Sök:

Sökresultat:

7655 Uppsatser om Management innovation - Sida 12 av 511

Affärsutvecklares betydelse för inkubatorföretag

Syftet med uppsatsen var att undersöka affärsutvecklares betydelse för företag i en inkubator utifrån inkubatorföretagens synvinkel. Uppsatsen syftade även till att ta fram ett verktyg för att mäta denna betydelse. Studien utfördes genom intervjuer med företagsrepresentanter och andra nyckelpersoner vid inkubatorn Ideon Innovation i Lund. Intervjuerna bestod av såväl öppna frågor som enkätfrågor. Enkätfrågorna sammanställdes i ett verktyg som tagits fram för att utvärdera affärsutvecklares betydelse.

Hur science parks och inkubatorer kan stötta kommersialiseringen av idéer sprungna från näringslivet: En studie av Science Park Jönköping samt några företag i regionen

This master thesis has been written in collaboration with Science Park Jönköping and is based on a problem related to corporate innovation. Science Park Jönköping believes that there is an untapped potential in existing industry in the form of ideas that are never commercialized. These theories are also supported in the research in which other authors have perceived that the ideas and inventions which do not belong to the core business risk ending up in drawers. If more of these ideas could be spin-offs or other forms of enterprise instead of staying in the drawers it would lead to growth, both for companies and for the society in large.The purpose of the thesis work is to, based on the case Science Park Jönköping, analyze how science parks and incubators can support the commercialization of ideas that derive from industry, who otherwise had been left lying. The work began with a mapping of the Science Park Jönköping operations and the skills they possess, and then other initiatives that aim to commercialize more ideas from companies were examined.

Att dela eller inte dela kunskap - En multipel studie om utmaningar med Knowledge Management på svenska advokatbyråer

The law firm industry has during the last years met new demanding conditions and one tool to handle these new conditions has been to implement a Knowledge Management system. Large investments have been made in these Knowledge Management systems but the implementations have met many challenges from within the organizations.With a multiple study, based on interviews with Knowledge Management Managers included in a Knowledge Management network, this thesis aims to study the challenges with Knowledge Management and the underlying causes. The result, based on McDermott's theories shows challenges within technical, personal, social and management areas where the law firm need to shift a focus from Information to Knowledge Management, create a culture of trust and integration and use the informal powerbase.The causes for these challenges are found in the base of Mintzbergs theories of Professional bureaucracy where the Knowledge Management is affected by strong self-regulated individualist, a divided organizational structure and industry conditions..

YouTube, företagens framtida marknadsföringskanal?

Titel: YouTube, företagens framtida marknadsföringskanal? Seminariedatum: 2008-01-18 Ämne/kurs: Attraktion och Repulsion Marknadsföring, FEKK01, Examensarbete kandidatnivå, 15hp. Författare: Björn Widerström och Joakim von Stockenström Handledare: Björn Carlsson och Roland Knutsson. Nyckelord: YouTube, Internetmarknadsföring, Diffusion of innovation, Word of Mouth, Buzz marketing Syfte: Syftet med examensarbetet är att se vilka förutsättningar det finns för att YouTube ska bli företagens framtidamarknadsföringskanal. Metod: En blandning av kvalitativ och kvantitativ forskningsmetod har använts.

Tid är dyrbart och det gäller att göra det bästa möjliga av det man har : Utvärdering av en ledningsgrupp baserad på intervjuer, enkätundersökning och observationer.

The purpose of this study was to identify the positive and negative aspects of the work and dynamics of a management team and from that recommend how the team can improve. The aim was also to investigate whether there was a gap between how the members of the management team comprehend themselves and how the project, section and team managers comprehend the management team. The management team contains of seven core team members and is the head function of a research and development site in central Sweden. The results are based on interviews with the present members of the management team and three former members, a survey among the project, section and team managers and by participating observation on meetings with the team. The results show that the management team is an overall well-functioning team that with some changes and improvements, especially concerning communication and information, can reach even further.

Disruptive Innovation Som Nyckel Till Framtidens Lärande

Denna studie behandlar teorin om disruption samt hur högskolan kan med hjälp av denna teori skapa nya utbildningar som är mera meningsfulla för studenterna. Fokus ligger på hur världen runt omkring högskolan förändras vilket gör att högskolan behöver förändras för att kunna erbjuda utbildningar som är relevanta för studenter i framtiden. För att klara av detta behövs en ny affärsmodell utvecklas som kan skräddarsy utbildningar till studenter efter deras unika behov. Orsaken till varför inte den traditionella högskolan kan erbjuda skräddarsydda utbildningar är för att affärsmodellen är standardiserad och ömsesidigt beroende. Även sättet att leverera kunskap på behöver förändras från traditionell undervisning till en datorbaserad undervisning.

Att bädda för test : Utvecklingen av en innovations- och testmiljö inom Landstinget i Östergötland

Ämnet för uppsatsen grundar sig i en ökad efterfrågan av att kunna införa teknik och informationsteknik (IT), som är testad och anpassad för en verksamhet redan innan införandet. Vidare finns det ett behov av att, genom nya innovationer, uppnå långsiktiga strategiska mål inom vård och omsorg. Därför har Sveriges innovationsmyndighet Vinnova startat en satsning på testbäddar inom vård och omsorg. En testbädd kan liknas vid en innovations- och testmiljö där samarbete mellan vårdpersonal, företag och forskning kan ske för att ta fram produkter, processer och tjänster som är anpassade till den miljö där dessa sedan ska tillämpas.Denna studie berör hur utveckling och organisering av en innovations- och testmiljö kan gå till och vilka utmaningar som finns. Vidare tar vi upp intressenters roller och behov i utvecklingen samt hur innovation kan stimuleras i en organisation.

Löftet & Löverensen : En omvärldsanalys på svenska företags strategiska kommunikation

The technological progress of the world has had a massive effect on how we communicate with one and other, it also has had an big impact on how companies communicate with their customers and consumers. Today you cannot only communicate a ?promise to your costumers and consumers you also have to ?deliver? what it is you promise. Strategic communication is today not only to market your product but to ensure that your strategic communication is shown even in you innovation, design and product development.  This thesis is conducted in collaboration with No Picnic AB.The purpose of this study was to get an insight in how Swedish companies use their strategic communication. We aim on bringing a new point of view of strategic communication with innovation, design and product development also as a communication channel.

?r omfattande varum?rkesr?ttigheter nyckeln till innovation? En utredning av risker vid individanpassning av kl?der p? den europeiska marknaden

This thesis examines the legal boundaries of third-party use of trademarks in the European customized clothing market. The purpose is to determine under what circumstances third parties may legally modify and sell trademarked apparel without infringing on trademark rights. The study employs a legal dogmatic method, analyzing EU trademark law, case law, and legal doctrine to clarify the scope of exclusive rights and their limitations. By analyzing key EU case law, the study further illustrates how the legal framework has been interpreted and applied in cases concerning third-party trademark use. Given the increasing demand for customized fashion and the rise of new business models in the clothing industry, this topic holds significant legal and economic relevance. Additionally, Schumpeter?s theory of creative destruction provides a theoretical perspective on how trademark restrictions impact innovation and market competition.

Att stärka innovation i mjukvaruföretag

Detta examensarbete har två huvudsakliga mål. Det ena är att utöka funktionaliteten i mjukvaran C3Loops för att underlätta för musiker som producerar elektronisk musik som vill använda mjukvaran i liveframträdanden. Det andra är att titta närmre på hur processmodeller för mjukvaruutveckling stödjer innovation. Denna rapport ger läsaren ett tvärvetenskapligt perspektiv. Tre för ämnet relevanta teoretiska områden, innovation, software-engineering och design tas upp.

Lek och socialt samspel hos barn med autism : ur pedagogers perspektiv

Innovation är ett väl debatterat ämne inom företagsvärlden liksom för forskningsvärlden och beskrivs oftast som motorn för ett företags tillväxt. Dess betydelse är någonting som har forskats på långt bakåt i historien. Men på senare tid, har en kombination av olika faktorer, för att inte nämna de teknologiska framsteg som gjorts de senare decennierna, haft ett stor inflytande på hur innovation idag har förändrats. De närmaste åren har innovation och dess process blivit allt kortare och den aktiva konkurrens som sker i dagens marknad har lett fram till en ny sorts innovation, så kallad Öppen innovation (Chesbrough H. , 2003a), vilken tillför till dagens innovation nya sätt för företag och organisationer, inte bara att verka inom företagets ramar, utan att även interagera med sin näromgivning för att skapa innovation.

Offentligt stöd till innovationer : Hur resonerar de offentliga stödgivarna?

The purpose with this essay is to study the public support givers view of the concept innovation and to study how the public support givers discuss and act around the division of public support to entrepreneurs innovations. The purpose is further to describe if the division of public support favour or not favour environmental innovations and to examine if the public support givers consider the industry for environmental innovations is profitable for the society?s economy.We have done several case studies where we have interviewed eight public support. Support givers in this essay are defined as public authorities and other organisations on local, national and/or international level that gives public support to innovations. The public support givers that take part of the essay is VINNOVA, ALMI Stockholm, Innovationsbron, Energimyndigheten, SU Holding AB, KTH Holding, Västra Götalandsregionen and MISTRA.Our theoretical starting point is Silverman and Baums theory ?Picking Winners or Building Them?.

Förbättra balansen för innovation : ? vad tjänsteföretag kan lära av industrin

För att utvecklingsarbete ska fungera bra på ett företag är det viktigt att företaget kan fångaupp och exploatera de idéer som finns hos medarbetarna, något som industriföretag ofta ärväl förtrogna med, men som en del tjänsteföretag idag inte har grepp om. Syftet med dennastudie är därmed att visa på de delar av arbete med forskning och utveckling inom industrinsom kan hjälpa tjänsteföretag förbättra möjligheterna att ta tillvara på sina medarbetaresinnovationskraft.Fallstudien är gjord på ett maltabaserat spelföretag, GameCo, och är ett exempel på hur detkan se ut i ett tjänsteföretag som förvisso arbetar med utveckling av idéer, men där detfortfarande finns en del hinder att överkomma, både medarbetarnas inställning och i hurorganisationen tar hand om medarbetarnas idéer. Det visade sig att innovation inte var särskiltprioriterat på företaget, att det rådde delade meningar om processer för utveckling och attkommunikationen inte alltid fungerade.De delarna av industrins forskning och utveckling som kan användas behandlar både självautvecklingsprocessen, dess utformning och vilka delar som anses speciellt viktiga i dettasammanhang, och hur arbetet med innovation och en utvecklingsprocess kan bedrivas, R&Dmanagement.Båda delarna har valts därför att de svarar mot en efterfrågan att förbättrainnovationsarbetet genom mer formella vägar, men där det också krävs kunskap om hurutvecklingen ska ledas och organiseras för att en formell process ska vara meningsfull.Slutsatserna av detta blir att tillvaratagandet av innovation kan förbättras närinnovationsprocessen formaliseras, när ledningen visar att innovation är ett prioriterat områdeför företaget och när kunskapsdelningen inom företaget fungerar bra. Dessa slutsatser innebärofta en stor omställning, och denna kan göras lättare och mer sammanhållen om den görsinom ramen för en arbetsfilosofi. För falltstudieföretaget ges avslutningsvis ett antalrekommendationer baserade på slutsatserna, men där dessa anpassas till GameCos specifikaproblematik..


Teamwork : Framgångsfaktorer för att skapa och utveckla ett innovativt team

Kandidatuppsats i innovationsteknik, Mälardalens Högskola i EskilstunaDatum: 2014-05-28Författare: Karokh Salehi, Sacir Kadic och Isak KocHandledare: Loe ÖnneredTitel: Teamwork - Framgångsfaktorer för att skapa och utveckla ett innovativt teamProblemformulering: Innovation har i dagsläget blivit modernt och används av många organisationer. Till följd av detta har studiens frågeställning utformats enligt följande: Vilka faktorer är avgörande för att skapa och utveckla ett innovativt team?Syfte: Studiens syfte är att finna framgångsfaktorer hos teamarbete både hos de som beskrivs som traditionella och innovativa. För att uppnå detta genomförs en jämförelse över deras arbetsprocesser och utvecklingsfaktorer.Metod: Studiens information har hämtats från vetenskapliga artiklar och kurslitteraturer. Undersökningen bestod även av ett flertal intervjuer med deltagare från två olika team.

<- Föregående sida 12 Nästa sida ->