Sök:

Sökresultat:

7181 Uppsatser om Management of enterprises - Sida 18 av 479

Butiksmarknadsföringens påverkan på konsumenternas inköp

Butiksmarknadsföringens påverkan på konsumenters inköp handlar beskriver en studie som gjordes på ICA Tuna i Lund. Undersökningen genomfördes under en vecka. Tanken var att genom att undersöka utvalda konsumenters kvittion kunna hitta samband till de olika kampanjer som genomförts i butiken under veckan. För att kunna genomföra studien har författarna utvecklat en teoretisk modell som bygger på Kotlers 4 P..

Implementeringen av REACH : Fallstudie på ett SME-företag

The importance of chemical use is enormous for areas such as agriculture, industry and medicine and hence a prerequisite for our modern society. In order to protect humans and the environment from the negative effects of chemical use, chemical regulations have been used at a relatively early stage in our history. The purpose of REACH, the new chemical regulation of the European Union, is to generate new knowledge of chemicals within the European market and to increase the responsibilities of the enterprises when it comes to risk management. Whether the enterprises will implement the regulations or not will be of vital importance for the realization of the law?s intentions.The purpose of this study was to identify possibilities and problems that can occur when a downstream-user SME is about to implement REACH.

Managementrapport

Denna rapport är skriven inom ramen för magisterkursen Management och på uppdrag av HSB Malmö. Rapporten är indelad i tre delar där den första utgör huvuddelen och syftar till att spegla vårt projektarbete på HSB Malmö. I denna delen beskrivs och tolkas HSB Malmö i nuläget, samt presenteras rekommendationer till hur ledningen i framtiden bättre ska kunna skapa organisatoriska förutsättningar för ett strategiskt förändringsarbete. Utifrån vårt syfte och den information som vi samlat in, har vi valt ut ett antal teman som vi anser är mest intressanta och utmanande för HSB Malmö att jobba med i önskan om att nå större framgång i strategiskt förändringsarbete. Dessa teman (medlemsorganisation eller vinstdrivande företag?, kundorientering, kommunikation och information, kompetens, visionsarbete, ledarskap, företagskultur och organisationsstruktur) utgör grunden för den diagnos av situationen på HSB Malmö som vi presenterar i rapporten.

Test av svag marknadseffektivitet för OMX Stockholm 30

Studiens syfte är att se huruvida OMX Stockholm 30 är svagt effektiv. Studien bygger på de kurser Stockholmsbörsen publi-cerar för OMX Stockholm 30. Vi har valt en strikt de-duktiv ansats. Utgångspunkten är Famas teorier om den effektiva marknaden, där vi valt att inrikta oss på den svaga formen av effektivitet. Vi genomför ett antal tester för att se ifall vi kan urskilja ett mönster i index-kurserna eller om priserna följer en ?random walk?..

Beräkning av räntebaserade avkastningskrav: I teori och praktik

Studien syftar till att beskriva och analysera svenska företags metoder för att beräkna sina räntebaserade avkastningskrav för verksamhet, investeringar och produkter. Resultatet visar att det i praktiken används sofistikerade metoder för att beräkna räntebaserade avkastningskrav. Dessa har störst genomslagskraft på investeringsområdet medan redovisningsbaserade räntabilitetsmått dominerar på verksamhetsområdet. Räntebaserad styrning på produktområdet anses generellt vara irrelevant..

The Key Success Factors of Grameen Bank - A Case Study of Strategic, Cultural and Structural Aspects

The thesis aims to analyze strategic, cultural and structural aspects of Grameen Bank and its micro-credit project, in order to identify key success factors. A case study was performed with an inductive and qualitative approach, using semi-structured interviews. The data was collected by field observations and interviews on site in Dhaka, Bangladesh and surrounding areas.The main conclusion is that the critical success factor of Grameen Bank is the relationship focus, guiding and aligning its strategy, culture and structure. Also, local offices have been observed to utilize practices not permitted by the bank?s management, ultimately increasing the organizational efficiency..

Marknadsföringsstrategisk paradox

Genom vår analys av våra intervjuer och användning av teorier har vi kommit fram till de tendenser som finns hos företagens medieval och dess effekter på försäljningen. Vi har kommit fram till att våra fallföretag har stark tilltro till TV-reklamens räckvidd och förmåga att kunna skapa uppmärksamhet. Vi tycker dock att det finns en systematisk överskattning av TV-reklamens effektivitet i förhållande till Internetreklam och i och med det en felaktig resursallokering på grund av val av reklamkanal..

Övergångsregeln för fåmansföretagare- en tillbakagång mot förnyelse?

Övergångsregeln införs för att lindra beskattningen för de fåmansföretag som drabbades av stora skattehöjningar vid 2006 års reformering av 3:12- reglerna. Den nuvarande regeringen har därför infört en övergångsregel som är en tillbakagång till 50/50- regeln. Det innebär att ägare till mindre fåmansföretag kommer att erhålla en mildare beskattning vid externa försäljningar av företag eller andelar. ytterligare en reformering av 3:12- reglerna förväntas enligt den empiriska undersökningen.

Hälsofrämjande ledarskap

Vi har studerat hur ledarskapet och arbetsmiljöarbetet hos ett företag ska se ut för att på bästa möjliga sätt skapa förutsättningar för att medarbetarna ska vara friska och trivas på arbetsplatsen. Utifrån vår teoretiska ram och genom en kvalitativ undersökning av Sparbanken Finns ledarskap och arbetsmiljöarbete, har vi kommit fram till en rad nyckelfaktorer som är av stor vikt för att ledarskapet skall anses hälsofrämjande. Avslutningsvis diskuterar vi hur det hälsofrämjande ledarskapet kan komma att förändras beroende på företagets organisation, verksamhet, historia, lönsamhet och makroekonomiska faktorer..

Styrsystem, Kunskap och Innovation. Vertikal elasticitet i ett kunskapsintensivt företag som Öhrlings PricewaterhouseCoopers i Lund.

Det finns ingen entydig bild av hur man ska uppfatta innovation. Vi kan dock säga att det hänger intimt samman med kunskap. Ur denna synvinkel är det intressant att styra kunskaper så att de blir en resurs för företaget via knowledge management. Vårt syfte är att undersöka hur styrsystem förhåller sig till kunskap och innovation i ett kunskapsintensivt företag genom att med kvalitativ metod studera hur medarbetare på Öhrlings PricewaterhouseCoopers i Lund upplever sin arbetssituation.Vi kommer till slutsatsen att styrsystem påverkar kunskapsutveckling och innovation via vertikal elasticitet. Strukturella, sociala och kulturella dimensioner menar vi inte i sig ger en tillfredställande bild av de erfarenheter undersökningen gör..

Marknadsundersökning med hjärnan i fokus - en studie av effektiviteten i dagens kvalitativa marknadsundersökningsmetoder

I dagens konsumtionssamhälle leder den allt hårdare konkurrensen till att vikten av god marknadsinformation är viktigare än någonsin. Då marknadsundersökningar har till uppgift att förse företagen med information bör de spegla verkligheten på ett trovärdigt sätt. Det har dock visat sig att konsumenten tenderar att indikera en sak i en undersökning, men agera annorlunda ute på marknaden. Det verkar som att undersökningsmetoderna brister i genererandet av verklighetstrogna resultat..

Ett lyckat recept - Internt fokus vid varumärkning av en stad

Vi har i vår uppsats undersökt de interna intressenternas betydelse vid varumärkning av en stad. För att utreda vårt syfte har vi valt att använda oss av en kvalitativ metod i form av en fallstudie där vi studerat Kristianstads profilering. Vi har dragit slutsatserna att de interna intressenterna är avgörande för att en lyckad varumärkning ska kunna äga rum. Vi har identifierat två kristiska faktorer för att få de interna intressenternas stöd, dessa är delaktighet och förankringsarbete..

Styrelsestorlek ? en studie kring styrelsestorlekens utveckling och betydelse i publika bolag

Denna uppsats kartlägger de centrala faktorerna som påverkar styrelsens storlek i noterade större bolag.Ett flertal variabler har identifierats som centrala för styrelsestorleken. De främsta faktorerna är ökat intresse för styrelsens funktion bland allmänheten, ökad opinion kring mångfald i styrelsen samt förändring av styrelsens funktion.

WRoM the Matrix - konsten att leda små och stora organisationen

Den djupstudie som projektgruppen genomfört visar på tydliga generaliserbara grundläggande lärdomar om kopplingarna mellan den lilla och den stora organisationen. Initialt döljs de principiella likheterna mellan projektarbetet och företaget av de betydande skalskillnader och verksamhetsskillnader som föreligger. Gruppen kunde dock vinna insikt i dessa likheter över tid i arbetet. De likheter som identifierades tycks kunna kategoriseras i fem framgångsfaktorer, alla gemensamma för den lilla och den stora organisationen. Framgångsfaktorerna kan delas in i externa respektive interna faktorer.

Category Mangement: Framtiden för Dagligvarubranschen?

Syfte: Syftet med vår magisteruppsats är att utreda hur involverade parter idag inom dagligvarubranschen i Sverige upplever Category Management. Syftet är även att belysa implikationer samt potentialer inom ramen för Category Management inom den svenska dagligvarubranschen. Metod: Vi har arbetat utifrån kvalitativ metod och genomfört både personliga intervjuer samt telefonintervjuer. Vårt empiriska material har därefter varit underlag vid den teoretiska kopplingen. Empiri: Vi har utfört personliga intervjuer med involverade aktörer inom den svenska dagligvarubranschen.

<- Föregående sida 18 Nästa sida ->