reda på vilka kritiska faktorer som avgör valet av resmål. Syftet med vår uppsats är att utifrån ett destinationsmarknads-föringsperspektiv undersöka och förstå synen på en målgrupp.

Hur den interna kvaliteten kan höjas genom införandet av ett Balanced Scorecard- en fallstudie av EuroMaint

Uppsatsen är genomförd som en kvalitativ fallstudie med utgångspunkt i fallföretaget EuroMaint. Vi har använt en kvalitativ metod, genom att vi bland annat intervjuat ett antal olika aktörer med god insyn i EuroMaint, för att möjliggöra en djupgående analys. Vi har konstaterat att EuroMaint har brister i sin interna kvalitet och att dessa kan förbättras genom att införa ett Balanced Scorecard. Detta gäller även tjänsteföretag som har liknande förutsättningar som EuroMaint. Vi uppmärksammar också att det främst är processen förenad med att helhjärtat införa ett Balanced Scorecard som genererar dessa förbättringsmöjligheter, inte själva styrkortet i sig.

Big Bath-Accounting- Sötrre engångskostnader vid VD-byten?

The purpose of this essay is to investigate if the companies listed on Nasdaq/OMX Stockholm Large Cap use the earnings management phenomenon Big Bath Accounting to a greater extent when a change of management (CEO) is made.Management tends to use earnings management when there is a bonus plan linked to the result of the company. To gain maximum bonus the management will try to manipulate the result in a way that in a long term maximize their utility. Through the earnings management technique Big Bath the management is given the possibility to take one large cost as a one-time expend, even though the cost is supposed to run over several financial years. This, of course, within the legal framework. A big bath may occur when there is an impairment of goodwill, tangible and/or intangible assets or larger provisions for future expense, or both of them at the same time..

Utomhuspedagogik i Förskolan : Hur utomhuspedagogik används i verksamheten

Social enterprises make up one of the groups of participants that provide welfare services financed by public funding. The object of this study is to describe and analyze from a theoretical point of view which conditions, in what fields, by which division of responsibility and finally through what decisions these social enterprises are allocated a place in the market for social welfare services. The company that has been the object of study offers services in the field of social welfare and in employment. In the study a triangulation of qualitative methods has been used: studies of literature on the subject, recurrent interviews and observations and also reviews of documents. The results have been analyzed from theories on the space available on the market for social services, on social economy and on social capital in the form of strong, weak and bridging bonds.

The Capital Structure Puzzle of SME's - Evidence from the Swedish Security Industry

The purpose of this thesis is to ascertain the main determinable factors of Swedish SMEs capital structure decisions and to investigate whether existing capital structure theories are applicable on Swedish SME financing. We have used panel data to run regressions of various capital structure determinants on three measures of capital structure; short- term debt, long-term debt and total debt. We found that growth opportunities, profitability and age are the most important capitalstructures determinants for our sample. Firm size shows a small explanatory result but the effective tax rate and the asset tangibility do not seem to explain the capital structure at all. Thematurity matching principle is considered significant..

Skådespelarens arbete - en studie om meningsfullhet

Skådespelarens arbete kan delas upp i två delar ? repetitionsperioden och spelperioden. Det som är meningsfullt för en skådespelare på en institutionsteater är att repetera teater framför att spela teater. Det innebär att publiken saknar mening i skådespelarenas relation till sitt arbete. En förklaring till det är att ?bilden? av skådespelaren som utvald, uppskattad och självförverkligande reproduceras bättre bland kollegor än av en publik.

Marketing tools in grocery retailing, do they affect store loyalty?

The purpose of this study is to provide a longitudinal examination, within grocery retailing, of four marketing tools and their impact on enhancing customer loyalty. The study examines whether the relationship between the four marketing tools and customer satisfaction has a positive effect on attitude and behavior loyalty. The findings from this study show that the marketing tools have not helped enhancing loyalty between 2004 and 2007. Between these years, service quality has the most affect on loyalty. Self-scanning as an effective marketing tool could be questioned, the relation in this study is not supported.

<- Föregående sida 35 Nästa sida ->