Sök:

Category Mangement

Framtiden för Dagligvarubranschen?


Syfte: Syftet med vår magisteruppsats är att utreda hur involverade parter idag inom dagligvarubranschen i Sverige upplever Category Management. Syftet är även att belysa implikationer samt potentialer inom ramen för Category Management inom den svenska dagligvarubranschen. Metod: Vi har arbetat utifrån kvalitativ metod och genomfört både personliga intervjuer samt telefonintervjuer. Vårt empiriska material har därefter varit underlag vid den teoretiska kopplingen. Empiri: Vi har utfört personliga intervjuer med involverade aktörer inom den svenska dagligvarubranschen. Slutsatser: Category Management är en överlevnadsstrategi för detaljister om de vill överleva långsiktigt i samma butiksform med helhetslösningar som de har idag. Det är ett måste att parterna i Category Management accepterar samt gör klara avgränsningar gällande vilken information som ska delas dem sinsemellan och först därefter kommer det vara möjligt att bygga relationer på tillit. Det ömsesidiga beroendet mellan detaljist och producent bör tas på allvar, för ingen av de båda parterna klarar ensam av att tillfredställa konsumenten fullt ut. På vilket djup Category Management samarbetet bör ligga är däremot företags- och personrelaterat. Det vore gynnsamt för involverade parter i Category Management att litteratur och praktik blir mer överensstämmande, så att tillgängliga resurser kan investeras optimalt utifrån ett kund- och konsumentperspektiv.

Författare

Jessica Nilsson Kristina Roce

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..