Sök:

Sökresultat:

7181 Uppsatser om Management of enterprises - Sida 19 av 479

Karaktärsdrag i bemanningsföretag - En studie av de anställa i tre bemanningsföretag

Syftet är att, baserat på empiriska studier, formulera hypoteser kring karaktärsdragen i bemanningsföretag. Detta genom att undersöka de anställdas upplevelse av arbetet, varför de har sökt sig till ett bemanningsföretag samt hur de ser på sin framtid inom företaget. Undersökningen är hypotesskapande genom en enkätundersökning som skickats ut till 103 konsulter i tre bemanningsföretag. Studien har resulterat i sex stycken hypoteser kring karaktärsdragen i de undersökta bemanningsföretagen..

Värdering-finansiella instrument Hur värderar företagen de finansiella instrumenten? Hur påverkar de nya förändringarna i ÅRL företagens värdering i praktiken?

Belyser övergången från historiska till verkliga värden för finansiella instrument. En banksektor och en industrisektor undersöks för att fastställa slutsatsen, som visar att det inte skett någon förändring på grund av tillkommande paragrafer i ÅRL utan förändringen ligger hos de noterade företagen och övergången till IFRS regler, den så kallade säkringsredovisningen..

Internrevisorns nya roll inom Corporate Governance

Uppsatsen är en fallstudie utav Föreningssparbankens internrevision. Internrevisorernas arbete inom FSB har undersökts utifrån effektivitet, snabbhet, förändring och dess intressenter. För att även kunna diskutera internrevision mer generellt har fallstudien kompleterats med en expertstudie som innehåller synpunkter från experter inom internrevision. I studien har det visat sig att det är vanligt att ett förväntningsgap föreligger mellan internrevisorn och dess intressenter..

Fallstudie av SJ AB, Strategiarbetet före och efter bolagiseringen

Syftet med denna uppsats är att studera och analysera eventuella strategiförändringar för SJ AB vid övergången från affärsverk till aktiebolag. Vi ämnar undersöka i vilken utsträckning SJ använt sig av de fyra strategiska synsätt som vi definierar i teorikapitlet och vilken ansats som dominerat strategiarbetet innan respektive efter bolagiseringen. Vidare har vi för avsikt att ställa upp ett antal allmänna hypoteser som skulle kunna vara speciellt tillämpbara vid en bolagiseringsprocess..

Brand Personality and Gender ? How there is a woman inside Evian and a man inside Nike

The thesis provides with the broad overview about the consumer awareness of the gender dimension within brand personalities. The research contributes to branding theory and gender studies and demonstrates that consumer gender influences does not influence the perceived brand personality gender. However, it also shows that consumers prefer brands with a clear gender, but not necessarily the same gendered brands..

Obigo-En fallstudie i strategi

Syftet med uppsatsen är att identifiera framgångsfaktorer för små komplementärföretag i en högteknologisk bransch. Ytterligare strävas det efter att bidra till förståelsen för snabbt växande komplementärföretag i telekombranschen.Analysen visar att framgångsfaktorer för denna typ av företag bygger på skapandet och upprätthållandet av relationer och samarbeten med de ledande aktörerna inom branschen. För att förstärka dessa externa relationer krävs även en intern organisation med förmågan att stötta och driva på denna syn på samarbete..

Hur ska små retailbanker konkurrera på den nordiska marknaden?

Bankmarknaderna är inne i en förändringsprocess tillföljd av teknikutveckling och ökat personligt inflytande över den egna ekonomin. Detta ställer nya krav på små retailbanker och de måste hitta nya sätt att skapa relationer med kunderna. Studien jämför fyra små nordiska retailbanker och vilka hot och möjligheter de står inför. Genom att studera vilka resurser bankerna har till förfogande drar vi slutsatser om hur bankerna ska agera för att hantera dessa..

Kapitalstruktur- likheter och olikheter mellan tre branscher

I studien kom vi fram till att kapitalstrukturen inte alltid är uppbyggd på ett likartat sätt.Utifrån de valda förtagen i IT branschen påvisas det att kapitalstrukturen inte är utformad på samma viss. Tjänsteföretagen påvisar en likartad kapitalstruktur med avvikelse från företaget New Wave. Däremot i Industri branschen var kapitalstrukturen utformad på en likartad modell..

Förtestning av TV-reklam

Syftet med uppsatsen är att inventera några av de vanligaste metoderna som finns på den svenska marknaden för att göra förtestning av TV-reklam. Vi kommer även att undersöka vikten av att göra en förtest och hur pass pålitligt testresultatet är. Vi vill tillsist undersöka i vilken utsträckning företagen och kunderna är medvetna om eventuella brister i mätmetoderna. Genom kvalitativa intervjuer med undersökningsföretag, kunder och reklambyråer inom området har vi fått information som hjälper oss att besvara vår problemställning; Vad är det man som företag får ut av att göra förtestning av sin TV-reklam?.

Företagsförvärv på kort sikt - en eventstudie om huruvida onormal avkastning genereras vid nyhet om förvärv

Genom en eventstudie undersöks huruvida onormal avkastning i samband med pressrelease angående företagsförvärv genereras i händelsefönstret hos det förvärvande företaget. Vidare testas valda koefficienters signifikansnivå för den onormala avkastningen genom en multipel regressionsanalys..

Implementeringen av REACH : ett led i att bidra till en hållbar utveckling : Fallstudie på ett SME-företag

The importance of chemical use is enormous for areas such as agriculture, industry and medicine and hence a prerequisite for our modern society. In order to protect humans and the environment from the negative effects of chemical use, chemical regulations have been used at a relatively early stage in our history. The purpose of REACH, the new chemical regulation of the European Union, is to generate new knowledge of chemicals within the European market and to increase the responsibilities of the enterprises when it comes to risk management. Whether the enterprises will implement the regulations or not will be of vital importance for the realization of the law?s intentions.The purpose of this study was to identify possibilities and problems that can occur when a downstream-user SME is about to implement REACH.

How Venture Capitalists can use their Network in order to reduce the Information Asymmetries between themselves and the Venture Management Team

The purpose of this study is to increase the understanding of how venture capitalists can use their network in order to reduce information asymmetries between themselves and the venture management team. A qualitative approach with semi-structured interviews, consisting of open questions, have been used to receive gradate information in order to reach our explorative purpose. Our theoretical framework consists of relevant studies made on the dynamics of networks and the problems that can arise in the complex relationship between a principal and an agent. We have been interviewing two venture capital firms and therepresentatives from two business angel networks. We also made an additional interview with an influential financial actor in order to try to verify our conclusions Our conclusions are that an extensive network can be used by venture capitalists in order to; verify ventures? technologies, complement the competences in the venture management team, and arrange co-investments, resulting in reduced information asymmetries between themselves and the venture management team.

Managementrapport Malmö-Sturup 2002

Denna rapport ingår som en del av magisterkursen Management. Vi har under kursen arbetat med ett projekt för Malmö-Sturup flygplats räkning. I och med avregleringen av flygmarknaden och tillkomsten av Öresundsbron har möjligheterna för Malmö-Sturup att attrahera nya kundsegment ökat. Projektet har i korthet gått ut på att skapa en förståelse för hur flygplatsen skall arbeta mot den danska marknaden. Vi har också som en del av kursen deltagit i internat med både praktiska övningar och föreläsningar.

E-handel - kan producenter återta initiativet på konsumentmarknaden? Eller vågar de inte?

En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken.Genom en kvalitativ fallstudie med två producenter inom konsument- och detaljisthandeln och ett antal återförsäljare inom olika brancher har jag försökt undersöka om och hur produceter kan införa en direkfförsäljningskanal mot slutkonsumneter. Dessutom undersöker jag de kanalkonflikter inom distributionskedjan eller värdekedjan som kan uppstå och hur producenten genom olika bestlut kan undvika konflikter eller mildra dem..

Staying Astonishing

This thesis is a case study with a qualitative approach. The company examined is The Astonishing Tribe (TAT) making user interfaces for mobile phones. The company has had a growth of 1453% from 2002 until 2006. We have examined what are the key factors for keeping innovation while growing. The most significant factor not supporting innovation within the case company is the will to take calculated risks.

<- Föregående sida 19 Nästa sida ->